Winterdip & voeding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Winterdip & voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 13:00

Zodra het kouder wordt begint het weer.. Dan zit ik totaal niet lekker in m'n vel en heb ik nergens in in. Het enige wat ik wil is in bed liggen en er pas weer uitkomen als het lente is.
Sowieso ben ik van mezelf iemand van 'het halflege glas', en kan dingen heel erg op mezelf betrekken en me om vanalles rot voelen. Maar in de winter is het helemaal erg. Ook huilbuien etc.
Daarnaast is het enige wat ik eet vet en zoet. Véél suiker en koolhydraten. Om me vervolgens nog rotter te voelen dat ik aankom.
Ik voel me na het eten van al die troep (met name chocola) eventjes wat beter, maar daarna nog 10x rotter..

Wie herkent dit, en hoe gaan jullie hiermee om?
Ik doe echt m'n best om gezonder te eten maar omdat ik me zo rot voel, wil het maar niet lukken Scheve mond
Daarnaast is er gewoon op het moment niks waar ik me toe kan zetten. Ik sleep me echt naar m'n werk, en ben blij als ik weer in bed lig en kan slapen. Maar ik slaap daarnaast ook weer slecht > word daardoor weer humeurig, en ga dan weer zitten snoepen...
Echt zo'n kringetje waar ik niet uit kom, en waardoor ik alleen maar meer in die dip terecht kom.. Verdrietig

ellepel

Re: Winterdip & voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:05

hoe noem je dat...een suikerkick??

afkicken jij!!!

lekker veel fruit gaan eten, natuurlijke suikers zijn toch echt gezonder.
koolhydraatrijk eten wat vermijden veel groentes,en ga naar buiten!!
zonnebank kuurtje erbij, extra vitamientjes en zorg dat je genoeg slaapt!

neem ook op tijd je ontspanning, lekker een dagje niks doen, scheelt een hoop Haha!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:10

Ik denk dat je eigenlijk eerst een beetje uit je dipje moet komen voor dat je met het eten aan de gang gaat. Want je eet toch omdat je je rot voelt?

Zorg dat je je minder rot voelt , zoek afleiding met/bij vrienden. Neem af en toe ook rust. Ga op zoek naar een balans.

Het klinkt allemaal zo makkelijk , maar dat is het niet hoor.

Als je dat op een rijtje hebt ,gaat het eten dnekik ook steeds beter/gezonder!

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:10

Herkenbaar, herkenbaar!
Het liefst blijf ik de hele dag in bed liggen, niks doen, geen gezeur aan m'n kop.
Maar ohhhh - wat voelt het zo ontzettend veel beter uiteindelijk als je na een dag hard werken in bed ligt, dan na een dag niks doen. Dus gewoon denken aan dat gevoel, motiveert mij om dan toch weer aan de slag te gaan.
En wat betreft voeding. Tja van suiker is het bekend dat je even een ontzettend piek krijgt van energie, en daarna daalt het gigantisch waardoor je je uiteindelijk nog meer moe zult voelen dan voor het eten.
Bovendien werkt suiker 'verslavend'.
Het beste is gewoon écht de knop om te draaien. Lekker veel fruit en groente (ik eet nu zo 300 gr. worteltjes op haha), veel water drinken. Als je dit een tijdje vol houdt, voel je je in een keer zóveel beter. Dan heb je ook helemaal geen behoefte meer aan suiker (heb ik in ieder geval).
Wat Ellepel ook al zei, naar buiten gaan! Ook al is het koud of regenachtig of lekker-op-de-bank-voor-de-tv zoveel lekkerder, uiteindelijk krijg je van buiten zijn weer een energieboost.
Het is anders vicieus cirkel waar je in belandt, dus het beste is gewoon om het vanaf nu (nee, niet morgen) helemaal anders aan te pakken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:56

heel herkenbaar
vriendje heeft flinke winterdippen
ik lichtjes, heel makkelijk om dan ook te verzanden in comfortfood,
zeker als je het met zijn tweetjes doet

