na rottige ervaring echt zo bang voor de tandarts...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

na rottige ervaring echt zo bang voor de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:22

Ik ben al nooit zo'n tandarts fan geweest, maar altijd toch netjes gegaan.
Vorige week hebben ze een ontstoken kies getrokken, waarbij de verdoving niet of nauwelijks werkte, schijnt te komen doordat hij heel erg onstoken was, maar echt waar ik heb alles bij elkaar gegild daarzo Bloos Bloos Echt waar wat deed dat ontzettend pijn.
Verder heb ik eigenlijk geen last meer gehad daarna, maar nou heb ik volgende maand een afspraak staan voor een gewone controle, maar ik durf dus ECHT niet meer. Als ik er aan denk breekt het klamme zweet me uit en begin ik bijna te hyperventileren, dit klinkt misschien overdreven maar het is echt zo.
Weer iemand hoe ik hier mee om kan gaan? (er zijn er hier vast wel meer bang voor de tandarts Bloos )

anneliesdj

Re: na rottige ervaring echt zo bang voor de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:24

Een goede tandarts zoeken en zeggen dat je bang bent, je bent echt niet de enige hoor Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:24

Ik heb het net zo.
En zo'n angst-tandarts werkt bij mij dus ook niet, dus ga topic volgen...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:25

Er zijn speciale tandartsen voor mensen die zo bang zijn. Dit heb ik in het begin ook gedaan. Ga nu naar een gewone tandarts. De angst blijft wel een beetje, maar is echt stukken beter geworden. Heb nu een hele fijne vriendelijke rustige tandarts gevonden, die gewoon alles verteld wat ie gaat doen. En ik bepaal. Verdoving wel of niet, even wachten, spoelen. Echt heel fijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:44

Zo'n tandarts heb ik dus ook ^ en die bevalt erg goed. Zegt precies wat ie gaat doen en overlegt goed, hij ziet het ook meteen als je zenuwachtig wordt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:06

Ik heb op zich een hele fijne tandarts, die ook begrijpt dat ik het eng vind, maar sinds die kies eruit is (was een andere tandarts overgens) Maar zo'n tandarts voor mensen die bang zijn, is dat niet raar omdat ik tot nog toe bij een gewone tandarts ben geweest?

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:11

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.etp-alkmaar.nl/

U kunt ons bereiken via:

> Telefoon: ******
> E-mail: info@etp-alkmaar.nl

Ons adres is:
Emmastraat 85
1814 DN ALKMAAR

Behandeling met behulp van lachgas en eventueel onder volledige narcose....als je dat liever wilt!
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 13-12-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tel. nr. verwijderd, dit is op te vragen via PB.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:11

Ik heb ook vervelende ervaringen meegemaakt met mijn vorige tandarts (verdoving in bovenlip die in mijn neus uitkwam, verdoving die niet werkte, etc) en daardoor heel erg bang geworden. Ik begon onbewust gelijk te hyperventileren en trek lijkbleek weg. Ook al weet ik dat het bij mijn huidige tandarts geen pijn doet, de angst blijft. Wanneer ik alleen al het geluid van een boor hoorde schrok ik me wezenloos Bloos

Nu heb ik een nieuwe tandarts en ben expres een aantal weken achter elkaar geweest en dat hielp. Zes weken achter elkaar zonder pijn zorgde ervoor dat ik veel vertrouwen heb gekregen in mijn tandarts en op dit moment nergens last meer van heb. Ja natuurlijk zal ik altijd angstig blijven, maar ik weet nu dat ik erop kan vertrouwen wanneer mijn tandarts zegt dat het geen pijn gaat doen.

