Rug kraken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

Rug kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:31

Hallo,
Na mijn val van mijn paard, waarbij mijn paard op mijn is gevallen, heb ik erg last van mijn rug.
Vooral met langer dan 5 minuten staan, liggen, lopen, fietsen, paardenrijden.. naja van alles eigenlijk.
Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik gevallen, en altijd met een pijnlijke rug rondgelopen.
Nu ga ik 2 keer per week naar de fysio, daar krijg ik zo´n infrarood apparaat op mijn rug en daarna kraakt hij mijn rug altijd! Heerlijk altijd, want alles zit scheef. Ik mag gewoon alles weer doen hierna, terwijl ik van andere mensen hoor dat je juist een paar uur zo min mogelijk mag doen. Elke keer als ik weer heen ga knakt het ook weer erg, en ik ben net geweest.. het voelde weer heerlijk aan mijn rug maar nu krijg ik alweer last.

Wie heeft er ervaring met kraken? Wat deden jullie nadat je was gekraakt, en hoevaak werd je rug gekraakt?

Shyla25

Re: Rug kraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:37

Ik zelf ben altijd heel angstig voor fisio mensen die gaan "kraken".
Zelf ben ik al sinds mijn 12de onder behandeling bij een chiropractor met diploma.

Als ik scheef sta dan ga ik voor een behandeling en dan mag ik 2 dagen niet tillen en rijden en dus geen gekke bewegingen maken.
Dit is zodat je rechtgezette wervels niet terug schieten, alles is dan nog wat losser.

Ik heb dan meestal 6 maanden of wel langer geen last OK dan!

Het klinkt dus alsof er iets niet goed is aan je behandeling, misschien toch eens naar een echte goede chiropractor Pling
Die ik heb heeft DC voor zijn naam staan, dit geeft aan dat hij zijn diploma in de VS heeft gehaald na een lange opleiding.
Ik vindt deze nog altijd het beste Knipoog

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:44

Ja maar wordt het dan wel vergoed als die zijn diploma in de VS heeft gehaald? Er staat me iets bij dat er bij bepaalde diploma's niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:45

Dan hoop ik toch dat het een manueel therapeut is en geen fysio?
Een fysio mag namelijk helemaal niet kraken!

Mijn vriend is fysio en moet nog een jaar en dan is hij manueel.
Kraken mag je niet te vaak doen. Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is 2x niet goed (zal het eens vragen)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:49

chickey schreef:
Ja maar wordt het dan wel vergoed als die zijn diploma in de VS heeft gehaald? Er staat me iets bij dat er bij bepaalde diploma's niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar.

Ja hoor die van mij worden gewoon vergoed na je eerste 150 euro eigen risico Ja
Ik zat vroeger bij eentje in Hilversum, nu in een praktijk in Heerlen waar ze meerdere chiropractors hebben.

Maar idd een fysio hoort niet te kraken, te vaak en zeker onvakkundig kraken kan schade aan de wervels en gewrichten veroorzaken.
Pas hier dus echt mee op.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:51

Heel erg bedankt, want ik vertrouwde het al niet helemaal nee.. krijg ook alleen maar meer last van me rug! Ben wel benieuwd naar meer reacties en ervaringen!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:51

oei.. Nagelbijten / Gniffelen niet te vaak doen? ik kan mn hele ruggengraat kraken, van onder naar boven en andersom endat wel 2 a 3 keer per dag! Bloos!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:56

ik denk dat je beter richting een sportfysio kan gaan. ipv infrarood kun je ook onder een warme douche gaan staan of een pittenzak op je rug leggen, dit heeft hetzelfde effect.
Ben zelf fysio en je kan iemand zijn rug wel losmaken maar als je niks aan de oorzaak van het vast gaan zitten doet blijft de klacht toch wel weer terug komen..
dat vind ik trouwens ook een heel grote tekortkoming bij een chiropractor, ben ik al helemaal geen voorstander van

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:57

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ben een aantal jaar terug van een hoog paard afgevallen, ik viel hierbij heel akelig op mijn rug (met een draai bij mijn onderrug). Kwam met hevige rugklachten terecht bij een vergelijkbare fysio, de klachten werden echt niet minder. Vervolgens overgestapt op een andere fysio, die zorgde er in ieder geval voor dat het weer losser en ontspannen was. Zit nu bij een fysio die de combi met sporten legt. Daardoor heb ik nu al 2 jaar bijna geen pijn. Ik zou dus ook maar gaan doorzoeken naar een andere fysio of iets dergelijks.
Ostheopatie is ook een aanrader! Na een jaar pijn in mijn pols was dit na 1 behandeling opgelost!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:58

mijn fysio kraakt mijn rug 1x per week,
heerlijk is dat. alles weer los, anders krijg ik last van mijn nek, en pijn in mijn hoofd

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:59

er zijn hier ook verschillende kraak-topics hier op bokt misschien dat je daar ook nog een kijkje kunt nemen?

