Menstruatiepijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Menstruatiepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:06

En niet zo;n beetje ook....

Ondertussen wordt ik er toch wel een beetje zat van. Ruim 6/7 jaar wordt ik ongesteld, al vrij snel werd het gewoon regelmatig. Allen van begin af aan heb ik al helse krampen in mijn buik, krijg ik een zere rug en wil ik het liefst gewoon een week lang mijn bed ik kruipen. Deze krampen duren de hele week en zijn ook echt de hele week aanwezig, soms oppervlakkig maar over het algemeen heel erg pijnlijk. Op die momenten verlies ik de kracht in mijn armen en benen en moet ik vooral niets inspannends doen.
Verder ben ik een week lang erg moe, erg misselijk, krijg ik geen hap door mijn keel en wisselt het ijskoude en bloedhete gevoel zich constant af. Ook heb ik afwisselend last van diarree en verstopping

Sindskort heb ik steeds vaker last van mijn maag en kan ik geen pijnstillers meer nemen. Kruiken, massage's ect. helpen niet. Beweging helpt redelijk zolang ik dus niet die meest pijnlijke krampen krijg.
Laatst las ik iets over eten wat kan helpen, veel vezels, groenten, weinig vlees en vet. Dit is een eetpatroon wat ik in mijn dagelijks leven al toepas.

Ik ben hiervoor al naar de dokter geweest en ben aan de pil hiervoor. In eerste instantie heb ik braaf aan het eind van elke strip een stopweek ingelast. Minder is de pijn helaas niet geworden. Al snel ben ik dus gewoon de pil gaan doorslikken. Dit heeft wel als gevolg dat er soms periodes zijn dat ik krampen in mijn buik kreeg, maar die zijn wel te verdragen. Toch heb ik 2 tot 3 per jaar doorbraakbloedingen en wordt ik hoe dan ook ongesteld. Doorslikken heeft geen zin, dan duurt het alleen maar langer.

Goed de pil is al een hele verbetering wat dat betreft, maar 2 tot 3 keer per jaar ongesteld worden is een stuk fijner dan elke maand. Maar toch ben ik dan 2 -3 weken gewoon ziek van de pijn...

Wat helpt er nu echt goed tegen de pijn?

Utixo

Re: Menstruatiepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:08

Wil de arts je geen prikpil geven? Ik weet dat ze het liever niet doen bij jonge mensen, omdat het tot 2 jaar kan duren voordat je weer vruchtbaar bent, maar dit lijkt me ook redelijk onhoudbaar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:08

Advil, maar je wilde geen pijnstillers slikken?
Ook aleve menstruatie pijn moet goed helpen, ikzelf had ook altijd hele erge buikpijn dat ik niks meer kon. Nu een advil en kan gewoon verder.
Ik ga wel overstappen op de prikpil.. omdat ik de gewone pil niet goed slik, wat dus geen zin heeft, heeft de dokter me dit aangeraden.

Edit: arst vertelde me dat het ong. een jaar zou durden voordat je weer ongesteld bent. Ikw as van plan om deze 2-3 jaar te gebruiken en om er dan mee te stoppen zodat de cyclus weer opgang komt.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 11-12-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:09

jeetje jij hebt het wel heel erg.
ik heb meestal last van me rug, en wel de 2e en 3e dag van me buik maar niet zo erg als jij.

hoe heet dat spul ook alweer van de reclame tegen menstruatiepijn?
heb je dat al geprobeerd?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:09

Probeer is vrouwenmantel, dat is in thee of capsules te krijgen bij de betere drogisterijen of bijv, de Tuinen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:10

Mijn huisarts is vrij slecht met prikpillen. De prik zelf moet worden besteld omdat deze niet op voorraad is. Met enig regelmaat gebeurt het dan ook dat hij niet op tijd is (dus precies na 3 maanden) waardoor het weinig zin heeft.

Advil en aleve heb ik beide geprobeert. Advil helpt redelijk, aleve heeft voor mij weinig effect gehad. Op dit moment zorgen pijnstillers er voor dat alles er letterlijk weer uitgespuugd worden. Dat heeft weinig effect helaas.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:11

Je moet hem toch zelf aanvragen bij de apotheek?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:11

wat een slechte huisarts dan.. Ik heb de mijne laatst moeten ophalen bij de apotheek en als ik ongesteld wordt moet ik ermee naar de dokter die hem voor de eerste keer zet.
Vind het wel apart dat je dokter er zo mee omspringt dan..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:12

ik lig nu ook weer plat op bed, hoofdpijn buikpijn, moe..
de pil heeft het wel heel erg verminderd.

ik was er zelfs vanaf, maar nu wordt het steeds weer wat erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:13

CarinaR schreef:
Probeer is vrouwenmantel, dat is in thee of capsules te krijgen bij de betere drogisterijen of bijv, de Tuinen!

