wat doen in sportschool bij afvallen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wat doen in sportschool bij afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 09:30

Ik ga weer naar de sportschool maar de begeleiding vind ik niet super,ik wil geen conditie opbouwen maar afvallen.Ik ben aan het lijnen en wil 15 kilo kwijt zien te raken,wat kan ik dan het beste allemaal doen in de sportschool?

Chocopasta

Re: wat doen in sportschool bij afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:06

Conditie training Clown
Lange duur sporten, dus op een rustig tempo op de loopband (geen sprintsnelheid Clown ), spinnen is ook een goede.
Krachttrainingen zou je kunnen gebruiken om spieren op te bouwen. Als je dan afgevallen bent zie je er gespierder uit, plus dat je sneller verbrandt als je meer spierweefsel hebt. Je hebt dus sowieso kracht- en conditietraining nodig om goed/gezond af te vallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:15

en sportschema laten opstellen door mensen die er verstand van hebben Lachen

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:15

eventueel schema:
- Opwarming van 10/15 min. Dit kan roeien/lopen/fietsen zijn.
-Kracht. zoek je apparaat uit van wat je wilt trainen. zoek je een stand uit waarop jij denkt dat je het 10x vol kan houden. na de 10x even 30 sec rust en dan nog eens 10 herhalingen.
- dan ga je weer over op de cardio. 10 minuten
-kracht
-Evt nog een kracht of cooling down, ook cardio dus maar dan lager niveau

Wanneer je bij een sportschool aankomt kan je het beste vragen of ze een schema voor je op willen stellen, deze mensen zouden dit moeten weten en willen.
Ook is het van belang dat ze goed de oefeningen aan je uitleggen want een goede houding bij krachttraining is heel belangrijk!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:18

Vergeet niet dat als je gaat sporten, je ook spieren kweekt. Spieren zijn veel zwaarder dan vet, dus ik zou niet al te veel van gewicht uitgaan, maar vooral veel in de zpiegel kijken. Verder heb ik van sport schema's geen verstand dus dat laat ik aan de andere bokkers over Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:23

marleen_usar schreef:
Ik ga weer naar de sportschool maar de begeleiding vind ik niet super,ik wil geen conditie opbouwen maar afvallen.Ik ben aan het lijnen en wil 15 kilo kwijt zien te raken,wat kan ik dan het beste allemaal doen in de sportschool?

Maar als je de begeleiding niet super vindt, dan zou ik naar een andere sportschool gaan! Of heb je een maand abbonnement?
Want die begeleiding is juist zo belangrijk! Ook om ervoor te zorgen dat je steeds een stapje hoger gaat etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:17

Chrissie_ schreef:
eventueel schema:
-Kracht. zoek je apparaat uit van wat je wilt trainen. zoek je een stand uit waarop jij denkt dat je het 10x vol kan houden. na de 10x even 30 sec rust en dan nog eens 10 herhalingen.
-kracht

Wanneer je bij een sportschool aankomt kan je het beste vragen of ze een schema voor je op willen stellen, deze mensen zouden dit moeten weten en willen.
Ook is het van belang dat ze goed de oefeningen aan je uitleggen want een goede houding bij krachttraining is heel belangrijk!

dit schema slaat echt nergens op wie heeft je dit wijsgemaakt?

Krachttraining zorgt voor een verhoogde stofwisseling dus ga je krachttraining doen. Dan kan je kiezen uit een fullbody of enkele spiergroepen per keer. Om te beginnen is een fullbody wel fijn. Als je een oefeningen 3x15 kan doen is het te licht voor je. Zorg er dus voor dat je zo zwaar gaat dat je het nét vol kan houden. Hou je het te makkelijk vol plak je er nog een setje van 15 achteraan met een zwaarder gewicht. Een beetje je spieren blijven prikkelen dus.

Ná je krachttraining ga je cardio doen. Omdat je de glycogeenvoorraden al uitgeput hebt bij de krachttraining ga je gelijk over op vetverbranding. Je cardio doe je minimaal een half uur. Je oefeningen moeten net vol te houden zijn, je moet er niet nog gezellig bij kunnen kleppen.

Verder dieet? Kijk vooral naar de verhoudingen tussen eiwit/vet/koolhydraten. Minder koolhydraten eten en veel meer eiwitten.

