Hartslag & fitness

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Hartslag & fitness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:46

Ik heb vanmezelf al een behoorlijke hartslag, komt voornamelijk omdat ik altijd hyper ben, nu was ik net aan het fitnessen en toen vroeg het apparaat of ik mijn handen op de sensor wilde leggen (crosstrainer) sindsdien bleef dat ding maar zeuren dat ik langzamer moest om mijn hartslag naar beneden te krijgen, wat is het maximum hartslag voor een 19 jarige? ik ben wat fors maar heb verder een erg goede conditie.

voor de sporters, wat is jullie leeftijd en hartslag?

Danielle_h

Re: Hartslag & fitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:54

Niet op letten meis echt niet doen.
Ik raak die onderdelen niet meer aan, ik ben daar zo door in de stress geraakt dat ik KO van het apparaat af kwam. Mijn fysiotrainer gaf daarna aan dat ik daar heel niet op moest letten.
Ik heb van mezelf ook een hoge hartslag... als ik tijdens het fitness denk nu is het genoeg dan ga ik langzamer.
Als jij vind dat je hartslag na het crosstrainen na een min of wat na beneden gaat is het prima in orde. Als je het idee hebt dat je een kwartier na het sporten nog een 'op hol geslagen' hartslag hebt zal ik het als ik jou was even aan de begeleider vragen bij de fitness.

Palino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:23

Ik heb ook regelmatig een behoorlijk hoge hartslag op de crosstrainer. Maar volgens de instructeurs zijn de sensoren op die apparaten niet echt betrouwbaar.
Ik sport gewoon op mijn gevoel en let dus niet echt op mijn hartslag. Als hij heel hoog is dan voel ik dat zelf ook wel en zet ik het apparaat wat lager.
Je maximumhartslag is volgens mij 220 - je leeftijd. Maar dat mag je natuurlijk niet te lang hebben.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:29

Niet op letten die dingen kloppen bijna nooit. Ik heb een ker zo n hartslag mete r om mn borst gehad en die gaf ook te snelle hartslag aan maar bleek van de buurman te zijn die heel fanatiek bezig was hahah

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:00

okee, want ik vond het al raar, ik voelde me goed en kon nog véél langer door in een sterker tempo, dan weet ik dat ik daar niet op moet letten en dan ook echt kan vetverbranden *LOL*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:05

wat was je hartslag dan?
als je verder een gezond hart hebt, hoef je in principe niet op je hartslag te letten. En al helemaal niet als je daardoor opgefokt raakt Knipoog Luister gewoon naar je lichaam Lachen

Ik weet niet op wat voor apparatuur jullie trainen, maar bij ons zijn die hartslagemeters wél betrouwbaar. Als het relevant is meten we nl ook nog even de saturatie na met een goede professionele hartslag meter, en die is dan precies hetzelfde als de sensors op de apparaten.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:30

heel bekend merk, al kan ik er niet opkomen, hartslag was 175.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:39

dat is toch best heel hoog ja Knipoog Heb je die hartslag vaker gemeten, of was dit eenmalig? En wat is je hartslag in rust?

Ben je bekend met hartklachten, of zitten die in je familie?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:46

Om je ideale hartslag te bereken kun je het volgende doen.

Je maximale ghartslag is 220 - je leeftijd

Voor jou is dat dus 201 slagen per minuut

Als je cardio training doet, neem je 70 - 80% van dit getal.

Als je vetverbranding traint neem je ongeveer 60% van dit getal.

Maar voor jouw leeftijd is 175 helemaal niet hoog!
dat is helemaal geen probleem!

Alleen probeer de sensoren niet te gebruiken of stel geen programma in op de crosstrainer.
Pak gewoon een manueel programma en dan kun je je eigen hartslag bepalen

EDIT: Er is trouwens nog een andere formule.

Daarvoor moet je je hartslag in rust weten!

Stel je rusthartslag is 80
En je wilt vetverbranding trainen = 60%
je max. harslag is 201

optimale hartslag om te trainen =201 - 80 x 60 % = 72,6 72,6 + 80 = 152.6
152.6 is dus je optimale hartslag!!!