Ik zal eens kijken of ik dat hier kan vinden.

@ Utixo, ik meende van de huisarts begrepen te hebben dat ze hem zelf aan moet vragen en ik dat zelf niet mag doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:15

Welnee, volgens mij is het zo dat je gewoon een receptje mee krijgt. De apotheek hoort de Depo ook gewoon op voorraad te hebben hoor, en anders kun je natuurlijk altijd even 2 weken van te voren bellen Knipoog.
Vervolgens pik je hem op en ga je ermee naar de huisarts. Die zet hem.
Het klopt overigens wel dat de huisarts hem niet meer op voorraad heeft. misschien verkeerd begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:20

Utixo schreef:
Welnee, volgens mij is het zo dat je gewoon een receptje mee krijgt. De apotheek hoort de Depo ook gewoon op voorraad te hebben hoor, en anders kun je natuurlijk altijd even 2 weken van te voren bellen Knipoog.
Vervolgens pik je hem op en ga je ermee naar de huisarts. Die zet hem.
Het klopt overigens wel dat de huisarts hem niet meer op voorraad heeft. misschien verkeerd begrepen?

Helaas niet, destijds moest het via de huisarts (paar maanden geleden) maar ze hadden hem gewoon niet op tijd besteld.
Maar met de prikpil wordt je als nog een paar maanden gewoon ongesteld toch? Eerlijk gezegd vind ik de prikpil zelf niet zo erg, maar daar kijk ik dan toch wel even tegen op.
Ik kan sowieso wel nog een keer de huisarts bellen, misschien dat er dit keer nog een andere optie tegen de pijn is?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:04

Ik weet niet hoe oud je bent maar als ik je klachten zo hoor zou ik aan een spiraaltje gaan denken.

Ik had preccies het zelfde als jou. Ik was doodziek van het ongesteld zijn. Kon alleen maar op de bank of in bed liggen 2 dagen. En verloor altijd veel bloed waardoor ik me nog beroerder voelde.
Sinds ik een spiraal heb (die geleidelijk hormoon afgeeft) voel ik me veel beter!

in januari heb ik hem een jaar en ben nog maar 3 keer ongesteld geweest wat weinig voor stelde. Zo goed als geen klachten meer!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:45

Ik heb er ook altijd heel erg last van idd buikpijn en last van onderrug. Ik neem sinds kort Aleve menstruatiepijn. Daar moet je op je eerste dag 2 van nemen en dan is het zon beetje over bij mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:51

Wat bij mij nog het meeste heeft geholpen was een goede acupuncturist. Alle pijnstillers en pillen helpen wel gedeeltelijk, maar dit heeft de ellende structureel flink verminderd.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:27

Het enige wat bij mij helpt is bewegen, pijnstillers werken idd niet of spuug ik weer uit, meestal ga ik met paardlief een stuk wandelen, knap daar altijd erg van op.
Zit ook te denken aan een mirena spiraal, maar durf hem niet te laten zetten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:20

Judith, met de prikpil word je niet meer ongesteld.
Overigens had ik met de pil ook dat ik gewoon ziek was van het ongesteld zijn. Voordat ik de pil slikte had ik dit nog veel erger. Nu met de Mirena heb ik echt minimaal last van ongesteld zijn, en als ik wat bloed verlies voel ik me kiplekker.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:28

Ik heb het niet zo erg als jou met de menstruatiepijn, wel heb ik na enkele maanden ongeacht (al 7 verschillende soorten pillen geslikt) welke pil doorbraakbloedingen, word er hels van. Ik ben van de week naar de huisarts geweest, zij wil nu proberen om over te gaan op een spiraal. Eerst wil ze een uitstrijkje maken en op kweek laten zetten door het ziekenhuis.

