slaapverlamming...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

slaapverlamming...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:11

Wie heeft dat ook "last" van slaapverlamming?..

Voor degene die niet weten wat het inhoudt...

Via wikipedia een korte uitleg..
Slaapverlamming of slaapparalyse is een symptoom van narcolepsie, een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de REM-slaap. Alleen de oogspieren en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

Ik ben er via een vriendinnetje pas een paar maanden geleden achtergekomen dat dit fenomeen Slaapverlamming heet, ik heb daarvoor nooit geweten dat dit bestond zeg maar.
Ik had er voornamelijk last van als ik wakker werd, maar tegenwoordig gebeurd het ook als ik in slaap val.

Naast de verlamming heb ik gelukkig geen last van hallucinaties, maar voel wel regelmatig aanwezig heid, en hoor ik voetstappen of geluiden, voorheen dacht ik dan altijd dat het mijn man was die dan bv thuis was gekomen van het werk (hij is smorgens altijd eerder de deur uit om te gaan werken) of ik dacht er eigenlijk helemaal niet zo bij na..
Nu ik weet dat het dus eigenlijk helemaal niet kan vind ik het wel beangstigend, ik heb ook steeds vaker dat ik er in blijf vallen als ik er uit wil komen..

Ben benieuwd of er meer zijn die hier last van hebben.
Hoe gaan jullie hiermee om en in welke mate hebben jullie dit?..

Anoniem

Re: slaapverlamming...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:17

O is dat niet normaal dan? Dat wist ik helemaal niet.
Ik herken het 'verlamde' wel maar ben er aan gewend, ik dacht dat iedereen dat had.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:20

ik heb het omgedraaide Bloos
vaak als ik nét wel of niet slaap spannen al mijn spieren zich ineens aan. het voelt dan net alsof ik van een stoeprandje struikel.
ik weet niet of het bij ongeveel hetzelfde soort slaapstoornis hoord.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:24

Nee Lies dat is wat anders.. Op dat moment slaap je trouwens al, maar spannen je spieren zich idd samen. (willekeurig)

Narcolepsie is een redelijk bekend fenomeen.. dacht ik eigenlijk Haha!

Ik heb het niet, maar m'n paard heeft het af en toe. In een milde vorm.

Je zou eens naar de huisarts kunnen gaan.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:28

ik dacht inderdaad dat iedereen dit had.. ik heb af en toe wel het verlamde gedeelte.. maar de hallucinties (als ik het goed schrijf) niet gelukkig Lachen
af en toe best eng, dan wil ik me omdraaien maar lukt gewoon niet, of me wekker uitzetten maar dan kan ik mijn arm niet eens optillen Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:30

vroeger had ik dit vaak. Je lichaam slaapt en zelf ben je wakker. doodeng! Omdat je niet kunt bewegen. Vroeger had ik er nachtmerries van, je wilt schreeuwen maar kunt het niet, je wilt bewegen maar kunt het niet. Bah.

Maar het is vanzelf verdwenen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:30

Heb het een keer gehad en vond het echt doodeng. Ik had het gevoel dat er iets achter me stond en wilde me omdraaien, maar dat lukte dus niet...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:32

Misser schreef:
Heb het een keer gehad en vond het echt doodeng. Ik had het gevoel dat er iets achter me stond en wilde me omdraaien, maar dat lukte dus niet...

ik heb ook slaapverlamming gepaard met nachtmerries, niet de beste combies maar het went, wel word ik heel verward wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:37

Ik heb het als ik 'te snel' wakker word. Dan is het net of ik vanaf het plafond met een soort van niet te horen knal terugval in mijn eigen lijf. Ik zelf ben dan wakker, maar mijn lijf slaapt dan nog. Meestal is het kwestie van gewoon even wachten tot mijn lijf ook wakker wordt. Of ik val gewoon weer in slaap.
Ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dit komt doordat slapen een soort van 'uittreding' is zeg maar.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:43

Lies_Tijger schreef:
ik heb het omgedraaide Bloos
vaak als ik nét wel of niet slaap spannen al mijn spieren zich ineens aan. het voelt dan net alsof ik van een stoeprandje struikel.
ik weet niet of het bij ongeveel hetzelfde soort slaapstoornis hoord.

Ik heb dat ook weleens ja! Dan lig je het ene moment doodstil klaar om te slapen en dan alsof je ergens van schrikt maar dan alleen je lichaam en niet je geest ofzo beweeg je ineens heel kort en ben je ook meteen weer klaarwakker. Haha ik vind het moeilijk uit te leggen. Ik heb ooit eens gelezen dat je lichaam dan denkt dat je dood gaat Tong uitsteken Of dit waar is weet ik niet Knipoog

Verder heb ik ook last van die slaapverlamming.. meestal als ik wakker wordt.. en dat vind ik het rotste want dan wil ik ook gewoon echt wakker worden en dat lukt niet.. ik hoor en voel vaak dingen.. vaak denk ik dan ook dat het mijn vriend is tot ik mij realiseer dat dit helemaal niet kan. Verder zie ik gelukkig niks.
Heel soms heb ik het als ik in wil slapen.. Nu had ik ooit gelezen dat als je dan gewoon blijft liggen je lucide kunt dromen. Toen had ik de moed bij elkaar geraapt om te blijven liggen tot ik echt in slaap viel en het is echt waar! Voor mij werkte het in elk geval Lachen Dus mochten jullie het ooit hebben als je in slaap valt is het van mij echt een aanrader om te blijven liggen en probeer aan iets leuks te denken!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:44

Sammie schreef:
Nee Lies dat is wat anders.. Op dat moment slaap je trouwens al, maar spannen je spieren zich idd samen. (willekeurig)

Narcolepsie is een redelijk bekend fenomeen.. dacht ik eigenlijk Haha!

