Irritante klachten >> zorgen maken of is het niets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Irritante klachten >> zorgen maken of is het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:10

Ik ben niet zo van de mensen welzijn topics, maargoed. Ik besluit er toch maar een te openen.

De afgelopen tijd heb ik minder honger, 's ochtends het liefst een bakje yoghurt met wat fruit, 's middags krijg ik nog geen boterham door mijn keel als ik thuis ben eet ik soms toch nog een tosti en cup a soup maar ik heb dan een erg dubbel gevoel, eigenlijk heb ik geen zin om het te eten maar toch ook wel, 's avonds heb ik de laatste tijd ook niet zoveel zin meer om te eten.
Tot ongeveer 9 à 10 uur 's nachts, echt een ramp. Dan krijg ik plotseling last van vreetbuien, omdat ik toch wel honger heb maar niet écht meer iets kan eten.. meestal eet ik dan heel veel rijstwafels of chips. Maar weer een dubbel gevoel, aan de ene kant heb ik echt heel veel honger, en aan de andere kant eet ik het liefst helemaal niets.
Het enige wat ik echt altijd kan eten zijn mandarijnen, daar kan ik maar geen genoeg van krijgen. Ik weet ook niet wat het is, echt mijn lievelings eten is het niet, maar ik heb er gewoon heel veel behoefte aan.
En dan zijn er nog dagen dat ik plotseling ongelofelijk veel honger heb en veel te veel opschep 's avonds, het loopt allemaal nogal vreemd door elkaar. Maar in elk geval voelt het niet fijn. Vroeger was ik namelijk echt een veelvraat, dus daarom is het wat vreemd..

Verder ben ik de laatste tijd vaak ineens heel duizelig/vermoeid. Ik heb ook heel snel kippevel, ookal is het niet echt koud. Sterker nog, ik heb vaak kippevel en tegelijkertijd heb ik echt klotsoksels..
Ik kan er ook ineens niet meer tegen als het in de klas lawaaierig is, dan wordt het in mijn hoofd helemaal dol, en krijg ik echt agressieve/boze neigingen. ik heb dan echt zin om met dingen te gaan gooien, dat doe ik allemaal niet, maar in mijn hoofd kropt het zich helemaal op. Of wanneer iemand iets aan mij vraagt, al is het iets heel normaals, ik kan er vaak niet zo goed tegen. Het wordt dan helemaal druk in mijn hoofd..
Ik heb vaak nergens meer zin in.

Soms word ik ook in ineens heel zenuwachtig van niks, en begin ik best wel te trillen ofzo. En ik moet huilen van niks.
Ik krijg ook heel gauw oorpijn.

En vandaag werd het allemaal al helemaal vervelend met al mijn klachten, net onder mijn ribben heb ik een ongelofelijk spierpijn achtig gevoel, en als ik hoest doet dat al helemaal pijn. Vreselijk.

Van de zomer voelde ik me ook al niet zo prettig toen we op vakantie waren, ik werd ook helemaal niet meer bruin van de zon. En dat terwijl ik normaal hartstikke bruin word als ik ook maar een uurtje in de zon sta..

Wat informatie: ik ben al een aantal jaren vegetarisch, en slik nu een aantal maanden ritalin omdat ik ADD heb (ook wel bekend als ADHD, maar ik ben niet hyperactief.) verder heb ik geen ziektes ofzo.

Ik ben eigenlijk wel heel vrolijk aan de ene kant de laatste tijd, ik zit best lekker in mijn vel. Terwijl ik me aan de andere kant helemaal niet lekker voel, lichamelijk enzo. Ik was vorig jaar depressief, maar ik ben van school veranderd en zit hier behoorlijk op mijn plaats. Dus wat dat betreft ben ik juist erg vrolijk, maar ik voel me de laatste tijd wel meer gestresst en ik voel meer schooldruk terwijl het eigenlijk veel milder is hier op school. Ik heb ook een steeds faalangstiger gevoel.

