Pff ja het is een hoop gedoe allemaal met die verzekeraars. Ik werk zelf in de tandheelkunde en heb ook genoeg met veel verzekeraars gewerkt..
De meeste verzekeraars hebben vaak vergoedingen, maar werken met percentages. Dus bijvoorbeeld tandarts verz. waarvan je 75% vergoed krijgt met een maximum van een bepaald bedrag. Dus met andere woorden, je krijg het alsnog niet volledig vergoed.. Ik ben daar geen liefhebber van, want vaak is het maximum maar laag (bijv. bij Azivo en DSW maar 150 of 200 euro) en ook komt het vaak voor dat de verz. bepaalde "codes" van zorgverleners niet of niet volledig vergoeden..
Zelf zit ik al heel lang bij Ohra. Het is misschien niet de goedkoopste maar ik krijg bijvoorbeeld o.a mijn manueeltherapie volledig vergoed. Ik ben echt afhankelijk van deze behandelingen dus ik moet er wel van op aan kunnen dat ik volledige vergoeding krijg. En dat krijg ik bij deze verz. ook. Ik heb weleens verder gekeken naar andere verzekeringen, maar bijna altijd heb je dat gezeur dat je gedeeltelijke vergoedingen krijgt.. Dan betaal ik liever iets meer per maand, maar dat ik wel een verz. heb waar ik van op aan kan.
Wat ik ook fijn vindt bij Ohra is de tandarts verz. Ze hebben er een aantal; 250,- 500,- 750,- 1000,- of 1500,-
Welk pakket/bedrag je ook hebt, je krijgt alle tandartskosten en mondhygienistkosten tot dat bedrag volledig vergoed. Dus geen sprake van gedeeltelijke vergoedingen of wat dan ook. Als je zelf geen of weinig problemen hebt met je gebit, kun je de laagste verzekering nemen.. Je kunt dus zelf een bedrag kiezen.. Vaak is het wel zo dat je bijv. bij je tandarts langs moet voor een rapportje als je de allerhoogste verzekering wilt hebben.
Regel blijft wel dat er uitzonderlijke dingen zijn waar je niet zomaar vergoeding voor krijgt, en waarvoor vooraf toestemming of machtinging voor aangevraagd moet worden bij je verzekeraar. bijv. orthodontie of implantologie, dit staat er altijd aangegeven. Dit komt omdat dit behandelingen zijn die wel duizenden euro's kosten. Er moet aangetoond kunnen worden of dit volgens je behandeld arts medische "noodzaak" is en niet cosmetisch. In het geval dat het cosmetisch is, is de kans zeer groot dat het niet wordt vergoed. Dat is overigens niet alleen zo op tandheelkundig gebied.
mijn zus gaf aan dat zij bij FBTO nu een verz. heeft afgesloten, zij kon daar zelf uitkiezen wat zij wel in haar verzekering wil en wat niet. Zo kon zij haar eigen pakket samenstellen en scheelt dat in de kosten zegt ze, omdat je vaak vergoedingen in je aanvullende verz. hebt waar je nooit gebruik van maakt, maar wel voor betaald..