Eczeem...ervaringen homeopatie,natuurlijke geneeswijze of an

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Eczeem...ervaringen homeopatie,natuurlijke geneeswijze of an

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:46

Mijn zoontje heeft eczeem, hij is 15 maanden en heeft dit door erfelijkheid overgenomen.
De huisarts zegt dat ik er maar mee moet leren leven dat hij dit heeft.
Ik heb verschillende zalfjes, doe hem in bad met zemelen,en hij draagt een speciaal pakje van zijde maar hij blijft verschrikkelijke plekken hebben, deze zijn over zijn gehele rug te vinden, snachts kan hij niet slapen van de jeuk en overdag heeft ie veel stemmingswisselingen omdat hij er zon last van heeft..

Nu vraag ik me af of er op homeopatische wijze niet wat zou kunnen zijn, denk aan accupunctuur, sensi therapie, lichttherapie, maar omdat hij nog zo jong is, ben ik benieuwd of er anderen zijn met ervaringen hier in..

Ik hoop op reactie...

MaaikeMo

Re: Eczeem...ervaringen homeopatie,natuurlijke geneeswijze of an

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:08

Toen ik jong was, had ik ook eczeem.. de doktoren gaven ook alleen maar zalfjes, en meost er maar mee leren leven. toen heeft mijn moeder mij meegesleurt naar een homeopaat.. en was er vervolegns helemaal vanaf.. waar ik nu nog heel dankbaar voor ben.
ook weet ik miss nog wel iemand, weet niet zeker of hij ook iets voor eczeem kan doen, maar dat is zo'n wondermannetje, die kan je van alle klachten afhelpen..

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:18

Ik heb ook aangeboren eczeem. Ik zat er al vanaf 6 weken helemaal onder. Altijd alleen maar zalfjes gekregen met hydrocortison er in.
Eczeem ging met ups en downs. Na mijn 10de ging het beter. zelfs 2 jaar geen lat gehad. Op mijn 13e weer vreselijk last en dan met name bovenlichaam en gezicht veel uitgedroogde schilferige huid. vanaf 15 tot 21ste vrij van eczeem. Een winter last gehad van veel jeuk(sliep soms met handschoenen om mezelf niet open te kunnne krabben. Nu alweer jaren vrij van eczeem.

Heb je trouwens wel al alles gedaan aan de huisstofmijt in huis?
Geen tapijten/gordijnen
niet stofzuigen
Anti allergeen matrasje dekentjes
etc

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:29

@maaikemo, wat voor soort homeopaat was dat precies?..en kan je me nog iets vertellen over dat wondermannetje?..

@manueeltje82 ik heb eigenlijk nooit het advies gekregen om te kijken naar de huisstofmijt, ik gebruik wel een antiallergeen matrasje en wasmiddel en handoekjes en dekentjes, maar dat van het stofzuiden en gordijnen heb ik niet eerder gehoord, de huisarts zegt dat de eczeem ook niet komt van een allergie maar door de erfelijkheid, mijn man heeft t ook en nog meer leden van de familie...

Ik ben vanmiddag nog even bij de huisarts geweest en die heeft nu een anti jeuk drankje meegegeven..ben benieuwd...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:33

Ik was heel erg geholpen met Balneum hermal.
Het is dat ik nu geen bad meer heb, maar toen ik nog thuis woonde, ging ik weekelijks in een bad met balneum, zo beschermde ik mijn huid tegen alle weersinvloeden (ik ben rond mijn 10e ongeveer, geheel van de eczeem afgekomen)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:34

Ik had vroeger ook heel erg veel last van exceem. Mijn moeder had en heeft nog steeds speciaal waspoeder, speciale zeep etc.

Dit is allemaal van het merk amway.. Het is niet in de winkel te koop, maar via via.. Als je hier meer over wilt weten kan ik het thuis wel even navragen..

Ik heb het nu nog alleen aan mn handen, maar merk het meteen als mijn was met ander wasmiddel is gewassen..

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:52

hoi ele87 ik ben erg benieuwd wat voor waspoeder dit is, zou je eens na kunnen vragen?...alvast bedankt

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:50

Ja dat ga ik zeker voor je doen..

Was me ook aan het bedenken, dat ik echt jaren exceemvrij ben geweest, maar sinds ik niet meer thuis woon het terug is gekomen. Ik gebruik zelf wel 'normale' producten. Is wel leuk om eens uit te testen als ik nu weer die andere producten ga gebruiken het weer weg gaat..