ik word zelf nu nog maar 1/2 keer per jaar gekraakt omdat mijn lijf nu weer recht is Haha! ik word trouwens gekraakt door een chiropractor die haar papiertjes in engeland heeft gehaald Pling daar zit ook een chiropractor"school" ik loop er sinds me 17de en toen zat ik zeg maar lichamelijk goed in elkaar. kon niet lopen of zitten zonder dat ik pijnscheuten had en toen heeft me moeder me naar de chiropractor gesleurt omdat zij er erg door geholpen was.
wat ik deed na het kraken was erg rustig aan doen. meer nadenken over me bewegingen(geen onverwachte bewegingen) en veel water drinken en savonds een lekkere warme douche ter ontspanning... na een behandeling had ik ook soms wel eens het gevoel dat ik op de wolken liep omdat mijn lijf heel erg moest wennen aan de nieuwe stand Clown

cheyentic schreef:
maar als je niks aan de oorzaak van het vast gaan zitten doet blijft de klacht toch wel weer terug komen..
dat vind ik trouwens ook een heel grote tekortkoming bij een chiropractor, ben ik al helemaal geen voorstander van

een chiroprator pakt juist het probleem van het begin aan vind ik. als mijn rug vast zit weet ik dat er een wervel verkeerd staat. zij kraakt mij en masseert mij los en daarna heb ik echt nergens meer last van Pling

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:37

Haagsemeid schreef:
Dan hoop ik toch dat het een manueel therapeut is en geen fysio?
Een fysio mag namelijk helemaal niet kraken!

Mijn vriend is fysio en moet nog een jaar en dan is hij manueel.
Kraken mag je niet te vaak doen. Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is 2x niet goed (zal het eens vragen)

Een fysio mag idd geen manueel handelingen verrichten... maar als ik ribben mobiliseer en er komt een knakje, is dat niet zo erg hoor Knipoog Dus ik weet niet wat zij verstaat onder kraken... maar je kunt ook bij fysiohandelingen een 'knakje' voelen.

Verder ben ik zelf ook (bijna Tong uitsteken) fysio, en ook niet echt een voorstander van een chiropractor Bloos Pakt idd de oorzaak van het vastzitten van de wervels niet aan, en dat doet een manueel/fysio wel Lachen Verder zou je eens kunnen vragen aan je fysio om huiswerkoefeningen zodat je zelf een beetje je rug kan bijhouden in de beweeglijkheid. Op deze manier wordt je wel erg afhankelijk van je therapeut!

rianneke schreef:
cheyentic schreef:
maar als je niks aan de oorzaak van het vast gaan zitten doet blijft de klacht toch wel weer terug komen..

een chiroprator pakt juist het probleem van het begin aan vind ik. als mijn rug vast zit weet ik dat er een wervel verkeerd staat. zij kraakt mij en masseert mij los en daarna heb ik echt nergens meer last van Pling

Dat is dus niet het begin van het probleem, maar het gevolg Knipoog Het begin van jouw probleem is de oorzaak waardoor die wervels zo vast gaan zitten steeds Ja
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-11-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:52

Ik moet op 2 tennisballen gaan liggen van hem, en dan kan ik me rug zelf gaan kraken zegt hij. Het is niet 1 knakje hoor, hij kraakt bewust mijn rug zoals ik al zei. Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:29

er zijn wel meer fysio's die af en toe ook kraken en mss is hij wel manueel ook dan heet je nog fysio..
met op tennisballen liggen zorg je wel dat het op dat moment los blijft maar het is belangrijk om aan te pakken waardoor het vast zit zoals verootjoo al uitlegde. dus waarom zit jou rug vast en komt het telkens terug, is er sprake van een instabiliteit of zijn de houdingsspieren dusdanig verzwakt dat je gaat hangen in de ruggewervels..

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:31

Ja maar ik kan zelf ook me rug knakken maar dat is toch echt wat anders dan manipuleren Haha!
Ben regelmatig proefkonijn Haha!

En met die tennisballen is dus ook onzin, is dus hetzelfde als ik zelf mijn rug een beetje laat kraken. Bij manipuleren ga je echt opzoek naar de juiste plaats en de juiste druk en dat het op de goede plaats aankomt. Dat kan een tennisbal helemaal niet.

Lekkere fysio van wat ik zo hoor Knipoog

Ja maar als je fysio bent mag je dat niet. Er is niet voor jan.....een hele opleiding voor. Wat je zegt over manueel die dan nog fysio heet snap ik niet helemaal.
Neem aan dat je jezelf dan manueel therapeut noemt anders weten mensen nog niet dat je dat hebt gedaan.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:34

je bent dan fysio en manueeltherapeut die is ook fysio, dus als je naar een manueel gaat ga je ook naar de fysio.
het verschil is dat een manueel door de eindgrens van een gewricht heen gaat en als ik toevallig wat rechtzet gaat dat binnen de beweging van het gewricht. maar goed daar gaat het nu niet over.
en zelf kraken kan niet zoveel kwaad maar het is ook weer niet goed het te provoceren

