Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:35

Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er een aantal zorgverzekeraars zijn die korting gaan geven op de zorgpremie wanneer jij donor bent. Wat vinden jullie daarvan? Is dat een goede zaak of niet? Zal het effect hebben zodat meer mensen kiezen voor het donor zijn?

magda_90

Re: Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:12

Eigenlijks vind ik het een vorm van discriminatie. Hoewel ik persoonlijk liever zie dat iedereen doneert, besef ik wel dat dát gewoonweg niet kan. Het moet een keuze blijven.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:55

opzich vind ik het goed, het zou mensen kunnen stimuleren om donor te worden.

maar wat nou als je een ziekte onder de leden hebt, geen donor mag/kan worden... word je dus als nog een x ''gestraft''

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:56

hunter87 schreef:

maar wat nou als je een ziekte onder de leden hebt, geen donor mag/kan worden... word je dus als nog een x ''gestraft''

Vind ik ook vreemd. Daarnaast vind ik het een keus van je zelf, iets wat niet beinvloed moet worden middels een korting. Het kan misschien werken, maar ik denk niet dat mensen nu massaal donor gaan worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 14:57

Maar die keus heb je wel natuurlijk. Je hoeft het niet te doen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:00

maarjah stel nou dat je heel arm bent, elke euro ommoet leggen, en je kan zo geld besparen (zelf ben ik donor miss denk ik er daarom zo makkelijk over) zou het voor zulke mensen een makkelijk iets zijn om geld te besparen (snap je)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:03

hunter87 schreef:

Zo denk ik niet dat je het moet zien, omdat je zorgverzekering niet omhoog gaat. Je blijft gewoon hetzelfde betalen als iedereen die geen donor is. En voor degene die dus twijfelen is het wellicht een extra motivatie. Ik vind het iig een goede ontwikkeling dat ze ook andere manieren gaan aanhalen om de wachtlijst te verminderen. Het blijft nog steeds een eigen keus, alleen nu zit er een stukje beloning achter. Wanneer je het echt niet wilt of juist wel; is er nog niets aan de hand.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:05

Ik wil opzich wel donor worden, als ik daarmee ook nog eens 10 euro per maand in de zak steek is dat helemaal mooi meegenomen Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:06

Je wordt niet gedwongen een keus te maken misschien dat mensen hierdoor wel gaan nadenken over het donor zijn.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:08

Korting op zorgpolis voor orgaandonor
maandag 01 december 2008 | 07:03 | Laatst bijgewerkt op: maandag 01 december 2008 | 11:09

Tekstgrootte

Mensen die zich als orgaandonor laten registreren, krijgen tot ongeveer 120 euro korting op de premie van hun ziektekostenverzekering. ANP Photo
RIJSWIJK (ANP) - Mensen die zich als orgaandonor laten registreren, krijgen tot ongeveer 120 euro korting op de premie van hun ziektekostenverzekering. De regeling wordt vanaf maandag aangeboden door Ohra, Menzis, Fortis ASR en Avero Achmea.

Directeur Nils Karssens van zorgadviesbureau SEZ bevestigde maandag een bericht van die strekking in De Telegraaf. Volgens hem hoeven donoren die al verzekerd zijn bij een van de vier maatschappijen, alleen maar de korting aan te vragen en geen nieuwe verzekering af te sluiten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:08

stel nou eens dat je het geld nodig hebt (elke cent is er 1), dan heb je bijna geen keuze..

Belachelijk...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:10

Equidea schreef:
stel nou eens dat je het geld nodig hebt (elke cent is er 1), dan heb je bijna geen keuze..

Belachelijk...

Mijn idee Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:13

Geen goede zaak, maar de (m.i.) wenselijkere alternatieven zoals een omgekeerde registratie (waarbij je bezwaar aan moet tekenen) zijn helaas afgekapt.

Ik vind dat er iets moet gebeuren, en dit is zeker niet mijn eerste keuze, maar blijkbaar is de manier waarop het werkt?

Mensen schijnen te denken dat 'keuze' inhoudt dat zij een keuze kunnen maken die voor de zieke mensen die op een orgaan wachten heel nadelig is, zonder dat zij daar ook maar het miniemste beetje nadeel van hoeven te hebben. Dat is natuurlijk wel heel makkelijk gedacht. Keuzes maken betekent ook consequenties dragen - een tientje meer betalen, een briefje met bezwaar opsturen, etc. Ik zie niet in hoe dat je keuzevrijheid beperkt. Je kunt je principes allemaal vasthouden, alleen zitten daar wel consequenties aan. Dat lijkt mij niet zo vreemd.

De enige die ECHT geen (keuze)vrijheid hebben zijn de mensen die door ziekte weinig kunnen, en waarvoor in principe een werkzame behandeling is, maar die daar niet voor kunnen kiezen omdat een groot deel van Nederland niet mee wil werken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:15

miep1979 schreef:
Equidea schreef:

Belachelijk...