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:29

Constitutioneel eczeem
Determinanten
Welke factoren beïnvloeden de kans op constitutioneel eczeem?
Bruijnzeel-Koomen C (UMCU)
--------------------------------------------------------------------------------

Aanleg belangrijkste risicofactor voor constitutioneel eczeem

De belangrijkste risicofactor voor het krijgen van constitutioneel eczeem is een atopische aanleg. Iemand heeft meer kans op een atopische aanleg, wanneer er bij een of beide ouders sprake is van astma, hooikoorts, constitutioneel eczeem of een combinatie van deze atopische ziekten.
Bij circa 40 tot 60% van de patiënten die vóór het vierde levensjaar eczeemklachten krijgen, is tegelijkertijd sprake van sensibilisatie of van een allergie voor voedselallergenen en luchtwegallergenen. Het betreft onder andere sensibilisatie of allergie voor voedselallergenen, zoals dierlijk eiwit (koemelk, kip, eieren) en pinda eiwit. Na het eerste levensjaar betreft het ook sensibilisatie of allergie voor allergenen die een rol spelen bij allergische aandoeningen aan de luchtwegen (astma en hooikoorts), zoals huisstofmijt, graspollen, boompollen en dierlijke huidschilfers. Bij circa 30% van de patiënten met constitutioneel eczeem is geen sprake van sensibilisatie.

Mogelijk reageren patiënten door genetische afwijkingen sterker op stoffen uit omgeving

De veronderstelling is dat er bij patiënten met constitutioneel eczeem sprake is van genetisch bepaalde afwijkingen in zowel de huidbarrière als de ontstekingsreactie, waardoor zij sterker reageren op stoffen uit de omgeving en dus eczeemklachten kunnen krijgen. Bij 40% van de patiënten met constitutioneel eczeem heeft men onder andere een mutatie aangetroffen in het gen dat codeert voor een eiwit dat van belang is bij de opbouw van de huidbarrière (het filaggrine gen) (Palmer et al., 2006). Hierdoor zouden er gemakkelijker stoffen uit de omgeving (zoals water en zeep) en bacteriën de huid binnendringen.
Het vermoeden dat deze en andere omgevingsfactoren een rol spelen bij het tot uiting komen van eczeemklachten is ook gebaseerd op de wereldwijd waargenomen trends in constitutioneel eczeem over een periode van vijf tot tien jaar. Deze trends moeten voorzichtig geïnterpreteerd worden, omdat ze ook beïnvloed worden door veranderingen in diagnostische criteria en de wijze van registreren. Voor zover de trend de daadwerkelijke verandering weergeeft in het vóórkomen van constitutioneel eczeem, kunnen de trends nooit alleen door veranderingen in genetische factoren verklaard worden (Williams et al., 2007). Het is echter nog onduidelijk om welke stoffen of andere omgevingsfactoren het gaat.

Geen aanwijzingen dat allergenen het ontstaan en verergeren van eczeem beïnvloeden

Dat er bij 40 tot 60% van de constitutioneel eczeempatiënten tegelijkertijd sprake is van sensibilisatie of allergie voor luchtweg- of voedselallergenen, hoeft naast de gezamenlijke oorzaak van de atopische aanleg verder niets te betekenen. De veronderstelling dat allergene stoffen een rol zouden spelen bij het ontstaan en verergeren van constitutioneel eczeem wordt steeds vaker verworpen. De eerdere bevinding dat eliminatie van huisstofmijt-allergenen leidde tot een klinisch waarneembare verbetering in het eczeem (Tan et al., 1996) wordt door steeds meer onderzoeken weerlegd (Holm et al., 2001; Gutgesell et al., 2001; Oosting et al., 2002). Diverse recente onderzoeken laten zien dat ook de eliminatie van voedselallergenen het ontstaan van constitutioneel eczeem niet voorkomt en niet voor langere tijd leidt tot een klinische verbetering van een bestaand eczeem (CBO, 2006b). Wel bestaat er nog discussie over de mogelijke verklaring voor de bevinding dat constitutioneel eczeem minder vaak lijkt voor te komen bij kinderen die (uitsluitend) borstvoeding krijgen (Büchner et al., 2007). Eén van de mogelijke verklaringen is dat er bij deze kinderen sprake is van een kleinere kans op eczeem dankzij gunstige effecten van borstvoeding op de darmflora en het immuunsysteem van zuigelingen.

Enkele omgevingsfactoren lijken de ernst van het constitutioneel eczeem te beïnvloeden

Hoewel onduidelijk is of en welke omgevingsfactoren (anders dan allergenen) een rol spelen bij het ontstaan van constitutioneel eczeem, zijn er wel aanwijzingen dat enkele factoren een bestaand eczeem verergeren. Voorbeelden van dergelijke factoren zijn warmte en zweten, irritatie door textiel, ziek zijn, stress en mogelijk ook graspollen en de lagere luchtvochtigheid in verwarmde ruimtes (CBO, 2006b).

In elk geval dus even naar de dermatoloog wat de huisarts ook zegt en een allergies test doen.
Dit is een test waarbij ze hele kleine krasjes maken op de arm en daar vloeistof op doen. Je ziet de krasjes niet maar na een half uur kunnen er bultjes ontstaan bij vloeistoffen waar je kind allergisch voor is. Die huisarts weet duidelijk niet waar hij mee bezig is. Zeker omdat zoals bovenstaand 70% van de eczeem een allergische reactie is.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 09:51

dank je wel voor de heldere omschrijving, heb izojuist een afspraak met de dermatoloog gemaakt...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:57

Ik heb erg last van eczeem gekregen vanaf mij 13e ofzo, heb ook verschillende zalfjes gehad maar lichttherapie was toch het enige wat werkte!