Hoe om te gaan met..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Hoe om te gaan met..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:30

K kon niet echt een recent topic hierover vinden, als dat er wel is zou k graag de link willen Lachen
Misschien is t niet verstandig om dit op internet zetten, maar k moet t gewoon van me afschrijven..

Hoe om te gaan met t verlies van een dierbare..
Sinds afgelopen jaar mei gaat t niet goed met mijn oma. Ze wilde naar de verjaardag van mn nichtje met mn opa met de auto (opa mag niet meer rijden), maar ze kon haar rechterbeen slecht bewegen. We waren al bezig met kijken of ze een nieuwe heup nodig had omdat ze al een tijdje artrose heeft.
Dus door de hele malle molen gehaald en als laatste voorwaarde was er dat er neurologisch niks fout mocht zijn.
Maar ondertussen begon haar rechterarm ook minder te functioneren, Oma zelf had al t idee dat dat niet door de artrose kwam en uiteindelijk kwam ze in een rolstoel, afwachtend op actie van t ziekenhuis.
Er werd een scan van haar hoofd gemaakt en wat bleek..ze had een hersentumor die zodanig groot was dat t op haar hersenen duwde (bewegingscentrum linkerkant) waardoor haar ene been en arm dus uitvielen.
Dus werd ze geopereerd, 2 % kans dat t kwaadaardig was en ja hoor..Natuurlijk zat ze daarbij Verdrietig
Daarna werd ze bestraald, 33 keer maar liefst, de verwachting was dat t hierna beter moest gaan.
Maar die verbetering bleef uit dus maar weer een scan, hier was niks op te zien maar haar bloed was niet goed. Stolde niet meer goed enz.
Toen kreeg ze waarschijnlijk door littekenweefsel 2 epileptische aanvallen kort na elkaar en werd ze dus weer opgenomen.
In het ziekenhuis bleek dat het 'foute boel' was in haar buik, buik begon ook steeds meer op spanning te staan.
Doktoren dachten aan uitzaaiingen naar de alvleesklier, was eventueel operabel maar haar conditie was daar eigenlijk te slecht voor en ze wilde dit zelf ook niet meer..
Maar dit was nog niet alles; K was bij haar in t ziekenhuis toen k een aantal keer werd gebeld door vriendinnen.
Had al t gevoel dat t niet goed was, maar dacht nou k bel straks wel terug.
Dus ook gedaan, wat bleek..Een vriendin van ons had een auto-ongeluk gehad samen met haar zusje en een vriendin daarvan en ze zijn alle 3 omgekomen. (is ook in t nieuws geweest enz.) Ongelooflijk bizar en eigenlijk dringt t nog steeds niet tot me door.
En ondertussen ging t ook steeds slechter met oma. T zag er dus naar uit dat t 2 begrafenissen kort op elkaar zouden worden.
Zaterdag is vriendin met haar zusje samen begraven en 2 dagen daarvoor is oma naar een hospice in haar eigen woonplaats gegaan.
En nu? Is t afwachten..tot ze ons kan los laten en er zelf vrede mee heeft..

K ben redelijk emotioneel, maar dit wordt me echt allemaal veel te veel Verdrietig
Bijna elke avond huilbuien en soms weet k niet eens waarom. Gelukkig een heel lief vriendje die me lekker in zn armen neemt en uit laat huilen,
maar hij zit voor de opleiding van zn werk momenteel veel in brabant. Zoals nu ook en zit k dus alleen in ons eigen huis.

T is heel fijn om voor haar de laatste tijd nog zo aangenaam mogelijk te maken door er zo veel mogelijk voor haar te zijn, maar t is wel heel moeilijk om haar zo achteruit te zien gaat, wetende dat t straks afgelopen is.
Ze had nog zoveel ouder moeten worden..Haar kleinkinderen zien trouwen, achterkleinkinderen krijgen enz.

Iemand ervaringen en of tips om deze tijd zo goed mogelijk door te komen, want momenteel weet k echt niet meer waar k t zoeken moet af en toe.

(En sorry voor t lange misschien verwarrende verhaal)

WinSel

Re: Hoe om te gaan met..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:40

Jeetje meis
Ten eeste : gecondoleerd met het verlies van je vriendin, verschrikkelijk.
Ik wens je heel veel sterkte.
En met je oma ook, lijkt me verschrikkelijk, heel veel sterkte en pb box staan open

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:54

Heel erg gecondoleerd met je verlies!
Ik weet zelf hoe het is om een dierbare te verliezen, heb 2 broers en 1 zus en 1 tweelingzus verloren.
Wat mij heeft geholpen is er de tijd voor te nemen. Als je verdrietig bent en je wilt huilen, huil dan.
Als je boos bent, sla dan op een kussen maar prop het niet weg.
Veel mensen zeggen na verloop van tijd dat je verder moet gaan met je leven, maar jij bent diegene die bepaalt wanneer en hoe!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:00

