Bokkers met emetofobie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Bokkers met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 23:51

Ik vroeg me af of er hier bokkers waren die ook emetofobie hebben, angst voor overgeven - dus zelf of andere horen/zien/ruiken enz.(en eigenlijk alles er omheen).

Nou leef ik er ook mee, en 2 jaar geleden was het écht op z'n allerallerergst. Het beheerste mijn hele leven, ik moest van álles wat ik at of dronk de THT-datum gelezen hebben. Ik ging zelfs zo ver dat ik verpakkingen nog uit de prullenbak viste. Waarna ik mijn handen hélemaal schoon moest maken, want met de emetofobie kwam smetvrees mee. Want stel je voor dat ik buikgriep zou krijgen. Ik durfde niet te slapen zonder peperemunt of kauwgum(vroeger zei mn vader altijd als ik misselijk was; neem maar een peperemuntje! en dat zou dan werken) onder mijn kussen. Ik durfde absoluut niet buiten de deur te eten, of afhaalgerechten(ook géén snackbar oid dus). Als ik in een openbare ruimte was bedacht ik al vluchtroutes voor als er iemand over zou gaan geven of als ik zelf over zou moeten geven. Bij het minste of geringste beetje misselijkheid raakte ik in paniek. Ik keek enorm vaak in de spiegel om te zien of ik wit zag(want wit zien = overgeven in mijn hoofd). Bepaalde dingen at ik niet meer(bijv. filet american wat ik voorheen zo lekker vond, maar ik heb het in 2006 een keer gegeten en de dag erna heb ik moeten overgeven. Die keer overgeven was ook de drubbel en is mijn emetofobie gaan verergeren). Zodra iemand klaagde over 'ik voel me niet lekker' MOEST ik continue vragen of ze misselijk waren. En eigenlijk kan ik zo nog wel even doorgaan over waar ik me dag in dag uit druk overmaakte.
Toen ben ik op een forum gekomen met mensen die hetzelfde hadden. Dat was ten eerste echt een enorme opluchting, ik was niet de enige waarbij het zijn/haar complete leven beheerste! Ik stond niet open voor therapie, en dan werkt het ook gewoon niet. Daarom heb ik voor mezelf een lijstje van 'angsten' gemaakt, op volgorde van heel eng naar minder eng. Daarna heb ik een lijst met punten gemaakt die ik ging verbeteren. Een voorbeeldje was; Geen kauwgom oid meer onder mijn kussen. En stap voor stap probeerde ik dat voor elkaar te krijgen, eerst naast mn kussen, toen naast mn bed enz. Of 'niet meer in de spiegel kijken om het halfuur'. Op deze manier heb ik het voor een héél groot deel onder controle gekregen. Maar ik ben nog elke dag bang voor een enorme terugval.
Het beheerst niet meer mijn leven, na 2 jaar vechten. Lachen Ik kan er nu mee leven, al heb ik soms nog wel angstaanvallen. Ik kan nu lekker uiteten gaan, zelfs filet american eet ik soms weer en ik zit weer een stúk beter in mn vel.

Jasmijn159

Re: Bokkers met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:57

Volgens mij is hier pas nog een topic over geweest!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:47

[MW] Emeto (overgeef) fobie

Hier heb je vast wat aan,
ik heb het jarenlang gehad maar ben nu genezen, dus als je vragen hebt staat mijn pb box open.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 02:38

Zijn idd meerdere topics over.
Ik heb ht zelf ook heel erg en herken me in jou verhaal..
Helaas wordt ht bij mij alleen maar erger en krijg ik het op geen enkele manier onder controle.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:14

Ik heb het ook en heb dan ook zeker 7 jaar niet meer overgegeven, als ik het niet had gehad weet ik zeker dat ik veel vaker en eerder had overgegeven.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:50

