MEGA fobie voor de tandarts.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

MEGA fobie voor de tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:37

Ja thats me.

Zo erg dat ik al 8 jaar geen tandarts meer heb.
ik heb wel in deze 8 jaar 2 verstandskiezen laten trekken, maar dat waren nood ingrepen omdat ik enorm bang ben.
Ik had zoveel pijn dat ik wel moest toen.

Afgelopen zaterdag keeg ik weer pijn, het was nog vol te houden, maar pijn deed het wel.
Ik dacht, oke! dit kan zo niet langer.
Heb maandagochtend de stoute schoenen aangetrokken en de tandarts gebeld.

Ik kon vandaag om kwart over 9 terecht.
Paps meegenomen, anders dan zit ik in de wachtkamer en peer ik m als ik bang word.
(heb ik eerder gedaan)

Het begon met een foto maken, ze wilde eerst z'n simpele foto van de zijkant maken, dat wilde niet want als er iets achter in mijn keel moet ga ik kokhalzen.
tandartsassistente probeerde door te drukken, maar nee, daantje was sterker....

Toen maar naar het grote apparaat!
Dat ging natuurlijk wel.
Het bleek dat de pijn weg kwam van 2 wortels waar het tandvlees al overheen gegroeid was.
Jaja, de kies zelf was al weg.

Tandarts besloot om mij maar meteen van de pijn te helpen.
Verdoving gekregen, toen stukje tandvlees weg snijden en trekken aan de wortels.
Dit voelde ik wel maar deed gelukkig niet echt pijn.

Ik heb besloten om nu echt door te zetten.
Ik heb mij ingeschreven als patient.

27 februarie moet ik weer komen en dan moet er een verstandskies uit en nog 2 wortels.
Dan een vervolg afspraak voor een kies te repareren.
Als het goed is ben ik dan wat dat betreft klaar.
Ik hou niet veel kiezen over, ik ben 24 jaar oud en volgens de tandarts moet ik over een jaar een protese als ik zo door ga.

eigenlijk absurt dat ik mijn leven zo laat leiden door angst.

Ik wil nu hier tegen iedereen zeggen:
Als ik het kan kan jij het ook!
Wees niet bang, ga nu heen nu het nog te redden valt.
Als het goed is kan ik volgend jaar mei voor mijn 25ste verjaardag zeggen dat ik een gezond gebit heb en alleen naar de halfjaarlijkse controle's heen kan.

Met een glimlach en zonder pijn!

flyfly

Re: MEGA fobie voor de tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:43

Je moet nu gewoon doorzetten. Toen ik een jaar of 16 was ben ik ook niet meer naar de tandarts gegaan om dezelfde redenen als jij. Na 7 jaar kreeg ik kiespijn en natuurlijk in het weekend. Het was niet meer te harden zo erg!!! En dan is er maar 1 ding, naar de tandarts. Toen ik daar binnenkwam heb ik hem al gewaarschuwd voor de toestand van mijn gebit, maar die mensen kennen ja wel wat. De kies werd behandeld want trekken doen ze niet zo gauw meer.
De tandarts was pas begonnen hier en ik vroeg of ik kon blijven. Dat mocht. Ik ben nog altijd blij dat ik toen die stap heb gezet en dat is nu 22 jaar geleden. De tandartsen van nu zijn heel anders dan die kampbeulen van voeger. Wij gingen op school naar de schooltandarts en die hebben de boel verziekt. Daarbij komt nog datwij vroeger thuis geen tanden hoefden te poetsen want mijn moeder had geen zin in dat gezeur van; dat wil ik niet.
De tandarts heeft toen mijn hele gebit gerenoveerd en toen durfde ik weer te lachen. Ging wel bijna een jaar overheen hoor voordat alles behandeld was.
Ik ga nog steeds trouw 2x per jaar voor controle. Vaak gaat het goed en soms moet er een oude vulling worden vervangen. Hij kent me precies en ik word altijd verdoofd.
Mijn zonen van 16 en 18 moeten met me mee. Dan weet ik zeker dat ze gaan. Ik heb ze tot ongeveer hun 12e hun tanden gepoetst. Is misschien wel kinderachtig maar ik wilde niet de schuld krijgen later dat zij een slecht gebit hebben. Het resultaat is dus wel te zien want ze hebben nog gaatje en dat hoop ik zo te houden voor ze.
Maar bijt door de zure appel heen en houdt vol.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:18

Oh jongens wat klinkt dit bekend in de oren. Hier ook een schooltandarts slachtoffer. Hij heeft me zelfs een keer in mijn gezicht geslagen omdat ik zat te gillen, zo bang was is. Ja daar werd het een stuk beter van. Daarna moest ik met mijn moeder mee naar haar tandarts. Ook al zo'n mislukte. Geen geduld wilde ook niet verdoven als ik daar om vroeg. Dus ben jaren niet meer geweest. Heb ook nog een poosje een angsttandarts gehad. Die heeft veel voor me gedaan. Maar ook daar bleef ik het uitstellen van de afspraak tot een kunst verheffen. Ik mis verschillende kiezen, die pijn die je hebt als je tanden ontstoken zijn is vele malen erger dan wat de tandarts doet. Maar om de een of andere reden kun je het niet beredeneren. Voordat ik naar Zweden ging ben ik weer een keer geweest vanwege een wortelkanaalbehandeling. Ik heb nu een hele fijne, geduldige tandarts gevonden, en heb gelijk maar een afspraak gemaakt voor over een half jaar. Deze man legde alles netjes uit wat ie ging doen, als het pijn deed moest ik het zeggen dan mocht ik er nog een verdoving bij. Heel erg fijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:28

