Dilemma door hernia

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

volumia

Dilemma door hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:44

Vandaag ben ik bij de neurochirug geweest, en heb ik gehoord dat ik een half jaar niet mag paardrijden en niet zwanger mag worden wat ik dus al een half jaar graag wil.
Het eerste wat ik dacht was dat ik beide dingen toch gewoon ging doen, maar doordat mijn man dit niet verstandig vindt, en ik er eens wat beter over na heb gedacht moet ik mij er misschien toch maar bij neerleggen. Maar niet maarzo!

Het verhaal is dat ik al 3 jaar klachten heb in mijn linkerbeen, waarvan sinds 3 maanden echt heel erg. De laatste 6 weken heb ik ook niet meer gereden omdat het echt niet meer ging.
Vorige maand heb ik een MRI scan gehad en er bleek een forse hernia te zitten. Het zou een operatie worden. Het gekke is dat ik sinds 2 weken helemaal geen klachten meer heb, en ik heb ook alweer 2 keer gereden wat ook geen problemen gaf.

Wat ik verwacht had was dat er geen operatie zou volgen en dat alles gewoon weer zou mogen, en dat hoor je dit! De arts zei dat hij beide dingen niet ging verbieden maar dat het beter is van niet zodat de uitstulping de kans heeft vanzelf weg zou gaan. Dit kan nu nog niet het geval zijn, het is gewoon heel iets verschoven waarschijnlijk waardoor de klachten nu weg zijn, maar het kan er ook zo weer zijn als je niet rustig aan doet. Hij zei, meestal gaat een hernia ook vanzelf over, maar zoals het bij mij is heeft hij het nog nooit gehoord.

Hebben jullie hier ervaringen mee? misschien is deze arts wel wat pietluttig?

volumia

Re: Dilemma door hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:07

Niemand een idee of je beter wel of niet kunt rijden met een hernia??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:21

Ik heb meerdere Hernia's en ben op advies van een neuroloog gestopt met rijden. Na een half jaar neen second opinion. Die arts zij dat dat het stomste was wat ik ooit hadt kunnen doen. Ben daarna nooit meer echt aan het rijden gekomen. Heb de kracht niet meer er op te komen en vol te houden. Als ik was blijven rijden was dat gee n probleem geweest.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:33

Na mijn herniaoperatie zat ik binnen 3 maanden weer op mijn paard. Sterker nog... Rijd ik langer dan een paar dagen niet dan krijg ik rugpijn en anders geen centje pijn... Zelfs springen gaat prima! Maar hiermee weet ik natuurlijk niet hoe het bij jouw zit! Waarom mag je niet zwanger worden trouwens? Heb je twijfels ga dan ajb naar een andere arts. Zo heb ik veel te lang doorgelopen met de hernia omdat " ik er maar mee moest leren leven". Toen ik op mijn strepen ben gaan staan en bij de neurochirurg terecht kwam lag ik bij wijze van spreken gisteren nog op de ok. Ik wens je veel succes en als je een goede arts zoekt heb ik misschien nog wel wat tips!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:59

Hier nog een ervaringsdeskundige:
Ik heb 3 maanden met dezelfde klachten gelopen. Uitval, pijn, als ik wilde gaan zitten moest ik goed nadenken hoe ik dat ging doen want de kleinste verkeerde beweging deed al verschrikkelijk pijn of ik was zelfs even de controle over m'n bewegingen kwijt. Ik reed toen al een tijdje geen paard meer maar wilde dat wel weer graag omdat ik alleen met paardrijden m'n rug soepel en sterk kan krijgen en houden -vind andere sporten ook gewoon niet leuk-. Omdat ik wel e.e.a. van anatomie en fysiologie weet deed ik wel heel vaak per dag oefeningen: een soort van buikdans terwijl ik op m'n rug op de bank lag, dat hield alles toch een beetje soepel zonder dat het extra pijn deed.
Ik hou absoluut niet van ziekenhuizen, maar omdat het na 3 maanden nog bijna geen kant opkon, toch maar via de huisarts een afspraak bij de neuroloog gemaakt, kon na 1 week al terecht, was daar blij mee.

