erg duizelig!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

erg duizelig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:17

hallo,
ik heb een vraagje.
vanochtend toen de wekker ging, om half 8 zette ik hem uit. Toen wilde ik opstaan, maar wel echt heel erg duizelig. Ik ging meteen weer terug liggen, en het duurde even voordat alles weer normaal was. Ik was niet naar school gegaan. als ik in 1 houding lag dan had ik nergens last van, maar als ik me omdraaide, of rechtop ging zitten werd ik duizelig. Maar de duizelingen kwamen niet direct. Pas na enkele seconden. Na een uur of 3, 4 was het over..
Ik heb dit 1 keer eerder gehad. Ik heb het toen nog in het ziekenhuis gevraagd, maar kreeg er geen duidelijk antwoord op. Ze zeiden dat ze niet ging bloedprikken, want dat was niet nodig, ik zag er verder gewoon goed uit, en ze had nog wat dingen gevraagd, maar dat viel verder allemaal mee.
maar ik wil toch graag weten hoe het komt dat je dat krijgt?
Ik heb het nu dus 2 keer gehad, en allebij was het toen ik wakker werd. En duurde ongeveer evenlang. Wie o wie, weet wat het is of heeft het zelf ook wel eens?

Loose

Re: erg duizelig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:22

GRRR lap-tops.. al voor de 2e keer mn verhaaltje weg. Boos!

Nou gaat ie nog een keer. Haha! Ik heb elke ochtend wat jij had. Mijn wekker staat aan de andere kant van mijn kamer (3 stappen weg ofzo) en als ie dan gaat dan kan ik hem altijd snel uitdoen en weer in bed springen, als ik me in bed laat vallen is het meestal even zwart voor mijn ogen. Als ik daarna uit bed ga heb ik het niet weer. En soms de enkele keren dat ik in 1 keer op sta ( Haha! Haha! ) dan krijg ik het als ik mijn gordijnen open doe (en dat komt niet doordat ik verblindt wordt door het licht ofzo want het gebeurt ook als het nog donker is buiten of als ik gewoon bij mn wekker blijf staan of naast mn bed). Wordt het helemaal zwart voor mijn ogen en als ik zou proberen te lopen zou ik vallen (denk ik, nooit geprobeerd). Maar meestal dus een paar seconden nadat ik opsta, en het duurt ook maar een paar seconden. Ik heb het ook als ik op mijn hurken heb gezeten, maar dan is het erger. En als ik bijv. een film heb liggen kijken of lang heb gezeten (soms ook na de les als ik van mn stoel opsta). Volgensmij is het wel iets met te weinig bloed ofzo. Dat als je op staat je bloed ineens naar je benen moet stromen ofzo. Verward Ik weet het niet precies. Haha! Haha!

*edit: JEEJ! Het is gelukt te plaatsen. *LOL*

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:25

o Ik heb het ook vaak genoeg Knipoog Ik hoorde wel eens dat het IJzertekort kon zijn (Bloedarmoede enz);) Nouja ik had het heel vaak, dus bloed geprikt, nee hoor Yzerwaarde was goed Knipoog Gewoon rustig opstaan! Dan is er meestal niks aan de hand! Eerst even zitten en dan pas staan. Dat helpt meestal al!
Laatst bijgewerkt door Steef op 05-11-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:41

Ik dacht ook meteen aan bloedarmoede, maar dat hoeft dus idd niet zo te zijn... Ik denk ook dat je rustiger op moet staan, ga eerst even zitten en pas als je voelt dat het gaat dan ga je pas staan.
Verder zou ik toch wel even naar de HA gaan als dit blijft of erger wordt, want het lijkt me toch niet helemaal zoals het hoort.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:43

Ik ben toen ook naar de DA gegaan, ijzerwaarde was goed, dus toen moest ik vitamine B-forte gaan slikken, laatste tijd heb ik er eigenlijk geen last meer van Lachen

cruesli

Het kan ook zijn dat je een orthostatische hypotensie hebt.

