oeps! een hernia wat nu ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

twist

oeps! een hernia wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 12:27

hallo lieve bokkers
alvast bijdeze wil ik even melden dat ik wel wat typ fouten kan maken
dat komt omdat ik dislecties ben dus graag geen gezeur daar over Knipoog

oke nu mijn verhaal!
ik zit namelijk met een probleem
ik heb een hernia en ik ben eraan geopereerd maar paardrijden is mijn leven
21 november ben ik uit het ziekenhuis ontslagen en kan aan niets anders denk dan dat ik weer wil rijden Verdrietig
het stomme is dat ik dacht dat het mij nooit zou overkomen en dat ik er te jong voor was 28
nou had ik even ongelijk !ik zit er heel erg mee..........
ik zou graag willen vragen of er meer bokkers op het forum zitten die het ook mee hebben gemaakt
en of die ook nog rijden en wat ze eraan hebben gedaan om weer zover te komen
zijn er speciaale oeveningen of moet je je nu gaan aanpassen met rijden
is western nog wel wat voor ?
ik zoek echt hulp ! Huilen Verdrietig
mijn hernia zit in me rug op de 5de wervel

bedankt alvast voor de reacties

mvg jaimy

Britt

Re: oeps! een hernia wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Misschien zou je Urielle om tips kunnen vragen, ik weet dat zij ook hernia('s) heeft gehad en nu toch weer regelmatig te paard zit, er zullen vast ook een hoop andere bokkers zijn die hiermee te kampen hebben, maar van haar weet ik t zeker Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:18

Ik zou voor nu nog wel even wachten met paardrijden Knipoog
Ga naar een goede fysiotherapeut. Dan kun je daar een trainingsprogramma volgen, waardoor je rug weer goed sterk wordt. Lachen Op den duur kun je dan ook zeker weer gaan paardrijden Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:23

Ik ben op mijn 24e geopereerd aan een hernia en ik mocht na 2 maanden voorzichtig weer een paard bestijgen. 2 maand was voor mij ook echt lang genoeg en ben eigenlijk vrij snel weer volop gaan rijden. Ik heb na de operatie wel fysiotherapie gehad en die verteld je veel over hoe en wat en je krijgt ook oefeningen om je rugspieren weer sterker te maken. Helaas heb ik een paar jaar na de operatie weer een hernia gekregen en nog meer dingen in mijn onderrug, maar rijd nog steeds. Heb periodes dat het niet kan, maar zodra ik kan rijden zit ik erop...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:29

[LZP] > [MW]

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:49

Ik ben op mijn zeventiende geopereerd aan een hernia. Bij mij was het dat de doktoren niet geloofde dat het al op die leeftijd kon. Nou wel dus! Hij zat bij mij tussen de L5 en het heiligbeen.

Ik ben denk ik anderhalve maand later weer opgestapt. De eerste keer dat ik toen weer van mijn paard viel (plat op mijn rug...) schrok ik me wild maar was verder niks aan de hand.

Ik heb er verder nooit meer last van gehad. Wat aangeraden wordt is je rug en je buikspieren goed te trainen. Mijn neuroloog zei dat ik weer net zoveel kans zou hebben op een hernia als ieder ander persoon.

ik rij meerdere keren per week en met rijden heb ik nooit last.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:01

hoi hoi.
ik ben 10 weken geleden geopereerd aan een hernia,en ik rij al weer 2 weekjes paard! ook meerdere paarden per dag,afgelopen woensdag heb ik ook weer springles mee gereden,het enige waar ik last van hem is spierpijn!of als een paard een onverwachte sprong maakt dan voel ik het wel in mijn rug(waar de wond zat is dan iets gevoelig)mijn lichaam geeft zelf wel aan wat wel en niet kan,pijn betekend niet doen,dan ben je er nog niet klaar voor,ik was 5 weken na de operatie al stiekum op het paard gegaan(even uitstappen)en dan probeerde ik een drafje,maar na 2 passen in draf deed mijn rug zeer,dus blijven stappen,en iedere week probeerde ik weer een drafje,en op een gegeven moment kon ik een heel rondje door de bak zonder pijn,en vanaf dat moment ging het heel snel,ik heb wel met de neurochirurg overlegt,of ik weer mocht rijden,en hij zij volmondig ja.dus die middag metteen 2 paarden gereden zonder problemen,en meteen een sprongetje gemaakt!ja je moest toch even probeeren!en ook dat ging goed,alleen ja wel erug spierpijn,en je mist de conditie en de kracht natuurlijk,maar ook dat gaat telkens beter!

