Kan een bmr veranderen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kan een bmr veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:51

Ik heb een tijd wat slechter en inconsequenter gegeten dan het zou moeten (meer info zet ik liever niet neer op het internet, eventuele vragen mag je gerust via pb stellen).

Nu merk ik eigenlijk al een hele tijd, dat ik echt de 2000 calorien niet meer kan eten omdat ik dan aankom (ook op dagen dat ik veel beweeg), vroeger kon ik met gemak met dezelfde beweging (stallen mesten, paardrijden etc) 3000 calorien eten zonder een grammetje aan te komen.

Dus vandaar de vraag, kan een bmr door "slecht" eten permanent veranderen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Kan een bmr veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:57

vraagje: wat is bmr?
Maar je stofwisseling kan door een tijdje weinig te eten wel degelijk veranderen. Die gaat over op de "spaarstand" en komt wat meer stil te liggen en grijpt alles aan om op te slaan. Ga je dan weer normaal eten, dan kom je dus aan. Is ook het jojo effect met dieten. Na een tijdje stelt je lichaam zich weer in op de normale hoeveelheid.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:07

Zwerte schreef:
vraagje: wat is bmr?
Maar je stofwisseling kan door een tijdje weinig te eten wel degelijk veranderen. Die gaat over op de "spaarstand" en komt wat meer stil te liggen en grijpt alles aan om op te slaan. Ga je dan weer normaal eten, dan kom je dus aan. Is ook het jojo effect met dieten. Na een tijdje stelt je lichaam zich weer in op de normale hoeveelheid.

Een bmr is de basis behoefte die je lichaam nodig heeft om draaiend te blijven zonder enige andere beweging bijgerekend.

Hoelang duurt het ongeveer gemiddeld tot je lichaam teruggaat? (is natuurlijk bij iedereen anders, maar neem aan dat het niet jaren zal duren).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:18

geen idee van tijden eigenlijk... weet alleen dat het zich weer stabiliseert. Ik denk dat je bmr dus inderdaad kan veranderen, je lichaam gaat gewoon zuiniger met zn voedingsstoffen om.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:07

Heeft bmr niks te maken met bespiering, geslacht, lichaamsgrootte oid? Want spieren verbruiken meer energie dan vet bijvoorbeeld, een klein lichaam heeft in rust ook minder energie nodig dan een groot lichaam in rust.

Of zit ik nu de verkeerde richting op te denken?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:08

Annetje_ schreef:
Heeft bmr niks te maken met bespiering, geslacht, lichaamsgrootte oid? Want spieren verbruiken meer energie dan vet bijvoorbeeld, een klein lichaam heeft in rust ook minder energie nodig dan een groot lichaam in rust.

opzich wel, maar dit zal denk ik nooit meer dan 200 calorien op een dag uit moeten maken? (in ieder geval niet in mijn geval).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:14

Ik denk het wel ik heb wel extreem voorbeeld een gastric bypass en als ik dan 1000 calorietjes zou eten kan ik bijkomen, terwijl ik vroeger gewoon van zou afvallen.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:32

Equidea schreef:
Annetje_ schreef:

opzich wel, maar dit zal denk ik nooit meer dan 200 calorien op een dag uit moeten maken? (in ieder geval niet in mijn geval).

Nouja, dat betwijfel ik toch. Ongerveer overal op je lichaam bevinden zich spieren, je moet je lichaamstemperatuur op pijl houden etc. Ik zal eens even google'n, ik ben namelijk ook wel benieuwd. Haha!

Edit:

van: http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm

Je BMR is het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt om de normale lichaamsfuncties te kunnen uitvoeren, waaronder je bloedcirculatie, temperatuurregulering, spijsvertering en ieder ander stofwisselingsproces in je lichaam. Je BMR neemt lichaamsactiviteit niet mee in de berekening.

Je BMR zorgt voor de grootste hap van je dagelijkse calorie behoefte, zo'n tweederde van het totaal. De BMR verschilt enorm van persoon tot persoon, afhankelijk van genetische factoren (jij wordt dik van een boterham terwijl een ander pizza kan eten en mager blijft).

Er staat nog meer, maar dit wordt er gezegd over BMR. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:52

Het is niet ongewoon dat naarmate je ouder wordt je stofwisseling mee verandert. Zo ook dat je als je ouder wordt je lichaam minder calorieën nodig gaat hebben voor gelijk gebleven inspanning.

Als je veel reserves hebt opgebouwd, zal dat ook zeker wel je stofwisseling beïnvloed hebben. Waar je alijd teveel aan caloriën binnen kreeg, gaat je lichaam nu protesteren. Na enkele dagen minder eten, begint je lichaam angstig te hamsteren in de vorm van vetopslag om de komende 'hongertijd' voor te zijn bij wijze van spreke.

Misschien toch je over het 'vroeger was het anders' zetten en je richten op je eetpatroon van nu. Zorg dat je gezond eet en bezig bent. Waarschijnlijk niet op korte termijn, maar daar zul je echt effect van gaan zien. Succes gewoon Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:37

Ik zag in je profiel dat je 17 was en dit kan zeker een rol spelen. Als ik kijk naar wat ik in mijn pubertijd allemaal naar binnen kon werken, ik zou er nu tonnetjerond van worden.
Je stofwisseling blijft namelijk niet eeuwig hetzelfde en het schijnt dat je over het algemeen na je dertigste nog minder kunt eten.
Ook kan het te maken hebben met je eetpatroon.