Bewust op latere leeftijd aan kinderen te beginnen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Bewust op latere leeftijd aan kinderen te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:28

Ik lees vaak dat meiden van rond de tot de 24 jaar aan kinderen willen beginnen. Wij kiezen bewust om pas als wij wat ouder zijn om aan kinderen te gaan beginnen. Dit omdat wij ons zelf nog te jong vinden, en nog zelf leuke dingen willen doen en dat als we jong kinderen willen niet meer kunnen doen of moeilijker kunnen doen.

Zijn er hier meerdere mensen die bewust ervoor kiezen om op wat latere leeftijd, (dus vanaf ongeveer 28 jaar) aan kinderen willen beginnen?? en dan voornamelijk waarom?

dovish

Re: Bewust op latere leeftijd aan kinderen te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:18

Ja, ik 'kies' daar ook voor. Ik ben op dit moment 24, en tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn studie in ieder geval 26. Dan wil ik toch echt eerst wel een paar jaartjes aan de ibg gaan afbetalen voor ik aan kinderen begin Knipoog

Het lijkt me nu af en toe al wel heel leuk hoor, maar het lijkt me nog geen goed idee om daar aan te beginnen. Daarnaast zou een kleintje wel passen in ons huis, maar we hebben niet echt veel ruimte over. Stel dat ik onverhoopt toch zwanger zou raken zou het wel gewoon mogen komen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:22

Toen ik de titel las, dacht ik eerder in de richting van 38 jaar, niet 28:-)
Ik denk er niet om kinderen te nemen voor mijn 32ste, eerst een carriére uitbouwen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:25

Er was laatst op editie nl dat tegenwoordig de wat hoger opgeleide vrouw gemiddeld pas op haar 34-ste aan een kind begint.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:26

Maar vanaf je 30ste neemt je vruchtbarheid al weer af, misschien ook iets om in je overweging mee te nemen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:27

Tegenwoordig beginnen jongeren steeds vaker vroeger aan kinderen. Het is tegenwoordig niet gek als 20 of 21-jarigen zwanger zijn. Soms denk ik.. Denken ze niet verder? Ik bedoel.. vind je het niet belangrijk om eerst alles goed voor elkaar te hebben? Samen wonen, eventueel trouwen, carriere maken, noem maar op...

Ik ben nu 23 jaar en woon nog thuis. Ik heb 4 jaar een relatie.
Ik zie mijzelf nog niet over 3 jaar achter een kinderwagen lopen..

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:28

ik wil ze helemaal niet ook nu niet nu ik ouder ben! maar vriendinnen om me heen zijn mij leeftijd (37) en hebben sinds 1 a 2 jaar kinderen dus idd bewust hebben ze gekozen voor later kinderen omdat ze al een carriere heben en dus makkelijekr minder kunnen werken maar ook omdat ze al geleeft hebben zeg maar!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:16

Ik was 30 toen ik de eerste kreeg, en als ik alles vooruit had geweten, dan was ik er veel eerder aanbegonnen,

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:20

Ik vind 28 niet echt aan de late kant. Ik ben 29 en zwanger van de eerste. Ik heb zelf wel een grens gehouden dat ik wel onder de 30 jaar mijn eerste wilde(gelukkig is dat ook gelukt). Dit heeft te maken met de vruchtbaarheid (ja eitjes verschrompelen nou eenmaal bij de vrouw) en de daarbij horende problemen van kindjes die een grotere kans hebben voor bepaalde afwijkingen.
Maar ook de 'kloof' die je krijgt als je op oudere leeftijd kinderen krijgt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:58

Ik ben inmiddels 34 en mijn dochter is net 7 weken. Al met al ben ik blij dat ik het nu pas gedaan heb. Mijn biologische klok ging ook niet eerder tikken Knipoog maar nu ik weet wat het is, weet ik ook dat ik er eerder niet 'rijp' voor was..

