Hele dikke harde bult op hand?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Hele dikke harde bult op hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:15

Hoi!

Ik heb al heel erg lang eczeem op mijn handen. Ook op mijn handrug bij de overgang naar mijn pols. Nou jeukt dit af en toe (O:)) wel eens, en moet ik af en toe (O:)) ook wel eens krabben. Zonet ook. Alleen ik voelde ineens een hele harde bult, ook best gevoelig. Hij zit zeg maar op 1 lijn met de knokkel van mijn middelvinger. Als ik mijn pols ontspan, en dus mijn hand naar beneden laat hangen, zie ik de bult ook echt en is hij witter dan de rest van de huid erom heen. Het is echt keihard, ik dacht eerst dat het een botje was maar op mijn andere hand zit het niet.
Ik ben niet gestoken door een beest of wat dan ook, zie geen stipje waar evt. gestoken zou kunnen zijn, en merkte het ook net pas op.

Weet iemand wat dit kan zijn en of dit vanzelf overgaat?

Qua medicijnen: Ik smeer wel hormoonzalf op deze plek (triamcinolon)

Paulien

lindake

Re: Hele dikke harde bult op hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:16

Ik weet niet wat het is maar zou als ik jou was naar de dokter gaan. Lijkt me niet echt normaal...

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:24

Het klinkt als een zogenaamd ganglion, een soort overvulde peesschede, dit zie je vaker in dit gebied van de hand/pols.
Ik zou er wel even mee naar de dokter gaan voor de zekerheid, misschien kan de fysio er vervolgens wat aan doen..
Succes!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:26

Een vriendin van mij heeft ook zoiets dergelijks. Ze dachten aan een ganglion maar het bleek uiteindelijk niet zo te zijn omdat het aan het bot vast zat.
Ik zou je aanraden hiermee naar de dokter te gaan.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:27

Yep klinkt als een ganglion.
Er zit dan vocht tussen je peesplaatjes.
Ik heb het ook gehad.
Als je naar de dokter gaat krijg je een doorverwijzing naar het ziekenhuis om het operatief te verwijderen. Er is alleen een redelijke kans dat het weer terug komt.

Ik heb me niet laten opereren.
Tot nu toe is ie nog niet terug gekomen ( 2,5 jaar geleden)
Wel heb ik sinds die tijd een zwakke pols.
Ook heb ik denk als gevolg aan de zelfde hand al een keer een peesschede ontsteking gekregen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:07

am13 schreef:
Het klinkt als een zogenaamd ganglion, een soort overvulde peesschede, dit zie je vaker in dit gebied van de hand/pols.
Ik zou er wel even mee naar de dokter gaan voor de zekerheid, misschien kan de fysio er vervolgens wat aan doen..
Succes!

Dit dacht ik ook meteen, en idd ff mee naar de huisarts.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:13

Heb even op plaatjes van een ganglion gezocht op google. Tussen alle minder smakelijke plaatjes ( Misselijk) kwam ik wel foto's tegen die er erg op lijken. Alleen die op mijn hand is lang niet zo groot als op de plaatjes (mijne is zegmaar zo dik als een bult die ik krijg als ik door een horzel of wesp ben gestoken. Of gewoon 3 muggenbulten *LOL*)

Het lijkt me niet gelijk nodig om mee naar de HA te gaan, kijk het nog even een paar dagen aan. Hoop dat het uit zichzelf weer wegtrekt.. Lachen

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:08

Mijn zusje heeft dit ook ter hoogte van haar pols gehad.
Zij is hier aan geopereerd. De bult is wel weg, maar haar polsen (was bij beide polzen raak) blijven een zwak punt van haar lichaam.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:14

Ik heb ook ooit een ganglion gehad, was idd wat witter als ik mijn hand liet hangen en voelde keihard aan, als een botje wat jij ook al beschrijft.
De stiefvader van mijn vriendin Kieffer hier op bokt is huisarts en heeft er even naar gekeken. Hij pakte mijn hand en heeft hem zo weggedrukt! Hij was echt ineens verdwenen en is gelukkig ook niet terug gekomen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:20

