Hoe snel antibiotica resistentie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe snel antibiotica resistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 00:32

Hoe snel kun je een antibiotica resistentie opbouwen?

Ik heb al behoorlijk wat antibiotica weggewerkt en ben al voor 1 allergisch geworden door langdurig slikken. Krijg nu om de maand antibiotica en ik vraag mij af: in hoeverre is dat nog gezond en effectief?

(ik weet dat prednison geen antibioticum is, maar dat werkt niet eens meer bij mij doordat ik het te vaak voorgeschreven heb gekregen?)

Het gaat trouwens om continue luchtweginfecties.

Anya

Re: Hoe snel antibiotica resistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:36

Nou dat valt reuze mee hoor. Om te beginnen zijn er veel soorten ab. En ik heb al een aantal keren enkele maanden een stevige dosis doxicycline geslikt (wegens Lyme). Voor zover ik weet ben ik nog niet resistent. Dat treedt vooral op als je je kuur niet afmaakt en de bacteriën dus nog niet dood zijn en resistentie kunnen ontwikkelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 00:39

Doxicycline ben ik allergisch voor geworden door langdurig gebruik.
Ik krijg al vanaf mijn 15de regelmatig antibiotica, dus dat is een vrij lange tijd.
Maar het gaat dus niet zo hard? gelukkig maar! Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:40

Nee het gaat echt niet zo hard. Ja als je maar lang genoeg slikt wordt je wel allergisch. Maar er zijn nog heel veel verschillende soorten waar ze dan op over kunnen stappen. Dus niet druk maken hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 00:46

hihi daar maak ik mij niet zo snel druk om, was meer nieuwsgierig Tong uitsteken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:13

Idd niet drukmaken,
toen ik klein was heb ik zowat een hele AB fabriek weggeslikt en alles is nog prima met me hoor Knipoog Laatste kuurtje was voor blaasontsteking en sloeg prima aan Ja

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:46

Om maar even een misverstand recht te zetten: Jij bent niet resistent, de bacteriën worden resistent tegen antibiotica. Dat gebeurt vooral als je bijvoorbeeld een kuur niet afmaakt, dan blijven er een aantal bacteriën leven die vervolgens "snappen" hoe ze die soort antibiotica moeten overleven. Allergisch kan dan weer wel, dat zeg je zelf ook al (door te lang slikken).
Prednison is trouwens geen antibioticum, het legt juist je afweersysteem praktisch stil, dus als je echt een infectie met een bacterie hebt is het logisch dat prednison dan niet werkt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:53

Gelukkig hebben we in nederland " reserve antibiotica". Dit zijn middelen die in de regel niet voorgeschreven worden om ze zo achter de hand te houden voor mensen die resistent zijn. Deze middelen worden in het buitenland soms weer wel voorgeschreven.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:27

lillytjuh schreef:
Gelukkig hebben we in nederland " reserve antibiotica". Dit zijn middelen die in de regel niet voorgeschreven worden om ze zo achter de hand te houden voor mensen die resistent zijn. Deze middelen worden in het buitenland soms weer wel voorgeschreven.

Inderdaad. En daarom ontstaat er vaak in het buitenland bijvoorbeeld MRSA/VRSA, waar niets meer aan te doen is. In Nederland hebben we een veel 'netter' antibiotica beleid. Zou mij geen zorgen maken. Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:14

Dat wist ik niet lillytjuh, wel een erg goed beleid idd,
zo zou het eigenlijk in heel Europa moeten zijn Ja

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:44

Pfoe, wat had ik laatst ook alweer voor AB..

In ieder geval sloeg dat vrij snel aan. Binnen een week en daardoor was ik ook binnen die week van de toen aanwezige bacterie. Ja

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:27

Niet alleen de duur maakt uit of je allergisch wordt voor AB maar ook de hoevelheid dosis.

