Huilend van mijn paard afkruipen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Huilend van mijn paard afkruipen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:06

En dat letterlijk ja...

In de zomer heb ik regelmatig buitenritten gemaakt die gemiddeld toch wel 2 uur duurden. Ik heb wel meer lange ritten gemaakt in het verleden (van ongeveer 1,5 uur), dus voor paard en ruiter was dit op zich niet vreemd. Echter, sinds ruim een jaar ben ik overgestapt van een veelzijdigheidszadel naar een dressuurzadel (Anatomica). Zadel zit als een stoel tijdens de training, echter, tijdens de buitenritten begon in steeds vaker last te krijgen van mijn benen in de liesstreek. Het begon met wat lichte stijfheid, maar ja wat verwacht je na zulke ritten? Beetje stijf gezeten is dan wel normaal. Echter die pijn werd steeds erger. In het begin hielp het nog wel als ik ging draven, weer wat beweging erin kreeg, maar aan het eind van het buitenrijseizoen was het zo erg geworden dat ik letterlijk jankend op mijn paard zat en bij het opstappen de pijn al voelde opkomen. Ik moest letterlijk mijn benen optillen om ze te kunnen buigen en af te kunnen stappen. Stalgenoten hebben me toen toch maar gepushed naar de doktor te gaan, want dit was niet normaal meer.

Ik blijk dus mijn spieren en pezen van mijn dij/lies regio overbelast te hebben. Aan te wijzen reden hiervoor is mijn zadel. De Anatomica heeft nogal wat kniewrong en zeker met mijn lange benen had dit toch gevolg dat die spieren onder teveel spanning stonden rijdens het rijden. Remedie: 4-6 weken zeker rust en niet rijden en een nieuw zadel gaan aanschaffen.

Omdat de huisarts mij vertelde dat dit probleem blijkbaar veel voorkomend is (vooral in de sport), ben ik eigenlijk eens benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen en hebben meegemaakt en me wellicht ook kunnen vertellen op welk zadel ze dan nu zonder last kunnen rijden.

daaf4ever

Re: Huilend van mijn paard afkruipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:39

Wat jij nu beschrijft klinkt best herkenbaar voor mij. Maar ik heb er al last van als ik een half uurtje heb gereden. Ik rijd eigenlijk op verschillende zadels (western en dressuur, maar met weinig kniewrong). Ik heb ook een heupprobleem(gaat soms zomaar uit de kom) dus kan zowiezo niet lang rijden..

Het beste rijden gaat bij mij...zonder zadel Lachen Maar dat zal voor jou geen oplossing zijn in de sport. Is het geen idee om weer over te stappen naar een veelzijdigheidszadel?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:44

ook voor mij is het heel herkenbaar

na een buitenrit moest ik gewoon letterlijk mijn benen optillen om van een zadel af te komen
wat ik ook wel eens deed op mijn bomproof paard was mijn knieen omhoog leggen en op de wrongen leggen (bovenop) zodat het bijna was alsof ik in een stoel zat
dat was het enige wat bij mij hielp
maar ik had dan ook een tonnetje ronde fjord waarin ik bijna in split erop zat

ik kreeg een keer de tip om mijn beugels wat korter te doen zodat de spanning wat minder werd
ook dit hielp wel wat

later ben ik overgestapt op western met iets kortere beugels en heb er bijna geen last meer van gehad
Laatst bijgewerkt door Zappa op 07-01-09 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:49

Kreeg inderdaad ook problemen met mijn lies door het Anatomica zadel. Heb daardoor bijna 2 maanden niet kunnen rijden. Met het nieuwe Wow zadel heb ik nergens meer last van, behalve als ik een tijd niet gereden heb en dan weer ga rijden, dan speelt het weer even op. Zal nu altijd wel een gevoelige plek blijven ben ik bang.