Daarnaast wilde ik eerst alles op de rit hebben. Dus hebben we gezorgd dat alles stabiel was, goede relatie, lekker huisje, stabiele flexibele baan... en nu geniet ik er dan ook van!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:00

ik ben 32 en er tikt nog niks en ik heb ook totaal nog geen zin in kinderen. Dus om er dan alleen aan te beginnen omdat de eitjes misschien opraken lijkt me niet verrstandig. Je bent er aan toe of niet. En als het dan te laat blijkt, dan zij het zo...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:08

Het risico op het krijgen van een kind met het Down syndroom is gerelateerd aan de leeftijd van de moeder. Bij zwangerschap op latere leeftijd stijgt het risico op het krijgen van een kind met het Down syndroom. Bij vrouwen van 20 jaar is de kans 1:1.529, bij vrouwen van 35 jaar 1:385 en bij vrouwen van 45 jaar is het zelfs 1:29

wel iets op rekening mee te houden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:12

Ik dacht ook eerder aan 34 jaar en dan beginnen aan een zwangerschap dan 24 toen ik de titel las.
Merk op dat veel vrouwen eerst een carriere willen maken voordat ze voor kinderen gaan.
Bij mij in de buurt zijn juist meer oudere vrouwen die kinderen nemen (vanaf 32 jaar). Ik vind 28 jaar niet oud om dan te beginnen met kinderen. Ikzelf vind 28 ook een mooie leeftijd voor mezelf.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:14

Zeker iets om rekening mee te houden fokfanaat.

Ook ik kwam pas laat op het idee om maar eens aan kinderen te gaan werken. Het nadeel daarvan heb ik ondervonden. Als het namelijk niet zo vlot lukt en er ook nog eens problemen met een zwangerschap zijn door de leeftijd, dan gaat na verloop van tijd de biologische eindklok ook lopen Knipoog .

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:17

Mijn moeder was 38 toen ze mij kreeg, en 39 toen ze mijn zusje kreeg; echt een oude moeder dus. Heb er nooit echt wat van gemerkt, heb mijn moeder ook nooit beschouwd als 'ouder' in vergelijking met vriendinnen.

Mijn moeder (en vader) heeft altijd pleegkinderen gehad en ik was eigenlijk 'een ongelukje', mijn zusje en ik zijn zo kort op elkaar geboren (schelen 11 maanden) omdat mijn moeder idd al ouder was, en niet heel lang wilde wachtten met het krijgen van kinderen. Mijn vader is drie jaar jonger dan mijn moeder, maar dus ook relatief oud Vork

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:21

Ik ben nu 27 en ik moet er nog niet aandenken om kinderen te krijgen. Wil eerst alles op orde hebben en nog genieten voordat ik aan kinderen begin.

Vanaf 32 lijkt mij nu een hele fijne leeftijd. Maar dan moet je het ook wel gegund zijn natuurlijk.....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:22

11 maanden verschil tussen 2 kinderen vind ik erg weinig. Wat moet de lichaam en vooral baarmoeder van je moeder een opdonder hebben gehad.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:55

Fokfanaat op zich heb je gelijk, maar als je voor dat risico een kind moet nemen terwijl je er niet aan toe bent alleen omdat het statistisch gezien wijzer is... dat lijkt me persoonlijk nog minder verstandig. Daarnaast is het ook afhankelijk van je familiebelasting en je levenswijze, dus zo zwartwit als jij het schetst is het niet altijd. Daarbij moet je ook in ogenschouw nemen dat Down syndroom echt niet het enige is wat 'verschrikkelijk' is (hoewel ik betwijfel of het echt zo erg is, weinig kinderen zijn gelukkiger dan kindjes met Down).

Punt is : elke keuze in je leven brengt risico met zich mee (In de auto stappen, op je paard rijden, de deur uitgaan, roken, drinken, sporten, op vakantie gaan, relaties en dus ook kinderen krijgen... ) gelukkig maar want anders werd het allemaal verrekte saai.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:29

An_J schreef:
(hoewel ik betwijfel of het echt zo erg is, weinig kinderen zijn gelukkiger dan kindjes met Down).

oei, dat is een grote misvatting. Verruit de meeste kinderen met Down hebben daarnaast ernstige lichamelijke problemen. En er zitten er genoeg ver weg in instellingen die de hele dag niks anders doen dan zichzelf verwonden of die totaal niks meekrijgen van de buitenwereld. Het is zeker niet allemaal zoals bij "Knoop in je zakdoek".

