verstandskiezen, wat is het nut?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

verstandskiezen, wat is het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 09:24

Ik heb 1 compleet doorgekomen verstandskies, nr 2 en 3 zijn bezig. En nu ineens doet nr 2 ontzettend veel pijn, daarvoor ook al tijdens het doorkomen maar das al een tijd terug. Mn tandvlees is er weer overheen gegrgoeit voor zover ik het kan zien en dat doet zeer.

Maar wat is nu eigenlijk het nut van zo'n kies?

Via de evolutie zijn we al onze 'staart' verloren, hebben we geen vacht meer, is onze blindedarm gekrompen, onze hoektanden zijn gekrompen. Maar waarom krijgen we die verstandkiezen, je hebt er niks aan, 9 van de 10 keer moeten ze er toch uit gehaald worden, ze zorgen alleen voor irritatie niet voor verstand en bij de één komen ze nooit en bij de ander wel. Ook varieert de leeftijd van de mens en het doorkomen van de kiezen.

Heeft er iemand een verklaring voor?

TurdusMerula

Re: verstandskiezen, wat is het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:26

Je noemt de verklaring al, sommige dingen hebben we gewoon 'overgehouden', terwijl we er niets aan hebben...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Eens met TM, we krijgen ze ookal hebben ze eigenlijk niet veel nut. De naam verstandskies heeft overigens niets te maken met vestand in de zin van intelligentie maar zijn genoemd naar de 'verre stand' die ze hebben in de mond, helemaal achterin dus Lachen

Bij mij zijn ze allevier bijna door, maar ik hoop dat ze mogen blijven, ben als de dood voor de tandarts Nagelbijten / Gniffelen

offtopic: wat een waanzinnig gave ava heb je TS!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:42

Alleen die naam weet ik niet hoor Mas. Zo kan ik hem wel herleiden maar in Belgie heb je het over wijsheidskiezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:45

Bij mij zitten ze verschrikkelijk in de weg, bij de een is tandvlees aan het rafelen...

Stomme ondingen, hopen dat er toch snel plek is bij de kaakchirurg..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:46

TurdusMerula schreef:
Alleen die naam weet ik niet hoor Mas. Zo kan ik hem wel herleiden maar in Belgie heb je het over wijsheidskiezen...

dat hebben ze gewoon van ons gejat en een nieuwe naam aan gegeven, omdat ze niet snapten dat het zo herleid kon worden Vork Haha, nee gekheid.

Ik snap ook niet waarom we ze hebben. Bij mij zijn er er overigen allemaal uitgehaald op mn 16e Ja

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:47

Wat Mas zegt klopt.. Iig zo hebben ze 't mij ook altijd gezegt..
Dat het idd niet met verstand te maken heeft.. Maar eerder zoals Mas ook al zei: "Verre stand(s)" kies, omdat ze ver in de mond/kaak zitten...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:49

Er zijn ook mensen die helemaal geen verstandskiezen meer krijgen, omdat ze dus ook lichtelijk overbodig aan het worden zijn, het voedsel van tegenwoordig kun je gewoon prakken en door slikken Haha!.
Men denkt ook de de voeten ooit klompjes gaan worden.. Aangezien we hier in het nu toch schoenen dragen en geen bergen e.d. lopen. hebben we de grip van de teentjes ook niet meer nodig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:51

Tenen heb je ook nodig voor je evenwicht dus ik denk niet dat die verdwijnen Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:55

tenen heb je zeker wel nodig idd. Voor het afwikkelen van je voet zijn deze heel belangrijk, in ieder geval je grote teen. Ook voor je evenwicht heb je ze nodig.Je zou anders last krijgen met je enkels en knieën.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:56

IndianLady schreef:
Maar waarom krijgen we die verstandkiezen, je hebt er niks aan, 9 van de 10 keer moeten ze er toch uit gehaald worden, ze zorgen alleen voor irritatie niet voor verstand en bij de één komen ze nooit en bij de ander wel. Ook varieert de leeftijd van de mens en het doorkomen van de kiezen.

Heeft er iemand een verklaring voor?

