Kun je buikgriep voorkomen? Wie heeft tips!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Kun je buikgriep voorkomen? Wie heeft tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:44

Hallo,

Op mijn werk heerst er regelmatig een virusje... Ik sta voor de klas ( kleuters) en dan loop je nogal makkelijk iets op.
Ik was regelmatig mijn handen, maar vroeg mij af of ik nog aan andere dingen kan denken om de kans zo klein mogelijk te houden om bijvoorbeeld buikgriep op te lopen.
Ik vind dat zo vervelend en ben al regelmatig de sjaak geweest.

Dus alle tips zijn van harte welkom.

Groetjes Annemiek

KiekKiek

Re: Kun je buikgriep voorkomen? Wie heeft tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:45

fruit eten?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:56

Pakt gelijk een manderijn!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:10

Dan is een goede weerstand onmisbaar Lachen Zorg voor voldoende groente en fruit dagelijks, dat doet al heel veel.En mocht het toch 'gevaarlijk' gaan worden kun je eventueel wat extra vitamine C pakken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:13

Een goede weerstand bouw je op door gezond en gevarieerd te eten, genoeg te bewegen, frisse lucht etc. Echt voorkomen kan je het echter niet, je bent er vatbaar voor of niet.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:09

De kinderen na elk toiletbezoek in de klas handen laten wassen, zelf zorgen voor een goede weerstand en veel meer kan je niet doen. Je zit nu eenmaal met een hoop mensen bij elkaar in een naar verhouding kleine ruimte. De bacillen zweven overal rond Haha!

Ik ben ook juf en pak dus ook elk virusje op. Een troost: na een aantal jaren heb je bijna alle virussen wel gehad en word je steeds minder vaak ziek.
Sterkte!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:07

Zelf ook voor enorm goede hygiene zorgen. Elke keer dat je iemand een hand geeft of werk van een kind in de klas aanpakt, kun je daarmee het virus naar een ander kind dragen of zelf oppikken.
Heel erg vaak per dag met lauw-warm water je handen wassen helpt tegen besmetting. Dat is wetenschappelijk aangetoond tijdens griep uitbraken in verpleehuizen bijvoorbeeld. Als het personeel verplicht wordt na elk contact met een bewoner handen te wassen, zijn er veel minder besmettingen dan wanneer personeel gewoon het werk doet als altijd...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:57

Als je immuunsysteem niet echt goed werkt ben je vatbaarder. Alleen met goede hygiene kom je er niet, vrees ik.. Je ontkomt er niet aan bij die kleintjes. Eet veel groentes, eet gezond, zorg voor voldoende slaap. Geen idee of je veel antibiotica hebt geslikt, zo ja, overweeg eens probiotica van dokter Vogel, en Aechina Force.

Soms wil een dosis Calcarea Carbonica ook wel eens helpen om de ziekteverwekkers uit te drijven.

Virussen kunnen aan deurkrukken zitten, aan kleding, in de lucht..
Vind handen wassen niet afdoende, Nickeltje.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:18

Nee, zo bedoel ik het ook niet Detour.
Alleen hygiene is nergens afdoende voor.
Maar er waren voor mij al allerlei tips gegeven om het imuunsysteem te ondersteunen, dus ik vond het een beetje dubbel omdat opnieuw te typen.
Mijn tips voor hygiene zijn een aanvulling op eerdere posts.
En door ziektekiemen op allerlei verschillende plaatsen aan te pakken, maak je de kans op besmetting een stuk kleiner...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:20

Dus de combinatie zou het beste werken denk ik..
Al zie je dat mensen die veel antibiotica hebben geslikt en een minder functionerende darmflora hebben, sneller buikgriep of andere griep onder de leden hebben dan mensen die van zichzelf al meer weerstand hebben kunnen opbouwen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:24

De combinatie zou inderdaad het beste werken denk ik ook.
Over antibiotica heb ik het hier niet. Het helpt niet tegen virussen, dus ook niet tegen de virussen die meestal de oorzaak zijn van griep en buikgriep.
Je hebt gelijk met dat mensen die om één of andere reden een flinke antibioticum kuur gehad hebben, een tijdelijk mindere darmflora hebben en daardoor vatbaarder zijn voor allerlei vervelende virussen, maar ook een aantal bacteriën...
Er wordt veel onderzoek gedaan of het bij zulke mensen zou helpen om tijdens en ook nog na een antibioticum kuur brobiotica te gebruiken, zoals yakult bijvoorbeeld, om die darmflora te ondersteunen. De reslutaten zijn heel posistief, dus dat is zeker iets om aan te raden voor mensen die daar last van hebben...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:26

waar ik meer op aandring is, dat mensen soms een verstoorde darmflora hebben. Zo halen zij niet optimaal de vitames, voedingstoffen, bouwstoffen en mineralen uit hun eten wat ze nodig hebben als basis om gezond te kunnen functioneren.
Over yakult hoor ik heel verschillende dingen.
Ik ben in ieder geval blij dat de reguliere sector minder vlug antibiotica voorschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:43

