verstandskies is eruit....help

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nati

verstandskies is eruit....help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:09

hallo,

ik heb nog een uur geleden mijn verstandkies eruit laten halen.....nu ben ik thuis en schrok ik eigenlijk heel erg van het gat dat achter is gebleven.... ik heb ze zien hechten...maar als ik in m'n mond kijk zie ik gewoon een ''zwart gat'', dat is toch niet goed..dat moet toch dicht zijn...weten jullie hoe dit zit en of dit hoord...ben een beetje ongerust

RainyDays

Re: verstandskies is eruit....help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:10

Je hoeft je geen zorgen te maken, dat groeit voor een groot gedeelte dicht. Lachen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:12

lekker open laten! gaat vanzelf dicht! Ik heb ze zowel open gehad als gehecht, en ik vond hechtingen minder prettig!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:12

ok.....maar het blijft maar bloeden....???

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:13

Ik kreeg de tip toen ze mijn kiezen eruit haalde (ze hebben toen niet gehecht... ik dacht dat ik zo naar mijn hersenen kon kijken, zo'n groot gat!) dat als het een beetje minder gevoelig was, ik het gat moest poetsen met een tandenborstel en tandpasta. Tegen ontstekingen enzo.
Een gat in je mond geneest namelijk onwijs snel, maar je mond zit ook vol bacterien.

Hoe zit het met je pijn? Heb je flinke pijnstillers gekregen? Zo niet, probeer die te bemachtigen voordat je verdoving weg is!

Succes!

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:13

ik ben twee weken geleden geweest, en het 'gat' zit er nog wel iets, maar is al veel minder. Paar maanden terug voor de andere kant geweest, dat gat is helemaal weg. Weet alleen niet meer hoe lang dat duurde, maar valt hartstikke mee!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:14

Mijn vriend heeft vorige week zijn verstandskies laten trekken. Of er een groot gat zat konden we niet zien want door de verdoving/pijn kon hij zijn mond niet ver genoeg open krijgen om achter in zijn mond te kijken.

Heb je hem laten trekken bij de tandarts of kaakchirurg?
En was de kies er al doorgekomen of zat hij nog onder het tandvlees?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:16

nati schreef:
ok.....maar het blijft maar bloeden....???

Gaasje paar keer dubbelvouwen, op de wond doen en een uur stevig blijven dichtbijten.
Het bloeden lijkt vaak erger dan het is, dit doordat het bloed zich mengt met je speeksel. Verder je mond rust gunnen, dus niet steeds gaan kijken. Lekker rustig aandoen vandaag. Heb je pijnstillers gekregen?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:18

hij zat half half....ben bij de kaakchirurg geweest,
heb nu pijn stillers,vanaf morgen ook mondspoeling en zit nu met een ijspack op m'n hoofd tegen die enorme zwelling Wow!, dit is voor mij de 2e keer, maar vorige keer had ik volgens mij niet zo'n groot gat, maar toen ging het wel ontsteken enzo Scheve mond

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:18

Bij mij is het nog niet zo lang geleden nogal plots gebeurd. Ik had last van kiespijn, ging op foto en ter plekke bij tandarts werd de verstandskies getrokken. Ik was zo bang voor ontstekingen maar bij mij is alles super verlopen.
Ik had wel hechtingen. Ik had nog van mijn ex spoelmiddel staan en informeerde even bij een vriendin die apothekersassistente is.
Ik weet niet of je rookt, maar ik heb braaf de eerste paar uren niet gerookt. Het bleef ook (omdat ik roker ben) wat langer nabloeden dan de bedoeling was maar toch ging het na enkele uren dicht en kon eindelijk dat gaasje uit mijn mond. Ik heb overigens toen wel gezorgd dat ik meerdere schone en steriele gaasjes in huis had!

Heb je voldoende ibuprofen in huis voor de napijn? Ik heb met chloorhexidine gespoeld. Nou ja, niet echt gespoeld de eerste paar dagen, maar gewoon in mijn mond genomen en voorzichtig wat langs de wond laten glijden, het even een tijdje vasthouden en dan uitspugen. De ene zegt namelijk spoelen en de andere weer niet! Ik heb het dus niet aangedurfd om echt te spoelen…de hechting kan losraken ervan?
Neem de ibuprofen in nog voordat je verdoving gaat uitwerken want het duurt voor poeder ongeveer een uur voordat het zijn echte werking bereikt.

