ruggeprik

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkey

ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:43

heey

ik krijg eind december een kijkoperatie aan me knie.
Vanwege lichte astma gaan ze me een ruggeprik geven. Ze zeiden zelfs dat ik via een schermpje dan mee mocht kijken! Gestoord
ze zijn niet helemaal goed snik geloof ik. Vork

In ieder geval krijg ik er een roesje bij.
Nu is mijn vraag, krijg je dat voor de ruggeprik of pas erna? Ik heb gehoord dat het erg zeer doet. is dat echt zo? (vergeten te vragen op dat moment, gewoon er totaal bij ingeschoten.)
Zou ik nu nog kunnen zeggen : Nee, ik wil geen ruggeprik maar gehele narcose.
Begin er namelijk erg bang voor te worden.

Sorry als het een beetje onbegrijpelijk is Bloos

ps sorry als het hier verkeerd staat... Clown

Marloes_R

Re: ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:50

Waarom zijn ze niet goed snik? Verward
Bij ons kijken de meeste patienten mee bij knie-operaties, dan zien ze tenminste ook zelf wat het probleem is.

Als je een zogenaamd "roesje" krijgt, krijg je niet veel meer mee, dus meekijken zal je dan niet meer lukken.

Normaal gesproken krijg je een verdoving voordat de echte ruggeprik wordt gezet, dan doet het haast geen pijn meer. Ik vond het egr meevallen in ieder geval. Het is belangrijk dat je stil blijft zitten. Als je gaat zitten draaien en doen, maak je het de anesthesist wel erg lastig.

Het roesje krijg je pas na de ruggeprik.

Tuurlijk kun je aangeven dat je liever narcose wilt, maar ik neem aan dat er vanwege je astma gekozen is voor een ruggeprik. Narcose is toch een extra belasting voor je longen. Daarbij is narcose ook risicovoller dan een ruggeprik.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:55

naja ik hoef echt niet te zien wat ze gaan doen in mijn lichaam, hoe ze het opensnijden enz. bij een ander, okay. maar bij mezelf? echt niet Lachen
Zowizo zou ik het toch niet helemaal begrijpen en als iemand het op dat moment zou uitleggen het niet in me opnemen.
Nee, lijkt me een heel slecht idee Tong uitsteken

Ik heb al 3 x een narcose gehad. Misschien telt dat ook mee?

Ja, die plaatselijke verdovingen heb ik het niet zo op. Dat deden ze ook toen er een lange lijn werd gezet. En het voelde alsof iemand me hart aan het doorprikken was, de hele tijd van het poeren tot die slang goed zat.

Bij die ruggeprik, moet je op je rug of zij liggen ofzo?

iig dank je voor je antwoord Lachen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:59

Bij ons moet je rechtop gaan zitten. Dat zal in de meeste ziekenhuizen zo zijn.

Je ziet heus geen bloed hoor Lachen
Je krijgt een band om waardoor er geen bloed meer in je been komt. Dus je ziet alleen maar wit bot en wat lichtgekleurd weefsel. Maar je bent niet verplicht om mee te kijken Knipoog Dan vraag je gewoon om een roesje en ga je lekker slapen.

Of je belt op en zegt dat je toch echt liever narcose wilt. Ik denk dat ze voor een ruggeprik gekozen hebben om je de kans te geven om mee te kijken. Maar als je je daar niet fijn bij voelt, hoeft dat natuurlijk niet.

Succes! Lachen

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:04

okee, maar hoe lang duurt het dan tot die ruggeprik werkt? en wat voel je dan Clown

Okee, maar ik ga toch niet meekijken Tong uitsteken Denk niet dat ikd at echt een fijn idee ga vinden (krijg ik wss juist benouwdheidsaanvallen enz door spanning Tong uitsteken)
bedankt, ik ga er zeker nog ff goed over na denken Tong uitsteken

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:08

Je voelt vrij snel na het inspuiten van de vloeistof dat je billen en benen warm worden. En je kunt dan wat tintelingen gaan voelen. Binnen een paar minuutjes worden je benen heel zwaar, dan kun je ze niet meer optillen. Dat wordt je ook wel gevraagd, van hoe voelen je benen, kun je ze nog optillen enz.