Je zegt eigenlijk al. Het is nog een overblijfsel van de evolutie. Ik heb geen verstandskiezen en die krijg ik ook niet zegt een rontgenfoto die ooit van mijn tanden is gemaakt. Het zal ook nog wel heeeeeeel lang duren voordat de verstandskiezen verdwenen zijn. Als je er geen hebt of krijgt is er niks aan de hand. Heb je ze wel, dan laat je ze trekken. Ze zijn niet nadelig maar ook niet per se voordelig in onze overleving. Ik ben jou eigenlijk wel een stapje voor in de evolutie Clown

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:04

Nou ja zeg, sommige mensen Nors opkijken

Tong uitsteken

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:20

[quote="MarjonTampon]Heb je ze wel, dan laat je ze trekken. [/quote]

Hier ben ik het niet mee eens, zolang ik er geen last van heb, blijven die van mij toch echt wel in mijn mond zitten. Sterker nog, mijn tandarts weigert ze er uit te halen zonder last.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:26

@ auk:

Zo bedoelde ik het ook niet. Allicht laat je ze zitten als je er geen last van hebt. Heb je er wel last van, dan haal je ze eruit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:28

Volgens mijn tandarts zijn er al steeds meer mensen die geen verstandskiezen krijgen en ze worden in verhouding ook steeds kleiner.
Vroeger waren ze wel nodig omdat je meestal wel wat kiezen kwijt was door slechte mondhygiëne. Maar het duurt wel een aardig wat generaties voor dat ons lichaam zich hier aan aanpast.

Maar ja, er zijn nog natuurlijk nog genoeg landen waar de mensen er wel blij mee zullen zijn. Ik ben benieuwd of wij , Europeanen, over 100 jaar geen verstandskiezen meer krijgen en mensen in derdewereldlanden nog wel.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:52

Geen idee wat het nut is. Ze zijn alleen maar lastig, je eten gaat er achter zitten en je kan er met je tong niet bij.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:33

hoe weet je of je verstandskiezen doorgekomen zijn en of je ze hebt?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:35

De tandarts kan foto's maken om te kijken of je ze hebt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:38

wyoming schreef:
Geen idee wat het nut is. Ze zijn alleen maar lastig, je eten gaat er achter zitten en je kan er met je tong niet bij.

Dat is zo rot, heb ik ook vaak Huilen van het lachen

KylaLover schreef:
hoe weet je of je verstandskiezen doorgekomen zijn en of je ze hebt?

Ik voel altijd gewoon met m'n tong. Als er nog een stuk zacht achter zit kunnen daar nog verstandskiezen komen. Als je het gevoel hebt dat er achter je achterste kies geen plek meer is, heb je waarschijnlijk je verstandskiezen al Tong uitsteken Tenminste zo is 't bij mij. En een tandarts kan het ook gewoon zo zien, geen foto voor nodig Knipoog

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:22

ja als ze al door gekomen zijn kan hij het zien. Ik bedoelde de kiezen die nog niet zijn doorgekomen. Zo weet ik namelijk dat ik linksonder geen verstandskies hoef te verwachten omdat ik die daar niet heb. Links boven komt nu door. (dat was goed te zien op de foto) en rechtonder zit nog helemaal verstopt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:08

Verstandskiezen die nog niet doorgekomen zijn, zijn op een echo ook te zien anders zou men wortels van kiezen ook niet kunnen controleren etc Knipoog

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:09

sommige mensen krijgen ook al geen verstandskiezen meer, maar ja vroeger toen we nog zand aten hadden we de extra kiezen hard nodig aangezien de rest dan afgesleten was Vork

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 02:31

Hierzo noemen we het ook 'wijsheidstanden' Lachen Ik had er 3, maar ze zijn operatief verwijderd. Ik geloof ook niet dat ze in deze moderne tijd nog
nut hebben. Enkel soms pijnlijk als ze doorkomen, meer niet Pling

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:07

wyoming schreef:
ja als ze al door gekomen zijn kan hij het zien. Ik bedoelde de kiezen die nog niet zijn doorgekomen. Zo weet ik namelijk dat ik linksonder geen verstandskies hoef te verwachten omdat ik die daar niet heb. Links boven komt nu door. (dat was goed te zien op de foto) en rechtonder zit nog helemaal verstopt

Ja ok, tanden en kiezen die nog niet doorgekomen zijn kun je alleen op een foto zien ja Ja Wel apart dat je linksonder geen verstandskies hebt. Maar ook makkelijk, kun je er ook geen last van krijgen Haha!