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:39

Kijk uit met zomaar laten kraken. Ik heb heel veel last van mijn rug gehad, en ben nu rechtgezet door iemand die en regulier arts was en daarnaast orthomanueel therapeut. Ik vind dat heel belangrijk, dat iemand ook geneeskunde heeft gestudeerd voordat ze aan mijn rug gaan zitten. Ik mocht na iedere behandeling doen wat ik wilde, ze zijn kundig genoeg om de behandelingen stap voor stap op te bouwen.
Twee keer per week is slecht. Zelf heb ik vijf (zware) behandelingen gehad maar nooit twee in een week. Na die vijf behandelingen was het ook klaar, toen ben ik gaan trainen om mijn spieren sterk te maken.
Ik ben dus niet gekraakt zoals het meestal wordt gedaan, met in allerlei rare posities liggen en dan met veel druk of een heftige beweging. Bij mij is alles heel rustig en precies gegaan.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:16

Wou al zeggen Knipoog
Achja mijn vriend heeft dan wel geen geneeskunde gedaan. Wel fysio en orthopedische manuele therapie bijna afgerond maar toch vertrouw ik hem 100%.
Hij is gewoon een hele goede fysio Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:27

een manueel therapeut weet ook echt heel goed wat hij doet ja, heeft niet voor niks 7jaar studie achter de rug Knipoog

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:33

Ik zou als ik jou was eens naar een andere fysio gaan, liever nog een manueel therapeut. Mijn zus is fysio en zij raadt mij altijd een manueel therapeut aan.

Ga voor een 'second opinion', zou ik zeggen! (kan sowieso nooit kwaad!)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:12

verootjoo schreef:
Verder ben ik zelf ook (bijna Tong uitsteken) fysio, en ook niet echt een voorstander van een chiropractor Bloos Pakt idd de oorzaak van het vastzitten van de wervels niet aan, en dat doet een manueel/fysio wel Lachen Verder zou je eens kunnen vragen aan je fysio om huiswerkoefeningen zodat je zelf een beetje je rug kan bijhouden in de beweeglijkheid. Op deze manier wordt je wel erg afhankelijk van je therapeut!

Nou dan weet ik niet waar jullie dan heen gaan maar ik krijg toch echt oefeningen mee naar huis en er wordt altijd goed gekeken naar hoe je loopt, zit en beweegt.
Bij mij werd er dus wel degelijk naar de oorzaak gekeken en niet alleen maar "gekraakt" anders zou ik toch weer elke keer terug moeten komen.

Mijn probleem is ontstaan door een ongeluk, daardoor is er kraakbeen beschadigd en ben ik scheef geworden.
Daarbij heb ik bekken instabiliteit.
Deze dingen gaan nooit meer weg en blijven dus steeds behandeld worden, de andere niet permanente dingen kunnen met oefeningen en kraken opgelost worden in 1 of eventueel 2 keer.

Dus 2x in de week is echt te veel, dan is er echt iets aan de hand.
Mijn tip ga idd eens naar iemand anders en laat die eens kijken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:35

Shyla25 schreef:
Nou dan weet ik niet waar jullie dan heen gaan maar ik krijg toch echt oefeningen mee naar huis en er wordt altijd goed gekeken naar hoe je loopt, zit en beweegt.
Bij mij werd er dus wel degelijk naar de oorzaak gekeken en niet alleen maar "gekraakt" anders zou ik toch weer elke keer terug moeten komen.

Mijn probleem is ontstaan door een ongeluk, daardoor is er kraakbeen beschadigd en ben ik scheef geworden.
Deze dingen gaan nooit meer weg en blijven dus steeds behandeld worden, de andere niet permanente dingen kunnen met oefeningen en kraken opgelost worden in 1 of eventueel 2 keer.

je hoeft niet zo aangevallen te reageren hoor!! Dat jij iets blijvends heb wil nog niet zeggen dat de TS dat ook heeft.. Jou oorzaak is dus ook heel duidelijk en daar kunnen oef weinig meer aan doen, maar bij veel mensen is er wel degelijk meer te bereiken met specifieke krachttraining dan met kraken..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:57

cheyentic schreef:
Shyla25 schreef:

je hoeft niet zo aangevallen te reageren hoor!! Dat jij iets blijvends heb wil nog niet zeggen dat de TS dat ook heeft.. Jou oorzaak is dus ook heel duidelijk en daar kunnen oef weinig meer aan doen, maar bij veel mensen is er wel degelijk meer te bereiken met specifieke krachttraining dan met kraken..

Zou jij dan eens kunnen lezen Knipoog
Ik val helemaal niet aan ik vertel alleen maar hoe ik er bij ben gekomen en wat er gedaan kan worden en wat niet.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:03

Hier nog iemand die al enige tijd een abonnement heeft bij de fysiotherapeut, inmiddels is het manueel therapeut. Als ik bij de manueel therapeut ben geweest, dan mag ik daarna gewoon alles doen. Ik merk alleen zelf dat ik daarna vaak moe ben, maar doe verder wel alles.
Ik ga eenmaal per maand naar de manueel therapeut. Bij mij ook na vele vallen van het paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:06

ik ga ook af en toe
2 jaar gelede geweest. 6 behandelinge
en nu ook weer net 5 behandelingen achter de rug. heerlijk. wel eng af en toe ik had erg hardekkige wervels. maar als ik da eenmaal daar wegfiets ben ik gewoon helemaal soepel