Discussie met fysiotherapeut

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Discussie met fysiotherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:46

Hallo

Ik lig op het moment in het ziekenhuis vanwege dat ik cf heb en weer een infectie in me longen, nu kwam de fysio langs om te vragen hoe het gaat. Volgens onderzoek is het beter als je cf heb om fanatiek te gaan sporten om zo je conditie op peil te houden en daarbij minder kans op infecties heb.
Maar nu komt het ik heb een hekel aan sporten heb het wel een tijdje gedaan maar om persoonlijke redenen moest ik daar weer mee stoppen, toen vroeg hij wat ik dan nu deed dus ik zeg ik heb twee pony's dus stallen uitmesten, wandelen en noem maar op maar hij vind dat geen fysieke inspanning Boos! Nou ben ik het daar echt niet mee eens ik zei al ga maar eens twee volle kruiwagens elke dag naar de mesthoop rijden en dan is het in mijn geval niet eens dicht bij moet eerst door het weiland heen en dan het hele erf nog over, en dan komt het wandelen er ook nog eens bij wat ik apart per pony doe. Paardrijden was verder ook niet echt inspannend daar doe je ook vrij weinig bij, en gebruik je je spieren niet zo als het moet, het komt er dus op neer dat fitness intensiever is als stallen uitmesten en paardrijden. En dat ik zei dat we ook nog een pup erbij hadden vond hij ook niet echt bijzonder want dat doen gezonde mensen ook wandelen met de hond dat hoorde gewoon bij de dagelijkse bezigheden. Maar dat ik meestal een half uur tot een uur loop met hem anders wordt hij binnnen helemaal gek dat is dan weer niet belangrijk.
Ik heb zoiets van ik doe volgens mij niet onder voor degene die fitnessen sommige met cf doen ook inderdaad fanatiek sporten en hebben een longfunctie van 80 tot 90 % en ik zit zonder te sporten (volgens de fysio) rond de 80 % dan doe ik niet echt onder voor alle anderen. Wat vinden jullie hier nou van

Hannanas

Re: Discussie met fysiotherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:52

Ik weet wel dat veel longpatienten, door wat dan ook zoals astma etc, baat hebben bij het bespelen van een blaasinstrument.

Je fysio heeft deels gelijk. Met fitness kan je specifiek spieren trainen. Je kan trainen op spierkracht.
Lopen met de hond en pony spreekt de uithoudingsvermogen aan.
Uitmesten daar gebruik je wel spieren intensief bij, maar eenzijdig en niet volgens een setje ( 3 x 10 in dezelfde snelheid) als bij fitness.

Fitnes kan daardoor wel degelijk wat bijdragen, anders dan dagelijks lopen, aangezien jeje lichaam/spieren sterker maakt.

Het is onzin dat je met dagelijkse bezigheden maar simpel bezig bent. Maar... zoals zelf ondervonden, kan ik de mening van je fysio begrijpen. Hij zegt het alleen wat kortaf en hoeft ook niet zo laag te spreken over wandelen en paardrijden, alle beweging is immers goed. Het gaat erom waarvoor, wat wil je bereiken en hoe.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:56

Dat is natuurlijk ook weer zo maar kwam bij mij echt over van dat het niks is hij deed er een beetje minachtend over teminste dat kwam bij zo over.
En qua spierkracht zit ik niet echt verkeerd vind ik dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:01

Ik kan uren buiten paardrijden en in de bak ook intensief, maar zet je mij in de sportschool : ben ik met 30min buiten adem, dus ik geloof er wel in dat je daar intensiever traint, en dus te goede komt voor je al gehele conditie.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:29

Ik vind dat jouw fysio ook gelijk heeft, gaan fitnessen is gewoon intensiever en beter.
Met jouw dagelijkse bezigheid heb je natuurlijk ook beweging maar niet zo intensief dan als je gaat fitnessen.
Dus voor je eigen gezondheid zou ik het toch maar eens overwegen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:44