Nickeltje schreef:
wordt veel onderzoek gedaan of het bij zulke mensen zou helpen om tijdens en ook nog na een antibioticum kuur brobiotica te gebruiken, zoals yakult bijvoorbeeld, om die darmflora te ondersteunen. De reslutaten zijn heel posistief, dus dat is zeker iets om aan te raden voor mensen die daar last van hebben...

Idd een heel belangrijk punt!! Kan dit ook niet vaak genoeg zeggen, ik heb door een AB kuur een vaginale schimmel en canidia opgelopen, wordt je niet vrolijk van heeft járen geduurd voor ik daar overheen was.

Ik heb nooit buikgriep, hooguit toen ik kind was. Ik heb een fobie met alles wat met kotsen te maken heeft dus ben echt overdreven hygienisch als het heerst (Laat ik dit wel even afkloppen svp Tong uitsteken ) en krijg het dus ook beslist niet.
Soms ligt het halve werk met buikklachten op bed, ik overleef het.
Gewoon goed je handen wassen na elk toiletbezoek, (Denk aan kruisbesmetting van bv kranen en deurklinken) niet met ej handen aan je eten zitten, elke dag een schoon handdoekje bij het toilet en keuken, dan heb je iig je best gedaan.
En een beetje een knappe weerstand is natuurlijk nooit weg Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:00

Hmmm, ik heb net een fikse antibiotica kuur achter de rug. Heb wel bij een homeopatische winkel iets gehaald voor weerstand.
Verder probeer ik zo hygiënisch mogelijk te zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:06

Te hygienisch werken is juist vragen om een lage weerstand Knipoog

Ik heb heel vaak een klein virusje, maar zelden zet het maar door.

Ik werk met varkens, en in de biggenafdelingen is het rond de 27 graden, op de gang hooguit 10, en laat ik nu 20 keer per dag dus van de afdeling naar de gang moeten lopen, elke keer krijg je een klap Clown

Om mijn weerstand hoog te houden, drink ik yakult,eet ik heel veel groentes en fruit, en drink ik weerstandsthee van zonnatura.
Verder ben ik ervan overtuigt dat 20 keer per dag je handen wassen juist ervoor zorgt dat je geen afweer hebt.
Door bacterien binnen te krijgen (gedoseerd) krijg je juist afweer voor ziektes.

Kinderen die te hygienisch worden opgevoed, zijn dan ook veel vaker ziek dan kinderen die van de grond eten (bij wijze van spreken)
Ik zie heel duidelijk die verschillen tussen bijvoorbeeld boerenkinders die lekker in de modder spelen en hun knuisjes in de mond steken, en kinderen die bij elk vuiltje worden schoongepoetst door moeders.
Die laatste zijn vaker ziek dan de eerste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:44

crossmonster schreef:
Te hygienisch werken is juist vragen om een lage weerstand

Dat is beslist niet waar, ik ben namelijk echt nooit ziek hoe gek ik ook doe...
Zelf een stevige verkoudheid heb ik al in jaren niet gekent heb er zelfs ooit eens een topic over geopend.
Je weerstand is toch wel genetisch bepaald, ik ben absoluut niet heilig met eten (Integendeel) en rook ook stevig.
Ben gewoon gegezend met mn weerstand ben nooit ziek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:54

Bij mij op het werk zweren ze bij cola! (bejaardentehuis).

En teveel hygiene zorgt er inderdaad voor dat sneller vatbaar bent voor allerlei virussen zodra je buiten je hyginische plek komt. Maar gewone hygiene zoals goed schoonmaken, handen wassen etc. is juist wel goed voor de weerstand.
Beetje bacterien zijn goed voor je, maar zodra het om zo'm virus gaat is extra hygiene extreem belangrijk ivm makkelijk verspreiding! Maar goed... het verspreid zich ook via de lucht... dus tegenhouden is vrij lastig.