Bij mij heeft het wel lang geduurd voordat de hechting eruit was; dik 2 weken. Ik heb ook daar niet aan durven te pielen aangezien ik met mijn ex dus meegemaakt heb dat hij het wel deed en de hele boel ging ontsteken. Ik weet niet wat de reden van die ontsteking was maar ik was er als de dood voor (en dat doet dus écht heel veel pijn).

uiteindelijk heb ik heel weinig last ervan gehad. Het gat groeit op den duur vanzelf wel dicht hoor dus maak je geen zorgen. Ik ben nu zo n 6 weken verder en het begint nu deels van bovenaf dicht te groeien en ik heb het idee dat het van onderaf ook dichtgroeit maar het gat is nog te diep om dat te kunnen voelen. Soms wel irritant want dan moet ik met een tandenstoker poeren in het gat omdat er een restje voedsel in blijft hangen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:24

het gat blijft nog wel een tijdje, de mijne is nu 2 jaar geleden getrokken en ik heb steeds een beetje een gat. het bloeden duurde bij mij ook abnormaal lang 3/4 dagen zelfs! maar dat kwam omdat de tandarts zei dat ik wel ascal kon slikken en dat is een bloedverdunner...lees voor je ibuprofen gebruikt ff de bijsluiter volgens mij mag je dat ook niet gebruiken als je kies is getrokken

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:26

koelen is ook goed toch...? en gingen jullie de dag erna gewoon je op het paard of kan dat niet Tong uitsteken

ik heb gewoon van die zakjes, voor in water te doen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:28

Paar week terug is er bij mij ook 1 getrokken. Ik keek in de spiegel en zag 1 groot gapend gat. Zag er erg raar uit. En zo voelt het ook.
Omdat het erg pijn deed(krijg je als je 3 week door blijft lopen) moest ik spoelen met waterstofperoxide. En dat hielp wel.
Kan er nog steeds moeilijk aan wennen dat ik een kies mis. Ding heeft er zo lang gezeten!

1 tip. Hou pepermunt bij de hand. Waterstofperoxide is vies.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:30

Ik zou toch oppassen met rijden, niet alleen met bacterien omdat het open is , maar ook voor bloedingen omdat je met rijden toch wat schokt enz. Een klein weekje wachten kan geen kwaad. ( ik had er trouwens ook niet veel zin in, was nogal gezwollen de volgende dag)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:32

Tempus schreef:
Ik zou toch oppassen met rijden, niet alleen met bacterien omdat het open is , maar ook voor bloedingen omdat je met rijden toch wat schokt enz. Een klein weekje wachten kan geen kwaad. ( ik had er trouwens ook niet veel zin in, was nogal gezwollen de volgende dag)

Het is maar een getrokken kies... geen operatie! Bloeden stopt zo wel. En dan kun je prima weer werken of rijden.

1,5 uur naar trekken zat ik alweer op paard. En 's middags was ik weer gewoon aan het werk.

Gewoon goed spoelen tegen de bacterien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:34

Ibuprofen in niet bloedverdunnend Knipoog Dus dat kun je gewoon gebruiken.

Waar je voor moet opassen is dat er geen etensresten ed achterblijven in het "gat". Goed spoelen en ik heb op een gegeven moment zelfs een spuit gekregen waarmee ik in het gat kon spuiten omdat en anders nogs steeds resten in bleven zitten.

Ik heb veelvuldig met de hechtingen gespeeld Bloos en niks ontstoken. Haha!

Elke getrokken kies reageerde anders bij mij. Bij de één was ik de volgende dag alweer up en going en bij de andere enkele dagen thuis gebleven.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:36

smokey17 schreef:
Tempus schreef:

Het is maar een getrokken kies... geen operatie! Bloeden stopt zo wel. En dan kun je prima weer werken of rijden.

1,5 uur naar trekken zat ik alweer op paard. En 's middags was ik weer gewoon aan het werk.

Gewoon goed spoelen tegen de bacterien.

aah dan was bij haar de kies al uitgekomen.
Bij mij zijn ze weg geopereerd geweest en ook maar half dichtgenaaid. Mocht dan even niet rijden, had daar trouwens ook geen zin in.
Maar is idd anders als ze 'gewoon' getrokken zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:37

Dat verschilt hoor, ik heb beide gehad en met beide heb ik wel gewoon gereden. Alleen opgepast met te grote schokken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:37

breezy302 schreef:
omdat de tandarts zei dat ik wel ascal kon slikken en dat is een bloedverdunner...lees voor je ibuprofen gebruikt ff de bijsluiter volgens mij mag je dat ook niet gebruiken als je kies is getrokken

Ascal? Zei de tandarts dat je dat moest slikken? Wordt normaal door cardiologen voorgeschreven....

Ibuprofen mag je wel gebruiken hoor. Aspirine niet, want dat is bloedverdunner.

In de zakjes die ts gekregen heeft zit waarschijnlijk Brufen bruis, dit is ibuprofen in poedervorm en wat sterker dan de tabletten die je in de winkel koopt.

