Amandelen eruit halen, doen ze (bijna) niet meer? (3jarige)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Amandelen eruit halen, doen ze (bijna) niet meer? (3jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:26

Hoi,

Mijn dochtertje krijgt tegen de winter aan altijd last van der keeltje. (de hele winter door)
Hoest veel, vaak verkouden en der amandelen gaan opzetten, af en toe keelontsteking..

Van de zomer was het goed, maar nu begint het weer..

Ze kan geen truitjes aan die te strak om der nekje zitten, begint dan te kokhalsen en soms over te geven en ze trekt ze steeds van der hals naar beneden.
Als ze een keer moet huilen geeft ze ook bijna meteen over, eten wil niet zo goed meer, moet met hele kleine hapjes en goed geprakt.
Ze liet al weten erg last van der keel te hebben en keek van het weekend en zag gewoon achterin der keel links en rechts 2 verdikkingen... haar strotje leek wel heel erg klein zo.
Gister naar dokter geweest en kreeg weer dezelfde mededeling als vorig jaar (wel meer als 10x dokter bezocht toen):

Ze moet hier overheen groeien, amandelen worden er tegenwoordig bijna niet meer uitgehaald.
Dat overgeven doet ze zelf en ze heeft er niet zoveel last van dat het door de amandelen komt.. puur haar gedrag dus.
Als het echt erger wordt moet ik weer langskomen, penicilline etc krijgt ze ook niet.

Nou ben ik hier echt niet blij mee en zit te denken een second opinion te nemen bij andere arts.
Ze is vorig jaar bijna de hele winter ziek geweest, af en toe koorts, vaak verkouden etc.
Zijn er meer mensen hier met kids met zulke problemen waarvan amandelen er niet uit mogen of juist wel?
Het is bij haar een terugkerend probleem en ik dacht dat ze er beter uitkonden op deze leeftijd dan dat ze er later nog mee zit?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Amandelen eruit halen, doen ze (bijna) niet meer? (3jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:29

Mijn schoonzus werkt op de basisschool met kinderen en zij vertelde dat de amandelen er tegenwoordig nog steeds uitgehaald worden als er erge klachten zijn zoals overgeven, problemen met eten ed.
Ik zou een second opinion vragen, informeer wel even bij de verzekering of dat vergoed word en de uitslag (operatie of niet) omdat second opinions niet altijd vergoed worden dacht ik.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:33

Okee bedankt voor de tip, zal het idd even nachecken!
Misschien afspraak met een KNO arts maken dacht ik, maar zal wel dmv verwijzing door eigen huisarts moeten denk ik.
Of even kijken wanneer mijn huisarts afwezig is en dan naar de vervangende huisarts Knipoog
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 25-11-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:34

Ik heb 3 kinderen waarbij 1 haar amandelen verwijderd zijn. Dit omdat ze moeite had met praten.
De andere 2 zijn er "overheen" gegroeid. De amandelen zetten op als het lichaam bezig is een bacterie/virus weg te werken. Als kinderen minder verkouden worden dan slinken de amandelen ook.
Het is dus niet zo dat zonder amandelen een kind minder verkouden is. Daarom halen ze de amandelen er tegenwoordig niet zo snel meer uit.

edit: alleen als de amandelen zelf erg ontstoken zijn (maar dan staan de gele punten er duidelijk op) worden ze evt verwijderd.
Maar dan krijg je meestal eerst een ABkuur.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-11-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:36

Ik zou zeker een second opinion vragen. Op mijn 19e zijn mijn amandalen eruit gehaald. Omdat ik ook elke winter met keelonsteking liep.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:37

Ik zou net zeggen, ben je bij de huisarts geweest of bij een KNO arts, maar ik begrijp van je dat je bij een huisarts geweest bent. Gewoon even doordrammen bij je huisarts voor een verwijzing. Inderdaad is het zo dat ze niet meer zomaar de keelamandelen verwijderen, maar bij teveel problemen natuurlijk nog steeds wel. Misschien even met de assistente bellen en kijken of die een verwijzing voor je kan regelen? Soms gaat dat makelijker dan via de huisarts zelf Knipoog

Misschien dat de KNO arts wel de mening van je huisarts deelt, maar dan heb je in elk geval nog een tweede mening gehoort.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:38

Het gebeurt hier in het ziekenhuis nog aan de lopende band hoor Ja

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:39

IDD zou ook gewoon aandringen op een verwijsbrief naar de KNO, bij mijn neefje van 7jr zijn ze er ook uit gehaald die had dezelfde klachten als jou dochtertje!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:40

Ollie23 schreef:
Ik zou zeker een second opinion vragen. Op mijn 19e zijn mijn amandalen eruit gehaald. Omdat ik ook elke winter met keelonsteking liep.

