Emeto (overgeef) fobie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Emeto (overgeef) fobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:01

Hallo,

Ik moet het toch even kwijt en misschien zijn er mensen die zichzelf hier ook wel in herkennen..

Ik ben echt ontzettend bang om over te geven en daardoor ook heel erg bang om andere mensen zien over te geven..

Vandaag was ik super misselijk (komt gelukkig niet vaak voor).. En dan lig ik op de bank met mn hard in mn keel van angst te hopen dat ik niet hoef over te geven..

Ik heb dit 7 jaar kunnen volhouden tot vandaag.. Zo verschrikkelijk.. Gelukkig is het moment zelf snel voorbij en voel ik me daarna weer wat beter.. Maar het gevoel vooraf..

Ik kom hier ook op, omdat we komende week jaarfeest hebben.. Dan gaan we met een bus naar een locatie.. Die bus houdt mij gewoon tegen om te gaan, want ik durf echt niet die bus in te stappen met allemaal zatte mensen..

Ik baal hier echt ontzettend van en ga hier ook wat aan doen.. Maar het heeft ook zn voordelen, ik drink bijvoorbeeld nooit teveel Tong uitsteken

Tuurlijk vinden veel mensen het vies om over te geven en om andere mensen over zien te geven, maar bij mij is het echt een angst..

Het leek mij 'leuk' om hier ervaring te delen en te horen wat andere mensen eraan gedaan hebben en in welke mate andere mensen het hebben..

Zqw39

Re: Emeto (overgeef) fobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:07

Ik heb er ook last van. Ik vind het echt vreselijk. Als ik misselijk ben krijg ik vaak paniekaanvallen ( zweten, draaierig) omdat ik bang ben om over te geven.
Ik check alle yoghurtpakken om te kijken of ze niet over de datum zijn, ( stel dat ik er misselijk van wordt Bloos ) Als iemand uit de familie kokhalst dan ben ik weg, dan ga ik in de bijkeuken zitten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:07

Ik vind zelf overgeven ook doodeng, ben altijd bang dat ik stik al weet ik ook dat dat niet zo snel gebeurd. Dat is ook zo erg dat ik het altijd ophoud waardoor je je meestal nog ellendiger voelt Tong uitsteken

Waarom ben je bang om andere te zien overgeven? heb hier namelijk weer helemaal geen last van..

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:08

Als ik andere zie overgeven, ben ik bang dat ik ook moet overgeven. Bloos

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:10

Heel herkenbaar, ik flip totaal. Laatst moest mijn broetje overgeven toen we in de auto zaten. Helaas konden we niet stoppen.. Nou echt verschrikkelijk. Bloos Ik word dan zelf ook heel misselijk en ga onwijs zweten (alsof ik opeens 40 graden koorts heb ofzo). Als ik zelf moet overgeven of misselijk ben, ga ik altijd onwijs trillen. Kots-gerelateerde dingen (pyjama's enzo) doe ik daarna ook nooit meer aan. Bloos

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:10

Ik neem het misselijke gevoel dan over.. Heel erg vervelend..

Waarom ik bang ben om over te geven weet ik eigenlijk niet..

Doen jullie nog iets aan je angst?

Ik ga binnenkort naar een psycholoog, ik vind alleen steeds geen tijd om een afspraak te maken..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:11

ow zo.. zover had ik niet nagedacht. Daar heb ik gelukkig geen last van, werk in de zorg en dan zou dat ook niet zo handig zijn Tong uitsteken Eet rustig mijn boterham verder op als iemand overgeeft haha

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:12

Heb er wel wat ademhalingsoefeningen voor, beetje water over mijn polsen laten lopen, en me gewoon heel erg op mijn ademhaling concentreren.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:13

Haha nee ik kan een dag niet eten als ik iemand heb zien overgeven.. Krijg het gewoon niet doorgeslikt..

