klaplong, operatie, rusten, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

klaplong, operatie, rusten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:11

Hoi allemaal,

Het is weer zover. Ik ben deze week thuis gekomen van het ziekenhuis van mijn 5e klaplong en 4e operatie. Best heftig, hoewel dit keer ik maar anderhalve week in het ziekenhuis heb gelegen. Normaal duurt het bij mij langer omdat er bij mij allerlei complicaties etc optreden. Grrrr.... maar ik moet nu dus 6 weken rusten!!! Niet tillen en bukken! Alleen zitten en liggen. Echt balen, dus ook niet paardrijden. Ben nu ook sinds kerst niet meer bij mijn paarden geweest.
Ik heb mijn friese merrie van 6 jaar echt voor mijn doen hoog lopen... zit net M2 en heb alweer behoorlijk wat winstpunten... maar na 6 weken kan ik dus weer helemaal de spieren enzo sterker maken... ging net zo lekker... grrr en aangezien dit mijn laatste jaar wordt dat ik op haar rij en het doel is de Z te halen. Ik baal echt...
En mijn jonge paard wilde ik zo graag starten dit weekend. Zit er helaas dus ook niet in... Maar gelukkig is zij nog jong en is een paar maand rust niet zo erg.

Wie van jullie heeft nog meer ervaring met een klaplong. en misschien ook wel zo vaak achter elkaar? Ik had elk jaar een klaplong. Nu zat er drie jaar tussen.
Ik ben vrij lang (ongeveer 1.81 m.) en weeg maar 62 kilo. Kom gewoonweg niet aan.
MOgen jullie alles weer doen na die 6 weken rust? Of hebben jullie ook beperkingen opgelegd gekregen? bij voorbeeld niet meer paardrijden, sauna, etc?
Ik mag nooit meer duiken. Maar dat heb ik ook nog niet gedaan en zal ik ook niet gaan missen Lachen
Hopelijk hoor ik wat van jullie.

Groetjes wendy

Whoops1

Re: klaplong, operatie, rusten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:13

Ik heb niet/nog nooit gehad maar ik kan me voorstellen dat
je er flink van baalt, ik wil je daarom ook veel sterkte wensen
komende weken & hopen dat je snel beetje opknapt..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:00

Jeetje mina.. Dat is flink balen.. Heel veel sterkte met alles.. Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:03

het klinkt flink verrot! Heel veel beterschap!
Rij jij trouwens bij de Berg en Dal ruiters? Lachen

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:56

Hoi,
Ik schrik ervan om te horen dat het je 6e klaplong al is. Wat moet dat vervelend zijn zeg!
Ik heb op 13-jarige leeftijd 2 keer een klaplong gehad (half jaar er tussenin). Nu ben ik 17 jaar oud. Ik ben nog elke dag bang voor nóg een klaplong. Heb jij dat niet? Zeker als jij het al zo vaak hebt gehad?
Fijn dat je deze keer na anderhalve week het ziekenhuis al uit kon.
Ik heb in het ziekenhuis te horen gekregen dat je er overheen kunt groeien. Ik hoop dat dit bij jou het geval is!
Veel beterschap nog, ookal is het weer enkele maanden geleden. :o
X

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:01

Vriend van mij heeft het 2x achter elkaar gehad. Sindsdien niet meer. Is wel gezonder gaan leven en sport meer. Het schijnt vaker voor te komen bij lange dunne mensen. Krijg jij ze spontaan of heb je dan wel wat gedaan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:14

Ik heb 1x een klaplong gehad, maar dat was geen spontane klaplong, maar een door trauma. Ik was van mijn paard gevallen en had 5 ribben gebroken. Die gebroken ribben hebben vervolgens mijn borstvlies doorgeprikt, waardoor ik een klaplong had.
Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen aan een drain, daarna mocht de drain er weer uit en mocht ik naar huis. Heb inderdaad 6 weken rustig aan moeten doen, maar dat kwam vooral omdat mijn ribben nog zo pijnlijk waren van de breuken daarin.

Daarna nooit meer last van gehad, gelukkig.

Maar was wel erg balen met paardrijden, ik mocht 6 weken helemaal niets kwa paardrijden en eigenlijk moest ik nog tot 4 maanden na de val heel voorzichtig zijn met mijn ribben, botbreuken zijn pas na die tijd weer zover hersteld dat ze kwa kracht vergelijkbaar zijn als voor de breuk.

Ik mocht voor de rest alles doen wat geen pijn deed en dat was in het begin verrekte weinig.
Na 6 weken geen pijn meer, dus bodyprotector aan en op het paard geklommen. Maar men, wat viel dat tegen, paard was ook best wel uit training geraakt in de tussenperiode, kon echt weer een paar stappen terug doen.
Dus ik kan me goed voorstellen, dat je baalt dat je dat nu niet mag.
Veel sterkte en ik hoop voor je, dat dit je laatste klaplong is geweest.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:20

5 jaren geleden heb ik ook een klaplong + twee gebroken ridden gehad na val van een paard. Even een drain in gehad, maar de arts had een bloedvat geraakt en heeft hem er gelijk uit gehaald (tjonge, wat was dat pijnlijk ik had een dubbele dosis verdoving nodig).
De volgende dag moest ik weer op de longfoto. Maar men vond niet nodig om er weer een drain in te doen. En ik mocht weer naar huis. Niets geen 6 weken rust :-) na 4 weken zat ik alweer op het paard.