edith:ik ben 29

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:24

pfffff, herkenbaar. Ik zit beneden achter de pc omdat ik verrek van de pijn aan mij hernia op L3. Ik heb toen ik 16 was hernia op L5 en L4 gehad, en ben nu 22.
Ben echt de wanhoop naby van de pijn en je onvermogen. Kheb net 5 weken werk... en ik trek het echt niet, maar ik ga door tot ik er dood bij neerval.
Paardrijden durf ik ook niet meer terwijl ik net een half jaar mijn eigen haffie heb.
Ik heb hem gelukkig in de herfstvakantie voor de wagen beleerd. Ik ga nu 1x per week mennen. Ik heb gelukkig zo'n lieve schat die je na 4 weken uit de wei kan halen en niks doet, ondanks dat hij pas 3,5 is.
Ze durven me niet te opereren. Mijn tussenwervelschijven zijn in de hele L heel labiel. De kans dat het fout zou gaan is te groot en de kans dat het zin zou hebben te klein. dusss, modder maar aan, maar ik trek dit echt niet meer. Zit nu heel wanhopig beneden in de kamer in mijn eentje .... :'(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:15

@arvanti_haf: Als je last hebt van je hernia ga dan alsjeblieft niet zitten! Zitten is de meest belastende positie voor een rug, en als hij opspeelt is belasten iets wat je juist niet wilt! Of liggen, of lopen, maar zitten zo min mogelijk.
Verder is het voor jou misschien handig om te gaan trainen bij een fysiotherapeut om je rug wat stabieler te maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:20

Een mogelijk alternatief voor paardrijden, zou ook mennen kunnen zijn, TS. Knipoog

Mocht het paardrijden over een tijdje niet goed gaan, dan zou je daar nog aan kunnen denken. Je hebt dan toch heel veel contact met het paard, maar niet de schokkende belasting op je rug bij iedere pas.

Of zoek een gangenpaard (IJslander, Tennessee Walker, etc.). Die zijn heel vlak in de gang en makkelijker te rijden voor mensen met een rugprobleem.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:24

Arvanti_haf schreef:
pfffff, herkenbaar. Ik zit beneden achter de pc omdat ik verrek van de pijn aan mij hernia op L3. Ik heb toen ik 16 was hernia op L5 en L4 gehad, en ben nu 22.
Ben echt de wanhoop naby van de pijn en je onvermogen. Kheb net 5 weken werk... en ik trek het echt niet, maar ik ga door tot ik er dood bij neerval.
Paardrijden durf ik ook niet meer terwijl ik net een half jaar mijn eigen haffie heb.
Ik heb hem gelukkig in de herfstvakantie voor de wagen beleerd. Ik ga nu 1x per week mennen. Ik heb gelukkig zo'n lieve schat die je na 4 weken uit de wei kan halen en niks doet, ondanks dat hij pas 3,5 is.
Ze durven me niet te opereren. Mijn tussenwervelschijven zijn in de hele L heel labiel. De kans dat het fout zou gaan is te groot en de kans dat het zin zou hebben te klein. dusss, modder maar aan, maar ik trek dit echt niet meer. Zit nu heel wanhopig beneden in de kamer in mijn eentje .... :'(

heh bah,herkenbaar!ik ben gelukkig weer op de been,hoop dat ze voor jou iets kunnen doen!
want pijn en niet weten hoe nu verder is vreselijk!!
heel veel sterkte!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:25

ik heb alle peuten al wel gehad zo'n beetje, en fysio helpt geen barst...
Lichamelijk is het lastig, maar ik merk nu ook echt dat je er geestelijk ook compleet aan onderdoor gaat...