maar tis echt belangrijk om voldoende groente , fruit en goede voedingstoffen binnen te krijgen
door al het comfort en junk food ga je je alleen maar rotter voelen op den duur
je moet jezelf echt proberen te dwingen gezond te eten op den duur ga je dat al veel automatischer doen en merk je echt een positieve invloed

bij me zelf lukt het redelijk over het algemeen, behalve als vent veel thuis is , dan ga ik ook makkelijker de fout in omdat hij dan nog al eens wat pakt en ik al snel "meedoe" zeg maar

hewt is moeilijk, ik weet het , merk het op het moment ook heel erg dat het niet meevalt
maar ik weet dat voeding een goede steun kan zijn in het je beter voelen
dus sja, tanden op elkaar en groenvoer knagen Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:31

Heel herkenbaar! Ja

Ik ga mee met bovenstaande tips maar wil daar ook nog ff aan toevoegen; lekker bewegen! Muts op, sjaal om en lekker een stuk gaan fietsen. Mijn paard staat 9 km verderop en ben vaak genoodzaakt de fiets te nemen. Na een middagje buitenzijn & en lekker stevig doorfietsen voel ik me altijd heerlijk. Ja

Voor die winterdipjes heb ik vorig jaar een zonnehemel gekocht, heerlijk. Even je rust pakken. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:11

ik heb het wel dat ik dus smorgens om half 7 begin met werken en ben dan om 1 uur klaar.
als ik dan thuis twee boterhammen heb gegeten dan word ik daarna moe....geef ik daar aan toe dan blijf ik de hele middag thuis hangen
en eet me dan dus ook helemala vol met van alles en nog wat. Bloos

doe ik dat niet en geef ik mezelf echt een schop onder mijn kont,dan ga ik dus naar de paarden.
als ik daar dan ben voel ik me al een stuk beter, en als ik dan aan het einde van de middag thuiskom en na het eten koken zowat in slaap val op de bank heb ik toch echt zo'n heel fijn en tevreden gevoel Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:52

Als het heel erg is, zou je ook naar de HA kunnen gaan. Mensen die een echte winterdepressie hebben, kunnen volgens mij soms ook lichttherapie krijgen. Informeer maar eens.
En de suikers laten staan, lekker naar buiten, soms jezelf een schop onder je kont geven, geeft wellicht ook al een klein effect. Soms zet een mens zichzelf in een vicieuze cirkel en praat je jezelf van kwaad naar erger. Bekijk het allemaal positief!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:40

Een winterdepressie komt meestal door te weinig zonlicht.
Ik heb er zelf ook last van en probeer daarom zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het zonnig weer is(ik noem dat even mijn batterij opladen).
Desnoods ga ik gewoon in de zon op een bankje zitten lekker naar mijn beestjes kijken.
Of klusjes doen waar ik eigenlijk niet zoveel zin in heb maar er dan maar de positieve kant van probeer in te zien dat ik zonlicht opvang.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:03

Ik herken heel goed wat je schrijft. Bij mij was dat dit jaar ook heel heftig, eigenlijk had ik er altijd wel een beetje last van, maar nu zat ik echt van het ene op het andere moment in zak en as. Ik ben na een week me echt verschrikkelijk te hebben gevoeld naar de huisarts gegaan. Hij heeft me op mijn eigen verzoek doorverwezen voor lichttherapie, en daarmee ben ik er eigenlijk heel snel bovenop gekrabbeld.
Als je het gevoel hebt dat het bij jou ook echt seizoens- en lichtgebonden is is het misschien een idee om het ook een te proberen. Het effect van een weekje lichttherapie houdt meestal lang genoeg aan om de winter door te komen en werkt (volgens t umcg) bij 70-80% van de winterdepressies.
Bij mij heeft het zoveel geholpen dat ik nu prima de dag weer door kom en in het weekend ook weer zin krijg om wat te doen. Ik heb een paar weken echt op mijn tenen gelopen en alleen maar gehuild en geslapen.