Zo'n volgbehandeling van een paar weken achter elkaar is echt een aanrader! De eerste 2 keer heb ik gewoon alleen maar in de stoel gezeten zonder dat er iets werd gedaan. Wat een verademing om zonder angst naar de tandarts te kunnen gaan! Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:13

Zonnebloem schreef:
Ik heb op zich een hele fijne tandarts, die ook begrijpt dat ik het eng vind, maar sinds die kies eruit is (was een andere tandarts overgens) Maar zo'n tandarts voor mensen die bang zijn, is dat niet raar omdat ik tot nog toe bij een gewone tandarts ben geweest?

Dat is helemaal niet raar hoor, zeker niet als je bedenkt dat je zoiets naars hebt meegemaakt bij je tandarts. Als ik iets dergelijks mee had gemaakt dan zou ik ook als de dood zijn, dat is echt niet gek.
Ik zou gewoon eens zo'n tandarts bellen en je verhaal doen, en wees niet bang dat ze je gek vinden, die mensen zien zo veel angstige patienten dat ze er echt niet van opkijken dat je bang bent. Zeer niet omdat je zo'n nare ervaring hebt gehad, het is een kwestie van het vertrouwen weer een beetje opbouwen.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

Ik ben als de dood voor de tandarts. Ik blijf meestal net zolang dooorlopen dat ik echt verrek van de pijn en dan maak ik een afspraak. Dit jaar hebben ze een kies getrokken die vorig jaar al was afgebroken bij het eten van een broodje van bakkerij bart.

Ik heb nu een nieuwe tandarts die gebruikt lachgas als je echt doodsbenauwd ben. Mijn nieuwe tandarts vraagt ook elke keer, gaat het nog, als het niet gaat moet je dat aangeven.

als ik op de stoel lig denk ik meestal aan de paarden en leuke dingen..maar eigenlijk ik ga liever niet...

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:43

Ik ben ook bang voor de tandarts... Nadat hij géén verdoving wilde geven voor twee diepe gaatjes en tand trekken. Vond 'ie niet nodig.
Ik heb niet geschreeuwd of wat dan ook, maar de tranen liepen in stromen over m'n gezicht en dacht echt dat ik half flauw zou vallen.
Ik durf gewoon helemaal niet meer, angst-tandarts of niet Nagelbijten / Gniffelen .

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:49

Andante schreef:
Ik heb niet geschreeuwd of wat dan ook, maar de tranen liepen in stromen over m'n gezicht en dacht echt dat ik half flauw zou vallen.
Ik durf gewoon helemaal niet meer, angst-tandarts of niet Nagelbijten / Gniffelen .

Ik viel ook net niet flauw, maar op een gegeven moment zag het wel zwart voor mijn ogen en voelde mezelf ja hoe zal ik dat zeggen, "wegglijden" ondanks dat ik plat lag in die stoel. (wist niet dat dat kon als je ligt)
Zal nog wel zien of ik volgende maand op controle ga, aardige tandarts of niet, ik durf gewoon niet meer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:59

Andante schreef:
Ik ben ook bang voor de tandarts... Nadat hij géén verdoving wilde geven voor twee diepe gaatjes en tand trekken. Vond 'ie niet nodig.

Schandalig, echt middeleeuwse praktijken. Zo'n tandarts had ik dus ook. Bij mij is de hele ellende begonnen met de schooltandarts. Verschrikkelijk. Ik mis dus ook een aantal kiezen, gewoon afgebroken en eruit gevallen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:02

Idd verschrikkelijk Andante, bij mij wordt er dus níets gedaan (boren, trekken, wat dan ook) zonder verdoving, dan gebeurt het gewoon niet. Als mijn tandarts niet zou willen verdoven dan houd ik mijn kaken op elkaar en stap ik naar een tandarts die het wel wil doen.
Ik ben dus ook zo bang als een wezel en ik weet zeker als ik zoiets mee zou maken als een tand trekken zonder verdoving ik dus ook nooit meer naar een tandarts zou durven
Gelukkig heb ik een lieve tandarts die weet dat ik het allemaal niet zo prettig vind en ook eerst overlegt voor ie wat doet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:07

