Ben ik depressief of wat anders?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Ben ik depressief of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:35

Ik voel me de laatste tijd ( volgens mij bijna al een jaar ofzo) behoorlijk rot af en toe. Het ene moment voel ik me heel goed, dat meteen opgevolgd kan worden dat ik me heel naar voel. Dat ik in een keer zomaar moet huilen. Soms naar het luisteren van een muzieknummer op de radio of iets wat ik op tv zie ( is vrij normaal, er moeten wel vaker mensen huilen bij een zielige film ofzo). Soms gewoon zonder aanleiding.

Ik heb ook heel vaak het gevoel dat ik alleen ben, dat niemand mij ziet. Zo heb ik dit momenteel ook, op school iedereen negeert mij of ik krijg kortaf antwoord als ik iets vertel. Thuis heb ik ook het gevoel dat er niet leuk of aardig tegen me gedaan wordt. Dan zeg ik dat, en is het onzin. Dat mijn stiefvader, moeder of zusje heel stom tegen me doet, dat gevoel heb ik.

Ook irriteer ik me heel snel mateloos aan iedereen, dat kan zomaar in een keer omslaan of ontstaan.
Het is net of het steeds erger wordt dit gevoel. Nou, is het ook al een aantal weken uit met mijn vriend. En dat heeft ook behoorlijk inpack erop.

Ook heb ik snel iets van ‘’ die en die mag mij niet, dat is wel te merken’’. Soms denk ik dat echt en probeer ik met diegene te praten en die zegt dan vervolgens dat is niet waar, ik mag je heus wel. Ook ben ik wel eens heel verwarend bezig, niet meer weten wat ik zou doen of wat ik moet doen, of dat ik allemaal dingen tegelijk doe.

Ook ben ik heeel erg moe al een hele lange tijd, ik ga vroeg op bed soms al voor tien uur en als ik vrij heb van school lig ik dan ook rustig tot 10 uur ochtends. Ik word vaak per nacht wakker, om 23.30 / 03.00/ 04.30 om die soort tijdstippen vaak. Soms lig ik dan nog een half uur wakker, soms val ik weer in slaap.

Ik ben hiervoor al een paar maanden terug naar dokter geweest en bloed laten prikken, ze hebben niks kunnen vinden. En de dokter zei stress, ik dacht toen wat een onzin. Maar ik heb mezelf de laatste tijd eens onder de loep genomen, en me eigenlijk bedacht dat ik soms best wel stresserig ben in bepaalde dingen. Ik kan me zomaar in een keer druk om iets maken, het op een ander moment weer denken wat boeit mij het ook.

Ook heb ik soms gevoelens/gedachten dat ik gewoon geen zin meer heb in het leven, niet dat ik zelfmoord zou plegen of willen plegen. Maar er gewoon geen zin meer in hebben, gewoon in bed willen liggen en er niet af komen. Dit heb ik laatste tijd ook steeds meer en meer.

Nou heb ik stiekem wel ff informatie gezocht of het een beetje lijkt op hoe ik me voel. http://www.depressief.nl/content/depres ... essief.asp Mischien geen goed idee omdat ik dan dingen in me hoofd ga halen. En mischien slaat dit ook wel nergens op, maar zo voel ik me wel. Ik heb besloten om morgen de huisarts te bellen voor een afspraak en hopen dat hij iets voor me kan doen of me door kan wijzen naar phsygoloog, zijn niet dingen die ik graag doe maar we zo rot voelen wil ik ook niet meer. Heb het me moeder overgehad en die wil ook wel graag dat ik naar een phsygoloog ga, want die begint wat bang te worden dat ik mezelf iets aandoe. Ik wil haar niet bang maken maar soms denk ik gewoon dingen die ik niet hoor te denken.

Ik weet niet waarom ik dit eigenlijk schrijf. Mischien omdat ik het gevoel heb er niet echt over te kunnen praten of heel moeilijk. En mischien ook wel om te horen wat jullie vinden. Nou, hoop ik niet op hele rot reacties. ‘’ van je stelt je aan’’. Mag je wel denken, maar brengt het dan subtiel want ik kan momenteel niet echt tegen zulke reacties. Me zusje onder het eten ook, die zei iets wat een beetje bot overkwam en ik lag meteen te jannken.
Sorry voor het lange verhaal.

benangelique

Re: Ben ik depressief of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:37

idd naar de huisarts. goed je verhaal doen en eventueel dit verhaal uitgeprint meenemen zodat je niets kan vergeten.

ik ben ook depressief geweest en weet wat het is. kop op!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:39

Naar je huisarts gaan en alles zeggen waar je mee zit.
Is het te moeilijk, schrijf het dan op zodat je het hem kunt laten weten. Depressiviteit is ontzettend moeilijk en zwaar en hoe eerder je het weet en er wat aan kan doen met hulp hoe beter, ik weet er alles van en velen met mij.
Sterkte!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:42

Ik kan het niet uit je bericht of profiel opmaken, hoe oud ben je? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:42

hahahaha lief, je lijkt op mij Lachen echt!!!

ik heb veel baat bij regressietherapie Lachen en toch ga ik je die virtuele skup onder de kont geven...........