Ik heb in pakweg 3maanden zeer veel AB genomen waardoor ik nu allergisch ben voor 1

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:41

Als ik het goed heb begrepen zit het anders in elkaar.

Het zijn de ziekteverwekkers die resistent worden tegen een antibiotica, niet een persoon zelf Knipoog .

Dus het kan gerust zijn dat je (bij wijze van spreken) nog nooit van je leven antibiotica hebt genomen en dat je de toevallig een ziekteverwekker in je lichaam krijgt die resistent is, en (een bepaalde soort) antibiotica niet werkt.

Allergisch zijn aan een bepaalde antibiotica is natuurlijk wel persoonsgebonden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:47

Nee nog niet goed Knipoog
Je word niet resistent geboren! Maar je kan wel resistent worden als je de kuur niet afmaakt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:50

Armaris schreef:
Je word niet resistent geboren! Maar je kan wel resistent worden als je de kuur niet afmaakt.

Heb je ergens een bron daarvan? Want ik geloof dat het toch echt anders is. Je hebt gelijk dat bacterien resistent kunnen worden als je je kuur niet afmaakt. Maar jij zelf hebt daar geen last van, alleen de volgende persoon die dezelfde bacterien opraapt die jij achterlaat.

Edit: Ik bedoel niet dat je resistent wordt geboren Knipoog . Ik bedoel dat de kans op een resistente bacterie niet afhangt van de hoeveelheid antibiotica die je al vroeger hebt genomen in je leven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:53

Geen idee eigenlijk. Zolang je normaal een kuur afmaakt zouden de bacterien er niet resistent tegen moeten worden. Wat betreft zelf niet meer tegen de middelen kunnen. Daar is niks van te zeggen. Sommigen kun je je hele leven blijven slikken anderen gaan heel snel niet meer goed.

Ik heb van mijn 4e tot mijn 15 heel veel antibiotica en peniciline geslikt en na die tijd toch nog 2 tot 3 keer per jaar voor idd ook luchtweg infecties. het resultaat nu is een allergie voor peniciline, clamoxylgroep en nog een waarvan ik de naam steeds vergeet. Alleen doxicycline dispers en bij hoge uitzondering een op maat gemaakt sapje zitromax gaan nog wel. En dan maar duimen dat dat ook ngo lang zo gaat.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:53

Ik slik al meerder jaren iedere dag dezelfde Ab, met af en toe als het wat minder gaat een kuur van 3 weken een andere kuur..Ben er nog steeds niet resistent tegen, en ben er blij om dat het voor mij zoveel doet..
Slik dus Amoxcyciline( zoiets, even uit mijn hoofd) en zitromax iedere dag, en krijg als het nodig is een kuur Ciproxin van drie weken..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:03

BraveSpots schreef:
Armaris schreef:

Heb je ergens een bron daarvan? Want ik geloof dat het toch echt anders is. Je hebt gelijk dat bacterien resistent kunnen worden als je je kuur niet afmaakt. Maar jij zelf hebt daar geen last van, alleen de volgende persoon die dezelfde bacterien opraapt die jij achterlaat.

Edit: Ik bedoel niet dat je resistent wordt geboren Knipoog . Ik bedoel dat de kans op een resistente bacterie niet afhangt van de hoeveelheid antibiotica die je al vroeger hebt genomen in je leven.

Ik had het ook niet over resistentie maar over allergieën, die kunnen ontstaan na een hoge dosis AB en langdurig gebruik ervan.

