Hoogbegaafdheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Hoogbegaafdheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:56

Ik heb een paar weken geleden een IQtest gedaan, de WAIS-III.
Vandaag uitslag gehad. Ik scoor gemiddeld op performale intelligentie en ver bovengemiddeld op verbale intelligentie. Ik heb nu dus een zogenaamde verbaal-performale discrepantie. Waar het op neer komt is dat ik heel goed ben in plannen maken, verbaal zeer sterk (soms dominant) ben, een grote fantasie heb en zeer logisch nadenk. Maar dus moeite het met het uitvoeren van plannen, luchtige gesprekken (over 't weer enzo Tong uitsteken) voeren en rekensomachtige dingen.

Ik heb een geen flauw idee wat ik hier nu mee moet, ik herken me er echt wel heel heel sterk in. Ik heb die IQtest gedaan omdat ik toch wel wat van dat soort "trekjes" vertoonde terwijl ik voor ADHD daar binnen kwam. Dus nu is het waarschijnlijk ook geen ADHD, maar dus die (deelse) hoogbegaafdheid.

Meer mensen hier 'last' van?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoogbegaafdheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:58

Waar kun je zo'n test doen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:58

Bovengemiddeld is een rekbaar begrip. ;)
Misschien eens contact opnemen met de Menza daar zitten een hoop gelijkgestemden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:00

Precieze scores kon ze ook niet geven omdat ze dus twee soorten IQ gemeten hadden. Krijg nog wel het verslag thuisgestuurd met ranges waar mijn IQ in valt Lachen
Menza.. hmm kweenie.. is dat niet alleen voor overall hoogbegaafden?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:01

Ik heb een andere test gedaan (2x!), danwel bij de Psycholoog.

Ik ben 'zeer' hoogbegaafd voor mijn leeftijd volgens haar.

maar wat er nou anders moet zijn...?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:03

Bij een stoornis als NLD komt doorgaans ook zo'n score voor die jij noemt (verbaal zeer sterk, performaal zwak). Maar als degene bij wie jij die test hebt gedaan niet die mogelijkheid al genoemd heeft, zullen er wel andere dingen spelen waardoor het niet tot de opties behoord.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:05

Hermelijn schreef:
Bij een stoornis als NLD komt doorgaans ook zo'n score voor die jij noemt (verbaal zeer sterk, performaal zwak). Maar als degene bij wie jij die test hebt gedaan niet die mogelijkheid al genoemd heeft, zullen er wel andere dingen spelen waardoor het niet tot de opties behoord.

Het is niet zo dat mijn performale deel zwak is ofzo, het is alleen relatief minder sterk tov het verbale deel. Ik heb verder geen 'echte' leerproblemen, maar wel meer moeite met bepaalde vakken (haal ze uiteindelijk wel)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:25

Ik bedoelde ook in vergelijking met je verbale deel. Het feit dat er een discrepantie is zou in de richting kunnen wijzen van NLD. Alleen zitten daar nog wat andere dingen bij natuurlijk, dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je dat zou hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:34

Ik heb de beschrijving ervan nog eens goed doorgelezen, maar het past toch niet zo goed denk ik. Maar bedankt voor het meedenken! Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:39

Heino schreef:
Precieze scores kon ze ook niet geven omdat ze dus twee soorten IQ gemeten hadden. Krijg nog wel het verslag thuisgestuurd met ranges waar mijn IQ in valt Lachen
Menza.. hmm kweenie.. is dat niet alleen voor overall hoogbegaafden?

Je krijgt nooit een precieze score, de score wordt altijd weergegeven in combinatie met een betrouwbaarheids-interval. Dus bijv. 115, met betrouwbaarheidsinterval van 110 - 120. Je kunt er dus vanuit gaan dat je iq dan tussen de 110 en 120 ligt.
De twee soorten IQ heb je eigenlijk altijd, omdat het gemiddelde alleen niet zoveel zegt, vooral niet als het verschil tussen beide erg groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:11

ik scoor eigenlijk nagenoeg altijd ook boven t gemiddelde met verschillende iq testen. mijn vader is wel hoogbegaafd en misschien dat t erfelijk is en dat ik t misschien ook ebn? Ik zou t eigenlijk niet weten en boeit me ook niet veel Lachen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:13

Voor Mensa moet je in het 98e percentiel vallen met hettiq, daar kom je echt niet bij als je boven gemiddeld scoort op één index.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:16

Wat voor jou interessant is is een profielanalyse: wat zijn je sterke kanten en wat zijn je zwakke kanten. Wellicht kun je de zwakke kanten met de sterke opvangen en kun je de zwakke kanten verder ontwikkelen. De conclusie: het zal door een deel hoogbegaafdheid komen dus geen adhd lijkt me kort door de bocht. Het kan zijn dat je op bepaalde onderdelen verbaal uitvalt, en dat dat bijvoorbeeld met geheugen en concentratie te maken heeft. Ik noem maar een rare dwarsstraat. Ik ben erg benieuwd naar je profiel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:53

Ik ben ook erg benieuwd naar 't precieze profiel, heb het verslag gevraagd. Dit krijg ik thuis gestuurd zodra het helemaal uitgewerkt is, zal hier dan wel delen posten Lachen