Tinnitus / Oorsuizen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tinnitus / Oorsuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:07

Mijn moeder heeft sinds enkele weken plotselinge tinnitus, oftewel oorsuizen..

Een hele klap uiteraard, het is iets wat niet zichtbaar is voor de buitenwereld en voor omstanders maar moeilijk te begrijpen is.
Ze doet haar best om te beschrijven wat ze hoort en hoe erg het is, maar evengoed kan je je het nauwelijks voorstellen.

Het moeilijkste voor mij is het feit dat ze er nu ook psychisch ontzettend onder lijdt. Het suizen is voor haar niet te verdragen, zo erg dat ze nu in de depressie raakt, angstaanvallen & suïcidale gedachten heeft, niet meer alleen wil zijn, nauwelijks iets kan ondernemen, nauwelijks slaapt etc. etc. Mijn vader is er dan wel, maar ook voor hem is dit ontzettend moeilijk.
Mijn zus en ik, wonen beiden elders in het land op dik 1,5 uur rijden.

De KNO arts kwam met de briljante dooddoener 'U moet er mee leren leven'.
Wel heeft ze een second opinion in het UMCG aangevraagd, maar ja de wachtlijsten zijn lang.
Tevens staat ze op de wachtlijst voor een lotgenotengroep.

Gelukkig kan ze volgende week al wel terecht bij een goede kennis, die fysiotherapeut en haptonoom is. Maar dit is ook het enige wat nu snel kan en hopelijk enige verlichting kan bieden.

Wie is er hier bekend met Tinnitus en hoe ga jij er mee om? ( of in een soortgelijke situatie als de mijne, hoe ga je daar mee om? ) Alle tips, adviezen etc zijn welkom!

Liselot

Re: Tinnitus / Oorsuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:21

mijn moeder heeft ook tinitus, nu ruim 2 jaar. de eerste maanden werd ze er zwaar overspannen van. ze kon echt niets meer, niet werken, niet slapen. dat brak haar echt vreselijk op.

ook had ze heel veel last van paniekaanvallen in publieke ruimtes, dus ze durfde nergens meer heen.
ook zij kreeg de zin "u moet er maar mee leven" te horen.

ze is een aantal keren naar Groningen gegaan, naar het tinitus spreekuur. maar ze kunnen er nog niets aan doen.
ze zijn wel bezig met een expirimentele behandeling, maar het gaat nog zeker 2 jaar duren voordat dat echt komt.

inmiddels gaat ze er wel goed mee om. mijn moeder is ook aardig doof en ze hebben ook hoorapparaten geprobeerd omdat het beter kunnen horen het suizen misschien wat verlichtte, maar dat is helaas niet het geval.
ze is er nu wel redelijk aan gewend, maar avond verjaardagen en dat soort dingen doet ze niet meer omdat het geluid daar alleen maar harder van wordt.
het stomme is dat het geluid van heel veel dingen harder wordt, maar ze kan niets doen om het zachter te laten worden.

wens je moeder heel veel sterkte van me!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:23

mijn moeder heeft in groningen trouwens een CD gekregen waar allemaal verschillende tinitus geluiden op staan. daar kon ze haar geluid uitzoeken en dan kan ze het aan mensen laten horen zodat ze beter begrijpen wat het nou inhoud.
dat heeft haar wel veel goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:30

Sja.. Hoe bot ook, het is idd een kwestie van mee leren leven. Ik zou ook niet weten wat je eraan kan doen. Scheelt wellicht dat ik er toch zeker... hmm... 8-10 jaar last van heb. En er dus al aardig aan gewend ben.

Ik heb zelf overigens 'enkel' last van een continue fluittoon. Wel op verschillende hoogtes, en gelang mijn vermoeidheid of stress wordt het heftiger. Wat voor mij ook geldt is, hoe bewuster ik me ervan ben, hoe meer last ik ervan heb. Wat dat betreft zit het 'last ervan hebben' idd redelijk tussen je oren. Omdat ik het altijd al hoor, ben ik eigenlijk ook niet anders gewend dan dat ik het hoor. Pas als ik erop let, of gewoon moe ben of iets dergelijks, dan hoor ik het veel harder als het ware.