Ik heb zo even geen tips voor je, maar wil je wel even een hart onder de riem steken...
Ik wil je heel veel liefde, vriendschap en sterkte wensen in deze moeilijke tijd.
Zorg dat je er over kunt blijven praten, maar gun je zelf ook wat tijd om dingen te doen die plezier en wat afleiding op z'n tijd brengen Ach gut

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:03

ik ben mijn moeder 5 jaar geleden verloren aan kanker,ze was nog maar 51 jaar,nu ligt ijn oma op sterven(moeder van mijn moeder) en heeft ook die rot ziekte,de meeste mensen zeggen dat het verlies na een tijdje gaat slijten,maar ik mis mijn moeder nog iedere dag,iedereen verwerkt verdriet op zijn eigen manier,maar ik weet nog steeds niet hoe ik het een plekje kan geven.ik kan jou hier dus ook geen advies in geven.
wel wil ik jou heel veel sterkte en kracht toe wensen voor deze hele moeilijke en zware tijd. Ach gut

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:07

Heel veel sterkte Willemijn! Tis niet niks allemaal, ik kan er jammer genoeg ook over meepraten.
Maar ja het beste er veel over praten met vrienden, familie en andere mensen! Dit helpt enorm, in ieder geval bij mij wel!
En dit van je af schrijven is ook goed! Zo heb ik veel gedichten gemaakt en dit hielp ook!
Heel veel sterkte de komende tijd!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:08

Dank jullie wel allemaal Lachen
@Carola, jeetje dat lijkt me ook niet niks.
In t begin hield k me soms inderdaad wel is in met huilen, maar mn vriend ziet dat en dan zegt ie ook altijd van laat je nou maar gaan. En vervolgens gebeurt dat ook uitgebreid.
Vond t eerst ook moeilijk om met mn ouders dr over te praten, vooral omdat dat ongeluk is gebeurt op zondag en k pas donderdag naar huis kwam en meteen door naar vriendinnen ging en 's avonds de condoleance. Toen kon k niet slapen en jankend naar mn vader gelopen en hebben we samen foto's van mn oma zitten kijken tot middernacht, dat was wel fijn Lachen Vrijdag ook tot laat weg geweest en eigenlijk zaterdag na de begrafenis pas uitgebreid met ze gepraat.
Zaten uiteindelijk bijna met zn allen te janken aan tafel echt 'apart' maar wel fijn ook.
Klinkt miss heel stom maar nu durf k ze ook op te bellen als k t even niet meer trek (woon op mezelf 200 km ver weg), en dan merken ze meteen ook vaak wel in wat voor bui k ben.

Afleiding is af en toe heel prettig ja, vooral bij de paarden kan k echt even helemaal aan niks denken Lachen Wilde afgelopen weekend ook nog graag naar de wedstrijd op mn oude manege maar dat trok k qua slaap echt niet. Slaap echt slecht de laatste tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:14

Heftig... Ik wil je echt alle sterkte toe wensen in deze zware tijd...

Tijd haalt wel de scherpe kantjes af van het gemis... maar er is vaak maar 1 ding voor nodig om alles weer naar boven te halen. 1 liedje, 1 woord, 1 gedachte...
Ik heb al teveel geliefden verloren en ik kon alles een plaatsje geven. Vooral mijn opa's en oma's: die zijn allemaal oud geworden (boven de 80, ik ben een nakomertje vandaar Knipoog ) en daar was ik op voorbereid. Ik weet nog dat ik als 10 jarige vroeg aan papa of ze nu eindelijk een eind wilden maken aan oma's leven want haar ziel was allang weg... maar haar lichaam wou nog niet. (zo dementerend dat het een broodmager,teer vogeltje werd). Dat hebben ze gaan: oma heeft passieve euthanasie gekregen. Haar dood was een opluchting, want ik had haar al jaren terug verloren.
Maar ik heb wel moeite met mensen die onverwacht heengaan, zoals ze allemaal doen van mijn vaderskant (4 ooms zijn letterlijk dood neergevallen, papa had nummer 5 moeten worden maar goddank heeft hij zelf op tijd 112 gebeld... 20 minuten later en hij was dood).
Maar geef echt toe aan het verdriet.
Klinkt suf, maar ik praat in gedachten wel eens met al die lieve mensen of eens per jaar even tegen de graven aan kletsen (heb mijn vriend op die manier ook voorgesteld).
Een brief schrijven met alles wat ik ooit heb willen vertellen aan hun heeft mij ook geholpen Lachen Had het eigenlijk in de kist willen doen, maar durfde het niet. Dus misschien begraaf ik de brief maar ergens Lachen

Nogmaals sterkte!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:19

Idd is praten erg goed en zeker een aanrader.
Ze zeggen dat je veel slaapt/moe bent omdat je dingen moet verwerken, een plek geven.
Ik weet niet of dat zo is, alleen dat veel mensen erg moe zijn in periodes van rouw.
Het is fijn dat je nu kan praten erover met je ouders, dat kan opluchten.
Ik wens je heel veel sterkte toe en mocht je van je af willen praten dan staat mijn pb voor je open.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:07

Jeetje, dat is wel een hele hoop in een keer zeg...ongelofelijk Ach gut Gecondoleerd.

