Steeds moe en vermoeid; te maken met voeding?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesurt

Steeds moe en vermoeid; te maken met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:00

Lieve Bokkers,

De laatste tijd hoor ik van steeds meer mensen dat ze zo moe zijn, hiermee bedoel ik echt zo vermoeid dat ze 's middags willen slapen.
Ook hebben veel mensen in mijn omgeving pfeiffer(gehad) of denken dat ze dit hebben.
Als je dan vraagt waardoor dat komt zeggen ze dat ze het of niet weten of niet genoeg slapen maar hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon.
Nu heb ik een jaar terug ook pfeiffer gehad en kan ik me dus wel bedenken wat dit met je doet, maar wat doe je ergtegen?
Mijn oplossing was goede, uitgebalanceerde voeding met zo veel mogelijk vitaminen, mineralen, en anti oxidanten en zo min mogelijk(het liefst geen) suiker!

Hoe denken jullie hierover?
Als je goede voedingsstoffen binnen krijgt voel je jezelf toch juist fit?
Waarom zou je dan je voedingspatroon niet aanpassen als je je niet goed voelt?
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 01-12-08 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek typo uit titel verwijderd

Helderder

Re: Steeds moe en vermoeid te maken mer voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:23

Ik geloof dat het tot op zekere hoogte zeker wel kan helpen, goede voeding is sowieso erg belangrijk. Bekend is bijvoorbeeld de mensen die hun ontbijt overslaan en zich dan gammeler/lusteloos voelen.
Helaas loop ik al een jaar met vermoeidheidsklachten en dat is niet met goede voeding op te lossen. Eet netjes 3x per dag goed en gezond, genoeg fruit en groente maar er verandert niets. Verdrietig

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:33

Ja een goed ontbijt is zeker belangrijk!
Maar als je dan weer die reclames ziet van die ontbijtgranen vol met suikers, dat heeft toch ook geen zin?
Ontbijten met dat soort dingen is wel altijd beter dan niet ontbijten maar alsnog..

Vermoeidheidklachten kunnen inderdaad ook uit andere dingen komen. Maar met goede voeding kom je in ieder geval wel een stuk opweg vind ik. Bloos

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:06

Ik ben de laatste tijd ook zo erg moe.. Ik vrees ergens ook voor pfeiffer aangezien een vriendin van mij dat heeft en wij zeer regelmatig een sigaretje/glaasje delen.
Maar toch ga ik niet naar de doc.. Ben als dood voor de naald.
Dus voorlopig ga ik eerst mijn voedingspatroon in gaten houden en ook hoeveel ik doe op 1 dag. Als ik nog vaker 's middags in slaap val, ga ik toch maar een bezoekje brengen bij de heer dokkie.. (want ik val dus normaal NOOIT in slaap als het licht is.)

Maar verder heb ik dus gehoord van mijn vriendin dat eigenlijk bijna iedereen het virus wel bij zich draagt maar het zich niet openbaart. Eigenlijk moet je gewoon ervoor zorgen dat je weerstand zo hoog mogelijk is dat het virus geen kans krijgt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:13

Ik ken het probleem wel. Ik heb ook altijd weinig energie en heb heel veel slaap nodig. Ik slaap door de weeks gemiddeld 8/9 uur per nacht en in het weekend moet ik echt bijslapen, dan lig regelmatig al om 9 uur (op de bank) te slapen en sta ik om 8 uur op.
Ik probeer een zo vast mogelijk ritme te houden, ik zet altijd de wekker want als ik slaap tot ik vanzelf wakker wordt slaap ik steeds langer, dan slaap ik elke nacht minimaal 12 uur.

Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest, want ik vind het echt lastig (uitgaan ofzo kost me gewoon teveel energie), maar die weet eigelijk ook niet waar het door komt en vind dat ik dan maar gewoon veel moet slapen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:16

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje te kort door de bocht. Gezonde voeding heeft een grote invloed op je gezondheid, daarin ben ik het met je eens. En als je je niet fit voelt, kan het zeker helpen je voedingspatroon onder de loep te nemen. maar echt niet alle vermoeidheidsklachten gaan vanzelf weg als je maar goed eet.

Edit: voor de duidelijkheid nog even: Bij onbegrepen vermoeidheid kan gezonde voeding soms echt wel een verschil maken. Maar zoals het in de openingspost staat lijkt het net of vermoeid zijn helemaal niet nodig is, want het is ten alle tijden op te lossen met gezonde voeding. En dat vind ik dus te kort door de bocht.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:56

Ik merk het zelf wel direct als ik een week slecht eet en dan bedoel ik echt een week pizza, afhaal, veel snoep (komt heel soms voor Schijnheilig ). Dan voel ik me echt futloos en beroerd. Zooi groenten en fruit erin en ik knap gelijk op!

Maar ken ook genoeg mensen bij wie dit niet zoveel uitmaakt. Dus ik denk dat het bij sommige mensen wel meespeelt maar ik zou eerst eens een bloedtest laten doen.

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 09:31

Lalidan schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje te kort door de bocht. Gezonde voeding heeft een grote invloed op je gezondheid, daarin ben ik het met je eens. En als je je niet fit voelt, kan het zeker helpen je voedingspatroon onder de loep te nemen. maar echt niet alle vermoeidheidsklachten gaan vanzelf weg als je maar goed eet.

Edit: voor de duidelijkheid nog even: Bij onbegrepen vermoeidheid kan gezonde voeding soms echt wel een verschil maken. Maar zoals het in de openingspost staat lijkt het net of vermoeid zijn helemaal niet nodig is, want het is ten alle tijden op te lossen met gezonde voeding. En dat vind ik dus te kort door de bocht.