Lang verhaal misschien, maar ik voel me gewoon vreemd en ik weet niet of ik er wat mee moet.

CM_

Re: Irritante klachten >> zorgen maken of is het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:16

Ritalin is niet zo heel erg gezond, je zegt dat je niet hyper was, voor welke klachten heb je dan ritalin genomen?

Ik vind het een hoop klinken als psychische klachten, eventueel in combinatie met te weinig vlees, en wss dus te weinig vit B12 .

Laat je daar in elk geval op testen, en ga natuurlijk met deze klachten even naar de dokter, al is het maar om lichamelijke dingen uit te sluiten,zodat je je psychisch ook wat beter voelt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:30

crossmonster schreef:
Ritalin is niet zo heel erg gezond, je zegt dat je niet hyper was, voor welke klachten heb je dan ritalin genomen?

Ik vind het een hoop klinken als psychische klachten, eventueel in combinatie met te weinig vlees, en wss dus te weinig vit B12 .

Laat je daar in elk geval op testen, en ga natuurlijk met deze klachten even naar de dokter, al is het maar om lichamelijke dingen uit te sluiten,zodat je je psychisch ook wat beter voelt.

ADHD is een concentratie stoornis, mensen kunnen hier niet mee omgaan (met het feit dat ze zich niet kunnen concentreren dus) en worden hyper. Of het slaat gewoon door in je hoofd en je voelt gewoon altijd een bepaalde onrust, maar dat valt van buitenaf niet te merken.. Althans niet in de vorm van hyperheid. Dat noem je ADD.
Ritalin is een middel wat bepaalde niet werkende alertheids 'verbindingen' (ik noem het maar even zo, maar ik ken al die hersentermen niet..) weer het normale werk laat doen. Je kunt je dus in principe weer gewoon concentreren, alhoewel een normaal werkend brein het natuurlijk ook wel eens af laat weten op dat gebied. Maar je kunt je dus in elk geval even goed concentreren als mensen zonder ADD of ADHD.
Daarom slik ik het, neemt niet weg dat ik er toch behoorlijk vaak over twijfel.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:32

Mijn dochter heeft ook bijna geen eetlust meer sinds ze Ritalin gebruikt. Ik zou even contact opnemen met de psychiater die ze heeft voorgeschreven, dat is mij aangeraden door onze psycholoog. Die kan dan kijken of er iets aan de dosering kan worden veranderd. Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:48

Miryamk schreef:
Mijn dochter heeft ook bijna geen eetlust meer sinds ze Ritalin gebruikt. Ik zou even contact opnemen met de psychiater die ze heeft voorgeschreven, dat is mij aangeraden door onze psycholoog. Die kan dan kijken of er iets aan de dosering kan worden veranderd. Knipoog

ik heb 1,5. minder heeft in principe geen effect bij mij.. Ik weet niet, mijn dosis mag ik sowieso gewoon zelf bepalen Lachen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:51

Zijn alle bloedwaardes in orde? Anders zou ik dat eens laten controleren, je kan ook bloedarmoede krijgen door minder/anders eten. Ook kan je van bloedarmoede minder eetlust krijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:11

Van Ritalin stopt je honger gevoel wat normaal in je hersenen getriggerd wordt. Het enige honger gevoel wat jij nu voelt is het lichamelijke lege maag gevoel en het "ER MOET NU WAT IN" gevoel.
Je moet nu dus op een andere manier met je eten leren omgaan. Gewoon drie keer per dag eten ook al heb je daar helemaal geen zin in. Het geen honger hebben en dus niet eten maakt je emotioneel en rillerig.
Wat schiet je eigenlijk op door ritalin te slikken?? Ik heb het ooit voorgeschreven gekregen (ook ADD), maar het enige wat er gebeurde was dat ik er heerlijk van afviel en daar is het dus niet voor. Het is een heftig middel en geen speelgoed waar jezelf wat mee aan mag klooien. Je moet het zelfs heel streng op gezette tijden nemen.
Dus als jij zegt dat je je dosis zelf mag bepalen dan geloof ik daar eerlijk gezegd geen fluit van. Als dat is zoals je met je medicijnen omgaat dan snap ik heel goed dat jij je niet helemaal ok voelt.

