Beginnende muisarm, en nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Beginnende muisarm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:02

Sinds een paar weken heb ik giga pijn in me pols en arm, ik dacht dat het eerst van de schoonmaak was maar op school kreeg ik er last van (ik ben dtp-er in spe) ik wil grafisch vormgeving gaan doen maar nu in me eerste jaar heb ik al last van me arm.
mijn grote droom is webdesigner maar ik wil ook niet straks geen kopje meer kunnen beethouden van de pijn.
wie heeft er nog meer een muisarm en gaat daar mee verder?
richting de huisarts? me moeder zegt alleen dat die er niets aan doen..

J0sef1entje

Re: Beginnende muisarm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:09

Leer muizen met je andere hand en ga dagelijks afwisselen.
Doe ik ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:11

Je kunt ook naar een fysiotherapeut die daar mee bekend is. Bij veel mensen komt het omdat ze een verkeerde (eenzijdige) houding aannemen waardoor je arm word overbelast.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:12

Afwisselen is juist slecht. daarmee verhelp je het probleem niet en zit je straks met 2 pijnlijke armen! Ikzelf heb nu een muis met trackball en mijn stoel goed gezet zodat mijn arm leunt op de leuning en ik ben helemaal van mijn klachten af.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:15

Toen ik nog een muis had had ik er ook last van, toen ben ik op een laptop gaan werken met het kleine vakje (geen idee hoe dat ding heet, maar je gaat eroverheen met je vingers en het is ipv een muis). Dat hielp bij mij, ik heb geen last meer.
Mijn moeder, die reuma heeft, heeft een draadloze muis gekocht (een vrij kleine) en werkt ermee op haar been, dat werkt voor haar ook goed.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:22

ik zit op school dus ik kan niet met laptop werken, ik zit achter de mac, enige wat ik wel zou kunnen doen is me eigen muis of pentablet aanschaffen en die meenemen...

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:26

Pentablet werkte voor mij niet en het werd alleen maar erger! maar dat zal denk ik voor iedereen anders zijn.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:29

Misschien heb je iets aan de tips in dit topic:
[MW] Help! Muisarm / RSI ??

Vervelend! Ik heb er veel last van gehad toen ik voor stage full time achter de computer zat. Probeer zo min mogelijk te 'muizen', anders wordt het alleen maar erger.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:30

Topaas schreef:
Afwisselen is juist slecht. daarmee verhelp je het probleem niet en zit je straks met 2 pijnlijke armen! Ikzelf heb nu een muis met trackball en mijn stoel goed gezet zodat mijn arm leunt op de leuning en ik ben helemaal van mijn klachten af.

Wat is dat nu voor onzin. Met afwisselen verdeel je de belasting en dat is juist goed ! Ik heb zelf 1,5 jaar met RSI gelopen en heb Mensendieck gedaan voor mijn houding (mijn hele schouder zat ook vast en ik kon bijna niets meer met mijn pols en hand). Ik heb een ergotherapeut gehad die mijn werkplek goed heeft gemaakt (idd leuningen aan mijn stoel die ik zo kan draaien dat mijn onderarm altijd erop rust, hetgeen mijn schouder ontlast). Maar mijn grootste 'winst' is gekomen door een draadloze muis en afwisselen per half uur. Ik heb nog wel eens last, maar als ik dan eerlijk ben, komt het vaak doordat ik vergeten ben te wisselen (eigenlijk moet ik er gewoon een kookwekkertje bij zetten). Voor mijn werk (planner) zit ik nl. 7 uur per dag achter de computer en moet ik heel veel mijn muis gebruiken (helaas). Overigens speelt stress ook een hele belangrijke factor in deze....

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:51

Meikje schreef:
Misschien heb je iets aan de tips in dit topic:
[MW] Help! Muisarm / RSI ??