Na een uurtje of 2 (ligt een beetje aan welke verdoving wordt gebruikt) kun je je tenen weer bewegen, en daarna je voeten, benen enz.

Meekijken is niet verplicht Knipoog Het wordt je gevraagd, je kunt dan gewoon nee zeggen. Geen probleem Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:12

Ik heb tijdens de keizersnede een ruggenprik gehad, voelde alleen een kort vervelend prikje daarna was direct de pijn weg en kon ik mijn benen al niet meer optillen om weer in bed te gaan liggen. Dus het werkt vrijwel direct, wel heb ik lange tijd nog het gevoel gehad dat ik gevoel in mijn benen had Clown Dus toen ze al begonnen waren schrok ik daar behoorlijk van omdat ik dacht dat het nog niet voldoende werkte (wat dus wel het geval was) Ik moest rechtop zitten, op de rand van het bed en trokken ze me voorover dus dat ik wat met bolle rug kwam te zitten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:16

De aanrakingen kun je blijven voelen. Het mag alleen geen pijn doen Lachen
Maar dat wordt normaal gesproken ook vantevoren getest.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:19

Ja is met ijswater gedaan, maar ik voelde nog steeds van alles. Alleen dus geen pijn aangezien ik al lang en breed open lag Clown

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:31

okeej, naja ik ben igg een beetje gerustgesteld Lachen

Ga er gewoon nog even goed over nadenken maar ben nu zeker positiever over de ruggeprik.
Helemaal wat mistral94 zegt, dat ze al open lag maar het geen pijn deed. Dat stelt me gerust Tong uitsteken
En het duurt ook nog anderhalve maand dus nog tijd genoeg Clown

Iig, erg bedankt voor jullie reacties!! Haha!

[edit] spellingsfout

foetsieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:33

Ik vond de ruggeprik heel erg meevallen.
Ik had ook verwacht dat het heel veel pijn zou doen, maar gelukkig was dit niet het geval.
Heel veel sterkte alvast.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:34

Het is mij 100% meegevallen maar ik lag al ruim 24 uur in heftige weeen dus ik wist dat ik met het krijgen van de ruggneprik in 1 klap van de pijn af was, dus ik wilde dat wel *LOL*

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:36

hee dat is grappig dat dilemma had ik 3 weken geleden ook.
ben aan mijn enkel geopereerd. ook een kijkoperatie.
met "meekijken"bedoelen ze dat je alleen het beeld kan zien van de arthroscoop (dat cameratje wat naar binnen gaat)
dus je ziet helemaal niet dat ze het open snijden enzovoorts.
ik kreeg ook de keus om een ruggenprik te doen of een algehele narcose.
ik vond een ruggenprik DOODENG heb er echt nachtmerries over gehad.
ik heb er uiteindelijk wel voor gekozen.

het viel ZOO ERG MEE! ik zal het voor je proberen te beschrijven.
je word voor de operatie voorbereid. je ligt in je bed en er word een infuusnaaldje aangebracht, en van die plakkertjes op je borst geplakt(3 stuks)
daarna is het wachten op dat je opgehaald word voor de operatiekamer.
als je daar bent word je gevraagd of je op de operatietafel wil gaan zitten.
iedereen om je heen stelt zich even voor en vertelt je precies wat er gaat gebeuren. heel vriendelijk personeel wat je echt wel gerust weet te stellen!!! ( had ik *stresskipje wel nodig)

