Beugel, maar welke kleur??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

Beugel, maar welke kleur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:52

Na jarenlang twijfelen is het nu toch zover.
Ik krijg met mn 23 jaar nog een beugel ism osteotomie, wat inhoud dat ik ook aan mijn kaak geopereerd ga worden.

Nu krijg ik 31 december (yep nog net dit jaar) een vaste beugel. Nu moet ik voor die tijd beslissen of ik grijze of de doorzichtige brackets (blokjes) neem.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de doorzichtige want daar kan ik op het net maar weinig over vinden...

Persoonlijke ervaringen over evt. verschillen of voorkeuren zijn ook welkom!

Anoniem

Re: Beugel, maar welke kleur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:40

Ik heb zelf ook een beugel gehad. Gewoon grijze blokjes genomen. Die vallen niet zo op door dat metaal Knipoog
Ikzelf heb nooit die doorzichtige genomen. Hoorde dat die erg snel 'geelachtig' werden, waardoor het nogal leek alsof je gele plekken op je tanden hebt.
Dus die komen uiteindelijk toch geelachtig over, ze gaan verkleuren.

Anders gewoon even belletje plegen Lachen ?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:49

Ik zou gewoon grijze nemen, die doorzichtige worden idd snel geel, ziet er niet uit Gaaaap

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:14

Ik koos idd ook voor doorzichtig .. maar dit werd al snel geel .. nou was blij dat ik er vanaf was!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:24

Ik heb gewoon metalen gehad, je ziet toch dat je een beugel hebt en zoals hiervoor al gezegd werd, de mensen die ik met doorzichtig heb gezien word snel geel inderdaad! En ik vind zo'n beugel echt niet lelijk staan! En bij die doorzichtige zie je sowieso het draad... denk dat metalen het mooiste staan uiteindelijk!

Het is allemaal misschien echt niet prettig, het zetten niet en het dragen niet, maar het resultaat.. als je dat een keer ziet dan valt alles in het niets hoor! Haha! gewoon wat was erop smeren in het begin als het ergens zeer doet, niet teveel praten tot je wangen eraan gewend zijn en dan komt dat wel goed.

En nog een tip voor het eten... ik kon de eerste week echt niets vasts eten en later bij het aantrekken van het draad ook altijd een paar dagen niet. Dan deed m'n moeder aardappelpuree, doperwtjes en kaast in de magetron.. goed warm (zodat de kaas smelt enzo) en dan pureren... het ziet er echt vies uit (gifgroen, beetje graskwijl zoals bij een paard *LOL* ) maar het smaakt heerlijk!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:28

@ [gast1122]: uuhm bellen? Naar wie?

Voor de rest bedankt, begin nu toch te twijfelen of ik dat toch maar voor de metalen moet gaan... Mochten jullie nog meer tips of info hebben; dat is altijd welkom hoor!

Eenuuh Ilsemarie, bedankt voor de tip, klinkt wel lekker haha!

Zijn er hier toevallig nog mensen die zelf een doorzichtige hebben gehad?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:37

Zelf zit ik als zestienjarige ook sinds Augustus aan de beugel.
En toevallig moet ik ook een kaakoperatie doorgaan, vandaar dat de beugel iets later kwam.
Ik zat er eigenlijk ook an te denken om witte of doorzichtige brackets te nemen.
Uiteindelijik nam ik toch metalen omdat de witte 150 euro meer kosten en uiteindelijk moet je beugel toch na een jaar (of twee) er weer uit. En omdat de witte brackets erg wit zijn en je tanden daar zoiezo geel in lijken. Als je dan je mond opendoet is het precies van: hé, die heeft rare tanden. Opzich zie je deze brackets toch wel zitten, alleen op foto dacht ik dat je ze echt niet zag.
Surf eens rond op het internet, daar vind je waarschijnlijk referenties.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:44

Ik zou gewoon de metalen nemen, ik vind het zelf altijd lijken bij mensen die doorzichtige brackets hebben alsof ze er niet voor uit willen komen dat ze een beugel hebben. En de meeste hebben toch gewoon metalen, dan valt het bijna niet meer op denk ik, aangezien bijna iedereen die heeft Bloos

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:59

Toen ik nog een beugel had was het erg 'in' om allerlei gekke kleurtjes te hebben.
Zo had ik tijdens de kerst rood en groen.