Verder ben ik het overigens met je eens Knipoog

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:33

ik ben 30 jaar en heb 2 kids van 7 en van 5
was dus 23

ach we hadden toen allebei een vast baan en een eigen huis
ik ga al vanaf mijn 15de met mijn man dus dat was lang genoeg om elkaar te kennen denk ik zo

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:46

Ik denk dat je heel erg een tweedeling hebt in laag- en hoger opgeleide vrouwen. Ik loop nu stage op een arbeidstrainingscentrum waar veel jonge vrouwen rondlopen die laag of helemaal niet opgeleid zijn. Als ik daar naar kijken ben ik bijna een uitzondering met mijn 24 jaar en nog geen kinderen. Op je 17e of 18e zwanger zijn is in dat milieu helemaal niet misplaatst. Als je het veel om je heen ziet gebeuren is het 'erbij willen horen' bij die doelgroep al een vaak geziene reden om er ook aan te beginne. En de kinderen worden vaak een levensdoel op zich.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:49

uh, is 28 ook al latere leeftijd? Bloos Dan sluit ik mij ook aan bij deze club want ben nu 27 en zit nu in mn laatste jaar HBO. Ik moet zeggen dat het al flink kriebelt maar nog heel ff niet Haha!

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:43

Ik zou best kinderen willen op jongere leeftijd.
Ben 21 jaar, en zou het geen probleem vinden als ik over 4 jaar al moeder ben.
Naar mijn idee ben ik er redelijk klaar voor en de situatie waarin in nu leef is in mijn ogen een goede situatie voor een kind.
Er ontbreekt alleen nog één ding, namelijk een vader voor het kind Tong uitsteken
Maar het kan bij mij nog alle kanten op.
Ik kan over 4 jaar moeder zijn, maar het kan ook nog wel meer dan 10 jaar gaan duren.
Maar kinderen zullen er ooit gaan komen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:50

Ik was 29 toen mijn oudste werd geboren en 30 toen de jongste werd geboren.
We zijn al van mijn 21 ste samen, hebben veel gedaan en gezien en daarna bewust gekozen voor een kindje, nu werk ik parttime heb wat meer levenservaring, en ik merk dat ik ook rustiger ben nu (ben nu 35)
Mijn is man is 40 en die was vroeger echt een vaatje buskruit,ook hij is een stuk rustiger geworden en ik merk dat dat voor de kids ook veel fijner is.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:46

Up_to_Date schreef:
Tegenwoordig beginnen jongeren steeds vaker vroeger aan kinderen. Het is tegenwoordig niet gek als 20 of 21-jarigen zwanger zijn. Soms denk ik.. Denken ze niet verder? Ik bedoel.. vind je het niet belangrijk om eerst alles goed voor elkaar te hebben? Samen wonen, eventueel trouwen, carriere maken, noem maar op...

Ik ben nu 23 jaar en woon nog thuis. Ik heb 4 jaar een relatie.
Ik zie mijzelf nog niet over 3 jaar achter een kinderwagen lopen..

Hoezo 'denken ze niet verder'? Ik was 21 toen ik zwanger werd, en heb alles goed voor elkaar hoor. Ik ben getrouwd, heb een mooie koopwoning, en heb absoluut geen behoefte aan carriere maken. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Ik hoor vaak opmerkingen als, wil je niet nog even van het leven genieten etc, maar het leven houd niet op hoor als je kinderen krijgt. Het heeft mijn leven alleen maar mooier gemaakt.

Je kunt het ook anders stellen, denken vrouwen die op latere leeftijd moeder willen worden niet verder? Op oudere leeftijd (voor het eerst) zwanger worden brengt ook risico's met zich mee voor zowel moeder als kind.