Je word aangesloten op de apparatuur, je krijgt een saturatiemetertje om je vinger, (zo'n vingerhoedje die je zuurstofgehalte in je bloed meet) en een bloeddrukband.
daarna moet je dus rechtop komen zitten, ik moest gewoon in langzit zitten.(dus benen languit) maar meestal vragen ze of je op de zijkant van de tafel wil komen zitten met afhangende benen.(maar ik was wel flexibel genoeg volgens hem haha)
zo krom mogelijk dus.(bolle rug) achter je komt de anesthesist zitten. Hij legt heel goed uit wat hij gaat doen. je kunt kiezen of je de huid verdoofd wil hebben voordat de ruggenprik toegepast word. De anesthesist zei dat dat gewoon nog een extra naald in je huid was, dus opzich zou hij voorstellen om het gewoon zonder te doen, maar ik mocht dus kiezen, moest zelf beslissen.
ik ben helemaal niet van de naalden, dus ik nam het maar van hem aan(maar de bloeddrukmeter en hartslagmeter waren flink aan het piepen dus ik zat er wel met een stress van hier tot tokio hahaha) dus zonder de huid te verdoven is de ruggenprik gezet.
eerst word de plek gezocht waar hij gezet moet worden. daarna word de plek schoongemaakt met een roze spulletje( voelt koud aan) het gevoel wat je dan krijgt bij het zetten van de prik is gewoon het gevoel van bloedprikken
tuurlijk lekker is anders, maar ik kan het absoluut niet omschrijven als pijnlijk. het was een fractie van een seconde even op je lip bijten net als met bloedprikken. je voelt na een paar seconden dan dat het in je tenen warm word, en je mag gaan liggen. dan voel je het door je hele benen warm worden en tintelen net alsof je benen slapen. binnen 2 a 3 minuten werkt het helemaal. je kunt je benen niet optillen en het tintelt en is warm. je kunt nog wel een tijdje druk voelen, maar geen pijn. (dat vertelden ze me ook en ik vond dat ook maar niets, ik wou gewoon helemaal niets voelen, maar achteraf sja ik voelde in de 3e minuut van de verdoving nog wel dat ze een band om mijn been deden, maar daarna voelde ik echt helemaal niets meer)

ik heb wel mee gekeken dus, en achteraf vond ik het heel interessant. je ziet geen bloed omdat het onder "bloedleegte" word uitgevoerd. dat is met een knie operatie meestal ook zo. ze doen dan een soort bloeddrukband om je been en die pompen ze dan op waardoor ze dus alles goed kunnen zien. dus ook als je niet tegen bloed kan, hoef je niet te beslissen om niet te willen meekijken. ook kun je gewoon er voor kiezen om niet mee te kijken, dan blijf je voor je uit kijken of draaien ze het beeldscherm bij, dan zie je dus helemaal niets, want je kunt niet rechtstreeks naar het operatiegebied kijken.(zit van dat blauwe doek voor.)

ik heb steeds aangegeven dat ik er enorm tegen op zag, en daar hielden ze rekening mee en legden alles heel goed uit. ik heb van te voren een tabletje gekregen waardoor ik wat rustiger werd, dat werkte ook erg goed. dan ben je gewoon een beetje suffig, maar er nog wel bij. misschien is dat wat. dan kan je wel mee kijken, maar ben je niet supergestressed meer. het spul heet "diazepam" en ik kreeg een tabletje van 10 mg. het overwegen waard, maar ik weetniet of je het mag hebben met je astma medicatie. dat zou je gewoon even aan je chirurg na moeten vragen.

het is een heel verhaal geworden maar mijn conclusie: ruggenprik, ik zou het zo weer doen! het viel me zo verschrikkelijk mee! (en ja ik heb ook de verschillende rampverhalen gehoord, maar weetje waarom die op internet staan? mensen willen iedereen laten weten dat hun het verschrikkelijk hebben gehad! en de verhalen van de mensen die het gewoon prima hebben gehad, sja die plaatsen ze niet zo snel.

heb je nog meer vragen of wil je nog het een en ander weten, schroom niet om me een PM te sturen, ik had het heel graag gehad dat iemand dat mij aangeboden had, ik wou zo veel mogelijk weten van hoe en wat en niet alleen van die rampverhalen lezen..
ook studeer ik fysiotherapie dus ik weet ook wel het een en ander van de lichamelijke klachten en de operaties.
dus wil je nog wat weten? vraag maar raak!

en ohja alvast heel veel sterkte en beterschap! Lachen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:43

