Ontzettend slecht slapen....tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Ontzettend slecht slapen....tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:10

Hallo bokkers,

De laatste tijd slaap ik ontzettend slecht.
Meerdere keren per uur wakker en dan ook bijna niet meer in slaap kunnen komen.
Zo de hele nacht door.
Vaak ben ik ´s morgen meer moe dan wanneer ik naar bed toe ging.

Wie heeft er van jullie tips om misschien wat beter te kunnen slapen?

Alvast bedankt.

unexpected_

Re: Ontzettend slecht slapen....tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:29

Toch maar even vragen.. Heb je de laatste tijd dingen aan je hoofd? Vervelende dingen, of zorgen over bepaalde dingen, of misschien wel lichamelijke klachten? Hoelaat ga je meestal naar bed en hoelaat sta je op?
Vaak denk je er niet bij na en je zegt al gauw nee.. Maar vaak zijn het de kleine dingetjes die het hem kunnen doen.. Vaak onbewust ben je toch met dingen bezig..
Ik heb er ook een lange tijd last van gehad, ik kon niet in slaap komen. Doordat ik niet in slaap kon komen werd ik nog onrustiger en lag daardoor alleen maar te draaien.. Het duurde vaak uren voordat ik een beetje in slaap viel.. Op een gegeven moment breekt het gewoon op, want overdag op mijn werk was ik echt brak..
Niks voor mij maar toch probeerde ik maar ontspannings thee, warme melk, noem maar op.. Niks hielp..
Ik denk dat ik toch onbewust bezig was met wat zorgen aan mijn hoofd.. Ik denk dat je toch moet proberen om je hoofd leeg te maken.. Vaak probeer ik dan terug te denken aan positieve dingen die ik pas mee heb gemaakt bijv. dan ben je toch meer ontspannen..
Lezen helpt ook.. Mijn moeder kan ook moeilijk slapen en leest standaard in bed totdat ze (bijna) in slaapvalt..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:29

Zijn er dingen waar je mee zit waardoor je gaat piekeren en niet goed kunt slapen? En wat doe je voordat je gaat slapen?
Veel mensen kijken tv en dit is eigenlijk niet echt een ontspannende bezigheid voor je ogen en hersenen. Het is beter om een lekkere warme douche te nemen en een stukje te lezen. Dan kun je je hoofd wat beter leeg maken en het is minder druk.
Als je echt problemen blijft houden is een bezoekje aan de HA misschien een optie?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:34

sja, wat is de laatste tijd bij jou?? Een paar dagen of een paar weken???
Iedereen heeft wel een tijdje dat het slapen niet altijd even makkelijk gaat. Maar op het moment dat je er op gaat liggen wachten, ga je echt niet beter van slapen.
Ga eens kritisch na waardoor je niet kan slapen, veel dingen aan je hoofd, veranderingen qua werk, school, conflicten of een piekerdipje??
Minimaal een half uur voordat je gaat slapen moet je niet al te veel willen doen. Dan zorgt de adrenaline dat je niet kan slapen. Dus even rustig aan doen, kopje thee of warme melk nemen en rustig een (niet al te spannend) boek gaan lezen. Laat het je overkomen en ga niet vechten om in slaap te komen, want dat werkt echt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:36

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:41

geen cola, koffie of andere pepmiddelen na 8 uur 's avonds, niet te snel vanachter pc of tv naar bed.....
en hoe oud is je matras? allemaal zaken waardoor mensen slecht slapen....

en dan heb je nog de mensen zoals ik, die standaard maar 3 a 4 uurtjes slapen, en dan nog niet eens aaneen.....
alles went Clown

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:45

ik heb het ook al enkele weken zitten écht vervelend..
daardoor kan ik me er ook niet meer toe zetten om schoolwerk te maken andere dingen doen lukt wel maar dat schoolwerk..
ik mag hopen dat het gaat wennen ja Vork

wat bij sommigen helpt is je op je ademhaling gaan concentreren of in je gedachten op een plek zijn waar je erg graag bent waar je heel rustig bent..
dat 2de wil bij mij wel eens werken als ik in mijn gedachten gewoon op het strand lig maar uiteraard mag je niet meteen opgeven als je niet meteen in slaap valt

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:51

Nog een eventuele oorzaak kan zijn:

Irriteer je je misschien aan een geluidje wat je hoort in je slaapkamer?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:52

Dat probleem heb ik al heel lang, slaap ook alleen nog maar op slaap pillen.
Kan je verder dus ook geen tips geven.
Ik lees altijd wel voor ik het lampje echt uit doe.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:53

Gisteren zag ik toevallig bij de Etos van die Bach druppels (rescue remedy), maar dan druppels/spray voor de nacht. misschien een oplossing om voor het slapen wat druppels te nemen, misschien helpt het. De rescue remedy helpt ook bij onrust, dan zullen die druppels voor de nacht ook wel hun best doen. Het is (denk ik) niet verslavend en je bent er 's morgens ook niet zo duf door (denk ik, weet ik niet, heb ze niet geprobeerd).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:56

Helaas heb ik dé tip ook nog niet gevonden, en heb hetzelfde probleem.. Ik slaap wel gewoon, kan gerust hele dagen slapen, en blijf moe. School gaat nu zwaar achteruit.. Heb nu 2 weken anti-depressiva geslikt (en nee, niet omdat ik depressief ben, maar om te kijken of ik dan uitgerust wakker word), maar tot nu toe werkt het niet. Morgen moet ik de dokter er weer over bellen, hopelijk ga ik er snel wat op vinden, want ondertussen ga ik er echt aan onderdoor.
Tips kan ik dus helaas niet bedenken, behalve een bezoekje aan de huisarts. Nagelbijten / Gniffelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:22

Bedankt voor de reactie´s.
Het is nu een maandje ongeveer.
Piekeren of iets doe ik niet echt, maar heb het de laatste maand wel erg druk gehad.
Vandaag heb ik voor het eerst sinds 3,5 week een vrije dag. Elke dag moest ik stage lopen of werken.
Ben daar wel helemaal kapot door, maar dan zou ik toch juist wel moeten slapen.....
Weet niet of het daar eventueel door kan komen?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:32

Tuurlijk kan het daar door komen.
Als je te druk bent geweest, komt het vaker voor dat je dan juist niet kan slapen.
Je kunt ook proberen om Melatomatine te nemen, is in het reformhuis en misschien ook wel een goede drogist te koop.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:33

Bedankt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:42

Jeetje wat lastig TS. Misschien dat je onbewust toch bezig bent met dingen in je hoofd, waardoor slapen slecht gaat. Probeer voor jezelf na te gaan; heb je het naar je zin op je stage/ werk? Ga je er met plezier heen of met erge tegenzin?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:13

Ik ging met tegenzin naar beide toe, maar die tegenzin is al een week of 2 verdwenen.
Maar nu krijg ik het rustiger, wel nog de hele week stage, maar maar 1 dag werken in het weekend.
Misschien ga ik nu ook weer beter slapen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:16

heb niet alle reacties gelezen, dus misschien overbodig; maar wat bij mij altijd wel goed werkt is een stukje wandelen voor ik ga slapen, ff lekker mn hoofd leegmaken. Nu heb ik wel een hond, dus das makkelijker lopen natuurlijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:17

Ja dat zou ik kunnen doen.

Ik kijk geen tv of iets voor het slapen gaan. Wel lees ik altijd een half uurtje.