Even geknipt en geplakt (ben zelf niet zo goed in het uitleggen ervan) Even kort samengevat:
"Orthostatische hypotensie is een plotselinge bloeddrukdaling van meer dan 20 mmHg systolisch of meer dan 10 mmHg diastolisch die optreedt bij plotseling opstaan (binnen 3 minuten na opstaan). Symptomen zijn duizeligheid, licht-in-het-hoofd worden, hoofdpijn, (sterk) verminderd zicht, en flauwvallen.
Orthostatische hypotensie komt veel voor bij jonge slanke mensen tussen 15 en 20 jaar en is dan onschuldig.
Het typische verhaal van de patiënt (zwart voor de ogen bij het opstaan) doet de diagnose vermoeden.
Door de bloeddruk in verschillende houdingen te meten liggend en zittend; of zittend en staand; kan de diagnose gesteld worden. Hierbij is het belangrijk de bloeddruk zowel één als vijf minuten na de houdingsverandering te meten, want de bloeddruk zakt meestal pas na een tijdje.
Bij jonge mensen is het beste advies is om bij de overgang van liggen naar zitten of van zitten naar staan dit niet te snel te doen maar even aan de nieuwe houding te wennen. Het gaat met het vorderen van de leeftijd meestal over."
Bij jonge mensen is het beste advies is om bij de overgang van liggen naar zitten of van zitten naar staan dit niet te snel te doen maar even aan de nieuwe houding te wennen. Het gaat met het vorderen van de leeftijd meestal over."

Of inderdaad bloedarmoede, dat je ijzergehalte in je bloed te laag is. Is heel simpel even een vingerprik bij de HA en je weet het of het bloedarmoede is.
Laatst bijgewerkt door cruesli op 05-11-08 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Je bloeddruk kan ook een andere waarde hebben. Laat 'm eens meten en eventueel bloedprikken.
Bij de HA moet je het vaak erger maken dan dat het is, voordat ze actie ondernemen.

Spreek helaas uit ervaring.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:57

Ik dacht altijd dat dit heel normaal was en dat iedereen dat had bij snel opstaan en dergelijken?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:56

Onlangs heb ik ook zoiets gehad. Erg duizelig met het idee dat ik uit mijn bed zou vallen. De deuren en muren bleven maar heen en weer bewegen met een snelheid die ik niet bij kon houden. Waarscheinlijk, erd er gezegd, hyperventilatie. Nu heb ik daar in het verleden wel veel last van gehad, maar niet in deze mate. Dit was eng.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:31

mm, volgens mij bedoelen jullie iets anders. Want ik heb het dus pas 2 keer gehad, en dan wel een paar uur he. Maar ik kan normaal gewoon me bed uitspringen en dan is er nog niks aan de hand. Wel had ik de laatste tijd, als ik aan het zitten was en dan op ging staan, dat ik wat licht in me hoofd werd. Maar ijzerdrankje helpt dan wel

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:49

Als je opstaat (vooral vanuit een liggende houding) dan blijft het bloed in je benen staan, en kan je hart eventjes niet voldoende bloed naar je hersenen sturen waardoor je duizelig wordt. Dit kan komen doordat je te snel bent opgestaan of doordat je een te lage bloeddruk hebt. Als je duizelig bent nadat je bent opgestaan kan je het beste je been en bilspieren aanspannen, hierdoor wordt het bloed sneller vanuit je benen naar je hart gepompt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:06

als je een lage bloeddruk hebt kun je daar met opstaan ed last van krijgen,
maar bloedarmoede kan ook, maar dat kan je makkelijk bij de huisarts laten controleren.
kan me wel voorstellen dat ze niet zo heel veel er mee doen medisch gezien.
ze gaan er (bij ons) al ongeveer van uit dat het redelijk normaal is dat jongere meiden(12 tot 20) er zo nu en dan last van kunnen hebben.

wat je misschien kunt doen als je in bed ligt is eerst je beenspieren en buikspieren aanspannen, dan pomp je je bloed een beetje naar je hoofd