Ach joh , zo'n kijkoperatie stelt niets voor.. Lachen

Ik had hele fijne begeleiding met mijn kijkoperatie. Zusters waren heel aardig en bleven tegen me praten toen ik de prikken kreeg. Je krijgt er 3 , ik dacht 2 voor de verdoving. En 1 met de vloeistof. Daarna worden je benen heel lekker warm , en voel je dus helemaal niets meer. Bij de eerste prik dacht ik wel even van IEEEEEEEEH Ziek , maar toen ik dacht van ach , joh zo pijn doet het helemaal niet.. toen voelde ik de andere prikken eigenlijk amper. Je moet je er vooral geen zorgen om maken , want daardoor ga je ook een stuk gespannerder zitten. En ja , ze zitten toch wel achter je om de prik te geven. Ik vloog al bijna tegen het plafond toen ze mijn rug gingen ontsmetten Huilen van het lachen , maar toen ik eenmaal mezelf had gekalmeerd viel het allemaal reuze mee. Ik heb er amper wat van gevoeld. Eigenlijk moet je gewoon een heel gesprek beginnen met de zuster , er zat er 1 voor mij om me aan de praat te houden. En zei vroeg echt dingen waar ik overna moest denken. zoals wat heb je gisteren gegeten Vork , en telkens als ik antwoord had gegeven had zei alweer een andere "denkvraag".. daardoor had ik geen tijd om mezelf zenuwachtig te maken over de prikken..

Daarna nog wel 2 maand ofzo last gehad van de prik zelf , dat ik hem "voelde". Of in in ieder geval voelde waar de naald had gezeten. Operatie meekijken vond ik erg gezellig , en leuk. Helemaal niet eng ofzo want je ziet geen bloed. Lachen En ik had een paar leuke en gezellige co's erbij..

Ik wens je veel succes , en hoop voor je dat er niets kapot is in je knie. En ik hoop ook voor je dat je niet voor niets geopereerd wordt zoals mij Bloos

Je kunt het ! OK dan!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:47

heey misslauie, je had ook gereageerd op me andere bericht Knipoog

en super bedankt voor je uitleg! Lachen
heb al meerdere operaties gehad (niet me knie) dus weet wel hoe het van tevoren gaat.
Maar dit klinkt wel okee (niet super maar dat ligt aan het operatie gedeelte Knipoog) en ben er zeker door gerust gesteld. Ga zeker ook zeggen dat ik het best wel eng vind (als k zo der over denk voel ik me hart toch wel Tong uitsteken) en dan zullen ze hopelijk wel wat meer uitleggen enzo.
maar dat meekijken lijkt me toch wel erg griezelig. je kijkt gewoon IN je eigen lichaam. Dat is een erg eng idee (vind ik).

dank je dat ik je altijd nog mag vragen, zal het zeker in me achterhoofd houden.

Had jij nog na de operatie dingen die anders of raar waren? Gaat het zeer doen als je weer begint te voelen?
Lachen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:55

Ik kreeg pas "echt" pijn , die avond. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en had al wat extra verdoving voor me meegenomen. Dat zeggen ze ook tijdens je operatie , je knie geeft gewoon een reactie op de operatie. Het is gewoon allemaal een beetje geiriteerd. Ik heb echt even een avondje zielig huilend op de bank gezeten Bloos Maar toen ik mijn pilletje had gehad heb ik heerlijk geslapen en eigenlijk amper pijn gehad. Ik heb wel vrij lang op die pilletjes gezeten. Ik denk wel twee weken , want als ik pijn voelde aan mijn knie werd ik echt een beetje gek en geiriteerd. (ook omdat er niets aan de hand was met mij , en het een fout was van de orthopeed om mij te opereren , en daar baalde ik ontzettend van ) Maar als je weer begint te voelen is het alleen maar grappig. Toen ik daar lag dacht ik echt "jeutje wat heb ik dikke benen Nagelbijten / Gniffelen " , en ik lag gelukkig op een zaaltje. Met allemaal kniekneusjes. Ook een paar van mijn leeftijd (onder de 20) en die begonnen allemaal te ouwehoeren van , "en wat als je nu moet plassen dan " , waarop de zusters zeiden " dan moeten wij dweilen , want dat voel je niet " Maar dat was gewoon onzin , want je mag een paar uur voor de operatie niet drinken etc. Eigenlijk heb ik in het ziekenhuis best een leuke middag gehad , vond het alleen vervelend dat ik na de ok werd gebracht. en ik me ouders bij de deur zag staan kijken hoe ik wegreed Nagelbijten / Gniffelen Toen had ik het wel even moeilijk..

Ik kon pas "echt" lopen naar 3 weken , omdat ik vrij veel last had. Een collega van mij is afgelopen week geopereerd. En die loopt alweer vrolijk rond. Dus dat hangt echt van elke persoon af.