Telkens als wij antibiotica gebruiken, om welke reden ook, zullen de meest gevoelige bacteriën verdwijnen en de meer resistente overblijven. Commensalen zijn bacteriën die steeds permanent op ons lichaam aanwezig zijn. ving die resistente commensalen dragen dan worden wij gekoloniseerd met resistente commensaleAls ze gevoelig zijn en verdwijnen door antibioticagebruik worden wij zeer snel terug gekoloniseerd door nieuwe commensalen uit onze onmiddellijke omgeving zodra de antibioticatherapie stopt. Maar als deze commensalen resistentiemechanismen ontwikkeld hebben gaan ze overleven, of als wij besmet worden tijdens een antibioticakuur door mensen uit onze omgen. Mensen die regelmatig antibiotica toegediend krijgen gaan vaak meerdere soorten commensalen meedragen die tegen een of meerdere soorten antibiotica resistent zijn, en die ze ook in hun omgeving verspreiden. Als een groot deel van de bevolking regelmatig antibiotica krijgt worden op den duur alleen nog maar resistente bacteriën uitgewisseld.

Je ziet dus dat je ook het kan overdragen op de omgeving Ja Anderen hebben er dus last van Ja

En:
Opmerkingen
- Gebruik anti-biotica altijd nauwkeurig volgens het voorschrift van de (huis)arts. Maak een antibioticum-kuur ook helemaal af. Als u dat niet doet is er een grotere kans dat de klachten terugkeren en/of dat de bacterie ongevoelig (= resistent) wordt voor het antibioticum.

Bij dat laatste zie je ook dat je resisten kan worden voor het antibioticum en dat het dus niet meer werkt, dus niet alleen voor de omgeving maar ook voor jezelf hoor Knipoog

En:
Resistentie tegen antibiotica betekent dat een bacterie bestand wordt tegen een bepaald antibioticum. Vele bacteriën van de betreffende populatie zullen sterven door het antibioticum, maar enkele overblijvende resistente bacteriën planten zich voort en zorgen voor de verspreiding van deze erfelijke eigenschap; na enige tijd zijn zo goed als alle bacteriën bestand tegen het antibioticum. Dit proces wordt Darwiniaanse selectie genoemd.

Je kan dus wel met een bepaalde resistentie geboren worden Ja

http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/88
http://www.red-antibiotica.org/resistensie.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resistenti ... ntibiotica

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:12

Armaris schreef:
Resistentie tegen antibiotica betekent dat een bacterie bestand wordt tegen een bepaald antibioticum. Vele bacteriën van de betreffende populatie zullen sterven door het antibioticum, maar enkele overblijvende resistente bacteriën planten zich voort en zorgen voor de verspreiding van deze erfelijke eigenschap; na enige tijd zijn zo goed als alle bacteriën bestand tegen het antibioticum. Dit proces wordt Darwiniaanse selectie genoemd.[/i]

Je kan dus wel met een bepaalde resistentie geboren worden Ja

Maar in dit stukje word gepraat van de overerving van erfelijke eigenschappen bij bacterien, dat heeft toch niks te maken met mensen?

Of lees ik iets mis?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:13

Ik dacht dat het bedoeld werd bij mensen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:23

Nee hoor, ze bedoelen bij bacterien. Bacterien kunnen resistentie idd overerven.

Heb nog even nagekeken maar mensen zelf kunnen niet resistent worden, wel allergisch zijn aan antibiotica...

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:59

Vaak zijn antibiotica erop gericht om bijvoorbeeld de bacterie wand af te kunnen breken.

Zolang je de kuur lang genoeg volhoudt zullen de bacteriën er allemaal aan dood gaan. Maak je de kuur niet af, dan blijven er bacteriën over die dan een resistentie ontwikkelen tegen de antibiotica.
Dan heeft het geen effect meer op de wand van de bacterie.

Deze resistentie komt in het DNA van de bacterie en als de bacterie zich vermeerderd kan deze informatie dus worden doorgegeven aan de gehele kolonie.
Dat wordt bedoelt met erfelijke eigenschappen Lachen

Dus alleen bacteriën kunnen resistent worden tegen antibiotica.
Mensen kunnen alleen allergisch worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:37

Maar het is dus onmogelijk om zelf resistent te worden voor antibiotica?

Wist ook niet dat wij nog reserve ab hebben voor als niets meer werkt! Lachen

Bedankt iedereen voor het meedenken! Lachen