regelmatige Angstfase + hartkloppingen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

regelmatige Angstfase + hartkloppingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 02:32

Het is moeilijk uit te leggen, maar soms eens om de x aantal tijd (jaar) heb ik periode waarin ik erg angstig ben om het kleinste dingetje.
Bv nu ook, ik heb een zware sinus ontsteking zegt de dokter, ik was eerder naar de dokter geweest (niet mijn arts) en die gaf me een ontstekingsremmer maar dat deed totaal niets af! Toen terug naar mijn eigen dokter, die gaf me nu een hoop medicijnen (ontzweller en antibiotica ) nu heb ik wederom s'avonds terwijl ik dit typ een verhoogde hartslag, dat bonst in mijn keel en ik kan er niet van slapen.

maar vaak in deze periode ben ik bang dat ik iets ergs heb, iets levensgevaarlijk enzv. ik zeg wel tegen mezelf "och hou toch op" maar ik blijf maar steeds de "worst-case senario" voorhalen, waardoor ik mezelf eigelijk nog meer opjut, en ik wéét dat ik moet ophouden, maar het gewoon niet, soms zo erg dat ik er de bibbers van krijg, en lig ik te bibberen in mijn bed en angstvallig mezelf op andere gedachten te proberen zetten.

Zulke periode kunne soms lang duren en zonder besef zijn ze weer weg (ben er nu echt op aan't hopen)

heeft nog iemand zo iets.?

Met mijn hoge hartslag nu weet ik niet of ik hetzelf ben die me opjut of dat het nu komt door de medicijnen en of mijn sinus ontsteking.
ik kan er in ieder geval niet van slapen. Gisteren toen ik het eerst de medicijnen nam voelde ik me enorm beter en heb goed kunnen slapen vandaag is het weer hetzelfde liedje. het hart dat ik steeds hoor bonzen in mijn oren en keel.

ik heb het bijgehouden:

om 12:30 had ik 104 hartslag
om 01:00 had ik 90 hartslag
om 01:30 had ik 89 hartslag
en om 01:37 had ik 85 hartslag

nu moet ik om 4u40 terug uit "mijn bed" om te gaan werken, en ik wil nu ook gaan slapen, maar ik ben bang dat ik dan weer dat kloppen in mijn keel ga voelen. Morgen ga ik de dokter terug bellen en vragen wat het zou kunnen zijn. Het gekke is dat ik daar overdag geen last van heb!

pmarena

Re: regelmatige Angstfase + hartkloppingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:29

Is het niet gewoon hyperventilatie ? Dan krijg je die verschijnselen ook Lachen

Of is het erg warm op je kamer 's avonds / 's nachts ? Daarvan kun je ook zo'n soort warmtestuwing krijgen Lachen

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:37

Overdag ben je met je gedachten ergens anders. Dan heb je geen tijd om te panikeren.
Maar 's nachts heb je niets te doen en dan begin je op ieder ding in je lichaam te letten en voor je het weet ben je lichtjes in paniek, begint je hartslag te stijgen en door de spanning krijg je pijntjes in de hartstreek etc. Op een gegeven moment denk je dat je dood gaat. Gewoon paniekaanvallen/hyperventilatie waar je door moet. Kan weken duren, kan maanden duren. En dan is het stilletjes aan overgegaan en ben je weer een paar jaar gerust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:44

Dat denk ik dus ook Knipoog

Maargoed je kunt ook een sluimerende zeer ernstige hartkwaal hebben natuurlijk , die angst blijft er toch wel inzitten op het moment dat je je zo akelig voelt Knipoog

Ik heb er ook wel eens last van. Beste kun je dan iets gaan doen waardoor je je gedachten verzet. Mooiste is om iets inspannends te doen omdat je dan weer makkelijker in een automatisch goede ademhaling komt en het benauwde gevoel dan wegtrekt en je hart en alles weer rustig wordt en het paniekgevoel wegtrekt.

Meestal is de onderliggende reden toch iets van stress of zorgen , waardoor je teveel spanning in je hebt en je ademhaling zonder dat je het merkt een beetje anders gaat , waardoor je het benauwd krijgt , waardoor je weer onrustig en bang wordt , waardoor je naderhand ook bang wordt (=ook soort stress) dat het nog eens gebeurd en dat je iets erg mankeert (=zorgen)....zo blijf je in een cirkeltje rondgaan.

Zorgen dat je beter je in veel zit , minder stress , meer rust en jezelf bedenken dat je het al meerdere keren overleefd hebt dus het waarschijnlijk alleen maar aanatelleritus is helpen wel goed hoor , als een "foute" ademhaling het probleem is.

En ga nu niet elke keer heel erg op je ademhaling letten want als je dat doet dan lukt notmaal "natuurlijk" ademhalen ook ineens niet meer....zogauw je ergens over na gaat denken hoe je het nu eigenlijk precies doet , lukt het vaak ineens niet meer om het normaal te doen Tong uitsteken

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:14

haha, bedankt voor jullie reacties, die stellen me gerust, en laten me zien dat ik gelukkig niet de enige ben die soms zoiets meemaakt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:19

pmarena schreef:
Zorgen dat je beter je in vel zit , minder stress , meer rust en jezelf bedenken dat je het al meerdere keren overleefd hebt dus het waarschijnlijk alleen maar aanstelleritus is helpen wel goed hoor , als een "foute" ademhaling het probleem is.