Vervelend! Ik heb er veel last van gehad toen ik voor stage full time achter de computer zat. Probeer zo min mogelijk te 'muizen', anders wordt het alleen maar erger.

ik kan muizen helaas niet vermijden tenzij ik stop met mijn opleiding, maar dit is echt me enige droom, ik doe DTP en zit dus fulltime achter de computer, ik heb 3 uurtjes een muisloosvak maar dat is het dan ook..
ik kan wel even het wisselen proberen Ja

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:15

Ik heb zelf ook Dtp gedaan en weet hoeveel je op de pc zit... in photoshop kun je bv zoveel modelijk sneltoetsen leren en dus minder met je muis in de weer bent

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:19

ik heb al jaren RSI, mede door mijn werk( schoonmaak) en grotendeels door een verkeerde houding.
verkeerd gebruik van je lichaam resulteerd toch vaak in dit soort klachten.
bij mij is er een fysiotherapeut meegeweest naar mijn werk en ik kreeg een hele lading klachten over me heen haha.

probeer dus iemand te vinden die je wijst op je lichaam en je tips meegeeft om dat beter te gebruiken.

over dat afwisselen:
je hebt twee armen en die heb je niet voor niks dus kun je die beiden best gebruiken.
alhoewel achter de pc met je andere hand muizen wel moeilijk is Tong uitsteken

probeer er ook om te denken dat je niet langer dan 15 minuten in dezelfde houding zit,ligt staat, of whatever Haha!
na 15 minuten even wat anders doen, rondje lopen, ander werk doen ect...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:22

ik doe toevallig ook nog schoonmaak als bijbaan elke avond dus dat zal ook wel niet meewerken nee Haha!
ik draai sowieso heel erg veel of ik nou lig zit sta etc, ben namelijk nogal hyper en word zenuwachtig van stilzitten *LOL*

met me andere hand muizen is nog wel redelijk te doen, wissel wel weer snel om maar er is een begin Huilen van het lachen

thuis computer is al bijna niet meer, beetje mail checken, bokt en ik ga weer foetsie Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:27

Mijn vader had dat ook, we hebben de plank waarop het toetsenbord staat, hoger gezet, en sindsdien heeft hij geen last meer. Mijn vader was bij de dokter geweest, en die vertelde precies welke maten er tussen je knieën en grond moet zijn, en tussen je armen en toetsenbord, en dat helemaal aangepast op je eigen lengte.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:47

Rust Lachen Het klinkt stom, maar het is wel zo. Het is immers een overbelasting van je spieren en gewrichten in een verkeerde houding.
Ik heb in mijn eerste jaar studievertraging opgelopen door RSI.

Een goede houding is essentieel. Zeker als je lang achter een computer/laptop moet werken móet je goed zitten. Zorg dat je je armen kan steunen, maar niet dusdanig dat je je polsen weer gaat overbelasten (dat deed ik). Ik heb als ik echt moet muizen een muispad met een gelbalk en een gelbalk voor mijn toetsenbord liggen.

En regelmatig stoppen. Ik merk het als ik koude handen krijg, dan zit ik te lang ingespannen en vaak fout te werken. Koude handen zijn voor mij een teken dat de boel weer fout gaat.
Blijf ik doorgaan, dan merk ik het aan andere dingen, ik kan dan geen dingen optillen of op mijn polsen steunen.

Niet elke huisarts neemt RSI serieus, maar dat moet jíj wel doen! Je opleiding is belangrijk Ja maar je lichaam ook. Wissel dus af, strek je eens uit als je aan het werk bent, ga eens naar de wc, koffie halen of gewoon even bewegen. Niet ingespannen en verkrampt naar dat scherm blijven staren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:17

Rust nemen idd! En over een tijdje je spieren gaan versterken in je arm. Bv met de powerball Lachen
Nu heel rustig aan gaan doen. Niet pas stoppen als je het voelt, maar probeer dat juist voor te zijn, door met je andere hand te gaan muizen, of even wat anders te gaan doen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:02

ik ga straks op me werk vrij vragen voor 2 weken, ik heb namelijk 2 weken vrij van school, en als ik dan me pols niet hoef te belasten bij schoonmaak valt dat ook weer mee. Ja

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:41

Berdien schreef:
Rust Lachen

Ik heb als ik echt moet muizen een muispad met een gelbalk en een gelbalk voor mijn toetsenbord liggen.

Door de ergotherapeut is bij mij alles met gel weggehaald (ook voor het toetsenbord). Door je onderarm op je leuning te laten rusten, ga je ahw met je elleboog scharnieren en zijn die overbodig. Een muispad met gel maakt dat je je pols daar weer op laat rusten en dit geeft toch druk op de aders etc. Ik moest meteen gelpad e.d. weggooien. Moet ook zeggen dat het zonder pad veel beter gaat.