Ik huil niet, nooit........ ik kan me heel naadje voelen maar ik MOET door.

jij zit er gewoon even doorheen, net zoals ik.......... maar het leven gaat door, dingen gaan door......... alles gaat gewoon door.......

voor jou om de keuze te maken of je meegaat in het doorgaan of dat je blijft hangen in dit gevoel.........

ik kies om door te gaan, voor jou ook een aanrader.......... dus pak jezelf bij elkaar, zoek een goede therapeut........ en ga voor de toekomst!!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:44

Ik heb ook een beetje symptomen die jij hebt.. Ik denk dat ik niet depressief ben, maar dat ik wel in een 'dip' zit..
Maaaar, we kijken vooruit Knipoog
Sterkte iig! Ach gut
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 26-11-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:47

TurdusMerula schreef:
Ik kan het niet uit je bericht of profiel opmaken, hoe oud ben je? Lachen

Ik ben 20 jaar.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:50

KiWiKo schreef:
hahahaha lief, je lijkt op mij Lachen echt!!!

ik heb veel baat bij regressietherapie Lachen en toch ga ik je die virtuele skup onder de kont geven...........

Ik huil niet, nooit........ ik kan me heel naadje voelen maar ik MOET door.

jij zit er gewoon even doorheen, net zoals ik.......... maar het leven gaat door, dingen gaan door......... alles gaat gewoon door.......

voor jou om de keuze te maken of je meegaat in het doorgaan of dat je blijft hangen in dit gevoel.........

ik kies om door te gaan, voor jou ook een aanrader.......... dus pak jezelf bij elkaar, zoek een goede therapeut........ en ga voor de toekomst!!

Mischien heb ik die virtuele schop wel nodig. Maar momenteel nergens zin in en kan ook niet echt zin maken. Maar ik ga wel naar huisarts en ik hoop dat ze me kunnen helpen weer vrolijk te worden.
Ik wil weer doorgaan met leven, ma denk dat ik hulp nodig heb daarin.
Maar toch bedankt voor die schop...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:50

Sterkte.. Ach gut
Is er niet iets aan de hand of in het verleden gebeurt waardoor je dit hebt??

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:51

regressietherapie? daar ga ik even op googlen.

ik zeg altijd maar zo; beter een keer teveel naar de dokter dan een keer te weinig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:54

mijn therapeut zit in Sassenheim......... echt een aanrader!

ze houd mij aan het werk Lachen Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:55

hm, vind het wel erg zweverig klinken. heb ook niet zo'n behoefte om te gaan graven, komt meer los dan dat ik nu weet en misschien wel wil weten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:55

Ik ga je iets vertellen wat je waarschijnlijk niet wil horen, maar...
Jij bent degene die zich rot voelt, en die denkt dat andere mensen over je praten. De enige die dit op kan lossen ben jij. Ik geloof niet zo heel erg in depressie's bij jong volk, sorry. Doe wat met je leven, gooi het roer om. Je kunt moeilijk in een hoekje gaan zitten grienen, daar word je echt niet veel beter van. Doorgaan is het antwoord.

Het klinkt misschien hard, maar aan zoetsappige troostende woordjes heb je ook geen flikker. Ik geloof best dat je je zwaar rot voelt, en dat het allemaal heel erg troosteloos lijkt, maar geloof me nou maar, over een jaar kijk je terug, en dan denk je van "Goh, ik ben gegroeid".

Sterkte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:57

benangelique schreef:
hm, vind het wel erg zweverig klinken. heb ook niet zo'n behoefte om te gaan graven, komt meer los dan dat ik nu weet en misschien wel wil weten.

haloooohoooo............. kom ik ergens zweverig over???? Lachen Lachen Lachen

wil degene die vind dat ik zweverig ben nu even opstaan!! Haha! Haha!

Niks zweverigs aan hoor, veel praten....... wat tekenen, wat oefeningen........