En ga nu niet elke keer heel erg op je ademhaling letten want als je dat doet dan lukt notmaal "natuurlijk" ademhalen ook ineens niet meer....zogauw je ergens over na gaat denken hoe je het nu eigenlijk precies doet , lukt het vaak ineens niet meer om het normaal te doen Tong uitsteken

Idd, ga eens op zoek naar ademhalingsoefeningen, hiermee kan je je spanning en dus ook hartslag weer omlaag brengen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:37

Komen je gedachtes voorafgaand aan die aanvallen van hartkloppingen en verhoogde hartslag? Hangen die periodes ook samen met stressvolle periodes?

Als ik je verhaal lees en het is zo dat je gedachtes voorafgaan aan de aanvallen, zou ik paniekstoornis zeggen. Omdat het voor langere periodes aan houdt en ook terugkeert.
Ik heb er zelf ook te maken mee gehad, maar de gedachtes waren bij mij anders. Ik had ook meer lichamelijke klachten tijdens zo'n aanval Ja

Probeer die gedachtes te voorkomen, in mijn geval voelde ik ze van binnen aankomen en dan ging ik heel overdreven aan mezelf vertellen welke leuke dingen ik die dag gedaan had of zingen of neuriën Clown
Ademhalingsoefeningen kunnen heel ontspannend werken, dus dat is ook een goede tip. Bijv. met zulke aanvallen zul je geneigd zijn om via je borst te ademen, wat 'stressvoller' is. Probeer dan je ademhaling via je buik te laten gaan.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:33

Ja, ik heb nu een zware sinusitus ontsteking, waarbij ik echt een week aan een stuk hoofdpijn had en pillen verhielpen het niet, soms amper verzachten, toen naar de dokter geweest en die heeft me iets straffer voorgeschreven waarvan mijn hoofdpijn nu echt een pak verbeterd is, ik heb wel nog druk en het gevoel dat het langzaam weg aan het trekken is, maar nu heb ik aan mijn linker oog een raar gevoel, wat dan weer reden genoeg is om in volle paniek te slaan, mijn zicht is hetzelfde en het doet ook geen pijn, dat is al een troost maar toch... nu weet ik niet of het begonnen is met de hoofdpijn of als ik dat al ervoor had, maar ik denk dat het gewoon bij mijn sinusitus hoort, maar toch maak ik me dan weer overdreven ongerust en gaat mijn hart weer enorm bonzen!

als ik er niet aan denk voel ik het ook niet eerlijk gezegt maar dan soms "komt het op" en dan voel ik dat weer Verdrietig Ach gut

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:12

wat jij beschrijft zijn paniek aanvallen daar kun je bij je huisarts medicijnen voor krijgen die ervoor zorgen dat je vrolijk gaat denken.
mijn zus kampt al haar hele leven met paniek aanvallen, ik denk dat het ook geestelijk is en dat het gewoon een angst ergens voor is zoals je al beschrijft dat je een sinusitus ontsteking hebt.
die angst uit zich in een paniekaanval en zoalng jij daar geen vrede mee hebt gesloten blijft dit terug keren.
bel je huisarts op en vertel hem wat je voelt en over je paniek aanvallen.
probeer je op andere gedachten te houden en probeer er niet op in te gaan.

het namelijk niet fijn en geen fijn gevoel
(heb er ook een tijdje last van gehad van die aanvallen)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 06:08

Ik heb inderdaad de knoop doorgehakt na een nacht wéér niet slapen, ik wil wel slapen, mijn ogen zijn moe, maar het "weg" gaan in de slaap zit er niet bij, ik blij in mijn indommelingfase omdat ik steeds dat gebons voel.

dus ik ga naar de huis arts deze avond en ga vragen voor een angstremmer! hopelijk gaat het vanzelf weg!
en hoop ik dat ik weer een paar jaar gespaard ga blijven van deze angstaanvallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:08

Mm oney dat is wel erg kort door de bocht "pillen waar je weer vrolijk van wordt"

Die pillen zijn antidepressiva, en helemaal niet zo onschuldig.
Denk goed na voor je hieraan begint, eenmaal eraan beginnen wil zeggen dat je er voor langere tijd aan vast zit.
En stoppen... dat is een hel van een half jaar... dus denk goed na.

Eerder zou ik dan denken aan valeriaan, vit B12 en Magnesium. Werken die natuurlijke stoffen niet. Dan zou ik eerder oxazepam voor noodgevallen gebruiken.
Oxazepam is een kalmeringsmiddel/rustgever.
Bij dagelijks gebruik is deze ook verslavend, maar om resultaat te krijgen hoef je deze niet dagelijks te slikken, zoals antidepressiva.