Eén dag voor die afspraak voel ik 'het' dus ineens uit m'n rug wegtrekken...
De volgende dag bij de neuroloog, alles getest, beklopt en bewogen, echt nérgens meer last van. Voelde me wel een beetje voor aap staan daar... (nog dure grap ook, weg no-claim).

Ben toen binnen 2 weken weer op een paard gestapt en sindsdien alweer zeker 1,5 jaar nergens meer last van gehad. Wel rustig aan begonnen hoor, had al een tijdje niet meer gereden dus al m'n spieren waren uit conditie, maar m'n rug is weer prima in orde, kan er weer alles mee.

Begin anders, nu je geen last meer hebt, met stapritjes op een paard met niet zulke 'ruime' bewegingen let erop dat je je rug soepel met de bewegingen mee laat gaan, niet onderuit zakken, en bouw dat op je gemak uit. En stop op tijd, zodat je spieren niet oververmoeid raken en je alsnog in elkaar zakt.
Op zo'n manier moet je denk ik ook met een hernia kunnen rijden, maar hou het dan wel bij stappen en besef wel dat je heel veel kan forceren mocht je paard een plotselinge beweging maken, je loopt wel risico. Als je persé wilt rijden, pak een bomvast paard en beste nog iemand ernaast lopen.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 00:18

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!

MarChak, ik ben dus toch niet de enige waar het van de ene op de andere dag verdwenen is. Fijn om te horen hoe het bij jou is gegaan.

Nadat er nog eens goed over nagedacht en gelezen heb, lijkt paardrijden me toch niet echt slecht voor de rug. Als je een beginner bent natuurlijk wel, maar als je goed kunt zitten kan het volgens mijn niet zoveel kwaad. Ik heb niet zoveel zin om mijn paard een half jaar stil te zetten.
Vandaag heb ik nog contact gehad met een medewerker van de nvvr en mijn situatie uitgelegd. Ze zei in eerste instantie dat het niet zo goed was, maar na mijn uitleg zei ze wel dat in beweging blijven zeker goed was, en dat ik het met brace misschien gewoon 3x per week een half uur moest proberen en kijken hoe het gaat. Dat was precies wat ik ook graag wou, dus dat gaan we dan maar doen.
Vandaag heb ik alweer gereden, nog zonder brace, die hoop ik maandag te krijgen. Heb dan een afspraak met mijn fysiotherapeut.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:06

Dat klinkt heel goed!
En je paard is er vast ook blij mee... Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:48

Loop alsjeblieft niet te hard van stapel. Doordat ik niet goed geluisterd heb naar mijn lijf en maar door bleef gaan loop ik nu na 3 hernia's al 1,5 met chronische pijn. Ik ben in deze tijd hooguit alles bij elkaar 2 weken pijnvrij geweest.
Paardrijden doe ik al 1,5 jaar niet meer en er zijn soms dagen dat ik er echt knettergek van wordt.

Nu volg ik een speciaal trainingsprogramma, ik wordt sterker absoluut maar de rugpijn is nog steeds niet weg(alhoewel ik nu al 3 dagen weinig klachten heb). Ga je rug trainen en wacht gewoon nog even een half jaartje met rijden en zwanger worden.
Moelijk ik weet er alles van ...maar misschien ben je over een half jaar wel zo hersteld dat je alles weer kan en je kindje gezond op de wereld kan zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:03

Het is voor iedereen anders, maar ik had vaak rugklachten en een keer eerder al uitval in het been. Ik had daar alleen sterke pijnstillers voor gehad destijds en rust genomen.

Daarna altijd weer gereden en met rijden zelf weinig klachten.