Ik vaar er wel bij Lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:58

Dat over dat andere mensen over je praten is gewoon onzekerheid.. Heeft iedereen wel eens last van.. Knipoog
Zij zegt ook niet dat ze depressief is, zij vraagt alleen om advies.. Knipoog En in dit geval heeft ze haar virtuele schop al gehad Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:01

Wemkelover, als je iets jonger was geweest dan had ik toch gedacht aan dat je leeftijd meespeelt, veel jongeren voelen zich een bepaalde leeftijdsperiode echt rot, en daarna weer oké.
Jij bent daar denk ik 'iets te oud' voor. Denk dat het sowieso geen kwaad kan even langs de huisarts te gaan.
Het is heel dapper om toe te geven dat je een probleem hebt (probleem met je stabiel, vrolijk voelen), complimentje!
Ik wil dat ze me helpen, wil weer doorgaan met leven. Je hebt de goede instelling, je komt er wel, echt waar! Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:04

als er iemand niet zweverig is ben jij het idd kiwiko.
ik nu eerst tukken, morgen verder lezen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:07

TiaraBungy schreef:
Sterkte.. Ach gut
Is er niet iets aan de hand of in het verleden gebeurt waardoor je dit hebt??

Ja ik heb wel het een en ander meegemaakt in me leven. Weet alleen niet of dit er los van staat of niet.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of acht was of ouder. Ze hebben mij en me zusje tegen elkaar opgezet. '' mama is dit en dit en papa is dit en dit ''. Gaat nu wel beter sinds wij hebben gezegdt dat wij het niet leuk vonden.

Ook aantal problemen met mijn ex en me ouders. Mijn ex heeft mischien mij ook niet behandeld zo als het moet, begin het langzaam in te zien denk ik. Maar soms.....

En kon ook nooit goed opschieten met de nieuwe vriend van me moeder, ook had ik problemen met het accepteren van de vriendin van mijn vader en haar zoons. Maar ben daar opzich al overheen gegroeit.

Ik ga praten en mischien help het, ik wil door met mijn leven.... maar wil me dan niet steeds zo rot voelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:09

benangelique schreef:
als er iemand niet zweverig is ben jij het idd kiwiko.
ik nu eerst tukken, morgen verder lezen

slaap lekker!! Lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:09

Woow! Dat eerste heb ik ook gehad, alleen was ik een jaar of 2 Knipoog

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:12

Klinkt eigelijk wel een beetje hetzelfde als dat van mij, ik heb er eigelijk nooit bij gedacht aan depressiviteit maar eerder dat ik mischien gewoon zo ben?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:14

Verschil je slecht voelen (tegen depressie aan) - beetje labiel met slechte periodes is soms ook niet heel duidelijk, denk ik.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:16

Ja, dat wordt vaak verward geloof ik..
Dat bedoel je toch?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:35

Ja, dat is wat ik bedoel...
Maar wat de ts bedoeld weet ze ws zelf ook niet exact.
Maar gaat hulp inschakelen, dus maakt dan ook niet veel uit. Lachen

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:42

Je zit in elk geval vat in een neerwaartse spiraal die je dringend moet doorbreken.
Door een depressie ga je negatief over jezelf denken. Een voorbeeldje:
iemand die je kent loopt aan de overkant van de straat en ziet je niet. 2 mogelijke reacties.
A) je denkt: goh die was zeker even met druk
B) je denkt: zij negeerde me, ze mag me niet, eigenlijk mag niemand me, wat ben ik toch een loser
Jij denkt meteen B terwijl het zeker wel A kan zijn. Typisch een negatief denkpatroon behorende bij een depressie.
Doordat je zo denkt dat niemand je aardig vind ga je je afsluiten van mensen en het gevolg is dat die mensen zich weer van jou gaan afsluiten...en voila je zit in een neerwaartse spiraal die moeilijk te doorbreken is.

Belangrijk: NIET ALLE GEDACHTEN ZIJN FEITEN. HET ZIJN VAAK GEWOON JE EIGEN HERSENSPINSELS.

Ga je gedachtes dus anders benaderen. Laat ze voorbij komen, bedenk waar ze vandaan komen en stuur ze weer weg. Ga NIET PIEKEREN. Piekeren is de manier van je geest om de bedenken wat de oplossing is terwijl er waarschijnlijk niet eens een probleem is. Piekeren bevordert een depressie. Net als je gaan afsluiten van anderen. Ga leuke dingen doen. Ga niet thuis zitten
Je kunt trouwens even moeilijk relativeren en ziet dingen vast erger dan ze zijn. Houd daar rekening mee

Ik denk niet dat je echt zwaar depressief bent maar je balanceert misschien wel op het randje. Ga in elk geval even langs de huisarts. Verder zou je je eens kunnen verdiepen in mindfullness. Google dat maar even.

Psychologen zijn trouwens niet alleen voor mensen met een psychische stoornis. soms zijn ze erg fijn om even bij te kunnen ventileren.