Ik heb het niet, maar m'n paard heeft het af en toe. In een milde vorm.

Je zou eens naar de huisarts kunnen gaan.

Mijn endurance paard had het waarschijnlijk ook. Die sloeg de fases tussen doezelen en slaap over. Zakte regelmatig spontaan door de benen. Hartslag daalt ook extreem snel. Je kunt het zien dat ze regelmatig wondjes onder de kogels, knieeen en hoofd hebben. Heb ooit nog eens een brief gekregen of ik het paard na overlijden ter beschikking wou stellen aan de UU om dat het bij paarden relatief weinig voorkomt of dat mensen het herkennen.
Laatst bijgewerkt door Psydoxy op 01-01-09 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:44

_quieto_ dat is vallen in je slaap, lijkt net of je naar beneden valt, ik vind dat gevoel zoveel erger als slaapverlamming Nagelbijten / Gniffelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:46

Ik heb het ook, inclusief de hallucinaties (ik hoor stemmen) maar er lopen op bokt al heel veel topics over slaapstoornissen e.d.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:46

ja lucide dromen had ik voorheen ook regelmatig erg grappig want als je dit beheerst kan je eigenlijk alles in je droom regeren doen wat je in real life misschien nooit zou kunnen doen, maar dan wel heel bewust in je droom meemaken...dit heb ik dan ook vele malen liever dan die slaapverlammingen...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:49

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:50

staat toevallig in de Quest van deze maand een heel artikel over slapen en dromen.. zeer interresant Knipoog

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:51

Ik heb dat ook geregeld, de mensen die ik ken die dit hebben die kunnen er meestal niet tegen(vinden het niet prettig of raken er paniekerig van), maar ik over het algemeen wel, ik blijf altijd erg rustig en heb zoiets van of ik word wakker of val weer in slaap vanzelf dus Clown Hallucinaties heb ik er soms bij en soms heb ik dat vallen ook.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:51

Ik heb dat heeeeeeeeeeeeeel af en toe.. Opzich best wel eng, maar nu ik weet dat meerdere het hebben valt het wel mee Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:53

mijn moeder heeft het een keer gehad. 20% vande bevolking schijnt het te hebben en er is veel onderzoek naar gedaan. wetenschappelijke verklaring is inderaad iets met de hersens, paranormale verklaring is de aanwezigheid van negatieve wezens.
Ik heb er een stuk over gelezen en daarin worden beide zijden toegelicht, met kanttekening dat hele dorpen soms tergelijkertijd worden overvallen door dit verschijnsel, dat is niet wetenschappelijk verklaarbaar.
Ik vind het heel eng, lijkt me verschrikkelijk. Alle mensen voelen, horen of zien ook een aanwezigheid, heel beangstigend.

Dit stuk was super interessant:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/8562-slaapverlamming-een-bovennatuurlijke-oorzaak.html

ik vraag nu extra goed elke nacht om bescherming van Het Licht, vind het maar creepy..

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:53

xdramaqueen ja zo is het goed beschreven.. ik heb er ook een hekel aan inderdaad echt zo'n naar gevoel! maar ik denk dat ik het wel liever heb dan het gevoel van iemand die naast mij op bed kruipt... brrr

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:58

ik heb heel vaak, dat ik half slaap zeg ma, dat je gewoon een heel eind wegzakt naar beneden en dan probeer je weer naar boven te komen, maar dan schrik je weer wakker.. heel vaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:01

Hebben jullie dan ook wel eens dat je naar adem happend wakker wordt, omdat je onder het slapen ineens 'vergat' adem te halen?
Dat vind ik persoonlijk enger dan dat m'n lijf nog niet wakker is en het dus nog niet doet. Want daarbij adem ik altijd wel gewoon normaal.
Maar soms krijg ik dus ineens helemaal geen lucht meer, da's echt ff panieken. Als ik dan eenmaal wakker ben, dan adem ik weer 'automatisch'.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:07

Sonja schreef:
Hebben jullie dan ook wel eens dat je naar adem happend wakker wordt, omdat je onder het slapen ineens 'vergat' adem te halen?
Dat vind ik persoonlijk enger dan dat m'n lijf nog niet wakker is en het dus nog niet doet. Want daarbij adem ik altijd wel gewoon normaal.
Maar soms krijg ik dus ineens helemaal geen lucht meer, da's echt ff panieken. Als ik dan eenmaal wakker ben, dan adem ik weer 'automatisch'.

Google eens naar apneu... zou best kunnen dat je dat hebt dan adem je gewoon een tijd niet meer terwijl je slaapt... daarvoor zou ik zeker naar een arts gaan.

Ik heb ook weleens dat ik naar adem snak als ik uit zo'n slaapverlamming kom maar dat is meer omdat ik dan zo heb lopen vechten om eruit te komen. Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:07

slaapapneu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:10

Ga ik morgen eens rustig op googlen. Bedankt voor de tip!
Nu eerst maar eens een paar uurtjes slaap mee proberen te pakken, morgen weer An die Arbeit Haha!