Osteopathie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:45

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje erg veel last van rugklachten. Daarmee ben ik naar de huisarts geweest, die heeft röntgenfoto's laten maken, daar kwam uit dat ik een lichte scoliose had & dat mijn bekken scheef staan(volgens mij staat de rechterkant 0,5 cm hoger of lager), ook heeft ze geconstateerd dat mijn spieren nogal vast zitten. Ik ben toen doorverwezen naar een oefentherapeute Cesar.

Daar loop ik nou al een aantal maanden, qua houding heb ik wel echt vooruitgang gemerkt, maar ik heb nog steeds erg veel pijn aan mn rug en het wordt eigenlijk alleen maar erger.

Nu heeft mn therapeute gezegd dat Cesartherapie echt houdingstherapie is en dat ze verder niet heel veel aan mijn spieren etc kan doen behalve oefeningen geven, wat ze al gedaan heeft, maar die werken niet echt want dan zou ik nu wel vooruitgang moeten merken zei ze.

Nu heb ik van verschillende mensen aangeraden gekregen om een keer naar een osteopaat te gaan. Ik wil dit graag gaan proberen en ga morgen de kliniek hier in het dorp bellen voor een afspraak.

Nu wil ik graag weten of er mensen zijn met ervaringen met een osteopaat en wat die ervaringen dan zijn. En of er iemand een idee heeft wat ze zo'nbeetje doen(heb wel al wat gelezen op internet).

Alvast bedankt,

Desiree

MoonWenckeJarig

Re: Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:04

Alsof ik dat eerste stukje zelf getypt heb, op de Cesar na. Ben benieuwd wat je te horen krijgt! Zelf zit ik er over na te denken om een keer naar een chiropractor te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:15

Je zal eerst je lijf recht moeten laten zetten voordat je het alsof het al recht is kan gaan belasten. Aangezien er in de stand van je botten iets scheef zit zal dat eerst rechtgezet moeten worden voordat je de spieren weer op de juiste, nieuwe lengtes kan gaan trainen. Door het omgekeerd te doen kan ik mij voorstellen dat je meer pijn krijgt. Ga eerst naar een goede osteopaat/manueel therapeut en laat je ook door hem of haar aanvullende oefeningen naast de therapie voorschrijven.

Eva1975Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:18

Hela,
Zelf ben ik na veel twijfelen ook bij een osteopaat geweest omdat ik tijdens en na een zwangerschap na een half jaar nog steeds niet fatsoenlijk kon lopen ik waggelde nog zeg maar en had ook veel pijn bij het huishoudelijk werk enz... na 1 behandeling was de pijn al over... nu loop ik er nog 1x per maand omdat ik nogal wat spierspanningen heb in mijn nek door diverse omstandigheden... moet zeggen het voelt iedere keer weer beter.
Wat hij doet? Ademhalingsoefeningen en wat kraken... wat duwen en trekken en na een behandeling ben je ff bekaf maar ja als dat de prijs is om van de pijn af te komen prima.
Succes !!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:22

Na lang hannesen ben ik van de week voor het eerst eens bij een ostheopaat geweest. Er zit bij mij echter wel een hele voorgeschiedenis aan vast.
Ik loop al jaren bij de fysio, daarnaast bij de manueel therapeut. Voor de 'normale' scheefstand van mijn wervels zeg maar, die ik oploop nadat ik weer eens domme bewegingen heb gemaakt of gevallen ben, werkt dat voor mij perfect. Ik heb gewoon hypermobiele gewrichten, en de boel verschuift nogal makkelijk, ondanks de nodige trainingsprogramma's.
Daarnaast heb ik echter langdurige problemen met mijn heup, waar tot nu toe niet echt een oorzaak voor gevonden kon worden. Omdat ik tijdelijk ook door een andere manueel werd behandeld waar ik ook niet al te tevreden over ben, heb ik op aanraden van iemand eens een afspraak met een osteopaat gemaakt. Mede ook nog omdat naast de klachten van de wervelkolom er meer klachten spelen, zoals extreem stijve spieren, B12tekort met de nodige gevolgen, whiplash, migraine, clusterhoofdpijn, en dat soort dingen. Ik wou weleens dat er naar het totale plaatje gekeken werd.

Afgelopen week ben ik er geweest, en het is me erg goed bevallen. Hij heeft eerst een uitgebreid gesprek met me gehad, gevraagd waarvoor ik kwam, hij kon zelfs wel aangeven waar veel mensen met mijn klachten vaak nog meer last van hebben. wat eigenlijk allemaal klopte. Daarna moest ik me uitkleden tot op mijn ondergoed, heeft hij me staand bekeken, en daarna heb ik op de tafel plaatsgenomen.
Wat zo iemand precies doet hangt van een aantal dingen af. Allereerst van wat er met jou aan de hand is, dan van wat er nodig is, van de therapeut zelf(iedere therapeut heeft zo zijn eigen methode van werken die hij het handigste vind), en van wat jij kan verdragen. Daar valt dus moeilijk wat over te zeggen. Hij heeft mij gekraakt (zowel mij rug als mij nek), mijn bekken bewogen (weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen) als iets met mijn buik gedaan(en ik weet al helemáál niet hoe ik dát uit moet leggen Clown weet alleen dat ik daarna ontzettend moest plassen).
Het is mij in elk geval erg goed bevallen, ben er met bakken energie weggekomen (liep daarna ergens rond en dacht ineens: hé, laten we gaan rennen Tong uitsteken haha), en een deel van de pijn in mijn rug is weg.

