Preventieve inentingen / controle

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Preventieve inentingen / controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:28

Ik zou graag eens jullie ervaringen / meningen willen horen, vandaar dit topic Lachen

Even in het kort mijn situatie:
Op mijn werk kom ik dagelijks (eigenlijk constant Knipoog) in contact met mensen uit vnl. Afrika en Oost-Europa.
Soms maak ik me weleens zorgen om mijn gezondheid.
Vanochtend werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt: er kwam een man binnen en ik heb werkelijk nog nooit iemand zo verschrikkelijk horen hoesten, het was gewoon eng, ik dacht dat ie er in zou stikken.
Dit is maar 1 voorbeeldje, maar ik kom eigenlijk dagelijks in contact met mensen die (in elk geval voor mijn gevoel) niet gezond zijn.
Je schud handen, je gebruikt dezelfde kranen/deurklinken, ze lenen m'n telefoon weleens (hoewel ik dat eigenlijk liever niet heb, maar je kunt het niet voorkomen), ze lenen je pen, en zo zijn er nog talloze manieren van 'contact'.

Mijn collega zit eigenlijk in precies hetzelfde schuitje, maar omdat hij vaak naar Afrika reist heeft hij al een enorme waslijst vaccinaties en onderzoeken gehad.
Mijn vraag aan de 'ervaringsdeskundigen': zou ik er goed aan doen om me bijv. te laten onderzoeken op TBC en is het verstandig (en mogelijk?) om me preventief te laten vaccineren (en zo ja: waarvoor wel en waarvoor niet)? En wat zijn de evt. nadelen?

Ik ben van plan om binnenkort eens naar de GGD te bellen, maar ik zou het wel fijn vinden als anderen hier ook iets over vertellen Lachen
Bedankt alvast Lachen

Sonja_vR

Re: Preventieve inentingen / controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:05

toen ik nog in de zorg werkte (ZH) ben ik gevaccineerd tegen hepatitus B en heb een test gehad om te kijken of ik TBC had
tegen TBC word dacht niet niet gevaccineerd ,
de hep B is een serie van drie (mini) injecties in de bovenarm

maar dat zijn wel de twee belangrijkste denk ik die bij risico groepen nog al eens gedaan/gecheckt worden

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 03:33

TBC vaccinatie bestaat wel, maar is niet aan te raden om meerdere redenen.
Hepatitis B heeft met name zin als in je contact kunt komen met besmet bloed ed, dat zie ik in de baan van oscar niet zo snel gebeuren.

Risico op Hepatitis A is wel groter, dat breekt ook regelmatig op scholen uit, komt vaak mee terug uit turkije/marokko ed na de vakantie Knipoog Geloof dat je daar wel tegen kunt vaccineren.

En verder loop je natuurlijk wel risico op TBC. Als je contact hebt gehad met iemand die open TBC heeft dan word je als het goed is door de GGD opgespoord en getest(als ze die persoon in beeld krijgen uiteraard!). Screenen op TBC kan mbv mantoux/longfoto, maar zou ik pas doen bij klachten.
Vermeld wel altijd dat je mogelijk contact met TBC hebt als je bij een arts komt. Je hoeft er namelijk lang niet altijd bij te hoesten en dergelijke en dat kan soms veraderlijk zijn en de diagnose moeilijk maken. Als je het zelf meldt zijn de artsen er iig wat alerter op(hoop ik iig).

Verder zou ik iig contact opnemen met de HA bij hoesten, ongewild afvallen, nachtzweten, vage maag-darmklachten en andere aanhoudende klachten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:01

Hm lastige situatie, ik zou me inderdaad ook helemaal niet prettig voelen. Ik vind mensen zowiezo al snel "vies" en helemaal als ze uit verre landen komen en vreemde kuchjes hebben .

Ik denk wel dat er preventieve entingen gedaan kunnen worden.

En verder, is een mondkapje geen optie?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:33

Bedankt voor het meedenken Lachen

Cross, een mondkapje is eigenlijk geen optie. De mensen waarover het nu gaat zijn onze klanten, en (ondanks dat je zuinig bent op je gezondheid) is het toch wel raar om bijv. in de showroom met een mondkapje rond te gaan lopen Knipoog

Gomir, zo te lezen hoef ik voor Hepatitis B niet zo bang te zijn. Ik kom idd. niet in contact met bloed, tenzij er hier een ongeluk zou gebeuren en ik op moet draven als BHV-er. Maar ik heb daarvoor ook de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, zo heb ik altijd handschoenen ed. binnen handbereik en ik heb me ook voorgenomen om zelf geen grote risico's te nemen als er iets zou gebeuren. Dat klinkt misschien egoistisch en wellicht reageer ik ook anders als het echt om een noodgeval gaat, maar ik ben in elk geval heel erg voorzichtig met bloed ed.

Het meest huiverig ben ik voor onze zwaar hoestende medemensen Knipoog
Soms sta ik er echt versteld van dat iemand uberhaupt nog lucht krijgt, je wilt echt niet weten hoe ze soms tekeer gaan, dat is echt eng.
Zelf ben ik ook nogal een hoester, dat komt deels door mijn (vervelende) rookgedrag en ik denk dat het deels ook een beetje 'in mij zit'. Al vanaf kinds af aan loopt ik chronisch met een snotpin, er is werkelijk geen foto van mij te vinden waar ik zonder snotjes op sta Haha!
Het grote voordeel is dat ik eigenlijk nooit echt ziek ben, maar ik begin zo ergens rond oktober te snotteren en dat houd ik dan maanden vol. Da's eigenlijk altijd al zo geweest en blijkbaar het nadeel van nooit echt ziek worden.
Nadeel is wel dat het waarschijnlijk lastiger te herkennen is als ik echt iets mankeer.

Mocht iemand nog ervaringen / meningen hebben dan hou ik me zeker aanbevolen Lachen