@ smokey17: het wordt standaard afgeraden om op de dag van het trekken te gaan sporten of zware lichamelijke arbeid te verrichten!!!!! Geef geen adviezen als je er geen verstand van hebt aub. Wat jij hebt gedaan is helemaal niet verstandig geweest en dat mag je een ander nooit adviseren.

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:38

ik heb er 2 laten trekken afgelopen maand.. vandaag 3 weken geleden... had ook 2 grote gapende gaten.. het is niet gehecht bij mij omdat er niet gesneden o.i.d. moest worden gelukkig. ik dacht ook och die gaten zal wel ff duren voordat dat dicht is... maar nu zijn ze zo goed als dicht.. alleen nog een soort van "deukje" zeg maar...

volgende week donderdag de volgende 2 Boos!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:40

manishdra schreef:
Ibuprofen in niet bloedverdunnend Knipoog Dus dat kun je gewoon gebruiken.

Waar je voor moet opassen is dat er geen etensresten ed achterblijven in het "gat". Goed spoelen en ik heb op een gegeven moment zelfs een spuit gekregen waarmee ik in het gat kon spuiten omdat en anders nogs steeds resten in bleven zitten.

Ik heb veelvuldig met de hechtingen gespeeld Bloos en niks ontstoken. Haha!

Elke getrokken kies reageerde anders bij mij. Bij de één was ik de volgende dag alweer up en going en bij de andere enkele dagen thuis gebleven.

Ibuprofen is juist hardstikke bloedverdunnend!!!!! Niet nemen hoor!!! Neem gewoon parcetemol!!!

Mijn vader heeft net zijn hele gebit laten trekken en die mag geen ibuprofen. Sowieso niet i.v.m. bloeddruk!

En hij is nu boodschappen doen. Tanden zijn net 1,5 geleden getrokken! En hij mag alles doen en eten. Dus met 1 simpel kiesje kun je ook gewoon alles doen!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:41

gabyfedde schreef:
breezy302 schreef:
omdat de tandarts zei dat ik wel ascal kon slikken en dat is een bloedverdunner...lees voor je ibuprofen gebruikt ff de bijsluiter volgens mij mag je dat ook niet gebruiken als je kies is getrokken

Ascal? Zei de tandarts dat je dat moest slikken? Wordt normaal door cardiologen voorgeschreven....

Ibuprofen mag je wel gebruiken hoor. Aspirine niet, want dat is bloedverdunner.

In de zakjes die ts gekregen heeft zit waarschijnlijk Brufen bruis, dit is ibuprofen in poedervorm en wat sterker dan de tabletten die je in de winkel koopt.

@ smokey17: het wordt standaard afgeraden om op de dag van het trekken te gaan sporten of zware lichamelijke arbeid te verrichten!!!!! Geef geen adviezen als je er geen verstand van hebt aub. Wat jij hebt gedaan is helemaal niet verstandig geweest en dat mag je een ander nooit adviseren.

Nou ik mocht van mijn tandarts alles gewoon doen. Mijn pa heeft vandaag een kunstgebit gekregen en die mag ook gewoon zijn ding weer doen. Hij mag ook gewoon eten en alles.
En mijn zus mocht ook gewoon alles weer doen. Die heeft andere tandarts!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:53

....maar moet ik het nu gewoon laten bloeden....of steeds weer gaasje erop???

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:01

Voor zover ik weet (maar ja, ik ben er ook van overtuigd dat juist paracetamol bloedverdunnend is en niet ibu -->poedervorm) moet je gaasjes erop blijven houden en stevig dichtbijten. Niet te hard, want dan heb je morgen pijn in je waffel. Maar gaasje niet om de haverklap vernieuwen want dan trek je de wond juist weer open en tja, zo blijft het wel bloeden!

Bij mij stond toen als advies: zakdoek knoop in maken en de knoop op de wond leggen en dan stevig dichtbijten gedurende half uur.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:03

Even gegoogled voor je en het zit dus zo in elkaar:

Aspirine (acetylsalicylzuur of acetosal) werkt bloedverdunnend en remt de klontering van bloedplaatjes. Het wordt ook wel toegediend vlak na een beroerte om de schadelijke gevolgen daarvan te beperken. Paracetamol is een pijnstiller. Ibuprofen is naast pijnstillend ook ontstekingsremmend

Dus geen aspirine nemen of Ascal, dat werkt bloedverdunnend en het is juist de bedoeling dat je wond dicht gaat. Paracetamol helpt tegen de pijn maar het beste is dus inderdaad de ibu, die namelijk ook onstekingsremmend werkt.
Ik kreeg ze voorgeschreven in poedervorm, 600 mg en mocht er 3 zakjes van op een dag en het heeft me prima de napijnen door geholpen. Niet langer dan max 2 weken gebruiken of als je gevoelig op de maag bent!