Succes Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:02

Op dieet gaan en blijven bewegen. Met sporten alleen bereik je niet veel aangezien je uren moeten sporten voordat je ook maar een kilo puur vet verbrand en je dit dus niet haalt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:08

Liek_ schreef:
Chrissie_ schreef:
eventueel schema:
-kracht

Krachttraining zorgt voor een verhoogde stofwisseling dus ga je krachttraining doen. Dan kan je kiezen uit een fullbody of enkele spiergroepen per keer. Om te beginnen is een fullbody wel fijn. Als je een oefeningen 3x15 kan doen is het te licht voor je. Zorg er dus voor dat je zo zwaar gaat dat je het nét vol kan houden. Hou je het te makkelijk vol plak je er nog een setje van 15 achteraan met een zwaarder gewicht. Een beetje je spieren blijven prikkelen dus.

Ná je krachttraining ga je cardio doen. Omdat je de glycogeenvoorraden al uitgeput hebt bij de krachttraining ga je gelijk over op vetverbranding. Je cardio doe je minimaal een half uur. Je oefeningen moeten net vol te houden zijn, je moet er niet nog gezellig bij kunnen kleppen.

Verder dieet? Kijk vooral naar de verhoudingen tussen eiwit/vet/koolhydraten. Minder koolhydraten eten en veel meer eiwitten.

Succes Lachen

met t feit dat jij zegt zo hoog als jij kan met kracht training...ben ik t niet mee eens ik heb leren werken in een sportschool maar als je al vanaf begin aan heel zwaar begint met kracht training kan je als vrouw zijnde overal bulten krijgen...je moet kracht training ook rustig opbouwen niet gelijk zwaar..tenzij je op een bodybuilder wil gaan lijken..
wat betreft cardio dat zou ik als eerst doen eerst opwarmen voordat je aan kracht gaan werken..dus eerst fietsen,steppen,roeien.
want een paard zet je ook niet gelijk in de schouderbinnen waarts, travers etc.. die rij je ook eerst warm..
dat is dus t zelfde met je eigen spieren eerst jezelf warm fietsen steppen etc daarna de kracht training gaan doen..
doe je t andersom kan je last gaan krijgen van blessures

toen ik fitniste deed ik eerst fietsen half uur daarna roeien half uur dan steppen 10 minuten daarna alle kracht oefening en als laatst nog lesje spinnen..daarna goed uitfietsen of lopen op de band(cooling down)

ook zou ik een goed dieet nemen wat past bij je werk/fitness want sommige dieeten daarvan heb ik mensen nock out zien gaan tijdens de opwarming.. omdat ze heel weinig hadden gegeten..want idd met alleen fitness kom je er niet..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:35

Waarom wil je wel afvallen maar geen conditi opbouwen. Verward

Je bouwt automatisch je conditi op, En als je zoals andere mensen de begeleiding niet geweldig vindt zoek je een andere sportschool.

Maar als ik jouw was zou ik gewoon gaan hardlopen op de loopband en ergometeren verbrand je best veel mee. Verder als je echt wilt afvallen heb je niet zoveel aan krachttraining dus zou je puur cardio moeten gaan doen. Je moet wel oppassen dat je niet op een gegeven moment je spieren gaat verbranden.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:39

Liek_ schreef:
Chrissie_ schreef:
eventueel schema:
-kracht

Succes Lachen

Ik heb dit zo geleerd op mijn school. Spieren moeten eerst warm worden dus je moet wel beginnen met cardio.
Daarna afwisselen met wat krachtoefeningen en cardio.
Je moet niet meteen beginnen met je spieren te zwaar belasten, wen eerst maar zelf aan de oefening en zet het dan zwaarder.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:45

Er zit wel een verschil tussen cardio en vetverbranding. Met cardiotraining train je je conditie en dus je uithoudingsvermogen. Met vetverbranding verbrand je vet en werk je daardoor minder aan je conditie.
De meeste apparaten hebben hiervoor programma's die je in kunt stellen op jouw gewicht, leeftijd en de daarbijbehorende max hartslag. Een simpel rekensommetje (er is een preciezere, maar deze is gemakkelijker) is 220 - leeftijd, dat is je maximaalhartslag. Vanuit daar ga je kijken wat je wilt. Wil je vetverbranding, ga je op ongeveer 60/70% van je max hartslag trainen. En dan wel voor langere duur, dus bijv beginnen met 15 min en al snel uitbouwen naar een half uur/3 kwartier.
Wil je conditietrainen, dan ga je iets hoger zitten, rond 70/80%, dat is iets intensiever.

Edit: bij de meeste sportscholen kun je hartslagmeters lenen en zelf een bandje erbij kopen, die je kan gebruiken bij de apparaten. Andere mogelijkheid is zelf kopen, informeer dan wel even naar merken/modellen die in te stellen zijn bij de apparatuur bij jou sportschool.