Mijn idee Tong uitsteken

staat hierboven door mij ook al.... Haha! Bloos

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:19

Ik denk dat het wel veel mensen over de streep zal trekken. Volgens mij zijn er best veel mensen die het eigenlijk wel willen maar nog een beetje twijfelen of het uitstellen onder het mom van: ik heb nog tijd zat. Wanneer ze echter korting krijgen op hun verzekering is dat misschien het laatste zetje om het z.s.m. in orde te maken.
Ik schuif het zelf ook al een tijd voor me uit en denk dat ik het er nu toch maar eens over moet gaan hebben met mn vriend, een goed gesprek kan vaak helpen bij zo een keuze. Daarnaast is het altijd leuk als je maandlasten iets omlaag gaan toch?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:26

Vind het ook een slechte zaak. Dát is pas jezelf verkopen Nagelbijten / Gniffelen
Als jij geen donor wilt zijn om welke reden dan ook, maar je hebt het geld hard nodig, ach dan "verkoop" je toch gewoon je organen en zet je je principes opzij? Nors opkijken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:28

Als je voor 120 euro per jaar je principes al opzij zet, zitten ze ook niet erg diep :)
En ach, het had niet op deze manier gehoeven als men de alternatieven niet stelselmatig had afgewezen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:29

SAKKIA schreef:
ik bedenk me net, eigenlijk is het ook best wel raar dat wij zuinige Nederlanders weer met geld gelokt moeten worden.
Het is toch van de zotte dat je het doet omdat je dan meer geld op je bankrekening krijgt in de plaats van dat je met heel je gevoel zegt dat je donor bent en dat je er voor 100% achter staat?
Toch gek eigenlijk Bloos

Even mezelf ge-qoute uit een ander topic.

Ik ben 100% donor omdat ik mensen een tweede kans wil geven. Ik hierdoor mijn vader teruggekregen en die blijdschap en liefde wil ik ook andere mensen geven. Ik hoef daar geen geld voor.
Ik vind het van de zotte dat mensen over de streep getrokken moeten worden met geld. Mensen zijn gewoon te lui om naar de brievenbus te lopen om dat papier er in te doen. Dit geldt natuurlijk niet voor de mensen die twijfelen Het gaat om mensen die zeggen heus wel donor te willen zijn maar het altijd maar op de lange baan schuiven.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:32

hunter87 schreef:
maarjah stel nou dat je heel arm bent, elke euro ommoet leggen, en je kan zo geld besparen (zelf ben ik donor miss denk ik er daarom zo makkelijk over) zou het voor zulke mensen een makkelijk iets zijn om geld te besparen (snap je)

Eigenlijk gaat 't hierbij dus om de mogelijheid de zeggenschap over delen van je lichaam te 'verkopen', klinkt lekker ja...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:34

Waarom niet 10% korting voor iedereen die het donorcodicil ingevuld heeft? Dan kun je altijd nog kiezen om wel of geen donor te worden maar heb je je er wel een beetje in verdiept.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:34

Het is ook wel van de zotte maar ik denk dat het wel gaat werken! Voor mijzelf, ik zou het niet doen om dat tientje korting in de maand. Maar ben wel iemand die er over nadenkt en t geen makkelijke keuze vind. Hoe geweldig het ook is om iemand te helpen! Zolang ik die keus niet helemaal 100% heb gemaakt ga ik ook niks invullen.
Maar daarnaast, hoe meer media aandacht er voor is hoe meer mensen erover aan het denken worden gezet!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:36

Airiin schreef:
Waarom niet 10% korting voor iedereen die het donorcodicil ingevuld heeft? Dan kun je altijd nog kiezen om wel of geen donor te worden maar heb je je er wel een beetje in verdiept.

Dit snap ik niet Dus je ook de mensen die NEE hebben ingevuld die korting laten geven?
Zit opzich wel wat in maar ik denk dat het het doel (veel mensen donor laten worden) dan voorbij schiet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:37

Babel schreef:
Ik denk dat het wel veel mensen over de streep zal trekken. Volgens mij zijn er best veel mensen die het eigenlijk wel willen maar nog een beetje twijfelen of het uitstellen onder het mom van: ik heb nog tijd zat. Wanneer ze echter korting krijgen op hun verzekering is dat misschien het laatste zetje om het z.s.m. in orde te maken.
Ik schuif het zelf ook al een tijd voor me uit en denk dat ik het er nu toch maar eens over moet gaan hebben met mn vriend, een goed gesprek kan vaak helpen bij zo een keuze. Daarnaast is het altijd leuk als je maandlasten iets omlaag gaan toch?

Precies en volgens mij willen ze ermee bereiken dat die mensen een keus maken!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:37

Babel schreef:
Het is ook wel van de zotte maar ik denk dat het wel gaat werken! Voor mijzelf, ik zou het niet doen om dat tientje korting in de maand. Maar ben wel iemand die er over nadenkt en t geen makkelijke keuze vind. Hoe geweldig het ook is om iemand te helpen! Zolang ik die keus niet helemaal 100% heb gemaakt ga ik ook niks invullen.
Maar daarnaast, hoe meer media aandacht er voor is hoe meer mensen erover aan het denken worden gezet!

Dat is ook je goed recht Ja
Ik zal nooit iemand over proberen te halen om donor te worden.
Maar ik vind het dus gek dat mensen die bijvoorbeeld wel twijfelen zich over laten halen door een tientje in de maand? Het moet een bewuste wel overdachte keuze zijn in mijn ogen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:38

SAKKIA schreef:
Airiin schreef:

Dit snap ik niet Dus je ook de mensen die NEE hebben ingevuld die korting laten geven?
Zit opzich wel wat in maar ik denk dat het het doel (veel mensen donor laten worden) dan voorbij schiet.

is 120 euro een doel om donor te worden dan?