Het verschilt van geval tot geval.

Maar wel heel veel sterkte toegewenst,

groetjes,

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:28

nadat ik dit stuk heb geschreven heb ik alweer een spontane klaplong gehad :( nu grote operatie gehad waarbij ze mij echt open hebben geopereerd. ben er dik 3 maanden uit geweest. nu weer therapeutisch aan't werk... ook weer begonnen met rijden hoor :D
pffffffff wat een zere zitbeenknobbels.... voor mijn jonge paard is het lange stilstaan niet verkeerd geweest. voor mijn 7 jarige fries was het minder goed... ze was altijd al wat stug... nu is ze helemaal stug en stijf... en de conditie is na kleine 2 maand rijden nog niet terug... ik heb me ook laten vertellen dat elke week dat je het paard stil laat staan je twee weken lang moet trainen om het weer op dat ouden niveau te krijgen. dus ik mag nog zeker eenhalf jaar om weer op oud niveau te zitten... helaas :( komt vast allemaal goed.

heb gelukkig niet echt pijn meer... wel angst... en het litteken trekt me soms... maargoed... ooit komt alles goed.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:23

Ik heb een klaplong opgelopen na een val van het paard. Dit is gelukkig eenmalig geweest wat een hel is dat. Ik heb hierdoor 14 dagen in eht ziekenhuis gelegen, na een aantal dagen hebben ze bloed achter de longen weg gehaald zodat de long weer genoeg ruimte had.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:48

Ah lotgenoten!!

Ik geloof dat ik het meest extreme geval ben in dit topic helaas. Ik heb precies 20x een klaplong gehad. Op mijn 18e de eerste, op mijn 25e de laatste. Meestal kreeg ik een drain, ik ben 1x geplakt en ik ben 3x geopereerd (thoracotomie en pleurectomie), waarbij ze je long opschuren zodat hij vastgroeit aan je borstvlies.
De 1e x ben ik aan beide kanten geopereerd, de 2e keer alleen links (onderste deel) en 2 jaar geleden rechts nog een keer.
Sindsdien is het niet meer teruggekomen en ik hoop zo dat dat zo blijft!!
Ook heb ik tussendoor regelmatig kleintjes gehad, waarbij er alleen ene topje los lag en er geen drain in kon. Dan moest ik gewoon rustig aandoen maar hoefde ik niet opgenomen te worden.

Beperkingen zijn er wel ja. Duiken, bungeejumpen en parachutepsringen mag niet meer :+. Paardrijden mag gewoon nog. Verder moet ik oppassen met lange vliegreizen (maar ja, ik ga toch wel :+ )

Hoe gaat het nu TS? Al een beetje hersteld van de operatie? Die is heftig he, vooral de revalidatieperiode waarin je niks mag... (En dan niet te vergeten al die gekneusde ribben).

Ohja, mijn litteken trekt ook nog regelmatig. En dan bedoel ik echt het litteken op mijn long. Is erg gevoelig en het voelt een beetje als een klaplong, alleen dan gelukkig in iets mindere mate.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:14

pff twintig keer!
das best veel. bij mij 4x VATS waar ze ook borstvlies hebben verwijderd en wat ze niet konden verwijderen hebben ze idd opgeruwd met zo'n spons.
bij de thoracotomie zat er bijna geen pleura meer en werd het te gevaarlijk om weg te halen dus hebben ze nog maar weer opgeruwd. nu zit het nog wel vast. zijn wel veel fouten gemaakt in het ziekenhuis na de operatie waardoor de long weer is ingeklapt geraakt en niemand die me wilde geloven :(
ik mag nog wel bungeejumpen en parachutespringen. over lange reizen hebben ze me niets gezegd. mag ik gewoon doen maar liever niet naar de himalaya omdat ze daar geen goede medische zorg hebben ;)
ik ben nu helemaal hersteld van de operatie. nog wel erg moe maar heb nu een ijzergebrek waarvan ze niet weten hoe dat kan. ik neem waarschijnlijk niets op waardoor ik zo'n laag gehalte heb... daarom binnenkort een gastroscopie. (kijken met een kijkbuis in de maag en darmen via de mond en bij bewustzijn) grrrrrrrr... verschrikkelijk...
maar de herstelperiode vond ik wel vervelend ja... je mag niet bukken he... en dan kom je erachter dat je dat eigelijk toch wel heeeeeeeel vaak doet normaal :P

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:13

nalv een auto ongeluk heb ik een klaplong opgelopen doordat ik een rib brak. Dus ik leef met je mee, beterschap!

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:15

1 keer klap long en daarna was ik uit het ziekenhuis ontslagen werd ik een week daar na aangereden :S

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:18

Pfff jeetje zeg.

Heb het gelukkig maar een paar keer mogen mee maken.

1 keer na val van paard ook en twee weken laten was ik niet voorzichtig genoeg thuis want ik vond dat ik de kerstboom wel naar beneden kon halen. Gleed uit klapte op de trap en daar was klaplong nummer 2