Succes!!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:11

verootjoo schreef:
dat is toch best heel hoog ja Knipoog Heb je die hartslag vaker gemeten, of was dit eenmalig? En wat is je hartslag in rust?

Ben je bekend met hartklachten, of zitten die in je familie?

ja als ik lekker sport gaat het altijd zo tekeer, ook in rust is hij al wat hoog omdat ik altijd wat hyper ben, nee geen hartproblemen en ik ook niet, ben kerngezond.
@ raja thanks! heb ik heel veel aan zo!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:29

Dan zou ik me geen zorgen maken Lachen De ene heeft nu eenmaal een hogere hartslag dan de andere Knipoog Gewoon lekker doorsporten Ja

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:37

xDramaQueen schreef:
heel bekend merk, al kan ik er niet opkomen, hartslag was 175.

175 opzich niet verkeert.

Ben je wel behoorlijk aan het trainen maar het is oke.

Ik train rond de 150 dat is het trempo wat ik makkelijk vol kan houden hoger gaat ook wel maar dan ben ik ECHT aan het trainen. Tot de 185.

Boven de 185 kom ik ook wel us maar dat houd ik niet lang vol.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:54

Ik let nooit op die tellers op die apparaten, er klopt vaak niet veel van heb ik het idee.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:47

de sensoren kloppen echter wel, wat was er nou aan de hand, voor het maximum resultaat moest ik 131 slagen per minuut hebben bereikt(vetverbranding), ik ben daar voorbij gegaan en heb in slowmotion Huilen van het lachen verder getraind tot me hartslag 145 liep, hij gaf afentoe aan dat ik moest langerzamer moest fietsen om me hartslag te verminderen maar heb gewoon het tempo opgevoerd en het genegeerd Lachen

edit: http://www.mannen-gezondheid.com/fitnes ... tslag.html
vooral het 2de stukje, dat verklaart dat hij mijn hartslag op één tempo wil houden Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:59

DQ,
In het stukje wat jij hier linkt staat idd een simpele formule voor het uitrekenen van de hartslag waar je op wilt trainen.

De karvonen formule, die ik hierboven al uitgelegd had, houd ook nog rekening met je rustharslag. Die zal bij jou wat hoger zijn, waardoor de ideale hartslag om mee te trainen ook hoger uitkomt.
Het gaat er om in hioeverre je lichaam zich moet inspannen.
Op een gegeven moment ga je de aerobe training voorbij en ga anaerobe trainen.
Dit is cadio/conditie training.

Een andere manier om in de gaten te houden of je nog steeds aeroob traint, is dat je tijdens je training kunt praten, zonder buiten adem te raken!!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:02

Ik ben 18 en heb ook vaak een hartslag van 185. Maar soms zakt die opeens af en dan stijgt die weer met een gigantisch getalverschil. Gister was hij opeens 92. Clown
Volgens mij klopt er niet veel van Tong uitsteken

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:06

het kan weleens zo zijn dat de sensoren een beetje van slag zijn.
Het kan ook zijn , dat als er iemand in de buurt is met zo'n hartslag meter, dat het apparaat die hartslag ineens pakt!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:16

Raja schreef:
DQ,
In het stukje wat jij hier linkt staat idd een simpele formule voor het uitrekenen van de hartslag waar je op wilt trainen.

De karvonen formule, die ik hierboven al uitgelegd had, houd ook nog rekening met je rustharslag. Die zal bij jou wat hoger zijn, waardoor de ideale hartslag om mee te trainen ook hoger uitkomt.
Het gaat er om in hioeverre je lichaam zich moet inspannen.
Op een gegeven moment ga je de aerobe training voorbij en ga anaerobe trainen.
Dit is cadio/conditie training.

Een andere manier om in de gaten te houden of je nog steeds aeroob traint, is dat je tijdens je training kunt praten, zonder buiten adem te raken!!

als ik wil kan ik erbij dansen *LOL*

lijkt me stug dat de sensoren van slag zijn als er niemand in de buurt is (heerlijk avond fitness Haha! )
ik hou het wel gewoon zo, ik heb geen last van me hart en als ik ga koelen zakt ie ook redelijk snel Ja