Vorig jaar vreselijke pijn en uitval, maar kreeg van ha eerst alleen valium en pijnstillers. Elke keer dat ik er zat meer of iets anders, dus was het echt zat. Ik probeerde nog wat te rijden en ene keer ging beter dan andere keer. Een ha wil idd eerst rust en medicatie, omdat het over zou kunnen gaan vanzelf.

Ik heb een MRI gekregen en hernia was duidelijk. Ik koos meteen voor een operatie, maar kon pas weken later bij chirurg terecht en dan zou ik daarna pas weer op de wachtlijst komen van de operatie.

Ik heb dus zorgverzekeraar gebeld en gevraagd om naar een kliniek te mogen. Dat mocht en de week daarop intake. Vanwege feestdagen moest ik 3 weken wachten op operatie wat voor daar dus lang is. Thuis werd ik gebeld of ik volgende dag er tussendoor wilde. Ja, dus. Heb veel moeten regelen, maar wel gedaan!

Ik werd meteen pijnvrij wakker en heb niks meer genomen. Nam sowieso al weinig medicatie. Ik kreeg een corset mee en brief voor de fysio. En heb me echt aan hun protocol gehouden van hoeveel opstaan en opbouwen. dat gaat van de kliniek uit wel langzaam, maar de moeite waard, want anders had ik al die weken met pijn gezeten, dus dan kan het er nog wel even bij. Je bent snel geneigd teveel te doen, omdat de pijn weg is, dus dat is het gevaar wel.

Ik ben na een week of 4/5 weer gaan rijden. Eerst rustig, omdat je zelf weer even goed moet gaan zitten, maar het ging best snel goed.

Ik rij en doe alles nu. Mijn rug blijft mijn zwakke plek, maar dat is anders. Het gevoel in het been is nog ietsje anders, maar verder prima zo. Ook heb ik een ander bed/matras en kussen wat echt beter is en uitgeruster wakker wordt.

Omdat je best wat vraagt van je lichaam met een zwangershap en ook van je rug, kan ik het me wel voorstellen aan de ene kant. Je kan heel veel troep dan ook niet slikken en dan kan je behoorlijk rot zijn van de pijn. Ook is het niks om dan uitval te hebben bijv.
Daarnaast kan je incontinent worden van een hernia. Omdat de zwangerschap ook soms op je blaas druk uitoefent, kan ik me voorstellen dat het niet ideaal is misschien. Alles afwegen dus.........

Persoonlijk zou ik zeggen; als je eenoperatie wil, bel je zorgverzekeraar en daarna revalideren en zien hoe het gaat. Of rust nemen en dan alsnog besluiten daarvoor. Over een half jaar of jaar wil je vast nog steeds graag een kind en een gezonde moeder zijn is zoveel leuker!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:09

Hier ook 1 met een hernia. En dilemma, want ik zit ook met mijn opleiding waar ik nu echt toch aan moet gaan beginnen anders loop ik te ver achter.
Hier ook meerdere malen geen pijnen gekend, maar ook uitval aan been gehad en dat ging sinds de laatste half jaar alleen maar beter en zo af en toe wel weer pijn.
Maar sinds een maand weer heel erg veel pijn en ook inderdaad weet niet hoe ik moet zitten, dus loop t niet te hard van stapel met een hernia, want het is er eens zo weer. Ook al ben je een tijdje pijn vrij.
Bij een zwangerschap word je rug echt wel belast en ook tijdens de bevalling word het gedeelte van je lendelen weg gedrukt. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook Ischias gehad en misschien toen al een hernia want daarvoor had ik al klachten, maar werd dus afgeschoven op Ischias. Na de bevalling heb ik dus ook erger pijnen gekregen, maar die waren heel vaag maar nu sinds meer dan een half jaar echt serieus veel pijn met uitval en krachtsverlies. Dus ik zou echt wel naar de advies luisteren.

