gekneusde kuit, ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

gekneusde kuit, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:34

Ben vanmiddag weer van mijn bijrijdtpaard gedonderd en daarbij heeft hij op mijn been gestaan (kuit)
De dochter van de mensen van wie het paard is is fysio en heeft dr naar gekeken en het is zwaar gekneusd. Er zit zeg maar een bal op op mijn kuit, die snel dikker word, ook begint ie nu te verkleuren, en heel stijf te worden, kan er bijna niet op lopen. Maar wie heeft dit ook gehad en weet hoelang dit kan duren. Ik moet morgen met mijn moeder naar de stad en overmorgen moet ik weer rijden, wil de training niet stopzetten omdat hij net zo lekker gaat. Ook heel stom, kan mijn voet niet bewgen, doet niet pijn, maar hij beweegt gewoon niet Clown Help, alle tips zijn welkom Clown

CM_

Re: gekneusde kuit, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:39

Ehm ik vrees dat je niet blij gaat worden van mijn post, maar als ie echt zo gekneusd is, zit jij overmorgen niet op het paard....

Heb je wel meteen gekoeld?
Als je er niet op kan lopen,en je voet kun je niet bewegen, zou ik ff voor de zekerheid langs een dokter gaan, er kan wat gebroken of gescheurd zijn!!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:40

nog wel gevoel in je voet als je in je tenen knijpt??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:42

als je onderbeen loshangt en je knijpt in je kuit beweegt je voet dan wel?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:45

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:49

cheyentic schreef:
als je onderbeen loshangt en je knijpt in je kuit beweegt je voet dan wel?

Hoe bedoel je? Bloos
Waar moet je dan knijpen? (ik zal wel blonT zijn)

Tenen voel ik nog gewoon en gevoel in voet is verder ook normaal.
Die dochter zij dat ik er gewoon op moet gaan lopen ivm stijfheid, maar het doet zo zeer Verdrietig

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:50

knijp bovenin je kuit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:54

Ik haalde een keer de paarden uit de prutwei, mijn laars bleef in de bagger staan, ik languit, paard wat ik vasthad stapte op mijn kuit (kon ze niks aan doen). Pimpelpaars, 3 dagen op krukken (daarna kon ik er weer op staan en ging het heel snel beter), kramp, auw! Ben er later nog 2 keer mee naar de fysio geweest omdat er knopen in mijn kuitspieren waren gekomen. Als je kuit echt goed gekneusd hebt, blijf je het wel even voelen dus.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:03

cheyentic schreef:
knijp bovenin je kuit..

Daar is het zo dik en pijnlijk...
Heb dr zaxhtjes in geknepen maar er gebeurt niks, bij mijn andere kuit als ik in het midden knijp gaat mijn voet naar beneden Verward
Maar ik denk door de zwelling ofzo dat dr niks gebeurt.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:12

Als je voet niet beweegt bij het knijpen in je kuit zou ik maar eens een arts raadplegen, doorgaans duid dat op problemen met je achillespees.Ook kan het zijn dat er te veel druk aan het opbouwen is in je kuit en dat moet behandelt worden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:17

idd ja, mss zit er wel een scheur in je spier of achillespees..
ik zou idd ff langs een arts oid gaan. iig nu een drukverband aanbrengen om de zwelling te drukken

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:24

Mijn vriend doet er zo een rukverband omheen.
Maar omdat die fysio zij dat het gekneusd is en ik er op moet gaan lopen... Maar dat doet zo zeer, zal morgen wel niet kunnen shoppen en hopen maar dat ik overmorgen weer op het paard zit. Ik had het vandaag nog wel ff geprobeerd (menteen nadat ik gestuiterd was) maar had de kracht niet in me been om erop te komen (paard van 1.80)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:26

maar ook een fysio kan soms heel moeilijk een diagnose stellen als het net gebeurt is. doe er voor vanacht een drukverband omheen en kijk morgen weer even verder. even 10min een ijszak erop helpt ook tegen zwelling en verminderd de pijn. succes

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:28

Ik zou toch even een foto laten maken, hoor. Even langs de huisartsenpost of eerste hulp.
Misschien is het idd 'alleen maar' gekneusd, maar een fysiotherapeut kan niet in je been kijken! Mocht er iets meer aan de hand zijn, dan ben je er beter zo snel mogelijk bij.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:29

Dank jullie voor de tips. Ga ff eten klaarmaken en mijn driend doet er een drukverband omheen. Zal morgen ff kijken hoe het gaat en anders toch maar HA.
Maar hoelang zal dit grapje gaan duren?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:29

Klinkt als een mogelijke zweepslag. Is de zwelling blauw aan het worden?
Koelen, been omhoog en liefst een zwachtel erom om er druk op te houden.
Als je je been naar beneden houdt dan zakt het vocht uiteindelijk naar beneden en wordt je enkel en voet vaak ook dik.
De knijptest is wel een goede (om gehele ruptuur - scheuring- van de achillespees uit te sluiten), maar handig om uit te laten voeren door een (para)medicus. Zeker met zwelling is het nog wel eens moeilijk te onderscheiden.