Ook als ik iets te lang in mn mond heb, moet het eruit.. Ik kan ook niet te lang iets vasthouden met mn mond / lippen (tenzij ik er niet bij nadenk)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:13

twinducklin schreef:
ow zo.. zover had ik niet nagedacht. Daar heb ik gelukkig geen last van, werk in de zorg en dan zou dat ook niet zo handig zijn Tong uitsteken Eet rustig mijn boterham verder op als iemand overgeeft haha

Ik wilde later ook graag in de zorg (ziekenhuis oid) gaan werken, maar daar krijg je ook met dit soort dingen te maken. Daardoor overweeg ik ook om dat hele idee uit mijn hoofd te zetten. Bloos De geur ook.. Ga al zweten als ik dit lees. Nagelbijten / Gniffelen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:14

hier nog een lotgenoot Lachen ik heb ook al jaren last van emetofobie. als ik me laat meeslepen zou ik dus ook die bus niet opstappen, maar je moet jezelf dwingen. denk op deze manier : ten eerste, als er 1 kotst, dan is het van zat zijn en niet omdat hetbesmettelijk is, ten tweede , als het kan, zorg ervoor dat er iemand naast je zit die nuchter is en ga zo ver mogelijk van de andere (dronken mensen) mensen vandaan zitten. neem een Mp3 speler mee ofzo en eventueel wat om te lezen, zodat je niet hoeft te horen/ zien. en dan red je het zeker wel en kan je trots zijn dat je in de bus bent gaan zitten!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:15

Ja ik ga me ook op mijn ademhaling concentreren.. Ga heel diep inademen..

Vandaag was ik dus echt misselijk, maar dan kan ik ook niet meer staan..

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:16

Haha ik heb daar echt totaal geen last van bij anderen. Ze mogen kotsen wat ze willen ik hou het haar wel vast bij wijze van..

Maar zodra ik zelf misselijk ben wil ik er ook echt allleess aan doen om maar niet over te geven, want ik heb daar ook echt zon hekel aan! Idd ook het idee dat je dan stikt, omdat je geen lucht meer krijgt dan. Ik heb nl gehad dat ik in de nacht misselijk wakker werd en dan moest overgeven. Ik bleef dan ook de hele nacht lang overgeven totdat er echt niets meer uit kwam.. Vreselijk was dat. Gelukkig heb ik dat tot nu toe niet meer gehad!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:17

Zinn schreef:
hier nog een lotgenoot Lachen ik heb ook al jaren last van emetofobie. als ik me laat meeslepen zou ik dus ook die bus niet opstappen, maar je moet jezelf dwingen. denk op deze manier : ten eerste, als er 1 kotst, dan is het van zat zijn en niet omdat hetbesmettelijk is, ten tweede , als het kan, zorg ervoor dat er iemand naast je zit die nuchter is en ga zo ver mogelijk van de andere (dronken mensen) mensen vandaan zitten. neem een Mp3 speler mee ofzo en eventueel wat om te lezen, zodat je niet hoeft te horen/ zien. en dan red je het zeker wel en kan je trots zijn dat je in de bus bent gaan zitten!

Ja maar het idee alleen al dat er iemand in de bus zou kunnen zitten die zich alleen al misselijk voelt.. Maakt niet uit dat ik niets hoor of zie, echt puur het idee is al genoeg, zodat ik zelf ook misselijk word..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:23

Elke87 schreef:
Ja maar het idee alleen al dat er iemand in de bus zou kunnen zitten die zich alleen al misselijk voelt.. Maakt niet uit dat ik niets hoor of zie, echt puur het idee is al genoeg, zodat ik zelf ook misselijk word..

ja, dat komt dus door jouw angst, niet omdat je maag opeens overstuur is en dat je moet overgeven. Maar zolang je de confrontatie niet aangaat en zulke situatie's gaat blijven vermijden, ga je steeds misselijk worden. Ik ging eerst ook maar vermijden, vermijden... tot ik op een gegeven moment tegen mezelf zei : nu is het genoeg, als ik zo voortdoe kom ik er nooit vanaf. Toen mijn zus en keer buikgriep had, heb ik mezelf gedwongen erbij in de buurt te komen, te beginnen met gewoon langs haar lopen terwijl ze in de zetel lag. Langzaam maar zeker ga je eraan 'wennen' en nu word ik helemaal niet meer zo snel bang en misselijk. Je moet het gewoon doen en dan zie je ook dat het goed gaat Ja En blijven denken : 'en als ik nu toch zou moeten overgeven? so what, iedereen geeft over, zo werkt je lichaam nu eenmaal. Even doorbijten en dan ben je ervan af. Overgeven heeft al vele mensenlevens gered!'