Mas schreef:
Ik heb ook ooit een ganglion gehad, was idd wat witter als ik mijn hand liet hangen en voelde keihard aan, als een botje wat jij ook al beschrijft.
De stiefvader van mijn vriendin Kieffer hier op bokt is huisarts en heeft er even naar gekeken. Hij pakte mijn hand en heeft hem zo weggedrukt! Hij was echt ineens verdwenen en is gelukkig ook niet terug gekomen.

Ik zag ooit in Funny homevideo's dat ze met een boek op dit soort plekken gingen slaan Nagelbijten / Gniffelen
*kijkt naar boekenkast naast zich......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:22

Of even met een roller de muren van je kamer gaan schilderen, kan ook helpen. Zo is ooit bij mij een ganglion verdwenen (nadat-ie er al een maand of 2-3 zat, de eerste moest nog in het ziekenhuis verwijderd worden). Knipoog

Zoek anders ook ff op Bokt op 'ganglion', zijn al best wat topics over geweest. Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:41

Plien91 schreef:
Mas schreef:

Ik zag ooit in Funny homevideo's dat ze met een boek op dit soort plekken gingen slaan Nagelbijten / Gniffelen
*kijkt naar boekenkast naast zich......

Nee, af!

Lijkt me geen goed idee, maar wie weet werkt het Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:43

Klinkt idd als een ganglion Ja
Als je er last van krijgt zou ik er zeker meer naar de dokter gaan.
Ik ben 9 weken geleden er aan geopereerd en als dat bij mij eerder gebeurd was had het me een hoop ellende kunnen schelen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 01:00

Even een 'update'
De bult werd steeds groter, en ik zou er van de week mee naar de dokter omdat hij ook pijn begon te doen als ik mijn hand bewoog.
Maar nu sloeg ik net per ongeluk met mijn hand tegen de deur aan, bovenop de bult. Hij is nu gehalveerd en een stuk zachter. Kijk het nogmaals een paar dagen/weken aan want als hij de eerste tijd zo blijft vind ik het niet nodig om de huisarts ermee lastig te vallen. Lachen

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:15

am13 schreef:
Succes!

Ik dacht ook meteen als een ganglion. Volgens mij gaan die vanzelf weg maar je kunt ze ook laten verwijderen. De kans dat het terugkomt is wel groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:13

Plien91 schreef:
Even een 'update'
De bult werd steeds groter, en ik zou er van de week mee naar de dokter omdat hij ook pijn begon te doen als ik mijn hand bewoog.
Maar nu sloeg ik net per ongeluk met mijn hand tegen de deur aan, bovenop de bult. Hij is nu gehalveerd en een stuk zachter. Kijk het nogmaals een paar dagen/weken aan want als hij de eerste tijd zo blijft vind ik het niet nodig om de huisarts ermee lastig te vallen. Lachen

Dan was het idd een ganglion Ja
Als je er last van houd zou ik er wel mee heen, de ganglion op mijn hand (die inmiddels is weggehaald) heel dingen zo beschadigd dat het nooit weer helemaal goed komt Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:49

Ik heb er ook een op mijn hand bij mijn pols. De vriend van mijn moeder is huisarts, en hij wilde hem meteen kapot slaan met een asbak. *LOL* Dat leek me toch niet zo'n goed idee, maar heb toen maar zelf met mijn hand op de tafel geslagen. Toen was de bult voor een groot deel weg, en even later was hij helemaal weg. Dat blijft zo een tijdje, maar na verloop van tijd komt hij weer terug (als het scheurtje in het blaasje, wat je dus hebt gemaakt door de klap weer geheeld is). Ik blijf gewoon met mijn hand slaan. Nagelbijten / Gniffelen