Hoe vervelend het ook is; zet je plannen even opzij en zorg eerst voor jezelf Knipoog
Maak je je echt zorgen - ga dan voor de zekerheid naar de huisarts.
Heel veel sterkte!

Zo'n blessure is qua tijd afhankelijk ook van hoe ernstig het is en hoe je er mee omgaat. Normaal herstel is 6 tot 8 weken. Volledig herstel kan soms maanden duren.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:32

's nachts verband er om? Ik heb heel vaak in het verband gezeten maar 's nachts moest ik het er altijd af halen van de artsen?

Zou er toch maar even naar laten kijken, ook i.v.m. je kuitbeen, die kan ook nog wel eens beschadigd zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:32

nee hoor gewoon laten zitten snachts als er maar watten onder zitten

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:37

Toevallig dat er laatst in het tv-programma Traumateam een skater voorbij kwam met een gekneusde kuit. Hij was met zijn kuit tegen een paaltje gevallen. Hij kwam ook strompelend op krukken binnen. De zwelling en pijn werden bij hem door een hematoom (grote bloeduitstorting) in de kuitspieren gevormd. Hij kreeg het advies om te bewegen en om vooral niet met krukken te lopen. Tegen de zwelling kreeg hij een steunkous die hij alleen overdag aan mocht houden. Als hij de steunkous 's nachts eveneens om zou laten, zou de zwelling juist toenemen. In het programma werd gezegd dat het zeker een week zou duren, voordat de klachten voorbij zouden zijn.
Ik kan natuurlijk niet zeggen of jij inderdaad hetzelfde hebt, maar alle symptomen die jij beschrijft komen wel overeen met die van de skater. Als je het niet vertrouwt, kun je morgen altijd nog naar de huisarts gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:45

Heel leuk natuurlijk al deze adviezen hier, maar wat je wel of niet moet doen hangt af van wat er wel of niet aan de hand is. Als het inderdaad een kneuzing is, kan je beter blijven bewegen. ALs het enkel een hematoom is, is bewegen ook goed, tot het hematoom de bloedtoevoer afknelt, dan krijg je problemen. Maar mocht je kuitbeen of je achillepees ofzo stuk zijn, dan maak je het een stuk erger door te blijven bewegen. Om over het compartimentensyndroom nog maar te zwijgen... (edit: Om even een stukje drama erin te gooien voor wat betreft het ergste wat het zou kunnen zijn Clown )
Het is heel aardig dat een fysio er naar kijkt, maar eerlijk gezegd vind ik het nogal linke soep dat een fysio deze diagnose durft te stellen, al baseer ik dat natuurlijk enkel op je verhaal en ben ik er niet bij geweest.

Als de situatie morgen niet veranderd is, zou ik er mee naar de huisarts gaan. En als de pijn vanavond erger word, of je gevoel in je voet verandert of de zwelling word nog erger, dan zou ik vanavond nog gaan.

Maar ik denk dat wat het ook is, je het shoppen morgen en het rijden overmorgen beter kan vergeten.
Beterschap!

_Annelies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:05

ik heb momenteel bijna het zelfde als jou donderdag ben ik van mijn bijrijpaard gevallen en die heeft op me boven been gestaan. Ik heb het gelijk gekoelt maar het is toch wel dik geworden. Ik ben vrijdag naar de dokter geweest en die zegt dat je gewoon moet blijven bewegen voor de stijfheid en srl gel opsmeren voor de zwelling. been om hoog en druk verband er op maar s'nachts moet het er wel van af. beterschap

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:38

Een fysio is geen arts he Knipoog Natuurlijk weten we wel wat dingen, maar we mogen geen diagnose stellen. Daarvoor zal je echt langs een arts moeten.

Ik denk dat belasten wel het beste is. Natuurlijk niet de hele stad aflopen morgen. Doe rustig aan, maar ga niet stil zitten de hele dag.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:24

en hoe is het vandaag?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:39

Ik heb ook een zwaar gekneusde kuit gehad, alleen was ik van het paard gevallen en met mijn kuit tegen de omheining. Ik moest van de EHBO zoveel mogelijk gebruik maken van het been, wat voor mij inhield dat ik het in 1e instantie met 2 krukken deed lang met 1 kruk en daarna liep ik nog steeds krom omdat het zo'n pijn deed en ik mijn kuitspieren nog niet kon strekken.

Ben er uiteindelijk 3 maanden mee zoet geweest, voordat ik normaal kon lopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:42

Ik heb ooit een trap gehad en had een voetbal op mijn been, zo groot was het.Ik heb erg veel pijn gehad, zeker bij het strekken als het bloed ging zakken.Rijden kan je voorlopig wel vergeten, als iemand vroeg wat heb je en ik liet het zien dan werden ze misselijk.