ook nooit een held geweest bij de tandarts
door een ervaring als kind ..
kan heel erg veel hebben
maar niet bij de tandarts Bloos

anneliesdj schreef:
Een goede tandarts zoeken en zeggen dat je bang bent, je bent echt niet de enige hoor Knipoog

ja dat had ik dus gedaan Cool

moet zeggen zijn behandeling heb ik idd overleeft
had van te voren geen pijn .. maar mennn ..
17 verdovingen ! en paar honderd euro armen ondanks een tandarts top verzekering
heb ik helaas een jaar niet goed kunnen eten omdat
hij het niet goed had schoongemaakt en het gat onder de vulling doorging
nu de gaten open zijn kan ik ineens weer kauwen Haha!

nu durf ik dus ook echt niet terug Bloos

ga het liefste onder complete verdoving
of hoop dat ze der uitvallen op een dag ...
spontaan of zo Schijnheilig

voorlopig al een afspraak voor bij laten gaan ..
heb echt echt geen zin

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:18

Och, ook ik was bang. Maar..............ik heb nu de liefste leukste en aardigste tandarts die er maar is. Ik heb hier in Duitsland ook een angst-tandarts opgezocht en mensen, wat een verademing. Zodra ik maar een pijnreactie of schrikreactie geef stopt hij meteen. Het woord aanstellen kent ie niet. Je mag huilen, zeuren of je mond dichthouden. Het maakt allemaal niet uit. Hij vind het al knap dat je binnenkomt. Door deze manier van doen durfde ik de eerste keer een kies te laten trekken en een wortelkanaalbehandeling te ondergaan bij deze man. En weet je? Ik heb bijna geen pijn gehad. Alleen de eerste verdoving in de ontsteking was pijnlijk. En dat heeft hij ook verteld. Hij zei dat ie gemeen was. Al die tijd heeft de assistente mijn hand vast gehouden en kreeg ik van alle kanten schouderklopjes. Ik heb er 4 uur gezeten vanwege de lange inwerktijd voor de verdovingen, maar ik zou zo weer gaan.

Ik moet binnenkort weer om de wortelkanaalbehandeling af te maken, er zit nu een noodvulling en medicatie in maar ik ben niet meer bang.

Tenminste niet voor deze tandarts.

Ik weet zeker dat jij ook zo'n aardige tandarts kan vinden. Bel eens een aantal angst-tandartsen op en maak een afspraak om te kijken of je je prettig voelt bij die persoon. Dat is al het halve werk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:38

creart schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.etp-alkmaar.nl/

U kunt ons bereiken via:

> Telefoon: ******
> E-mail: info@etp-alkmaar.nl

Ons adres is:
Emmastraat 85
1814 DN ALKMAAR

Behandeling met behulp van lachgas en eventueel onder volledige narcose....als je dat liever wilt!

Is dit wel volledig verzekerd?
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 13-12-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:31

heb de site ff doorgelezen maar ik denk dat het wel flink wat kost, dus hangt er denk ik vanaf hoe je bent verzekerd.
Maar het klinkt wel erg goed en geruststellend.

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:58

Hangt kennelijk van je verzekering af:

Kosten:
De angsttandarts werkt volgens de normale tarieven opgesteld door de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (NMT) welke door uw verzekering geheel of gedeeltelijk (afhankelijk van uw type verzekering) worden vergoed.

Voor de kosten van de narcose zelf kunnen wij een machtiging bij uw verzekering aanvragen. Hiermee kunt u dan mogelijk (een deel) van de narcose vergoed krijgen.