Ik heb niet alleen in de winter keelontsteking; ik heb het het gehele jaar door gemiddeld 1x per 2 maanden.. En ''nog is het niet erg genoeg'' volgens mijn dokter om ze te laten verwijderen.. Mijn dokter zegt ook dat je dan een aantal weken [3] in het ziekenhuis moet verblijven... Verward

Heel vervelend...

Sterkte met je kindje TS, ik zou inderdaad ook voor een second opinion gaan bij een andere arts, dat is sowieso nooit verkeerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:40

Jee dat wist ik niet dat dat tegenwoordig niet zo snel meer gebeurde? Bij mij zijn ze er al heel jong uitgegaan omdat ik steeds verkouden was. (toen dachten ze blijkbaar nog wel dat dat hielp tegen verkoudheid??)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:41

manie schreef:

Onze KNO arts zei dat in 50% van de gevallen het de ouders zijn die dit er door drukken (vooral de klachten overdrijven) en dat deze kinderen er normaal overheen gegroeid zouden zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:42

Ja het is bij haar dus niet dat het om een verkoudheidje gaat... ze gooit zonder pardon alles eruit bij huilen (bijv.als ze gevallen is en moet huilen) of als een hap eten er niet goed doorwil.
Vorig jaar zowat elke avond 2 x het bed verschonen omdat ze konstant over moest geven, non-stop snotverkouden etc.
Amandelen zijn nu dus ook weer iets ontstoken, maar niet schrikbarend (nog).
Ze heeft er gewoon zelf erg veel last van wat ze ook aangeeft.

Echter zegt hij dat overgeven tussen der oren zit en geen aanleiding is door de amandelen/keel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:43

het gebeurd idd nog wel hoor, maar verwijderen is wel de echt de laatste optie... en kinderen groeien er vaak wel overheen... maar als je zelf neit vertrouwt is een andere mening nooit weg natuurlijk

ja idd, als volwassene is het niet zomaar iets hoor, en je moet wel even in het ziekenhuis blijven dan....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:44

Dat overgeven deed mijn zoontje ook, die was dan zo "overstuur" dat hij helemaal ging kokhalsen (met als gevolg spugen). Maar dat kwam niet door zijn amandelen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:46

Brainless schreef:
manie schreef:

Onze KNO arts zei dat in 50% van de gevallen het de ouders zijn die dit er door drukken (vooral de klachten overdrijven) en dat deze kinderen er normaal overheen gegroeid zouden zijn.

Rare redenatie hoor van die arts.
Welke ouder wil nou persé een operatie voor het kind wanneer het ook zonder zou kunnen Verward
Die ouders zullen dan toch echt wel serieuze klachten zien bij hun kinderen, toch?
Andere KNO-arts vragen voor een secod opinion misschien Knipoog

Kijk wanneer het milde klahten zijn, dan kan ik me voorstellen dat een arts het even aan wil zien, maar wanneer 'aanzien' niet helpt zul je toch wat anders moeten...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:48

Brainless: Ja het is alleen dat ze dat de hele zomer niet heeft gedaan, iig de mooie maanden dat het lekker weer was en ze niet verkouden was/last van der keel had en ook toen is ze wel eens knap overstuur geweest, maar kokhalsen/overgeven nooit.
Ook kon ik der alles aantrekken, over der hoofd etc.

Nu begint het weer dat ze de kleding gewoon van der nek aftrekt en anders begint te kokhalsen/overgeven.
Ook met eten wat er niet doorwil of als ze moet huilen.
En ze zegt konstant dat der keeltje pijn doet, geen eten meer wil etc.

Je kan ze gewoon met het blote oog zien en de doorgang van der keeltje vind ik persoonlijk wel heel klein nu, maar goed het is nog niet erg genoeg (aldus huisarts)
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 25-11-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:51

Roos_s schreef:
ja idd, als volwassene is het niet zomaar iets hoor, en je moet wel even in het ziekenhuis blijven dan....

Op mijn 20ste zijn mijn keelamandelen eruit gehaald, maar ik mocht dezelfde dag terug naar huis hoor!