Ik vind een combinatie het fijnste, dus bijv een half uur vetverbranding, afwisselen met een wat hogere hartslag voor 10 min ofzo en dan weer vetverbranding.

Begeleiding is hierbij trouwens wel van belang, omdat je anders toch wel een risico op blessures loopt. Belangrijk is als je niks gewend bent, dat je eerst je lichaam rustig aan laat wennen aan de beweging en niet ineens volle bak gaat sporten. Hierdoor krijg je sneller blessures en dan is het sporten ineens niet meer zo leuk.

Krachttraining is ook een aanvulling als je wilt afvallen. Je maakt je spieren sterker en dat is ook weer van belang als je langere tijd wilt hardlopen/crossen/fietsen etc.
Het instellen kun je het beste gewoon laten doen door de begeleiding, maar als je zelf wilt gaan kijken, pak een gewicht, tja wat is normaal, bij veel apparaten is het 20/40 kg wat een 'normaal' iemand aan zou moeten kunnen. Legpress is vaak weer wat meer. Kijk wat je 3x10 kan volhouden. Doe dat ongeveer 3/4 x per week en dat bouw je snel op naar 3x15, 4x15, 4x20 etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:47

buster4ever schreef:
met t feit dat jij zegt zo hoog als jij kan met kracht training...ben ik t niet mee eens ik heb leren werken in een sportschool maar als je al vanaf begin aan heel zwaar begint met kracht training kan je als vrouw zijnde overal bulten krijgen...je moet kracht training ook rustig opbouwen niet gelijk zwaar..tenzij je op een bodybuilder wil gaan lijken..
wat betreft cardio dat zou ik als eerst doen eerst opwarmen voordat je aan kracht gaan werken..dus eerst fietsen,steppen,roeien.
want een paard zet je ook niet gelijk in de schouderbinnen waarts, travers etc.. die rij je ook eerst warm..
dat is dus t zelfde met je eigen spieren eerst jezelf warm fietsen steppen etc daarna de kracht training gaan doen..
doe je t andersom kan je last gaan krijgen van blessures

toen ik fitniste deed ik eerst fietsen half uur daarna roeien half uur dan steppen 10 minuten daarna alle kracht oefening en als laatst nog lesje spinnen..daarna goed uitfietsen of lopen op de band(cooling down)

ook zou ik een goed dieet nemen wat past bij je werk/fitness want sommige dieeten daarvan heb ik mensen nock out zien gaan tijdens de opwarming.. omdat ze heel weinig hadden gegeten..want idd met alleen fitness kom je er niet..

Het spreekt voor zich dat je eerst een tien minuten op warmt. Maar daarna toch echt eerst kt! Ik vind het bijzonder knap dat jij, die in een sportschool gewerkt heeft, aankomt met uitzien als een bodybuilder!! Want jij zou beter moeten weten, een vrouw wordt niet zomaar zo gespierd!! Daarnaast (1) traint zij op haar eigen max, anders kan je net zo goed niet trainen. Waarom zou je anders krachttraining doet als je er geen resultaten mee wilt boeken? Daarnaast (2) vertel je over je eigen schema wat uren duurt, wat heeft dat nou voor zin? Beter train je op een hoge intensiteit, korte tijd en veel resultaat...

Maar goed...we zitten hier op een paardenforum dus ik zal mijn mond wel houden, zal er vast geen verstand van hebben ( Haha! ) succes ermee Clown

@xtostarlight: de theorie over vetverbranding en cardiovasculair trainen is echt achterhaald!! Hoe hoger je intensiteit, hoe meer je verbrand in minder tijd en hoe langer je daarmee door blijft gaan, ook ná de training!

20/40 kilo? Je hebt zoveel verschillende oefeningen Verward Lekker trainen wat voor jou van belang is, lekker boeiend wat een ander kan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:04

Op de sportschool zeiden ze dat ze een programma hebben om af te vallen of om conditie te krijgen.Er zou verschil in zitten,dus bij de 1 wel zwaar trainen en bij de ander niet.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:23

cardio training is zwaarder als vetverbranding alleen ben je met vetverbranding meer tijd kwijt over het algemeen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:50

Liek_ schreef:
@xtostarlight: de theorie over vetverbranding en cardiovasculair trainen is echt achterhaald!! Hoe hoger je intensiteit, hoe meer je verbrand in minder tijd en hoe langer je daarmee door blijft gaan, ook ná de training!

