plasmadonors, ervaringen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

plasmadonors, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:53

Ik vroeg me af of er hier op bokt ook plasmadonors zijn en ik zou graag de ervaringen hiervan willen horen. Of je het wel of niet fijner vind dat bloeddonor (wat je ooit was) ik ben op het moment wel bloeddonor en wil mogelijk tezijnertijd plasmadonor worden. Dus ervaringen? Haha!

alvast bedankt!

Kieffer

Re: plasmadonors, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:26

Mijn vader is plasmadonor en vindt het prettiger als bloeddonor. Na het bloed geven was hij altijd wat flauw (had ik ook na het geven) en nu hij plasma donor is niet meer. Hij mag ook vaker geven en hij heeft er de tijd voor, dus is blij dat het op deze manier kan. Volgens hem zeker een verbetering Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:38

ik zag vanmiddag een man (ja ik was vanmiddag weer bloed geven) die hélemaal niet lekker werd daardoor Nagelbijten / Gniffelen net toen die vrouw tegen mij zei van.. dat is niet zo inspannend enzo.. *kijkt achter haar rug om* oja? *kijkt met opgetrokken wenkbrauwen naar die man*

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:41

Valt veel beter mee dan bloed geven! Alleen de extra vloeistof die ze teruggeven is nog niet op lichaampstemperatuur, dus das even een grappig gevoel, maar daar wen je makkelijk aan. Waarschijnlijk reageert die man eerder op de naald!

Enige nadeel is dat het wel iets langer duurt bij zo'n 30-40 min.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:21

Ik geef ook al weer een tijdje plasma. Ik heb eerst bloed gegeven. Merk eigenlijk niet zoveel verschil. Ook na plasma geven ga ik bijvoorbeeld niet sporten. Dat gaat dan niet echt lekker. Het voordeel vind ik dat je een afspraak kan maken en dan ook voorrang hebt op bloeddonors. Meestal ben ik niet zoveel meer tijd kwijt omdat je (in ieder geval bij de bloedbank hier) soms lang moet wachten als bloeddonor. Ik ga ongeveer iedere 4 weken, ben meestal met een uurtje weer buiten. Nadeel vind ik dat ik nu een beetje littekenweefsel op mijn bloedvat begin te krijgen. Ik heb eigenlijk maar 1 bloedvat wat geschikt is voor de (dikkere) naald. Ik heb er (nog) niet echt last van maar aanprikken gaat soms wat moeilijker. Ik vind het zeker aan te raden!! En het is hard nodig.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:47

ohjee dikkere naald? ik vind dit al een behoorlijke naald namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:51

wizewo schreef:
Valt veel beter mee dan bloed geven! Alleen de extra vloeistof die ze teruggeven is nog niet op lichaampstemperatuur, dus das even een grappig gevoel, maar daar wen je makkelijk aan. Waarschijnlijk reageert die man eerder op de naald!

Enige nadeel is dat het wel iets langer duurt bij zo'n 30-40 min.

Ik heb in Belgie plasme gegeven en nu in Nederland. Daar zitten wel wat verschillen in.
In Nl krijg je geen zout terug en in Nl zijn de apparaten veel trager dan in Belgie, dus duurt het hier zeker 3 kwartier.

Persoonlijk vind ik het veel beter te doen dan bloed geven, daar kreeg ik toch wel een flinke klap van wat Hb betrefd.
Nadeel is inderdaad dus wel dat het langer duurt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:52

ja, dikkere naald Vork
En het mag vaker dan bloeddonor, en gaat op afspraak, duurt langer dan bloed geven.

Moet zeggen dat ik het altijd wel best vond.

(ben sinds ik verhuisd ben geen donor meer, of is het sinds de bloedbank verhuisde van 200m
bij mijn huis vandaan? )

Voor of nadelen, nog geen kunnen ontdekken.
Geloof dat ik me maar weer eens moet melden bij een bloedbank, zit er nou een naast mijn werk,
ook lekker dichtbij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:09

[LZP] > [MW]