Wat je in jouw situatie kan doen weet ik niet... Wel wens ik je veel sterkte en wijsheid :(:)

In bed, als ik er echt gek van word, wil ik wel eens gaan hummen, die triltoon helpt bij mij dat het wat 'overstemt'. Ook al hoor ik het niet daadwerkelijk, omdat ik dusdanig doof / SH ben, het helpt mij wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:40

Ja, uiteindelijk komt het ook neer op 'mee leren leven' het is niet bot, het is ook zo...
Alleen zal acceptatie nog een tijd duren.

Lissy, ik kwam op een site die cd ook tegen, goed om te horen dat het jouw moeder goed heeft gedaan! Zal het zeker doorgeven!

Het gehoor bij mijn moeder in het 'tinnitus oor' is ook gedaald naar 20% en ze is ook bezig met een gehoorapparaat / tinnitus apparaat. Dus we duimen dat dat iets gaat helpen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:46

de acceptatie duurt inderdaad lang, heeft bij mijn moeder zeker een halfjaar geduurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:09

Een half jaar vind ik nog kort eigenlijk... Ik heb ermee leren leven, maar ge-accepteerd? Mwoh.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:42

dat bedoel ik ook... echt accepteren kan je het niet

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:04

Ik heb toevallig hiermee in mijn werk wel eens te maken gehad.
Ik heb toen overleg gehad met mijn medisch adviseur en ondanks dat dat normaal gesproken een
'botte boer is' Haha! , gaf hij aan dat dit niet niks is en dat mensen hier letterlijk gek van kunnen worden.
Helaas is er ook nagenoeg niets aan te doen.

Vreselijk lijkt het mij.

Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:10

Mijn ex vriend had dit. Daarbij had hij ook nog adhd,wat voor hem een erg lastige combinatie was.
Hij is geboren met 1 zijdige doofheid en kreeg daarbij dus tinnitus aan zijn andere oor.
Dit maakte communicatie soms dus lastig want als hij echt last had van zijn "suis-oor"was hij dus zo goed als compleet doof.
Wat hij dan zelf deed was rust zoeken,maar hij raakte hierdoor veel gefrustreerd omdat hij natuurlijk vol energie zat(adhd)en moeite had de rust ook echt te aanvaarden.
Voor mij was het soms ook lastig,kwestie van toch proberen veel met gebaren te werken.
Het was de enige dag erger als de andere dag maar als de suizen extreem waren liep hij figuurlijk weleens tegen de muren op,zo gek werd hij ervan.

Makkelijk is er niet en ik wil je veel sterkte wensen(en je moeder uiteraard!)

edit:
Ik heb vorige week mijn ex gesproken en die vertelde me iets bizars wat wel het vermelden waard is.
Een kennis van hem geeft een soort "magneettherapie"(heet het zo?).Hij was bij haar geweest voor rugpijn maar zij had bemerkt dat er veel energie in zijn hoofd zat. Ze heeft een soort van "handoplegging"gedaan,wat schijnbaar heel pijnlijk was geworden bij hem achter de ogen. Hij was er erg moe van geworden,enkele uren later had hij een bloedneus gehad en daarna was opeens de"druk"van zijn oren afgegaan en waren de suizen compleet weg.
Hij is heel down to earth en had nooit echt veel met dit soort "alternatieve"benaderingen,maar dit bleek dus wel te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:20

Thanx DC!

De audiciën waar mijn moeder is geweest, voor een gehoorapparaat, kwam ook met de tip om magnetiseren eens te proberen. Zijn vrouw heeft een eigen praktijk en had al meerdere mensen succesvol behandeld. Mijn moeder is hier nogal sceptisch over, maar zal haar zeker proberen over te halen..
Tis nu toch een kwestie van alle mogelijkheden aangrijpen lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:37

Mijn ex was er ook sceptisch over en ging voor zijn rugpijn.
Maar hij vertelde er vorige week zo opgelaten over,het was een hele bijzondere ervaring geweest kennelijk...