Voorste mediale knieband gescheurd.. wie ook?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Voorste mediale knieband gescheurd.. wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 16:40

Hoi

Tijdens een aanhoudings oefening zat ik achter een verdachte aan en sprong daarbij van een stellage. Ik wilde door mijn knieën veren bij de landing. Rechter knie veerde idd door, linkerknie klapte naar achter waar ik met mij gewicht op ben geland.
Meteen gekoeld maar omdat mijn knie heel blauw en dik werd door collega's naar de 1e hulp gebracht. Foto gemaakt waarop te zien was dat de knieschijf uit de kom is geweest en er veel vocht in,om en onder mijn knie(schijf) zat. Eigenlijk moest ik in het gips maar door dat vocht kon dat niet. Eerst 3 dagen drukverband en toen terug voor controle. Nog steeds veel vocht en erg pijnlijk, artsen hebben aan mijn knie gevoeld en verschillende testjes gedaan. Daaruit blijkt nu dat de medialeband sosieso afgescheurd is en ze vrezen voor de minuscus. ( Mediale band is wat anders dan de kruisbanden)

Ik heb nu een brace met een buig/strek hoek van 30 graden/% Ik kan mijn knie dus niet strekken of buigen, dat houdt die brace tegen. Omdat er nog steeds veel vocht in/onder/om de knie zit moet deze brace 2 weken blijven zitten zodat de madiale band ontlast wordt en dan moet ik terug komen. De artsen gaan dan besluiten hoe ze mijn knie/ de band willen behandelen maar de arts zei dat het waarschijnlijk een operatie werd.

Nu is mijn vraag, wie oh wie heeft ervaring met een gescheurde mediale band? Wil/kun je daar en over hoe het nu gaat wat vertellen?

Uthrick

Re: Voorste mediale knieband gescheurd.. wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:13

Niemand? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:15

He bah. Beterschap.
Helaas geen ervaring met een gescheurde mediale band, wel met het stukje van 'knie uit de kom'. Weet hoe vervelend dat kan zijn....... Maar waar zit die band dan?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:18

Ik heb afgelopen zomer ook mijn mediale band (en voorste kruisband) gescheurt, gewoon door een foute beweging bij het opstaan. Eerst een week gipsspalk, daarna een brace. Door andere gezondheidsproblemen heb ik de eerste 8 weken eigenlijk alleen maar in het ziekenhuis op een bed gelegen, daarna langzaam begonnen met revalideren met een brace om.

Mijn knie is nog steeds erg instabiel, bij onderzoek door de arts. Door mijn andere lichamelijke problemen is opereren geen optie. Maar dankzij een hele goede fysiotherapeut kan ik de instabiliteit van mijn knie nu heel goed met mijn spieren opvangen (soieren hebben als het ware de functie van de band overgenomen) en heb in het dagelijks leven nog nauwelijks last ervan. Wel moet ik bij langere stukken lopen en bijv bij het paardrijden de brace om.

Vond het herstel best wel langzaam gaan en lang duren. Mijn knie bleef lang pijnlijk en dik. Maar gewoon stug volhouden bij de fysio en daarmee heb ik nu boven verwachting veel functie terug gekregen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:04

Mijn voorste kruisband is volledig doorgescheurd. Ik kan er normaal mee functioneren, maar een hoop dingen moet ik echt laten. Sporten waarbij je veel rent en dan stopt (dus alle balsporten), hardlopen, teveel lopen op één dag, teveel autorijden, dat soort dingen. Normale dingen gaan goed, maar ik moet wel altijd een beetje voorzichtig doen om te zorgen dat het zaakje niet los schiet.

In mijn meniscus zit ook een aardige scheur, en omdat ze niet weten of mijn klachten daarvan komen of van die kruisband, willen ze geen peestransplantatie doen (ze kunnen een stuk pees uit je been halen en daar die kruisband mee vervangen), aangezien door het revalidatieproces de klachten zouden verergeren mochten ze van de meniscus komen.

Geen mediale band dus, maar wel een knie die redelijk naar de knoppen is. Geen tot weinig pijn, en een hoop dingen kunnen, maar op bepaalde punten moet ik er wel rekening mee houden. Dit zegt natuurlijk niks over hoe het bij jou gaat verlopen, maar misschien heb je er toch wat aan. Lachen