Ik hoop dat dit beter helpt omdat de doorbraakbloedingen wel erg irritant is als je gemeenschap wil hebben.

sterkte... Ach gut

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:36

Herkenbaar verhaal, nu Mirena-spiraal en helaas nog steeds klachten. Weliswaar minder, maar wel klachten. Ik ben nu ook met accupunctuur bezig.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:32

ik heb het ook heel erg gehad, in het begin erg onregelmatig
(2 weken lang ongesteld een week niet en dan hopakee weer 2 weken lang helse pijnen Verdrietig )
toen ben ik de pil gaan slikken, toen werd het wel regelmatig maar nog steeds last van die pijn.
Ik kon als ik ongesteld was ook echt niet naar school.
Nu heb ik de prikpil, gebruik m al vanaf mijn 16e en mijn huisarts had er nooit geen bezwaar tegen gehad.
iedere 3 maanden(12 weken) haal je een prik op bij de appotheek, maakt een afspraak met de huisarts, en klaar. (je hebt geen briefje nodig om de prikpil op te halen, dus wat je huisarts zecht is niet waar, je kan hem gewoon zelf bij je aphoteek ophalen)
volgens mijn huisarts zijn het broodje aap verhalen dat je onvruchtbaar kan worden. Koe

de prikpil die wordt (heel charmant) in je bilspier gezet. Bloos
dit voel je niet je kan wat spierpijn hebben de volgende dag, maar dit stelt niks voor. de vloeistof in de spier gaat een soort van balletje vormen, die geleidelijk hormonen afgeeft, die moet iedere 12 weken opnieuw gezet worden.
je kan ook kiezen dat hij in je arm word gezet, maar die voel je wel.
dat heb ik geprobeerd, heb een week lang een blauwe plek gehad Vork .
Maar zelf vind ik hem ideaal, wordt niet meer ongesteld Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:39

Oké, misschien een hele stomme opmerking van iemand die zelf eigenlijk vind dat ze moet, zelfs de verwijzing al in huis heeft maar dus écht niet durft (wegens trauma's in het verleden, laat ik dat er even bij vermelden), maar heb je er weleens aan gedacht om je te laten verwijzen naar een gyneacoloog?
Ik vind je verhaal best wel heftig, zeker omdat je ook zoveel last blijft houden nu je aan de pil bent. Normaal gesproken hoor het daar toch echt duidelijk minder van te worden. Misschien kan je beter op zoek gaan naar de oorzaak, dan naar een 'lapmiddel' om het even oneerbiedig te zeggen.

Anders misschien toch andere soorten van de pil uitproberen, of inderdaad spiraaltje of bijvoorbeeld nuvaring.

succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:02

De huisarts wil het eerst proberen met een zwaardere pil, dan zouden de doorbraakbloedingen als het goed is niet meer voor moeten komen. Ik ben benieuwd hoe het werkt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:16

Ik zou persoonlijk informeren naar de mirena spiraal, het laten zetten stelt niet zo heel veel voor het duurt nog geen tien minuutjes en dat is vervelend. Daarna een paar uurtjes een beetje een beroerd gevoel in je buik.
Ik heb zelf altijd de pil geslikt, sinds ik zeer onregelmatig ongesteld werd, lees 3 weken ongesteld en 1 week niet. (er zat toch enige regelmaat in Haha! ) De pil is een tijd goed gegaan totdat ik ook last van me rug kreeg en erge buikpijn als het de stopweek was. Uiteindelijk ben ik op advies van de huisarts de pil gaan doorslikken, circa 3 of 4 keer achter elkaar en dan een stopweek, zo hou je je cyclus van een week vast.
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een spiraaltje, en heb één keer een paar dagen gehad dat ik een paar druppels verloor. Maar daar is het tot nu toe bij gebleven.
Voor mij was dit de beste oplossing.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:50

ff een vraag voor degene die de mirena hebben.
Ik denk erover hem te laten zetten, maar hoe voel je je daarna? Kan je gewoon zelf naar huis rijden?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:58

hier nog iemand die met behulp van acupuntuur toen een heel eind gekomen is. Trouwens een hele andere tip, als pijnstillers je wel helpen, maar je dan last van je maag krijgt. Waarom vraag je dan niet aan je huisarts om een maagbeschermer. Okay het neemt geen oorzaak weg (wat acupunctuur wel doet als het goed is) maar het helpt je wel om op een verantwoorde mannier die periode's door te komen. Overweeg ook eens de implanon, is een staafje wat in je arm geplaatst wordt en waarmee een hoop mensen ook niet meer ongesteld worden.

Mirena plaatsen schijnt wel redelijk te gaan als je al kids hebt, anders redelijk moeilijk en volgens mij moet je dan geen risico nemen om zelf te willen rijden.