Ik zou kiezen voor grijs idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:59

MissBenthe85 schreef:
@ [gast1122]: uuhm bellen? Naar wie?

Naar de ortho zelf Knipoog ? Die kunnen je evt. meer vertellen Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:03

Ik heb zelf op mijn 22e nog een beugel gehad
2 om precies te zijn

De eerste keer een witte, toen kreeg ik permanent mensen die in mijn gezicht gingen hangen en vroegen...Heb jij nou een beugel???

De tweede keer gewoon een grijze en toen heb ik niemand in mijn gezicht gehad en alleen wat positieve opmerking'kjes
(en hij was nog veel goedkoper ook)

Je orthodonthist kan inderdaad alle info verstrekken die je verder wilt hebben.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:03

Broccoli schreef:
Toen ik nog een beugel had was het erg 'in' om allerlei gekke kleurtjes te hebben.

Ik geloof dat je in de war bent tussen elastiekjes en brackets. Elastiekjes kun je inderdaad in allerlei kleurtjes hebben, maar tegenwoordig wordt dit veel minder toegepast en krijg je gewone brackets, welke je open en dicht kunt klikken en daar zit dan die draad doorheen. Je hebt dan dus geen elastiekjes meer. Je kunt kiezen voor metalen brackets of doorzichtige/witte, maar deze zien er vrij apart uit op je tanden en worden snel geel.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:24

Ik zou gewoon grijze nemen, want met van die doorzichtige zien je tanden er vies uit vind ik. Heb er zelf geen gehad maar ken genoeg mensen die wel een beugel gehad hebben.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:07

Ik zelf heb ook dit systeem met brackets die je open en dicht kan doen, bij ons was er geen keuze en kon je alleen de grijze metalen brackets nemen. Op zich, je went er snel aan en uiteindelijk zie je het al niet meer, er zijn immers zoveel mensen die nu met een beugel rond lopen. (hoe oud je ook bent). De witte lijken mij inderdaad heel snel geel te worden. Ik moet stiekjes bij mijn beugel dragen, dwars van boven naar onder. Deze worden na een keer soep eten al oranje van kleur. Ik veronderstel dat dit ook zo gaat als je de doorzichtige brackets gaat nemen. Ik zou als ik jou was de grijze nemen. Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:08

Ik zou een witte nemen! zie je erg weinig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:30

de mijne is er net 3 weken uit. Een witte wel te verstaan.

Moet het nog een keer overnieuw dan ga ik voor grijze!

De mijne zijn in principe niet verkleurd maar mensen denken echt vaak dat je vieze tanden hebt. Ze zijn namelijk niet hagelwit.

mensen kijken gewoon raar tegen je tanden aan omdat er wel wat opzit wat je bijna niet ziet!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:35

Ik heb op mijn 19e voor de 2e keer een beugel gehad en heb toen de witte genomen. Ik was er dik tevreden over! Zw awern helemaal niet verkleurd en ik kreeg ook geen rare opmerkingen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:36

Ik ken wel een aantal personen (ook wat ouder) die een doorzichtige beugel hebben persoonlijk vind ik niet dat ze er echt uitzien of ze geele tanden hebben. Ik zou persoonlijk ook voor een doorzichtige kiezen.. en helaas... moet ik ook wéer een beugel Scheve mond heb al eerder een plaatjesbeugel (metaal) gehad en nu moet ik er eigenlijk weer 1 maar ik kies nu ook voor een doorzichtige! en nee, ik wil er inderdaad niet voor uitkomen dat ik een beugel heb Huilen van het lachen en in die ijzeren is mijn lip een keertje blijven vasthangen... geloof me.. ook niet prettig Vork en doorzichtig is kunsstof lijkt me dus die zullen niet zo scherp zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:49

De doorzichtige schijnen slechter voor je tanden te zijn.
De grijze/metalen zijn ook slecht voor je tanden, maar veel makkelijker te verwijderen. Zal daar ook wel wat mee te maken hebben. Ik zou voor een grijze/metalen gaan. Heb ik ook gehad. Het is maar tijdelijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:02

Broccoli schreef:

Same here *LOL*
Met kerst groen en rood, rond pasen groen en geel.. Soms op elk blokje een andere kleur etc.
Heb 3 jaar zo'n beugel gehad dus een beetje variatie is dan wel leuk Haha!