Als ik TS was zou ik inderdaad een doorverwijzing of SO aanvragen want dat is toch ook niet fijn voor het kindje zo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:53

Ik zou dan sowieso even naar de KNO-arts gaan, gewoon een afspraak maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:56

Ier_ schreef:
Ik heb niet alleen in de winter keelontsteking; ik heb het het gehele jaar door gemiddeld 1x per 2 maanden.. En ''nog is het niet erg genoeg'' volgens mijn dokter om ze te laten verwijderen.. Mijn dokter zegt ook dat je dan een aantal weken [3] in het ziekenhuis moet verblijven... Verward

Ik was 18 toen ze er uit gingen, werd eind van de middag geopereerd en mocht de volgende ochtend weer naar huis. Dit was nadat ik 6x keelontsteking binnen 2 maanden gehad had en bij 2 verschillende huisartsen geweest was (de 1 viel vaak in voor de ander).

Ik zou toch naar een andere arts proberen te gaan. Als je dochter er zo veel last van heeft zou ik me er sterk voro maken.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:08

Bij mijn dochtertje zijn haar amandelen en neusamandelen ook op 3 jarige leeftijd verwijderd,
ze kon steeds moeilijk slikken en veel verkouden.
Daarna was ze er ook vanaf.
De huisarts deed niet moeilijk anders sta je er gewoon op dat je een doorverwijzing wilt
naar de kno arts.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:18

Ik heb dat ook jaren gehad. De huisdokter zei alitijd groeit ze wel overheen, dat is helaas nooit gebeurd. Ik was altijd ziekjes. Omdat mijn amadelen altijd, ook zomers ontstoken was, proefde mijn eten ook allemaal hetzelfde. Toen ik twaalf was zijn ze er als nog uitgehaald en daarna nooit meer klachten gehad. Ben natuurlijk nog wel eens verkouden enzo, maar nooit meer zo erg. Ik zou het niet zo lang aanzien. Hoe ouder je bent hoe zieker je bent van deze opperatie en zo leven is voor je dochter ook niets. Succes ermee.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:23

Ans. bij mijn blaagje hebben ze tijdje geleden de neusamandele weggehaald omdat hij continu verkouden is. OOk nu nog steeds. Pas als hij nu weer een aantal keer erg ziek wordt met koorts en eventueel erbij, gaan ze ook zijn keelamandelen eruit halen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:07

Ik heb vorig jaar mijn amandelen laten verwijderen, nadat ze zo ontstoken waren, dat ik amper nog normaal kon ademhalen.
Ben doorgestuurd naar het ziekenhuis, en die arts vond het niet normaal dat ik er nog zolang mee doorgelopen had. Moet wel zeggen dat ik er flink ziek van was, en dat dat niet echt lekker was na de operatie, en ik daarna nog 3 dagen in het ziekenhuis heb gelegen vanwege de bijkomende koorts, en dat ik er daarna nog wel last van heb gehad, maar ben blij dat ze eruit zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:15

Ik heb ook vaker gehoord dat de amandelen niet zo snel meer eruit worden gehaald en ik persoonlijk vind dat ook maar goed. Bij mij zijn ze er wel uit gehaald toen ik nog klein was ook om de reden dat ik vaak een keelontsteking had, heb nog steeds geregeld een keelonsteking alleen omdat mijn amendelen er niet meer zitten gaat de ontsteking een stuk dieper en zit hij op mijn stembanden. Mijn huisarts zegt dat dat precies de reden is waarom het tegenwoordig liever niet als wel gedaan wordt. Ontstoken amandelen zijn heel erg vervelend maar zorgen er wel voor dat de ontsteking niet verder gaat. Verder is het bij mij zo dat wanneer ik een keelonsteking heb antibiotica niet helpt en dus een virus is en ik krijg dus ook geen antibiotica meer voor. De ergste keer dat ik gehad heb is 2 jaar terug, heb toen 3 weken helemaal geen stem gehad, daarna heb ik nog een paar weken alleen kunnen fluisteren wat ook weer niet mocht omdat je de stembanden dan juist natuurlijk belast maar was zo blij dat ik duidelijk kon maken wat ik wilde Tong uitsteken
Al met al als je echt last van keelonstekingen hebt en er niet overheen groeit kun je beter je amandelen nog hebben..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:12

Mijn dochter tobt al jaren met haar oren,nu ook weer verkouden lage weestand enz.Van de week zei ze als er sneeuw ligt ben ik altijd ziek.Volgende week ga ik met haar naar een natuurgenezer, zei is ook arts.