Er zijn ook leuke tandartsen, je moet alleen het geluk hebben ze tegen te komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:35

you go girl!! OK dan!

ik had hetzelfde, alleen ben ik er maar 1 kies door kwijtgeraakt (moest getrokken, maar zie je niks van, zat gelukkig achterin)
maar echt ik was jaarenlang pa-nisch! voor de tandarts!!!

ook door de bekkenbeul, m.a.w. de schooltandarts.

ben nu eindelijk, sinds een half jaar, gewoon écht helemaal en blijvend van mn angst af!!
en ben daar zooooo blij mee!!! Haha! Haha!
heb gewoon een erg leuke praktijk getroffen, humorvolle tandarts, super aardige assistentes, 1 en al begrip, en dat heeft me gewoon echt heel goed gedaan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:41

Ik ga plat onder narcose voor de tandarts, met kapje, infuus lukt niet meer.
Zelfs voor controle komen ze mijn mond niet meer in.
1 keer per jaar foto's maken, meer niet.

Dit komt niet door een schooltandarts overigens..
Die oorzaak ligt ingewikkelder, als je dat wil weten mag je altijd pben trouwens.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:45

Ik heb ook daoor een nare ervaring ook ontzettend veel angst gekregen . Jaren niet gegaan totdat mijn verstandskiezen af aan het brokkelen waren , en dat ik dus toch moes gaan.
Heefd een jaar geduurt met therapie die ook met me mee ging. Ik heb een tandarts die doet alles wat ik ik wil. Vorig jaar toen ik voor het eerst ging kreeg ik een rustgevend middel, toen heefd hij gekeken en foto gemaakt. Daarna moes ik terug gaan voor alles bij te werken . Dat heefd hij gedaan met een anatstesist dus onder narcose, heb niks gevoeld niks gemerkt werd wakker en mocht naar huis (met begeleiding of course)
Hun hebben niet een vast klantenbestand je bent dus vrij om te doen wat je wilt.
Is misschien een optie voor je om er naar toe te gaan. Er komen ontzetten veel mensen vanuit het noorden erna toe.
Zoek even link.......
http://www.angstvoordetandarts.nl/
Succes
Ik raad je aan om toch te gaan zodat je weet wat de staat van je gebit is, een slecht gebit of tandsteen kan voor een behoorlijk mondgeur veroorzaken , dus als mensen een stapje naar achter doen als je met ze praat dan word het hoog tijd....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:55

Goed hoor dat je uiteindelijk gegaan bent. Uit jezelf gaan is toch de eerste stap (en een hele grote...) Wat ik niet snap is dat deze tandarts - nu je de eerste stap gezet hebt - je laat wachten tot februari voor je volgende afspraak. Dan krijg je weer alle tijd om er over na te denken en weer niet te durven. Mijn vriend is tandarts; heeft lang als 'angsttandarts' gewerkt, al noemt hij het zelf niet zo. Hij werkte met hypnose. Tegenwoordig doet hij dit eigenlijk niet heel vaak meer, omdat het toch heel veel tijd kost om mensen over die angst heen te helpen en hij het simpelweg te druk heeft hiervoor. Maar hij werkt nooit met zulke lange tussenposes tussen de volgende afspraak in en laat mensen - zeker in jouw geval - zo snel mogelijk terugkomen. Ook snap ik deze tandarts niet dat hij zegt dat als je zo doorgaat je over een poosje een prothese hebt. Er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven om een 'slecht' gebit weer goed te krijgen (kronen en bruggen, maar ook zeker implantaten), dat ikzélf zou schrikken van een tandarts die dat tegen me zou zeggen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:33

Hier nog zo'n angsthaas Lachen. Wat ontzettend goed dat je gegaan bent, echt heel dapper!

De oorzaak van mijn angst ligt bij de tandarts die ik op jonge leeftijd had, het was geen schooltandarts, maar niet veel beter. Hij heeft mij heel erg bang gemaakt, daarna kreeg ik een orthodontist die niet bepaald over correcte manieren beschikte en voor ik het wist had ik serieuze angst voor alles en iedereen die iets met mijn tanden te maken had. Helaas heb ik ook nog eens een heel erg slecht en gevoelig gebit, dat heb ik geerfd van mijn vader. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd pijn gehad aan mijn tanden, of er nu wel of niet iets mis mee was. Dat werd niet erg geloofd en zodoende kreeg ik langzaam maar zeker een hekel aan mijn gebit. Een paar jaar later kreeg ik weer een goede tandarts, maar ik maakte er echt een sport van om er zo min mogelijk te verschijnen. Beetje bij beetje kreeg ik toch vertrouwen en kon hij hier en daar wel wat goeds doen voor mijn tandjes. Maar er gingen ook vervelende dingen mis helaas. Toen hij stopte nam zijn dochter het over en die werkte zo ruw en slordig dat ik er haast gesloopter vandaan kwam dan dat ik heen was gegaan, na twee pogingen ben ik bij haar gestopt.