Ik vind het grappig dat je zegt dat je niet open staat voor therapie, terwijl je nu eigenlijk zelf precíes hetzelfde hebt gedaan als dat er bij cognitieve gedragstherapie gebeurd. Alleen dan zonder begeleiding van een psycholoog Knipoog

Heb er zelf gelukkig geen last van, lijkt me erg naar.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:06

Hermelijn schreef:
Ik vind het grappig dat je zegt dat je niet open staat voor therapie, terwijl je nu eigenlijk zelf precíes hetzelfde hebt gedaan als dat er bij cognitieve gedragstherapie gebeurd. Alleen dan zonder begeleiding van een psycholoog Knipoog

Heb er zelf gelukkig geen last van, lijkt me erg naar.

Ja, ik bedoelde het ook net iets anders dan dat het daar staat. Ik stond absoluut niet open voor hulp van een buitenstaander hierbij, dat is iets waar ik nooit voor open heb gestaan. Ik ben meer van het; ik modder zelf wel aan en dan lukt het wel.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:06

Poeh wat heftig.. Ik heb wel dat ik heel slecht kan overgeven, ik ben er erg bang voor. Mocht het dan toch heel sporadisch voor komen, dan voel ik me tijden lang vies en ellendig alleen al door het idee overgegeven te hebben.

Ik kan het me dus wel een beetje voorstellen, sterkte ermee!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:11

Hermelijn schreef:

Dat dacht ik ook meteen bij het lezen van de OP Ja
Ik vind het heel erg knap dat je zelf al zo'n eind ben gekomen, dat zal vast niet gemakkelijk zijn geweest voor je!
Het lijkt me behoorlijk lastig om te hebben, ik ben zelf ook bang om over te geven, ben er ook heel slecht in, maar als het je hele leven beheerst lijkt me dat echt heel naar.
Gelukkig gaat het nu beter met je, denk je dat je er helemaal vanaf zult raken?

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:20

Op de reactie van Hermelijn had ik ook al gereageerd Lachen. Ik sta niet open voor de hulp van anderen.

Nee, ik denk niet dat ik er ooit geheel vanaf zal komen. Maar zolang het nauwelijks een rol speelt kan ik er mee leven. Ja

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

Haagsemeid schreef:
Ik heb het ook en heb dan ook zeker 7 jaar niet meer overgegeven, als ik het niet had gehad weet ik zeker dat ik veel vaker en eerder had overgegeven.

Dat is natuurlijk wel nogal een cirkelredenering.. Het is maar goed dat ik bang ben voor overgeven want als ik dat niet was moest ik vast vaker overgeven (maar ja als je dat niet had, had je dat ook niet erg gevonden en was er dus sowieso geen probleem).

Maar goed, ik heb een kennis die heeft dat behoorlijk icm slikproblemen. Die eet dus ook geen dingen met 'gek' mondgevoel. Ze lust zegt ze vrijwel alles maar kan dus maar weinig echt opeten.. Vreselijk lastig voor haar!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:27

mijn moeder heeft het als ze ergens niet lekker van is qua voedsel of gewoon een buikgriep loopt ze er dagen mee rond terwijl 1 keer overgeven is het meestal over. verder geen idee hoe ze zich erbij voelt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:33

Ik weet niet of ik ook echt emetofobie heb, maar ik kan er iig erg slecht tegen... Heb ook tot m'n 17e/18e nooit alcohol gedronken, bang dat ik ervan moest overgeven. Als ik al iemand hoor zeggen dat diegene zich niet lekker voelt, krijg ik het zelf meteen helemaal warm en wil ik het liefst zo snel mogenlijk weg. Laatst zat ik op de trein te wachten toen er op het perron een man over moest geven. Heel de treinrit, 2 uur lang, misselijk geweest... Zat er een jongen tegenover me steeds te hikken, was ik bang dat hij ook over moest geven.
Vind het wel erg rot voor je TS, want zo erg als jou heb ik 't dan weer niet. Wel heel erg knap dat je er voor een groot deel alleen overheen bent gekomen!