Ben voor 3 weken terug bij de neurochirurg geweest en die wilde nog niet opereren omdat de pijn en reflexen nog mee vielen, maar sinds deze week weet ik het niet hoe ik het soms moet uithouden. Heb dus weer een afspraak gemaakt bij de neurochirurg, maar kan pas over 2 weken terecht vanwege dat hij maar 1 x per week in het ziekenhuis is.
Maar ik heb momenteel echt zo iets liever nu npog op de OK dan al die weken nog wachten dus iemand nog tips? Heel graag, want ik laat me niet meer wijs maken dat ik na 7 maanden nog met vrezelijke pijnen moet lopen.
Ook wil ik weer gaan sporten en paardrijden, maar dat heb ik dus de laatste half jaar niet meer kunnen doen omdat gewoon weg niet normaal kan bewegen en niet mag belasten.
Ik ben inmiddels ook een paar kilo aangekomen en dat is best frustrerend en ga me er nog minder goed van in mijn vel van zitten waardoor ik nog eens weer sneller naar lekkernij snaai.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 23:07

Serena, ik denk dat er voor jou niets anders op zit dan te wachten, als jou chirurg je 3 weken geleden gezien heeft, is er denk ik geen ander die jou sneller kan en wil helpen. In jou geval denk ik idd dat er niets anders opzit dan een operatie.

Afgelopen maandag ben ik ook nog bij mijn fysiotherapeut geweest om te vragen wat hij er van vond, en om een brace op te halen. Ook hij vond dat ik voorzichtig kon blijven rijden maar wel zonder brace, omdat mijn rug anders te verwend wordt. Hierdoor ben ik wel gerustgesteld, en heb niet het idee dat ik maarzo wat doe. Ik rij nu 3x per week een half uur, en dit gaat heel goed!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:22

Volumia ben jij ook geopereerd aan een hernia dan?

Nog 10 dagen en dan kan ik eindelijk op bezoek bij de neurochirurg.
Pijn is nog steeds het zelfde dus slik nog steeds veel pijnstillers zoals paracetamol, en daarnaast ook nog ibubrofen.
Mijn hele lijf doet inmiddels gewoon zeer van dat ik me steeds inspan van de pijn en bang dat ik een verkeerder beweging maak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:28

door regelmatig te rijden houd ik mijn rugspieren enigzins in conditie
waardoor ik oa nihil last heb van mijn hernia
rijd ik een paar weken niet voel ik mij direct stijver worden
en ook speelt de hernia dan weer op

voor mij is mijn paard mijn fysio

tja ene dag kan je leuk rijden andere ben je blij dat je der heel op en af komt en kom je niet verder dan rondje stappen

dat is iets wat je zelf moet aanvoelen

zoals ook opletten met opstappen

hernia kan fout gaan zitten door het oprapen van een boomblaadje ..

tijdens mijn zwangerschap speelde die wel vaker op
en als er een zenuw klem zit is dit echt niet lekker
ook rugweeen waren geen strak plan Bloos
tijdens de bevalling riep ik k*t mijn k*t , k*t mijn rug , en dat om en om Bloos
bij iedere rugwee schoot er een pijn scheut door mijn been
maar ach kind is er uit en het was meer dan de moeite waard

ik weet niet hoe groot jouw hernia is
maar gedoseerd bewegen de juiste oefeningen en een goed bed
doen wonderen

zou eens informatie vragen of je kan worden doorverwezsen
naar een ergonoom , hier heb ik iig veel aangehad

succes

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:47

Een vriend van mij heeft een nekhernia, moecht in het begin ook niet rijden etc.
Is nu wel langzaam weer begonnen!
Hij heeft geen operatie gehad, maar zit wel zwaar onder de medicijnen voor de pijn!
En als hij rijdt kan hij zijn nek niet ontspannen, dus zit dan heel gespannen op het paard.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:09

serena1978 schreef:
Volumia ben jij ook geopereerd aan een hernia dan?