En dat meekijken is hartstikke leuk , ik weet niet of je wel eens ziekenhuis programma's kijkt. Maar je ziet het beetje het zelfde als daar (logisch) , maar het is wel heel leuk omdat van jezelf te zien. En ook heel leerzaam. En bloed zie je niet omdat je been is "afgebonden" .. Ik zou het echt doen , vond het super interessant !! Lachen

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 01:06

@ eejj

hee, zeker toevallig dat je ook een knieoperatie hebt gehad Lachen
ja, t is de laatste optie voor me knie omdat ze niet weten wat ze nog kunnen doen (niks dus, hopeloze zaak).
Dsu ik hoop eigelijk wel op een vervolgoperatie omdat het alleen maar beter kan worden Clown

Ja me andere knie is ook slecht, dus ik denk dat het lopen wel ff op zich laat wachten... :S
Hmm, hoelang er na mocht je weer rondhobbelen? (A) ik heb wel een verzorgster gevonden maar toch Tong uitsteken

Ja, ben er zeker over aan het denken, dat meekijken. Lijkt het ook echt je eigen knie of doet het echt denken aan die ziekenhuis dingen dat het een ander z'n knie is? Tong uitsteken
En krijg je normaal ook pijstiller mee of moet ik het met paracetamol gaan doen Frusty Nors opkijken

heb niet echt heel vervelende herinnneringen aan het ziekenhuis (heb er 4 weken gelegen)

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:37

ik had een paar dagen nog wat een vervelend gevoel in mijn rug op de plek waar de prik gezet was trouwens, maar ag je voelt je nog 1.5 week brak (alsof je teveel gestapt hebt elke avond Tong uitsteken ) na een complete narcose. nee geef mij dan maar even een klein beetje een paar dagen een vervelend plekje..

haha graag gedaan! ik weet nog hoe stresserig ik was van tevoren en het helpt echt als je precies weet wat er gaat gebeuren, daar word je idd wel wat door gerust gesteld Knipoog ja ik zag het net ook ja haha dat ik ook gereageerd had op je andere berichtje Knipoog

ze leggen sowieso wel goed uit, maar als je dat gewoon aangeeft dat je het eng vind, voel je je ook een stuk fijner, dan weten hun er van, en houden ze er nog even extra rekening mee.

nou dat in je eigen lichaam kijken was dus helemaal niet zo eng als je denkt hihi het is net alsof je in iemand anders zn lichaam kijkt. gewoon op de tv een operatieprogramma, maar dan zonder het bloed en het snijwerk!
hier een filmpje op youtube, ja ik heb em zelf helemaal gekeken, en hier zie je dus niet het snijwerk, alleen het gedeelte wat jij zelf ook kan zien als je daar bent. (deze patient heeft trouwens een gescheurde meniscus Knipoog )
http://nl.youtube.com/watch?v=rNU38Xr4VCQ
(even doorspoelen naar 0.50 trouwens, daar is het gedeelte wat voor jou interessant is.
nouja op die manier zie je het dus. om even een beeld te krijgen.

ohja nog een tipje, alles wat je voelt aangeven. dus als je bijvoorbeeld een beetje misselijk word( dat kan omdat je bloeddruk wat daalt) gelijk aangeven daar is heel gemakkelijk wat aan te doen, en dan is het zo over.
dat is dus na de operatie ook zo. als je aangeeft dat je wat pijn/ zeurend gevoel begint te krijgen, gelijk vragen om pijnstillers. Sommige mensen zijn dan wat te "skieterig" om dat te vragen, maar het is juist de bedoeling dat je er om vraagt. ook net voor de operatie krijg je trouwens al pijnstillers, dus als je weer gevoel krijgt, is het niet zo dat je helemaal zonder pijnstilling zit.
er zijn trouwens 2 soorten ruggenprikken, 1 vloeistof werkt 1.5 uur, en de andere werkt ongeveer 3 uren
mijn operatie duurde maar 35 minuten, dus ik had ook vrij snel weer het gevoel terug. het grappige is trouwens dat je gevoel(dus aanraking, maar ook het gevoel dat er een deken op je been ligt) van onder naar boven weer terug komt(eerst tenen,daarna knieën enz) en je motoriek(dus je spieren) van boven naar beneden.
je bekkengevoel komt als laatst weer terug omdat dat een groot gedeelte is.