Er zijn eigenlijk geen "geijkte" tips voor, heel afgezaagd maar werkelijk het enige wat echt helpt is tijd... Ik heb volgens mij zowat álles geprobeerd, wekenlang ervoor wegrennen dmv overmatig sporten, me in mijn studie en werk storten, dagenlang op de bank zitten janken met een aflevering van Grey's Anatomy die heel erg gelijkend was aan hoe mijn vader overleed op repeat ( Bloos Clown ), net doen alsof er niks aan de hand is en de happy persoon uihangen en ondertussen alles heel ver wegstoppen, juist heel nadrukkelijk stilstaan bij alles wat gebeurd is en uitzoeken wat het allemaal betekent voor mij, tot in den treure het er met mensen over hebben, afleiding zoeken in leuke dingen, yoga en meditatie, gesprekken voeren met hem (vader die overleden is), t/m uitdenken waar hij nou is en hoe alles voor mij in elkaar zit qua leven/dood. Zodra dat laatste voor mij duidelijker werd, werd het voor mij in ieder geval wel heel veel makkelijker te accepteren dat hij voor nu echt weg is Lachen

Het zijn niet allemaal even "gezonde" manieren van coping, maar dat maakt niks uit. Als het voor jou maar werkt en je ervoor uitkijkt dat je jezelf niet in de vernieling helpt.

Moraal van dit lange verhaal: laat het er zijn als het er is, en wanneer het even op de achtergrond kán zijn gewoon proberen te genieten van wat je op dat moment doet. Als jij iets wilt, doet of voelt is dat sowieso niet verkeerd, wát het dan ook is. Go with the flow, uiteindelijk heeft alles een functie. En wat Welshcobfan ook zegt: ook over god weet hoe veel tijd is 1 klein dingetje genoeg om alles er weer boven te brengen, ook dat mag er gewoon zijn. Er is niet een moment waarop het helemaal "over moet zijn".

Heel veel sterkte Ach gut Het is verschrikkelijk moeilijk als iemand waar je van houdt overlijdt en zeker met zo veel er nog omheen tegelijk, maar uiteindelijk krijgt het wel zijn plekje... Hoe afgezaagd en stom om te horen/zeggen ook, vergeet niet dat dat echt zo is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:34

amazone77 schreef:
ik ben mijn moeder 5 jaar geleden verloren aan kanker,ze was nog maar 51 jaar,nu ligt ijn oma op sterven(moeder van mijn moeder) en heeft ook die rot ziekte,de meeste mensen zeggen dat het verlies na een tijdje gaat slijten,maar ik mis mijn moeder nog iedere dag,iedereen verwerkt verdriet op zijn eigen manier,maar ik weet nog steeds niet hoe ik het een plekje kan geven.ik kan jou hier dus ook geen advies in geven.
wel wil ik jou heel veel sterkte en kracht toe wensen voor deze hele moeilijke en zware tijd. Ach gut

mijn oma is vanacht om 4 uur overleden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:51

amazone77 schreef:
amazone77 schreef:

Gecondoleerd Amazone! Sterkte gewenst met dit verlies Ach gut

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:26

dank je wel carola.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:39

amazone77 schreef:
amazone77 schreef:

Jij ook gecondoleerd Ach gut

@TS: heel heftig en veel tegelijk! Ik wens je heel veel kracht om hiermee om te gaan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:51

@Amazone, gecondoleerd.

Gister weer bij haar geweest en eigenlijk was ze vrij goed voor haar doen. Heb fijn met haar kunnen praten over van alles en nog wat en samen met mn moeder konden we zelfs nog wat grapjes maken Lachen Daarna opa opgehaald zodat ze elkaar ook nog even konden zien.
Toen naar mn tante want die was samen met mn neefje jarig. We waren daar nog geen kwartier of we werden opgebeld dat ze weer een epileptische aanval had gehad..Verdrietig
Ze kregen haar er moeilijk uit en ze was erg onrustig en bang.
Dus heeft ze slaapmiddel gekregen om te kunnen slapen, maar er zou dan wel een kans zijn dat ze nooit meer wakker zou worden..Dus mn moeder er samen met opa nog heen geweest en ze brak zelfs nog door dat slaapmiddel heen. Uiteindelijk wel gaan slapen en 'gelukkig' vanmorgen wel weer wakker geworden.
Dus nu is t weer afwachten hoe t verder gaat..