Wat is een manisch-depressief syndroom?
Stemmingen zijn als het weer: wisselvallig. De ene keer zie je het leven wel zitten, de andere keer heb je een sombere bui. Tot op zekere hoogte is dat normaal. Maar bij iemand met een manische depressie zijn de extremen groot. Als het waait, stormt het meestal. Een manisch-depressief syndroom is een psychiatrische aandoening waarbij perioden van depressie en perioden van overmatige activiteit (manie) elkaar afwisselen. De extreme stemmingsperioden worden episoden genoemd. Vanwege de afwisseling in uitersten of ‘polen’ heet de aandoening ook wel bipolaire stoornis.
Ik heb dit eigenlijk al zolang ik me kan herinneren, maar ben pas sinds een maand of 2 ook daadwerkelijk gediagnostiseerd.
Ik krijg eigenlijk bijna tot geen ondersteuning hier in (lange wachtlijsten), terwijl ik dit meer dan goed zou kunnen gebruiken.
Vandaar dat ik het maar eens zo probeer.
Wat betekend MD voor jou, en hoe ga je hier mee om?
Om mezelf als voorbeeld te nemen op dit precieze moment,
Ik weet zelf nooit wat nou precies de "waarheid" is van wat ik voel, ik denk dat veel andere 17 jarige het al lang opgegeven zouden hebben in mijn spreekwoordelijke schoenen (vader letterlijk doodziek, uit huis gezet, ruzie met moeder etc.) en eerlijk gezegd voel ik me prima op het moment, zelfs extreem gelukkig, maar of dat nou de waarheid is dat weet ik niet.
De andere kant van mijn verhaal, is dat dat zo over 5 minuten over zou kunnen zijn en ik in een extreme depressie kan komen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik gigantisch gesteund word door mijn vriend in dit verhaal.