dingen die anders of raar waren.. hm even denken.

nou ik was echt heel blij toen ik zag dat ik op de uitslaapkamer gewoon er helemaal bij was, er lag een mevrouw tegenover mij die onder algehele narcose was geweest en die werd zo murmelend en met een vertrokken gezicht "wakker" .
die lag er echt bij als een zoutzak en je kon aan haar gezicht zien dat ze pijn had, maar ze kon het nog niet zeggen.

dat vind ik dus ook een voordeel, je kan veel meer zelf aangeven. dus je kan ook gelijk aangeven als je pijn hebt, en je bent gewoon veel fitter na de tijd.

even het roesje tegenover het "rustigmaak pilletje" gezet :
pilletje: het word toegedient VOOR de operatie, dus je hebt er ook baat bij wanneer de verdoving gezet word, en je laat het makkelijker allemaal over je heen komen.(stuk minder gestressed dus) je kan alles goed aangeven, je kan normaal praten, je bent nog redelijk alert, en je kan dus nog meekijken mocht je dat willen. nadeel voor jou zou kunnen zijn dat je dus alsnog tijdens de operatie gestressed zou raken en dan last van je astma zou kunnen krijgen.(maar dit pilletje zorgt ook voor dat je niet zo erg stresst dus dat zou wel eens heel erg mee kunnen vallen.)

roesje: het word pas toegediend na de verdoving, dus tijdens de verdoving ben je er nog helemaal bij. dit zou wat meer stress op kunnen leveren. na de tijd ben je toch wat slomer en vermoeider, en dit ook voor een wat langere periode. het pilletje is vrij snel uitgewerkt. het roesje heeft dus wat langer effect.
wel heb je dan vrijwel geen kans op een astma aanval, want je kunt je niet echt meer druk maken. maar zoals ik jou verhaal lees, ben je het meest "bang" voor de verdoving en de pijn achteraf? (net zoals ik toen trouwens Tong uitsteken )
want dan zou je dus meer iets hebben aan een rustig makertje nog voordat de verdoving toegepast word.

nogmaals, ik weet niet of dat wel kan met jou astma en medicijnen, dus als je er toch wat voor voelt moet je dat even navragen want er is veel meer mogelijk dan dat ze in eerste instantie vertellen.
oh en nog even wat voor na de tijd: je krijgt advies om paracetamol te slikken. dat werkt maar tot op zekere hoogte.
als het mag met je medicijnen zou ik vragen of ze een recept van "diclofenacnatrium" uit willen schrijven. ik heb er al een half jaar op gezeten(met maagbeschermer) voor mijn operatie, en zit er nu na mijn operatie nog aan. het is ontstekingsremmend, dus zorgt er voor dat je knie sneller weer minder dik word, en het is een hele goede pijnstiller.(1000 keer beter dan paracetamol)

jeetje ik typ hier alweer een hele pagina vol zowat Tong uitsteken tijd om te gaan slapen haha
enne je weet het, vragen, stel ze gerust, ik vind het zelfs leuk om antwoorden te geven en meer info te geven/op te zoeken. (ik heb hier boeken zat dus als je iets wil weten kan ik het zo opzoeken Knipoog )

weltrusten en hou me maar op de hoogte van hoe het gaat Lachen

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:47

ik zie trouwens dat je in leeuwarden woont!
word je ook in het MCL geopereerd? (ik werd daar wel geopereerd namelijk Lachen ) en zo ja, mag ik vragen wie je chirurg is? mijnes was De Graaf

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 01:56

haha nee ik kom uit amsterdam, studeer in leeuwarden Tong uitsteken
dus wordt in amsterdam geopereerd, in het lucas andreas ziekenhuis Lachen.
me ouders wonen ook in amsterdam en daar blijf ik de eerste 2 weken ook bij Tong uitsteken

ben je filmpje aan het kijken Tong uitsteken laad alleen heel langzaam. Ik zie er niet echt iets van. alleen een beetje gepoer enz Tong uitsteken ik ga zo ff verder kijken Tong uitsteken
ik ga gewoon zelf nog navragen war zij me zouden aanraden, ook met me astma en met me stresslevel Tong uitsteken hehe

ik zou echt niet weten hoe lang het gaat duren. denk niet heel lang. maar me vorige operatie duurde ook veel langer dan gepland dus je kan het nooit weten (geschat op uurtje, duurde 3 uur...)