De fysio van mijn zoon (6 jaar) vond ponyrijden juist een goede manier voor hem om te bewegen (naast zwemmen en fietsen). Nu heeft hij niks met zijn longen, maar met zijn motoriek, maar toch. Even kort: Zoon heeft CP en is hypermobiel. Effectief zie je een verhoogde spierspanning in zijn hele lijf en een houterige motoriek. Toen ik voorstelde een verzorgpony te zoeken en of er geen contra-indicatie voor was zij het hele team (fysio, ergo, kinderrevalidatiearts en kinderneuroloog PLUS de fysiotherapeute die hij elke week ziet) dat het een goede sport voor hem zou zijn. Immers hij leert zijn hele lijf te ontspannen en vanuit die ontspanning die juiste spanning te zoeken (aandrijven, vasthouden teugels en leiden ermee etc). Hij leert evenwicht. Hij traint zijn beenspieren (lichtrijden, doorzitten je kent het wel) en ook zijn uithoudingsvermogen wordt groter met de tijd. Natuurlijk is paardrijden/ wandelen etc niet zo intens als bijv fitness? Maar in het kader van gewichtsverlies ben ik nu dus ook wandelingen aan het maken met de hond, fietsen en daarnaast dus meelopen met de pony (wandelen cq lange lijnen etc). Wandelen wordt ook vaak gepromoot alszijnde de manier om met afvallen te beginnen (als je zonder conditie meten aan een uur fitness begint knap je letterlijk en figuurlijk af)

Dus misschien dat jouw fysio meer bedoeld dat je op deze wijze niet je specifieke spieren traint die voor/ bij jouw aandoening belangrijk zijn?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:51

Vind het balen voor je dat je opgenomen bent maar ben het echt met je fysio eens..
En als mede Cf-er al helemaal..
Ik ben nu 31 jaar en je weet dat dat redelijk "oud"is voor een cf-er, ben naar eigen zeggen nog nooit zo fit geweest..
Ik heb drie paarden waarvan ik er in ieder geval iedere dag een rij en een longeer( en heb ook een paar super hulpen), ik train op het moment een 4 jarig paard van de stal eigenaar erbij..
Ik moet wel eerlijk toegeven dat het de ene dag allemaal wat makkelijker gaat dan de andere..
Ik ben sinds een jaar postbode van beroep en daarmee is mijn conditie enorm verbeterd..
Ook ga ik een keer in de week naar aerobics, gewoon voor de afwisseling..
Ik ben misschien wel erg overdreven fanatiek, mijn idee erachter is dat ik nu nog "alles"kan, en daar graag van wil genieten..Tuurlijk ben ik s"avonds ook echt wel eens zo moe dat ik alleen maar mijn bed in wil..
Zou je bijvoorbeeld niet eens kunnen proberen om wat meer zonder zadel te rijden en dan vooral rustig draven, komt je slijm lekker los en je traint er goed je ademhaling mee..
Zou zeker eens kijken of je wat vaker kan fietsen of iets anders kan doen, ga eens kijken op een sportschool, er zijn zoveel dingen die je kunt doen..
Maar zou juist een oppassen met dat uitmesten, als er ergens schimmels inzitten is dat het wel, net als het opstrooien..
Maar dat je fysio zegt dat paardrijden niet inspannend genoeg is vind ik wel een beetje onzin,het ligt er maar aan wat je doet..
Succes er verder mee, en wil je af en toe eens kletsen met een lotgenoot, pb gerust een keer..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:58

viv77 schreef:
Ik ben nu 31 jaar en je weet dat dat redelijk "oud"is voor een cf-er

Ik heb geen idee wat cf is maar, houd dit in dat de gemiddelde levensverwachting niet zo hoog is of dat het een ziekte is die alleen bij jongeren voorkomt? Bloos

TS, veel beterschap toegewenst.

Ik ben toch wel stiekem blij dat mijn fysioterapeut ook een paard heeft en dus weet wat er bij komt kijken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:04

Cf is taaislijmziekte, en longziekte..
En ja de levensverwachting is niet zo hoog maar wordt ieder jaar beter/hoger..
Betekend dus dat door de medicatie de patienten ouder kunnen worden..
En als het goed is wordt er vanaf aankomend jaar bij baby's met de hielprik nu ook op CF getest, dus kunnen ze er sneller bij zijn..