Ik snap wel dat je het kort door de bocht vind het is natuurlijk geen oplossing om gewoon anders te gaan eten.
Een gezond voedingspatroon heeft ook temaken multivitamine, visolie etc.
Veel mensen vinden het onzin suplementen te gebruiken maar als extra ondersteuning kan het toch een verschil maken, niet dat je je maaltijd moet vervangen door suplementen maar alleen als aanvulling. (dan niet die van de kruitvat maar goede waar echt wat inzit)

Onbegrepen vermoeidheid is inderdaad lastig maar laat het dan echt onbegrepen zijn en niet van ja ik weet het niet maar ik ontbijt niet dat vind ik onzin..

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 09:34

lautje76 schreef:
Maar ken ook genoeg mensen bij wie dit niet zoveel uitmaakt. Dus ik denk dat het bij sommige mensen wel meespeelt maar ik zou eerst eens een bloedtest laten doen.

Mijn bloed is ook getest hierdoor, ook omdat ik pfeiffer had.
Het resultaat was dat doordat ik zolang door had gelopen met mijn pfeiffer dat mijn lichaam totaal overstressd was en dat het had kunnen leiden tot een chronische vermoeidheid. Hierdoor ben ik nu zo bewust bezich mijn imuunsysteem weer in topconditie te krijgen!

taffy

Re: Steeds moe en vermoeid; te maken met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:48

Van teveel suiker kun je héél erg moe worden van stress trouwens ook.
Zelf heb ik (omdat ik vegetarisch eet) meer vitamine b12 nodig, een tekort geeft ook vermoeidheidsklachten.
Van sporten gezond eten en regelmatig leven zou je je normaal gesproken fit moeten voelen...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:18

Gezond eten is absoluut belangrijk, maar vergeet daarnaast ook niet dat de meeste mensen in deze tijd van het jaar vermoeider zijn door minder licht, en daarnaast heersen er ook nog griepjes ed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:18

Liesurt schreef:
Een gezond voedingspatroon heeft ook temaken multivitamine, visolie etc.
Veel mensen vinden het onzin suplementen te gebruiken maar als extra ondersteuning kan het toch een verschil maken, niet dat je je maaltijd moet vervangen door suplementen maar alleen als aanvulling. (dan niet die van de kruitvat maar goede waar echt wat inzit)

Maar ook daarmee los je het probleem lang niet altijd op. Taffy noemt heel mooi het voorbeeld van B12, zij heeft tekort omdat zij vegetarisch eet. Dus vult zij het aan. Dat is een mooi voorbeeld wat spreekt vóór jouw stelling. Echter, ik heb ook een B12 tekort. Ik kan alleen suplementen nemen wat ik wil. Ik mis de intrinisiekfactor, en mijn maag kan het dus niet binden, waardoor mijn darmen het dus niet op kunnen nemen. De enige manier waarop ik B12 binnen kan krijgen, is dmv injecties. Dat is dus een voorbeeld waarin jouw stelling véél te kort door de bocht is. In beide gevallen heb je last van vermoeidheid, en soms kan voeding, al dan niet met behulp van suplementen, er wat aan doen, en soms niet. En dat is de reden waarom ik vind dat wat jij zegt te kort door de bocht is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:24

Voeding speelt hier in zekere zin wel een rol in ja. Heel veel mensen ontbijten bijvoorbeeld niet, terwijl dit juist de belangrijkste maaltijd van de dag is. Zonder ontbijt voel je je snel moe en slap en kun je je ook minder goed concentreren.

Maar veel mensen hebben last van een zgnd 'winterdip' en daar heeft voeding dan weer minder mee te maken.

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:45

taffy schreef:
Van teveel suiker kun je héél erg moe worden van stress trouwens ook.

Dat Bedoel ik dus.. jammer dan veel mensen dat niet inzien!

Lalidan schreef:
Maar ook daarmee los je het probleem lang niet altijd op. Taffy noemt heel mooi het voorbeeld van B12, zij heeft tekort omdat zij vegetarisch eet. Dus vult zij het aan. Dat is een mooi voorbeeld wat spreekt vóór jouw stelling. Echter, ik heb ook een B12 tekort. Ik kan alleen suplementen nemen wat ik wil. Ik mis de intrinisiekfactor, en mijn maag kan het dus niet binden, waardoor mijn darmen het dus niet op kunnen nemen. De enige manier waarop ik B12 binnen kan krijgen, is dmv injecties. Dat is dus een voorbeeld waarin jouw stelling véél te kort door de bocht is. In beide gevallen heb je last van vermoeidheid, en soms kan voeding, al dan niet met behulp van suplementen, er wat aan doen, en soms niet. En dat is de reden waarom ik vind dat wat jij zegt te kort door de bocht is.

Ja je zal altijd uitzonderingen blijven hebben zoals bij jou dat je geen suplementen kan nemen.
Maar uitzonderingen zal je altijd blijven hebben, ik zeg ook niet dat het voor iedereen zal helpen.
Het is alleen wel zo dat het vaak niet gezien wordt en dat men denkt dat ze 'wel' gezond eten terwijl dat vies tegenvalt, dat vind ik jammer.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:46

Ik heb ook sinds een poosje veel last van vermoeidheid, terwijl ik genoeg slaap, best wat buiten ben, gezond eet (geen vlees, maar wel vervanging)... En heb ook veel last van hoofdpijn...
Maar of dit iets met elkaar te maken heeft.........
Ik weet ook echt niet wat het zou kunnen zijn, maar naar de HA durf ik eigelijk niet.. Ben als de dood voor bloedprikken/naalden enzo! Dus ik weet het even niet...
Kan iemand van jullie iets bedenken??

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:02

Bij mij komt het omdat ik momenteel veel suikers binnen krijg en daar word ik juist moe van. En inderdaad zoals Taffy zegt, stress komt er ook door. Ja