1-eiige tweeling.De een wel allergisch de ander niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

1-eiige tweeling.De een wel allergisch de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:26

Ik ben moeder van een 1-eiige tweeling (dna aangetoond).
Kwa karakter zijn ze heel verschillend,maar medisch dus ook.
Laatst hebben ze allebei een antibiotica kuur gekregen omdat ze allebei krentenbaard hadden. Nu reageerde mijn "jongste" dochter er prima op en had er ook helemaal geen last van,maar mijn "oudste" dochter bleek super allergisch voor de anti biotica en moest zelfs vroegtijdig stoppen met de kuur en anti allergie pillen slikken.Voordat ze er vanaf was heeft ruim 3 weken geduurd.
Nu dacht ik dat dat niet kom bij een tweeling.Ze hebben allebei als baby dezelfde behandeling gehad en medicijnen i.v.m. vroeggeboorte,dus daar kan het ook niet aan liggen.
Wie weet hoe dit kan?

radoszin

Re: 1-eiige tweeling.De een wel allergisch de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:40

Waarom zou het niet kunnen ?

Ik heb zelf ook een 1 eiige tweeling ( lijken totaal niet op elkaar ).
Bij mij is de "oudste " overal gevoeliger voor dan de "jongste ".
Dan zie je dat het bij mij precies andersom is dan bij jouw.

Het zijn toch 2 verschillende mensen en kunnen ook verschillende dingen hebben.
Ook dat ze zeggen dat een 1 eiige tweling sprekend op elkaar moeten lijken wat bij ons dus totaal niet is.
Je ziet dat het zussen zijn en de 1 is ook 7 cm groter dan de andere.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:43

Antilichamen/Afweersysteem is iets wat een soort van willekeurig wordt aangemaakt aan de hand van het DNA dat je hebt. Dus stel je voor je hebt 3 stukken DNA en van ieder stuk wordt een klein stukje afgeknipt. De combinatie van 3 kleine stukjes is 1 zo'n afweercel. Jullie hebben wel hetzelfde DNA, maar jullie afweer is dus een soort toevalsproces.

edit: dit is wel sterk vereenvoudigd uitgelegd, maar ik hoop dat het duidelijk is. Dit geldt voor bepaalde delen van je afweersysteem, grote delen zullen voor je beide dochters gelijk zijn.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:47

dat heeft te maken met het aangeboren en de verworven afweer aangeboren is waarschijnlijk hetzelfde maar de verworven afweer ontwikkeld zich anders en zal niet hetzelfde zijn bij een een eiige tweeling