Mijn advies, stoppen met die troep...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:12

Nivada schreef:
Zijn alle bloedwaardes in orde? Anders zou ik dat eens laten controleren, je kan ook bloedarmoede krijgen door minder/anders eten. Ook kan je van bloedarmoede minder eetlust krijgen.

niet heel lang geleden is mijn bloed helemaal gecheckt op allemaal dingen, waarom weet ik niet precies meer. maar toen was alles tiptop in orde (en dat is altijd zo geweest), ik ben inmiddels alweer een dikke 3 jaar vegetarisch.. Dus ik weet niet of het daardoor zou kunnen komen.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:16

ik herken hier wel echt heel veel in
ik heb ook add(al zijn er nog twijfels ofdat het geen adhd is)
ik eet s'ochtends een boterham s'middags koekjes of iets kleins
en s'avonds eet ik echt heel veel niet normaal de ene zak chips na de andere en dan warm ik ook het avondeten op en eet dat nog en heel vaak mandarijnen als we ze hebben.
ik eet dat allemaal voor het slapen gaan(heel ongezond dus) maar het enige wat er gebeurt is...dat ik AFval?!
weet iemand hoe dat komt?!
met die ritalin, ik had t ook pas net toen we 2 á 3 jaar geleden op vakantie gingen, ik kreeg pas 7 uur na innemen weer honger en ik kreeg overal uitslag en krabte heel mijn benen open.
misschien ben je overgevoelig?

edit: ik heb de laatste tijd ook heel erg last van trillende handen...?!
en ik irriteer me echt dood in de klas(bij ons zitten ong 4 á 5 add/adhd'ers en licht autistische mensen(ik zit wel gewoon op een normale school op VMBO K))
iedereen die met zn pen klikt,zit te tikken, klok die tikt, neus ophalen echt alles en ik neem s'ochtends 2 pilletjes in en s'middags rond 12 uur 2 maar ik weet zo verder niet welke 'dosering' (tenzij die altijd hetzelfde is, daar heb ik verder niet echt veel verstand van)
Laatst bijgewerkt door DebjeDopje op 11-12-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:18

wat je beschrijft zijn redelijk hetzelfde als toen ik ritalin gebruikte, ik heb tijden lopen huilen, had hartkoppingen.
angst is ook wel iets wat bij de bijwerkingen hoort geloof ik.

ik nam mn pilletje altijd na het eten, dan at ik iig nog iets.
's avonds ga je dan weer eten omdat je medicijnen uitgewerkt zijn.

ben er nu weer mee gestopt en heb van die beslissing absoluut geen spijt.

p.s probeer eens bij de lijst bijwerkingen te kijken welke je daarvan allemaal hebt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:57

Dat bedoel ik dus, Ritalin is rommel.
Niet gebruiken als je het zonder ook kunt redden.
Natuurlijk is dat moeilijk, ik heb het ook, al 30 jaar, en al 30 jaar red ik het met ups en downs zonder die rommel.

Wat je wel evt zou kunnen proberen als je niet zonder medicatie durft, is concerta, daar hoor ik minder negatieve verhalen over.

Maar ik zou het zonder proberen, en aan je voeding werken, weinig kleurstoffen en suikers!!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:23

DebjeDopje schreef:
en s'avonds eet ik echt heel veel niet normaal de ene zak chips na de andere en dan warm ik ook het avondeten op en eet dat nog en heel vaak mandarijnen als we ze hebben.
ik eet dat allemaal voor het slapen gaan(heel ongezond dus) maar het enige wat er gebeurt is...dat ik AFval?!

met die ritalin, ik had t ook pas net toen we 2 á 3 jaar geleden op vakantie gingen, ik kreeg pas 7 uur na innemen weer honger en ik kreeg overal uitslag en krabte heel mijn benen open.