@ts, ik zou voor een grijze gaan. Ja
En als eten in het begin pijn doet kun je het beste even je maaltje in de keukenmachine gooien of even met de staafmixer fijn malen. Vooral combinaties als rundvlees met aardappels, jus en rodekool zijn prima te eten als het door elkaar geprakt is. Lachen

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:53

Maartje1990 schreef:
Ik ken wel een aantal personen (ook wat ouder) die een doorzichtige beugel hebben persoonlijk vind ik niet dat ze er echt uitzien of ze geele tanden hebben. Ik zou persoonlijk ook voor een doorzichtige kiezen.. en helaas... moet ik ook wéer een beugel Scheve mond heb al eerder een plaatjesbeugel (metaal) gehad en nu moet ik er eigenlijk weer 1 maar ik kies nu ook voor een doorzichtige! en nee, ik wil er inderdaad niet voor uitkomen dat ik een beugel heb Huilen van het lachen en in die ijzeren is mijn lip een keertje blijven vasthangen... geloof me.. ook niet prettig Vork en doorzichtig is kunsstof lijkt me dus die zullen niet zo scherp zijn

Volgens mij zijn de nieuwe modeletjes zelf niet van kunststof, maar van keramiek.
Keramische brackets zijn veel sterker dan die van kunststof, maar niet zo sterk als die van metaal.
Stukje uit een site :

Wat zijn keramische brackets?

Keramische brackets zijn witte of doorzichtige brackets, gemaakt van keramisch materiaal. Ze zijn wat kwetsbaarder in het gebruik dan de traditionele ijzeren brackets, maar hebben als voordeel dat ze bijna niet zichtbaar op je tanden zijn.

Wat tegenwoordig ook een techniek is, is invisalign
http://www.dirkvanlaere.com/invisalign.htm
Op deze site lees je hier meer over.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:33

Ukkiee schreef:
Broccoli schreef:

Ik geloof dat je in de war bent tussen elastiekjes en brackets. Elastiekjes kun je inderdaad in allerlei kleurtjes hebben, maar tegenwoordig wordt dit veel minder toegepast en krijg je gewone brackets, welke je open en dicht kunt klikken en daar zit dan die draad doorheen. Je hebt dan dus geen elastiekjes meer. Je kunt kiezen voor metalen brackets of doorzichtige/witte, maar deze zien er vrij apart uit op je tanden en worden snel geel.

Oeps... Bloos

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:44

ik zou gewoon grijs doen, als je doorzichtig neemt trek je juist aandacht aangezien mensen niet helemaal duidelijk zien wat het is maar wel iets zien enzo, en ja een beugel is vrij gewoon geworden dus denk dat er weinig zijn die e rraar naar kijken.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:17

Giorgio_x schreef:
ik zou gewoon grijs doen, als je doorzichtig neemt trek je juist aandacht aangezien mensen niet helemaal duidelijk zien wat het is maar wel iets zien enzo, en ja een beugel is vrij gewoon geworden dus denk dat er weinig zijn die e rraar naar kijken.

Mee eens. Zag laatst iemand die doorzichtig had. Ik had er nog nooit eerder van gehoord of beter gezegd gezien dus ik dacht echt van he wat heeft die nou haha..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:49

Candymarilyn schreef:
Maartje1990 schreef:

Volgens mij zijn de nieuwe modeletjes zelf niet van kunststof, maar van keramiek.
Keramische brackets zijn veel sterker dan die van kunststof, maar niet zo sterk als die van metaal.
Stukje uit een site :

Wat zijn keramische brackets?

Keramische brackets zijn witte of doorzichtige brackets, gemaakt van keramisch materiaal. Ze zijn wat kwetsbaarder in het gebruik dan de traditionele ijzeren brackets, maar hebben als voordeel dat ze bijna niet zichtbaar op je tanden zijn.

Wat tegenwoordig ook een techniek is, is invisalign
http://www.dirkvanlaere.com/invisalign.htm
Op deze site lees je hier meer over.

ohja die ken ik! een meisje uit m'n klas heeft dat en inderdaad echt bíjna niet te zien, maar ik meende dat dat alleen was als er iets bepaalds met je tanden is? net zoals je de buitenboordbeugel alleen krijgt als bepaalde tanden niet goedstaan ofzo?