Misschien is het een telefoontje waard?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:27

narcose doen ze alleen in uitzonderlijke gevallen,hoe bang je ook bent,ik zou daar niet meteen op rekenen.
want dat betekend dat je dan iedere keer onder narcose moet,want je komt nooit van je ergste angst af.

ik ben zelf ook een schijterd bij de tandarts hoor,als ik langsmoet om een simpel gaatje te laten vullen slaap ik de nacht van tevoren niet.
ik heb een ontzettend rustige en vriendelijke tandarts,die eigenlijk net zo te werk gaat als iemand hier in dit topic omschreef.
nee narcose krijg ik niet bij hem,ondanks dat ik ook heel bang ben.
maar hij werkt zo rustig en geduldig,dat het ook zo lukt.

sterkte

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:08

het fijne begrip van mijn vriend...
Zal hem ff herhalen. "wat zeur je nou, als je van je paard afvalt ben je toch ook niet bang om er weer op te stappen?"
Klinkt logisch maar toch ben ik nu zo bang voor die tandarts...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:26

Haha vind hem wel leuk gevonden van je vriend Zonnebloem,
al vind ik ook dat de vergelijking niet helmaal op gaat hoor Haha! Ik begrijp ook heel erg goed dat je zo bang bent meid, ik zou echt exact hetzelfde hebben Ja
Zou het je niet geruststellen als je vantevoren met de TA afspreekt dat je 'stop' zegt als het niet meer gaat en je dan even een paar minuutjes pauze inlast?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:35

Als ik er ooit nog een voet over de drempel durf te zetten...
We hadden al afgesproken dat als ik mijn hand opsteek dat hij dan stopt, het is echt een heel aardige man... En ik een schijtluis. Bloos Het was een andere tandarts die mijn kies eruit gehaald heeft, dus dat scheelt maar toch, alleen al het idee van een boor of naald is nu genoeg om in de stress te schieten...
Bedankt voor het begrip trouwens Ja

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:33

Mja, angsttandarts... Ik zou niet eens weten waar die zit, en ik ben 16, dus ik zou niet weten hoe ik daar zou moeten komen.
En dan nog dat hele verzekeringsgebeuren, daar moet ik dan ook nog naar kijken.
Durf wel op controle, heb genoeg gezond verstand om te weten dat daar moeilijk wat kan gebeuren.
Maarja, als hij dan een gaatje vindt... Dan durf ik niet meer terug te komen.
Maargoed, volgens mij ligt dat danook aan onze tandarts. Geen verdoving, ik ben een te grote angsthaas om daarover door te drammen. Durf het wel te vragen, maar kan niet doordrammen. Bovendien wilde hij foto's laten maken van mijn kiezen om te controleren op gaatjes terwijl ik zelden gaatjes heb en mijn kiezen recht staan? Zowel mijn moeder en ik konden daar niet overuit, onzin.
Overigens heeft er wel eens een tandarts mijn tand eruitgetrokken mét verdoving. Vind ik best, dan blijf ik zo een uur in die stoel zitten.
Ik zoek gewoon een andere tandarts denk ik. Schijnt een op de hoek van de straat te zitten, misschien dat ik het daar probeer. Bah, heb er nu al de bibbers van, maar je moet toch wat. Als die verdoven voor boren, ben ik allang blij denk ik Haha! .
Weet iemand nog wat kalmerends te doen voor in de wachtkamer? Nagelbijten / Gniffelen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:38

Ik zou vooral een tandarts zoeken die de vaardigheid 'communiceren' onder de knie heeft..
Mijn tandarts is geloof ik een beetje van de oude stempel,
praat nauwelijks tot niet tegen mij en mijn moeder, maar wel tegen mijn vader.
Die wist dan ook veel meer over mijn eerste en tot nu toe enige gaatje..
Enige commentaar dat ik kreeg: 'nou, nou... daar is haar eerste gaatje'.
Dat was dus meer tegen zichzelf dan tegen mij Huilen van het lachen

Daarna heb ik nog een flinke miscommuniecatie gehad (hij zij dat mijn verstandskiezen er zo snel mogenlijk uit moesten,
het ziekenhuis zei dat dat helemaal niet hoefde en zelfs gevaarlijker was dan over een paar jaar...)

Nu wil ik dus een andere gaan zoeken Clown