Nog 10 dagen en dan kan ik eindelijk op bezoek bij de neurochirurg.
Pijn is nog steeds het zelfde dus slik nog steeds veel pijnstillers zoals paracetamol, en daarnaast ook nog ibubrofen.
Mijn hele lijf doet inmiddels gewoon zeer van dat ik me steeds inspan van de pijn en bang dat ik een verkeerder beweging maak.

Nee, ik ben niet geopereerd. 3 weken terug was het van de ene op de andere dag plotseling over, terwijl ik al 3 jaar met klachten loop! Eerst alleen met bepaalde bewegingen en sinds half juli constant (toen is het denk ik pas echt een hernia geworden denk ik). Het schijnt dus wel vaker met 3 maanden vanzelf te verdwijnen, maar het kan ook zo weer terugkomen is mij verteld.

Wat betreft de pijnstillers, ik kreeg tramadol, en dat hielp wel aardig, alleen toen het heel erg was niet, maar dat helpt er toch niks.
Dat je hele lijf zeer doet herken ik ook. Op een gegeven moment kon ik amper meer lopen omdat ik mijn voet overbelast had.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:13

nickyu schreef:
door regelmatig te rijden houd ik mijn rugspieren enigzins in conditie
waardoor ik oa nihil last heb van mijn hernia

hernia kan fout gaan zitten door het oprapen van een boomblaadje ..

zou eens informatie vragen of je kan worden doorverwezsen
naar een ergonoom , hier heb ik iig veel aangehad

Heel apart al die verschillende verhalen, en dat het met iets heel simpels fout kan gaan het ik idd ook al gehoord van mijn fysiotherapeut.
Gelukkig voor jou dat het zo goed gaat.

Een ergonoom, is dat net zoiets als mensendieck? Ook daar hoor ik goede berichten over.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:51

Ik las jou berichtjes later terug en zag inderdaad dat je niet was geopereerd, Volumia.

IK heb al zeker 5 jaar last van mijn rug en daar werd altijd Ischias tegen gezegt en eigenlijk zijn het wel dezelfde klachten wat een hernia ook kan geven, dus wie zegt het dat ik dat toen niet had. Ik had met paardrijden dus wel veel meer last en ook wel eens soms echt heel veel pijn gekregen dat ik zo een tijdje niet meer kon rijden. Nu is het ook gewoon verboden door mijn neuroloog om niet al te zware belastende sporten te doen. Ook paardrijden want je lichaam heeft de tijd nodig om die hernia te laten herstellen. Maar het is zonder dat ik zware dingen doe weer terug gekomen dus ja wat is dan nog waar ziet ik aan te denken.
Afgelopen mei van dit jaar kreeg ik dus ook onzettend veel pijn met uitval van de rechterbeen en links van het lichaam lichte uitval van arm en been. Maar door dat de pijn minder werd en ook gevoel terug kwam opereren ze dus niet. Zo op een dag was de pijn bij mij ook weg alleem met zitten niet, maar dat komt ook dat de zenuw vrezelijk geirrieteerd is en ook de tijd nodig heb om te herstellen.
Maar september kreeg ik weer eens pijn en ook direct contact opgezocht met het ziekenhuis. Op de dag dat ik bij de neurochirurg was had ik dus alweer een paar dagen nergens last van en dan opereren ze niet, wat ook wel logisch is want je zou dan geen verschil voelen.
Nu heb ik ruim 4 weken weer last. Had alleen mijn jongste dochter in de autostoel gezet waardoor het mis is gegaan. Dus ook hele kleine dingetjes kunnen veel last veroorzaken.
Ik slik trouwens gewoon paracetamol en zonodig ibubrofen en s,avonds ga ik optijd plat liggen want dan heb ik het minst pijn. Pijn zwakt nu wel weer af dus tja ben benieuwd als ik volgende week nog veel pijn heb als ik bij de neurochirurg ben. Als pijn weg was moest ik sowieso bellen, want dan had het geen zin om langs te komen.