en ik irriteer me echt dood in de klas(bij ons zitten ong 4 á 5 add/adhd'ers en licht autistische mensen(ik zit wel gewoon op een normale school op VMBO K))
iedereen die met zn pen klikt,zit te tikken, klok die tikt, neus ophalen echt alles en ik neem s'ochtends 2 pilletjes in en s'middags rond 12 uur 2 maar ik weet zo verder niet welke 'dosering' (tenzij die altijd hetzelfde is, daar heb ik verder niet echt veel verstand van)

dit heb ik ook! alleen geen uitslag, maar ik krab mn hele hoofdhuid open. Ik heb mega grote wonden gehad, ben er echt obsessief mee..
Mijn handen trillen als een gek, ze zijn ook heel slap.
En ik voel een enorme druk op mijn nek, en soms schouders en rug enzo..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:27

crossmonster schreef:
Natuurlijk is dat moeilijk, ik heb het ook, al 30 jaar, en al 30 jaar red ik het met ups en downs zonder die rommel.

Wat je wel evt zou kunnen proberen als je niet zonder medicatie durft, is concerta, daar hoor ik minder negatieve verhalen over.

Maar ik zou het zonder proberen, en aan je voeding werken, weinig kleurstoffen en suikers!!!

durf ik makkelijk, ik heb nog gezegd: "ik kan al mijn hele leven zonder, waarom zou ik nu ineens beginnen?" maar ik kreeg dat 'voor je eigen bestwil' blabla gedoe erachteraan. En in het begin merkte ik enkel de voordelen, maar ik voel me er toch niet zo goed bij. En ik heb telkens kippenvel, ik hou mijn jas binnen het liefst aan en dan nog heb ik kippenvel (en klots oksels..)

edit* daarnaast huil ik echt om alles, of heb ik daar neigingen naar. En angstgevoelens zijn er ook vaak, om alles.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:34

als ik jou was zou ik contact opnemen met de psychiater die het heeft voorgeschreven, ritalin is een amfetamine en valt dus onder de harddrugs wet. Het lijkt me sterk dat je zelf uit mag maken hoeveel je gebruikt. Ritalin moet goed afgestemd worden op de gebruiker en je moet er niet zo maar een beetje mee klooien. Daar is het echt te heftig spul voor. (heb je je wel eens afgevraagd waarom ze dit dealen in amerika op de scholen). IN ieder geval zijn de twee belangrijkste kenmerken van ritalin gebruikers dat zij klachten geven van slecht eten en afvallen en slecht slapen! Ik zou overwegen om te stoppen, mits je heel veel moeite hebt en last hebt van je add en dan denk ik echt aan concentratie problemen, afwezigheid, niet kunnen plannen ed.

Succes

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:44

crossmonster schreef:

ik ben het eigenlijk wel met je eens, maar zonder kan ik mezelf niet in de hand houden en zeg dingen waar ik niet bij na denk(nu nog welleens maar toen waren het echt erge beledigende en kwetsende dingen) en zonder zou ik nu naar een andere school gestuurd zijn naar de afdeling 'moeilijk opvoedbare kinderen' hierdoor heb ik echt in een dip gezeten (er was wel meer aan de hand want ik zou ook nog uit huis geplaatst worden en ik vertrouwde even niemand; had ook zn redenen)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:46

Jaimyliefje schreef:
DebjeDopje schreef:

dit heb ik ook! alleen geen uitslag, maar ik krab mn hele hoofdhuid open. Ik heb mega grote wonden gehad, ben er echt obsessief mee..
Mijn handen trillen als een gek, ze zijn ook heel slap.
En ik voel een enorme druk op mijn nek, en soms schouders en rug enzo..

ja ik heb nu echt enorme littekens op mn benen( gelukkig trekken littekens snel weg bij mij..?!) maar mijn handen trillen nu nog, dan zeggen mensen om me heen 'ja je hebt een tekort aan suiker' maar mét suiker ben ik toch druk...Dúh snap het even niet Clown

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:05

En let op als je er mee stopt, de afkickverschijnselen zijn ook niet fijn!
Een vriend van mij is onlangs na meer dan 10 jaar die troep te hebben geslikt gestopt. Dat was wel erg heftig (is zeer zorgvuldig en onder goede begeleiding gestopt).