maar hij lijkt me nu toch wel best interessant om het te zien. helemaal als ze het ook en beetje uitleggen wat wat is en watz e zien enzo.

ik ga zeker vragen voor diclofenacnatrium, het het idd al eerder gehad en nu werkt paracetamol nieteens bij me hoofdpijn. laat staan voor kniepijn, laat staan voor operatiepijn Tong uitsteken maar dat zullen ze ook wel snappen (hoop ik...)

ja die uitslaapkamer, lijtk me idd wel leuk om dat eens van de andere kant te zien Tong uitsteken

slaap lekker en ik zal je op de hoogte houden Knipoog en ik zal zeker dingen aan je vragen als ik nog vragen heb (die ineens opduiken enz. je kant het wel:P)

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 02:11

Ik kreeg van te voren al 3 pilletjes , die ik met 1 glas water weg moest hebben. Jeetje wat een gedoe , maar het was al vast een verdoving voor na de operatie , en inderdaad een rustig maak pilletje. Ik kreeg gewoon een doosje met van die pilletjes mee , weet niet meer hoe ze heten , maar ik mocht er om de 2\3 uur een nemen. Ookal had ik geen pijn , zeiden ze toch dat ik er beter 1 kon nemen. En dat moest ik dan na een week afbouwen naar ongeveer 3 per dag. Ik zat heel eigenwijs naar 2 weken weer op het paard , erop komen lukte me wel. Afstappen was lastiger , toen heb ik mijn vader moeten bellen of die me kwam ophalen Bloos Ik kwam er echt niet meer zelf af. Dus toen heb ik een uur rondjes gestapt.. Bloos Met rijden heb ik nu nogsteeds pijn , maar dat is gewoon een foutje nogsteeds van de operatie. Echt pijn is het trouwens niet , meer "last". En maak je geen zorgen over de verdoving of voorlichting etc. alles wordt je zo goed uitgelegt , daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik heb alles wel 832948328753x gehoord. Op de site van http://www.dz.nl (ziekenhuis waar ik ben geopereerd) staat ook ergens een fotoverslag van de knie operatie. Wat jezelf als patient ziet. Als je ergens bij "zoeken" knieoperatie intypt krijg je hem volgens mij Lachen

edit: heb de link even voor je opgezocht..

http://www.dz.nl/orthopedie/presentatie ... l?offset=0

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 02:17

haha 3 pilletjes met 1 glas water Tong uitsteken valt mee Knipoog
okeej, die krijg je dus zowizo mee, dat is mooi! Haha!

Haha ik zie het al voor me xD dat moet ik maar niet proberen, em vader is 2 - 2,5 uur onderweg voordat hij bij me is Knipoog
last en pijn aan me knieën ben ik wel gewend, daar laat ik me niet meer door tegenhouden (erg slecht, ivm overbelasten enz. heb nu een overbelaste kuit, hoe krijg ik het toch voor elkaar??? Verward

ja dat vaak uitleggen herinner ik me ineens weer. Op een gegeven moment bij vorige operatie zei ik: jaja ikw eet het nu wel. doe maar gewoon Tong uitsteken hehe hoezo bijdehand? Schijnheilig

[EDIT] dank je Lachen
hoe zat jij met dat verband? had laatst verband om me knie (vanwege val) en het zakte de hele tijd af. Maar het kon niet strakker wnat dan ging ik gillen. Dus 3x per dag het verband opnieuw aanleggen... Tong uitsteken
hoe lang moet dat verband er btw opblijven?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 02:20

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:10

hey My_Lord komt goed.
sterkte meid x

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:13

Bij een ruggenprik is het het belangrijkste dat je je rug zo bol mogelijk maakt en hoe moeilijk het ook is: ontspannen!
Als jij je aanspant, dan wordt het alleen maar moeilijker om de naald te plaatsen en dus ook pijnlijker.
In principe zou je van een ruggenprik niet veel meer moeten voelen dan 1 prik(je) (uitzonderingen daar gelaten)