Dit is onzin. Je gaat pas vet verbranden na een half uur. Na een uur zit je op 50% vet 50% glucose verbanding, na 2 uur op 60-70% vet en na 3 uur 70-80% vet. Maw: langer is beter. Dit is alleen als je op 50-60% van je hartslagmax traint.
Ook kan je beter op lage intensiteit trainen dan op hoge intensiteit. Bij een hoge intensiteit maak je alleen je glycogeenvoorraad op (glucose), bij lage intensiteit verbruik je alleen vet (dus als je een rondje met de hond loopt, is dat vetverbranding).
Voordat iemand roept dat dit onzin is: het komt rechtstreeks uit de literatuur van mijn studie (Fysiotherapie). Lijkt me dat dit wel klopt, aangezien fysiotherapeuten ook trainingsschema's moeten kunnen opstellen.

Voor het beste resultaat ga je dus de hele dag lopen Clown Of in elk geval 4-5x per week een uurtje. Stevig doorstappen is het beste, want bij een iets verhoogde hartslag verbrand je meer. Je moet duidelijk merken dat je sneller ademt. Begin echter niet meteen voluit, laat er in het begin steeds een dag tussen om te herstellen. Als je erge last hebt van je spieren, 2 dagen. Als je weer gaat lopen, terwijl je nog herstellende bent, heeft dat een averechts effect Knipoog Let ook op goed schoeisel, want blaren zijn niet fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:52

Ik ga de discussie maar gewoon niet aan. Jits, je hebt gelijk Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:05

Klopt inderdaad wat Jits zegt, het verbrandingsproces begint pas ná een half uur. En wandelen en fietsen (laatste dus met een niet te hoge hartslag maar wel lekker tempo trappen op een licht verzetje) zijn uitstekend voor de vetverbranding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:17

Verdiep je eens in hiit bijvoorbeeld...boeken die jaren terug geschreven zijn zijn niet zaligmakend. Leve bokt Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:44

Liek_ schreef:

20/40 kilo? Je hebt zoveel verschillende oefeningen Verward Lekker trainen wat voor jou van belang is, lekker boeiend wat een ander kan...

Jeetje wat ben jij fel zeg... Ik loop nu mn eindstages fysio en daar gebruiken ze dat toch echt als richtlijnen, daarbij heb ik deze info ook zo op school gekregen.
Als jij literatuur hebt over dat het anders in elkaar steekt, ben ik daar erg benieuwd naar, ik ben niet te beroerd om te leren, maar dan wil ik het wel graag duidelijk hebben.

En dat gewicht, euh ja lekker boeiend..??? als iemand een richtlijn wil hebben, zit je daarmee ongeveer goed. En dan zijn er apparaten die lichter moeten en zwaarder, mijn ervaring is dat bij de meeste apparaten een start gewicht van wat ik aangaf zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:21

Bovendien is de theorie over wat ze ook wel noemen, het trainen van je airobe en an-aerobe vermogen, helemaal niet achterhaald. HEt blijft een feit dat de verbranding pas toeslaat na een half uur en dat je bij een lage hartslag vet verbrandt.
Je hebt pure sprinttraining om je kracht te vergroten, interval-duur-training om je conditie te vergroten en je basissnelheid te verleggen en tenslotte duurtraining om vet te verbranden.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:25

Ben op Spinning gegaan. WErkt bij mij super. lichaam wordt al strakker en de kilo's gaan dr af in een hoog tempo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:53

Mijn benen verzuren erg snel dus ik kan dat helaas niet doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:09

Dus lopen is goed? Clown
Ik doe de hele dag niks anders dus dat is goed nieuws. Haha!

Verder, is het normaal dat je op een sportschool verplicht in groepen moet tot je 18e? Slapen
Ik wil voor ik mijn opleiding begin vast wat spieren gekweekt hebben om mijn lijf heel te houden namelijk.

Best balen, want ik zou wel graag willen en ik vind het ook leuk om te sporten, maar dit houd mij echt tegen. Dit omdat ik vaak niet zo goed met leeftijdsgenoten overweg kan.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:20

suleilitha schreef:
Klopt inderdaad wat Jits zegt, het verbrandingsproces begint pas ná een half uur. En wandelen en fietsen (laatste dus met een niet te hoge hartslag maar wel lekker tempo trappen op een licht verzetje) zijn uitstekend voor de vetverbranding!

Dus je kan beter eerst een half uur rustig fietsen en daarna beginnen met 'sporten' laat maar zeggen?
Ik fitness ook, maar doe het voornamelijk voor m'n conditie. En ach, een strakker lijf is altijd mooi mee genomen Haha! Maar ik fitness lang niet zo intensief als anderen doen, maar ik doe genoeg waar ik moe van word Clown