Helpt het bij jou om versjes op te zeggen als je je concentratie kwijt bent?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:12

bij mij niet concentratie kwijt is concentratie kwijt ik moet dan even helemaal stilte om me heen hebben en geen geluiden hebben waar ik op ga zitten letten en dat helpt meestal wel Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:18

Sommige klachten die jij hebt komen bekend voor Nagelbijten / Gniffelen
Heb er soms ook last van, heel vervelend! Weet niet wat er tegen te doen is, maar de ene keer gaat het goed andere keer niet Nagelbijten / Gniffelen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:58

Arnyek schreef:
En let op als je er mee stopt, de afkickverschijnselen zijn ook niet fijn!
Een vriend van mij is onlangs na meer dan 10 jaar die troep te hebben geslikt gestopt. Dat was wel erg heftig (is zeer zorgvuldig en onder goede begeleiding gestopt).

Helpt het bij jou om versjes op te zeggen als je je concentratie kwijt bent?

Kweenie, vroeger (vóór mijn ritalin en therapie enzo..) schreef ik altijd gedichten. Daar kon ik echt uren geconcentreerd mee bezig zijn, en ook met het lezen van boeken.. Het tweede vind ik niet altijd makkelijk (soms moet ik een zin wel 5 keer lezen, omdat ik me gewoon niet kan concentreren) maar op een gegeven moment zit ik er dan echt helemaal in..

enne.. Afkickverschijnselen?? Bloos!
Dat wist ik niet eens?

Dat het een harddrug is, dat weet ik dan weer wel. En er wordt niet alleen op amerikaanse scholen mee gedeald hoor.. Een vriend van mij heeft het ook gedaan, en om leraren te pesten gaf hij wel eens heel de klas een pilletje (zelfde werking als speed bij mensen zonder ADD).. Ziek vind ik, maargoed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:03

afkickverschijselen lijkt me eigenlijk wel logisch,
als je pilletje uitgewerkt is kan je ook een rebound krijgen.
maar dan neem je de volgende dag wel weer dus zet het verder niet door.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:15

siskeh schreef:
afkickverschijselen lijkt me eigenlijk wel logisch,
als je pilletje uitgewerkt is kan je ook een rebound krijgen.
maar dan neem je de volgende dag wel weer dus zet het verder niet door.

Psychiater zei dat dat niet kon enzo. Dus vandaar de verbazing.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:18

heeft hij er niets over gezegt of heeft hij dat ontkend?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:23

siskeh schreef:
heeft hij er niets over gezegt of heeft hij dat ontkend?

Een beetje ertussenin, hij heeft wel dingen ontkend. Dat het geen drugs is en blabla.
Ik weet niet, nog wel meer. Afkickverschijnselen hadden we het eens vaag over gehad volgens mij, maar dat vond hij ook onzin.

De man heeft overigens zelf ADD, slikt het ook zelf, en hij was op en top voorstander. Hij vond het kindermishandeling om je ADHD/ADD kind geen ritalin toe te dienen.

Qua dosering heeft hij dus ook nogal een ADD karakter, de eerste paar weken heeft hij voorgeschreven, daarna moest ik zelf maar een goede dosering vinden. En als ik vond dat het goed was, dan zou hij dat aantal voorschrijven. Niet echt heel georganiseerd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:43

naja zeg!
ga maar eens goed rondkijken op het internet naar werking van medicijnen!
mijn psygiater heeft er geen probleem mee dat ik niets slik,
hij vind het erg knap wat ik zonder bereik, en vraag me zelf ook af wat de meerwaarde is.