Over anderhalve week mag ik weer, ben benieuwd wat hij dan gaat doen. Maar vooral het feit dat álles erbij betrokken word spreekt mij wel erg aan!

En het is inderdaad wat tamary zegt, een scheef lijf kan je niet belasten!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:22

Een osteopaat is net zo iets als een chiropractor. Alleen hebben ze een iets andere werkwijze. Een chiropractor is een echte kraker, hij zet je wervels weer op de juiste plek. Een ostaopaat doet bijna hetzelfde, alleen pakt hij je op een bepaalde manier beet, waardoor je de wervels zelf terugzet. Kan het effe niet duidelijker omschrijven, sorry.

Ik heb zelf geen ervaring met beide. Mijn vriend loopt wel al enige tijd bij een chiropractor, en daar heeft hij wel baat bij maar hij heeft zelf niete cht het gevoel dat hij er verde mee komt, omdat hij door psychische problemen zichzelf steeds weer "kromtrekt".
Mijn neefje van 5 maanden was een echte huilbaby. Hij is door de fysiotherapeut doorverwezen naar een ostaopaat, en daar is hij inmiddels geweest. Het bleek daar, dat zijn bovenste nekwervel vastzat. Dardoor had hij al zijn hele leventje nek- en hoofdpijn. Hij is 1x behandelt door die ostoepaat, en het was gelijk goed. Nu is hij overal vanaf, en het is ineens een heel lief kind dat bijna alleen nog maar lacht.
Waarschijnlijk duurt het bij volwassen mensen wel wat langer voordat de wervels weer op de juiste plek staan.

Maar ik denk dat een osteopaat zeker het proberen waard is. Ik hoop dat je er veel abat bij hebt.
Ik weet alleen niet, of hij ook iets aan de scoliose kan doen. Als dat wel zo is, moet ik er ook amar eens heen gaan want dat heb ik zelf ook.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:27

kekavo schreef:
Een osteopaat is net zo iets als een chiropractor. Alleen hebben ze een iets andere werkwijze. Een chiropractor is een echte kraker, hij zet je wervels weer op de juiste plek. Een ostaopaat doet bijna hetzelfde, alleen pakt hij je op een bepaalde manier beet, waardoor je de wervels zelf terugzet.

Een chiropracter kan bij het rechtzetten hulpmiddelen gebruiken, een ostheopaat gebruikt enkel zijn handen (evenals een manueel). Maar daarnaast kijkt een ostheopaat veel verder. Een chiropracter kijkt enkel naar de wervels, een enkeling dan ook nog naar andere gewrichten, maar een ostheopaat kijkt ook naar spieren, zenuwen en organen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:29

Is dat zo? ok, weer wat geleert. Dank je voor het corrigeren Knipoog

kan een osteopaat ook iets doen aan scoliose?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:50

Daarnaast kraakt een chiroprakter, terwijl een ostheopaat enkel zachte technieken gebruikt. Daardoor is het geschikter voor veel mensen die aanverwante klachten hebben. Een Ostheo kan wel wat doen aan een scoliose als deze veroorzaakt wordt door een scheefstand van het bekken of wervels en dergelijke.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:18

Mijn ostheo kraakt ook wel degelijk hoor, en op dezelfde manier als de manueel therapeut het doet.

Edit: ik moest wel lachen, hij zou mijn borstwervels rechtzetten, dus ik lig op mij rug, hij draait mijn schouders wat terug zodat hij zijn hand eronder kan leggen. Dan draait hij je terug, ik heb mijn armen over elkaar, en dan zetten ze dus heel rustig wat kracht op je ellebogen om door te drukken zeg maar. Dus terwijl hij me terugdraait legt hij me dat uit, maar voordats hij aan krachtzetten toe komt is het al "krak". Daar was ie al. Haha, dat had ie nog nooit mee gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:19

Allereerst allemaal erg bedankt voor de berichten!!

@Moon, sterkte dan met je rug! Hoop dat je hier dan ook iets aan hebt.

@tamary, zoiets dacht ik inderdaad ook al.

@Eva, fijn dat het bij jou en bedankt voor de info!

@Lalidan, ik hoop dat je er baat blijft hebben dan, klinkt in ieder geval goed!

@kekavo, bedankt voor je uitleg, snap het zo wel!
@Lalidan, bedankt voor de aanvulling Tong uitsteken.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:27

Ik loop ook eens in de zoveel tijd bij een ostheo.
Door een val van mijn geliefde paardenbeestje 3 jaar geleden zijn er een aantal wervels vast gaan zitten.

Het klopt idd dat een ostheo ook kijkt naar zenuwen enz.. Dit is bij mij ook het geval.
Mijn ostheo kraakt ook zeker. Vooral nekwervels. Bah dat geluid alleen al... Bloos

Je zou gewoon eens een afspraak kunnen maken. Als het helpt helpt het, en anders niet, dan weet je dat iig Lachen