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:26

oh wat ook een hele goede oefening is , is films kijken waarin overgegeven wordt. Maar dit moet je niet in je eentje doen als je denkt dat je het niet aankan. Naar de psycholoog gaan is de eerste stap in de goede richting, daar gaat men wss met exposure therapie werken, waar je ook naar beelden en filmpjes moet gaan kijken, te beginnen met iemand die gewoon met gesloten mond boven de wc hangt, van die dingen en dan steeds een graad 'erger' tot je daar weer naar kan kijken zonder angstig te worden. Onder begeleiding geeft dit vaak hele goede resultaten Ja

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:36

Die angst kan je echt niet zomaar overstijgen. Ik heb net hetzelfde, en dat zit echt puur tussen de oren, en dat geraakt er niet zomaar uit. Want zeg me niet dat je niet zelf weet dat het zo niet hoort te zijn? Dat je er niet bang voor hoeft te zijn? Ik weet heus dat ik niet zo hoef na te denken totdat ik zelf misselijk wordt en dergelijke. Maar toch doe ik het telkens opnieuw... Dus hoe zou het dan zomaar opgelost geraken..

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:49

Ik heb het ook!
Heel erg zelfs..
Het klopt inderdaad dat er verschillende vormen zijn, sommige mensen hebben het alleen bij zichzelf, sommige mensen alleen als ze het zien bij anderen, en sommige mensen hebben het in allebei de gevallen. Ik heb het ook in alle gevallen volgens mij.
Bij mezelf als ik ook maar iets van misselijkheid voel, als buikgriep heerst ben ik bang om besmet te raken, in de bus, trein en de auto, bang om zelf ziek te worden of dat andere mensen ziek worden, geen alcohol drinken, alle houdbaarheidsdata checken, enz.
Ik probeer ook zoveel mogelijk om geen dingen te gaan mijden, maar dat exposure heeft bij mij tot nu toe nog totaal niet gewerkt. Het werkt bij mij beter om zieke mensen uit de weg te gaan anders word ik gek van angst.. De uitdaging bus, trein, enz. ga ik wel elke dag opnieuw aan, al maakt een bus na het uitgaan het toch wel weer extra moeilijk.
Ik ben ook in therapie geweest, maar daar kwam uit naar voren dat er niks anders op zat dan met deze angst leren leven.

@ Zinn, ben jij er nu door die exposure-therapie vanaf gekomen of niet? Of doe je dat nog steeds?

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:56

Celia schreef:
Die angst kan je echt niet zomaar overstijgen. Ik heb net hetzelfde, en dat zit echt puur tussen de oren, en dat geraakt er niet zomaar uit. Want zeg me niet dat je niet zelf weet dat het zo niet hoort te zijn? Dat je er niet bang voor hoeft te zijn? Ik weet heus dat ik niet zo hoef na te denken totdat ik zelf misselijk wordt en dergelijke. Maar toch doe ik het telkens opnieuw... Dus hoe zou het dan zomaar opgelost geraken..

Inderdaad, dat is precies ook mijn ervaring, helemaal mee eens.
Zolang er niks aan de hand is besef je heel erg goed dat de angst absoluut niet reëel is, maar ja wanneer die paniek toeslaat ben je al je gezonde verstand op dat moment helemaal kwijt en heb je daar helemaal niks meer aan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:59

Marielleee schreef:
Celia schreef:

Inderdaad, dat is precies ook mijn ervaring, helemaal mee eens.
Zolang er niks aan de hand is besef je heel erg goed dat de angst absoluut niet reëel is, maar ja wanneer die paniek toeslaat ben je al je gezonde verstand op dat moment helemaal kwijt en heb je daar helemaal niks meer aan.

Wel ja, dan ben ik op die moment zo volledig aan het denken van help, en dan begin ik terug misselijk te worden en moet ik me volledig concentreren om niet te gaan overgeven... Dus eigenlijk heb ik eerder de angst om misselijk te zijn... Maar ja op die moment denk ik dan van stop ermee, dit heeft geen zin, maar dat helpt gewoon niet, of misschien voor vijf seconden. Echt irritant, en ik heb het vooral als ik ergens anders moet eten! Dat is gewoon een hel!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:01

Ik ben alleen heel erg bang om zelf over te geven. Ik heb het al 7,5 jaar niet meer gedaan en daardoor wordt de angst alleen maar groter. Ik weet nog wel dat ik er bijna in stikte als ik moest overgeven. En nu, als ik misselijk ben of buikpijn heb maar vooral als ik het gevoel heb dat ik moet overgeven, dan bonkt mijn hart ook in m'n keel. Ik wil het niet, en het gebeurd me ook niet. Ik ga meestal (als ik in bed lig) recht op zitten met een kussen onder mijn rug, ik ga heel rustig ademhalen, en vooral goed op mijn ademhaling letten. Dan wordt het langzaam minder en val ik vanzelf wel in slaap. Echt heel vaak heb ik het niet, meestal als ik heel veel heb gevreten of de volgende dag na het uitgaan soms.