6 jaar geleden ben ik begonnen bij mijn huidige tandarts en inmiddels zijn we een heel eind gekomen. Toen ik kwam viel mijn gebit langzaam maar zeker uit elkaar en hij heeft vrij rigoreus maar doeltreffend ingegrepen en nu gaat het veel beter. Gisteren ben ik nog geweest om een kies af te laten boren en ik lag as always letterlijk klappertandend van angst in de stoel. Hij kent me langer dan vandaag en weet onderhand wel hoe hij het moet aanpakken. Als hij eenmaal even bezig is, wordt ik vanzelf wel rustiger. Zijn assistente doet ook wel eens dingen, maar dat heb ik eigenlijk liever niet meer. Enfin, na 3 kwartier kon ik weer naar buiten en misschien viel het toch wel mee. Je zult mij nooit lachend en relaxed naar de tandarts zien gaan, maar misschien kom ik ooit nog eens zover dat ik niet meer zo bang ben. Met mijn gebit gaat het nu wel redelijk goed, maar je wilt niet weten wat voor ellende ik ermee gehad heb, maar het belangrijkste is, is dat we we nu weer op de goede weg zijn.

Maar laat ik ter illustratie het verhaal vertellen van een van mijn kiezen. Het begon met een overdwarse barst die door een vakantievervanger over het hoofd werd gezien. Na heel erg veel vijven en zessen is de wortel eruit gegaan en dat hielp wel even. Op een bepaald piepklein vleugje pijn na dan. Dat heb ik diverse keren aangegeven, maar er was steeds geen reden te vinden waarom ik steeds dat drukkende gevoel had. Ook bij vorst en verkoudheid had ik steeds last in die buurt. Oh ja om maar niet te spreken van de bult op mijn tandvlees helemaal bovenin. Na een tijdje begon de ze kies af te breken en moest deze plaatsmaken voor een kroon. Na het plaatsen van de noodkroon heb ik het een tijde voor gezien gehouden. Mijn huidige tandarts heeft eerst opnieuw de kanalen schoongemaakt en een nieuwe noodkroon op gezet. Dat hielp niet, er bleek een hele grote ontsteking bij de wortelpunt te zitten, hij heeft 2 keer in mijn tandvlees gesneden om dat aan te pakken, zonder resultaat. Na wat creatief fotograferen kwam er aan het licht dat er bovenaan het kanaal een afsplitsinkje zat wat tot dan toe over het hoofd gezien was. Dat bracht het besluit om bij de kaakchirurg de wortel af te laten zagen met een operatieve ingreep. De ingreep zelf was af-schu-we-lijk, maar heeft uiteindelijk wel verlossing gebracht en kon de definitieve kroon erop. Zo ben je dus jaren (ik denk 13 of 14 jaar) bezig met 1 enkel kiesje en ik kan maar beter niet bij elkaar optellen wat dat allemaal gekost heeft. Het is geen leuk verhaal, maar als ik niet meer naar de tandarts was blijven gaan, dan was het misschien minder goed afgelopen door dit ene kiesje. En de moraal is wel dat als je niet tevreden bent, je ook direct aan de bel moet hangen en niet te bang zijn om te klagen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:57

tvp.
angsthaas meldt zich.
eerst slapen, morgen tijd zat om hier alles te lezen en te reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:26

Nog een angsthaas hier. Ben tot mijn elfde of twaalfde braaf ongeveer twee keer per jaar geweest, daarna nooit meer. In eerste instantie omdat m'n ouders geen afspraken maakten voor mij en m'n zusje, later omdat ik echt als de dood was dat er iets grandioos mis zou zijn... Vlak voor mijn achttiende ging het toch wel knagen (ivm verzekerd zijn etc ook), maar ik ben sindsdien nog steeds moed aan het verzamelen... Nagelbijten / Gniffelen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:53

www.angstvoordetandarts.nl , daar kan je onder narcose voor de grote opknapbeurt en als dat gebeurt is gaan ze met je werken zodat je straks weer gewoon naar de tandarts kunt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:14

Hey dames.

Narcose kan voor veel inderdaad een goede oplossing zijn.
Voor mij niet, het is iets waar ik door heen moet.
Ik moet vechten tegen mij zelf, maar als ik dit overwin kom ik er veel sterker uit.

UPDATE: ik heb deze week ook mijn 2 verstandskiezen laten trekken.

Nu alleen nog wat gaatjes en schoonmaken en ik ben weer helemaal bij. Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:49

Lekker hoor, om alles weer op orde te hebben Ja

Ik had afgelopen week moeite om niet in slaap te vallen tijdens een wortelkanaalbehandeling (wel verdoofd). Ben gek op de tandarts, want ik weet dat kiespijn daarna over is Haha!