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:25

Ik heb het sporten op moeten geven omdat ik anders de pony's weg moest doen heb alleen maar een uitkering en daar moet ik verder alles van betalen. En misschien heeft hij dan ook wel gelijk maar zeg dat gewoon niet op zo'n toontje van ik weet alles beter en jij weet niks. En zonder zadel rijd ik ook vaak als ik al rijd heb op het moment geen pony waar ik op kan rijden helaas.
offtopic viv77 poe hey wat doe jij nog veel fijn dat jij nog kan werken

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:28

Ik snap dat je met je uitkering hebt moeten kiezen tussen sporten en je paarden en ja veel mensen hebben ook hun oordeel klaar..
Maar je hebt nog 80 % inhoud, zou je niet iets voor een paar uur kunnen zoeken..Ben je wat meer bezig..Kun je wat conditie opbouwen misschien..
Ik heb altijd gewerkt, zie mijn profiel en wil dit graag blijven doen..
Denk namelijk wel dat bij een betere conditie je weerstand ook beter wordt..

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:16

Viv77 je heb pb

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:26

mijn reumatoloog en fysio waren maar wat blij te horen dat ik een paard had,en wanneer het gaat,paardrij.
volgens hun, is paardrijden en zwemmen een van de weinige sporten waar je alle spiergroepen in eens gebruikt.
natuurlijk kun je bij fitness, wat precieser bepaalde spiergroepen trainen.
wandelen is natuurlijk goed,maar waarschijnlijk wel wat eenzijdig,wbt training.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:17

laura22 schreef:
Viv77 je heb pb

En jij weer terug Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:33

[LZP] > [MW]

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:08

Tja ik ben het wel eens met je fysio. Tuurlijk is paardrijden en wandelen beter dan stilzitten, maar fitnessen (en dan niet echt krachttraining, maar juist gewoon cardio. Ga dus lekker een uur op een fiets zitten of een half uur op ene loopband staan) is wel degelijk intensiever. Daar bouw je echt meer en betere conditie van op. Als je een fitnessabonnement niet kunt betalen, kun je ook voor 1x 70E goede hardloopschoenen kopen en lekker naar buiten gaan. Een paar keer in de week een kwartiertje (of bijv een half uur in totaal, met wat wandelen ertussen) is al heel veel. Zo bouw je steeds meer op en je zult merken dat het makkelijker wordt en dat je het langer volhoudt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:04

Een half uur op een loopband???? Als we het ergens benauwd van krijgen is het wel van rennen..Maar kun je die ook op wandelen instellen dan?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:09

Een loopband kan je zelf tussen de 0,1 en 15 km per uur instellen.
Ik zet altijd het programma "fittest" op en die start met 1,6 en dat wordt dan automatisch langzaam opgebouwd. Na 20 minuten staat die op 6,4 en krijg ik wat problemen Haha!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:16

Tis niet zo dat ik alleen dat doe ik pak ook even de fiets als ik even snel naar het dorp moet voor een kleine boodschap of wat dan ook. En dan komt er ook nog eens bij dat ik sporten in een sportschool echt helemaal niks aan vind je bent aan het fietsen maar je komt nergens zelfde met hardlopen Clown . Kijk ik snap wel dat sporten goed voor me is daar wil ook helemaal niet eigenwijs in zijn en als ik het leuk zo vinden en ik zou het geld er voor hebben zo ik het waarschijnlijk ook wel doen, maar wat me vooral tegen de borst stuite was hoe hij er over deed daardoor schoot ik in de verdediging en hadden we een discussie. Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:19

ik denk dat je fysio eerder doelt op krachttraining Laura 22.

Harlopen etc hoort daar niet bij, echt krachttraining met oefeningen danwel oefeningen met gewicht.

Is echt een totaaaal andere inspanning dan je dagelijkse fietstochtjes, stalwerkzaamheden etc ookal ben je daar 12 uur per dag mee bezig bij wijze van spreke, kan krachttraining->vaak genoemd als fitnes, toch broodnodig zijn voor je.

Let wel, dit kan je ook thuis. Kost geen geld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:53

@TS: Maar ga je dan niet opvolgen wat hij zegt? Vind het raar dat je het zo gemakkelijk van tafel schuift (geen geld, tijd, zin,...). Het kan blijkbaar helpen tegen je ziekte dus het lijkt me ergens wel belangrijk?

Hij heeft overigens wel gelijk hoor. Ik ben zware astma-patiënt, maar kan gerust zonder problemen twee uur paardrijden, heel het huishouden doen, en daarna nog anderhalve uur wandelen met de hond zonder enige last.
Maar als je mij een kwartiertje laat fitnessen, lopen, etc zonder medecijnen mag je de ambulance bellen want ik krijg geen lucht meer binnen. Groot verschil tussen de twee dus.