Ik heb niet echt een angst voor andere mensen die overgeven. Tenminste, het is niet zo dat ik er angstig van wordt. Ik wil het alleen echt niet zien en al helemaal niet horen. Want dan krijg ik zelf ook kokhalsneigingen. En dan krijg ik dus weer dat gevoel wat ik hierboven beschreven heb.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:06

Celia, ik zeg ook nergens dat je er 'zomaar' vanaf geraakt? maar 1 van de eerste stappen is wel stoppen met vermijden en de confrontatie aangaan, beginnen met de kleinste dingetjes, zoals 1 keer NIET de houdbaarheidsdatum controleren. Je zult merken dat je op den duur (en dat duurt meestal heel lang) niet meer angstig wordt als je een keer niet controleert, en zo moet je het verder uitbouwen.

marielleee, spijtig dat de therapie bij jouw niet gewerkt heeft, maar dat er niets anders op zit dan met de angst te leren leven vind ik nogal kort door de bocht? ben je bij verschillende therapeuten geweest? Het is niet zeker dat je er ooit vanaf geraakt ofzo, maar ik denk dat je zeler wel kan leren er beter mee om te gaan.
Ik heb (nog) geen exposure therapie gedaan, ben het wel van plan. Wat ik tot nu toe bereikt heb , heb ik totaal op mezelf gedaan. en dat is van totaal in paniek slagen als iemand zegt dat ie buikpijn heeft, tot naast mijn met-buikgriep-besmette-zus in de auto zitten zonder in paniek te raken, dus ik ben op de goede weg Haha! ik kon eerst ook geen overgevende mensen op tv zien, dit kan ik ondertussen ook Ja in het echt nog niet, maar ik hoop dat ik daar in ieder geval met therapie ook geraak.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:07

Zinn schreef:
Celia, ik zeg ook nergens dat je er 'zomaar' vanaf geraakt? maar 1 van de eerste stappen is wel stoppen met vermijden en de confrontatie aangaan, beginnen met de kleinste dingetjes, zoals 1 keer NIET de houdbaarheidsdatum controleren. Je zult merken dat je op den duur (en dat duurt meestal heel lang) niet meer angstig wordt als je een keer niet controleert, en zo moet je het verder uitbouwen.

marielleee, spijtig dat de therapie bij jouw niet gewerkt heeft, maar dat er niets anders op zit dan met de angst te leren leven vind ik nogal kort door de bocht? ben je bij verschillende therapeuten geweest? Het is niet zeker dat je er ooit vanaf geraakt ofzo, maar ik denk dat je zeler wel kan leren er beter mee om te gaan.
Ik heb (nog) geen exposure therapie gedaan, ben het wel van plan. Wat ik tot nu toe bereikt heb , heb ik totaal op mezelf gedaan. en dat is van totaal in paniek slagen als iemand zegt dat ie buikpijn heeft, tot naast mijn met-buikgriep-besmette-zus in de auto zitten zonder in paniek te raken, dus ik ben op de goede weg Haha! ik kon eerst ook geen overgevende mensen op tv zien, dit kan ik ondertussen ook Ja in het echt nog niet, maar ik hoop dat ik daar in ieder geval met therapie ook geraak.

Zinn, ik bedoelde het totaal niet aanvallend hoor, nadeel aan computer, hier hoor je de intonatie niet Knipoog. Nee ik zeg gewoon even dat ik er niet zomaar vanaf geraakte, ook niet met therapie..

Edit : en ik hoorde vandaag ook over buikgriepen, mensen die het hadden in de klas, en ook ik werd al panisch Haha!
Laatst bijgewerkt door Elixir op 22-11-08 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:08

ik vatte het ook niet aanvallend op Knipoog
welke therapie heb jij gehad?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:12

Een meisje uit m'n vorige klas had ook een emeto fobie, dan hadden we een ''schoolreisje'' en dan was ze al als de dood dat er iemand ging overgeven. Ze kon er echt niet tegen, ze flipte al bijna bij het wood overgeven Nagelbijten / Gniffelen