Geloof me, probeer het eerst zonder die rommel Knipoog
Zoek een leuke Yogaclub in de buurt, Yoga is hartstikke leuk met de juiste groep en leraar/lerares.
Ook kan de fysio je helpen met ademhalingsoefeningen, of zelfs een zangleraar kan je helpen beter te ademen.
Maar met mijn "gouden" keeltje (ahum) leek zingen me niet zo verstandig Huilen van het lachen

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:03

ik heb enkel van de dokter een hartslag verlagend pilletje gehad omdat mijn hartslag 94 was, hiermee voel ik het bonzen ook niet meer zo, en als ik van de dokter gisteren terugkwam voelde ik me een stuk geruster, vandaag ben ik (vooral tegen de avond aan) mezelf weer op aan het jagen, en ga ik tegen mezelf praten om me te kalmeren en zoals nu op de pc om mezelf op andere gedachten te zetten. Mijn hart maakt door de angst te veel adrealine aan en hierdoor voel ik me zo opgejaagd.

Gisteren heb ik goed kunnen slapen waardoor ik me vandaag ook veel beter voelde, ik hoop dat ik vanavond ook nog goed kan slapen (alhoewel ik denk dat het weer een tijdje gaat duren) en dat ik morgen dan nog beter ben enzv en dat ik daardoor niet meer aan mijn hartslag ga denken en de angst zo over gaat gaan. De angst is ook gekomen toen mijn ouders op vakantie gingen en ik toen ziek werd.

Ik moet maandag ook naar de fysio voor mijn nek, en de dokter heeft ook opgeschreven voor "hyperventilatie" alhoewel ik dat niet heb, is het wel goed voor mijn ademhaling want die is heel "strak" door de angst

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:17

Ik denk juist wel dat je hyperventilatie hebt Knipoog

Alleen dan wel de chronische vorm , niet de acute vorm. Van de chronische vorm merk je in eerste instantie niks, tot je duizelingen, hartkloppingen, misselijkheid of ander soortgelijke klachten krijgt Knipoog

Mag ik vragen wat voor middeltje je mee hebt gekregen om je hart rustiger te krijgen?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord dat dat bestond Haha!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:08

bisoprolol dacht ik dat het was, het is iets dat mijn vader moet innemen voor zijn hart (samen met een hoop andere) maar daar moet ik een halfje van nemen en het zorgt dat je hart langzamer gaat kloppen (dus hartslag verlagend) maar het is niets "kalmerend " voor mijn gemoeds toestand, het helpt ook niet 100% voor de kloppingen omdat ik die nog steeds heb alleen denk ik er nu iets minder aan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 05:00

Oh natuurlijk ja een betablokker.
Je bloeddruk word verlaagd Lachen

Heb je geen last van bijwerkingen?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:07

Heeft de huisarts je bloeddruk ook opgemeten? En weet je toevallig hoe hoog deze was?

Ik vind het verhaal van een sinusitus ontsteking maar raar. Dan zou je eerder met een 'vol' hoofd moeten rondlopen, waarbij je holtes verstopt zitten. Ook heb je dan een gevoel van algehele malaise (=algeheel niet lekker). Stomen of neusdruppels om alles los te maken lijken mij effectiever dan de ontstekingsremmers en antibiotica die je nu krijgt. Ik zou dit zeker nog een keer nagaan, want al die medicijnen zijn ook maar vergif voor je lichaam.

Je verteld dat je veel last hebt van angstaanvallen. Dit zou heel goed hartkloppingen kunnen veroorzaken. Je hebt nu een medicijn hiervoor gekregen om dit te onderdrukken. Zoals je zelf al zegt, heb je weinig vertrouwen in de werkzaamheid hiervan. Terecht vind ik. Dit medicijn zal beter werkzaam zijn bij iemand die een geleidings-/of hartritmestoornis heeft. Bij jou worden de hartkloppingen opgewekt door je angstgedachten. Een logisch gevolg is volgens het sympatisch stelsel van je lichaam dat je hartslag verhoogd, want bij angst kan een vlucht-/of aanvalreactie volgen. De door jou genoemde hartslagen zijn aan de hoge kant. Een hartslag tussen de 60-80 zou veel mooier zijn. Mijn advies zou dan ook zijn om hulp te gaan zoeken bij iemand die je bij deze angstaanvallen kan helpen. Medicijnen kunnen ook uitkomst bieden, maar pakken enkel de symptomen aan en niet de oorzaak. Wel is het misschien voor jou wel fijn om een medicijn te hebben om je te helpen slapen. Waar het eerst naar gegrepen wordt is dan Temazepam, oftewel Normison. Hier zou ik wel mee uitkijken als ik jou was, want deze kunnen ook je angstaanvallen versterken met als gevolg bijvoorbeeld nachtmerries. Crossmonster benoemde al Oxazepam, hier zou ik dan ook eerder aan denken. Maar zoals ik al zei, zal dit medicijn de oorzaak niet wegnemen. Yoga en een fysiotherapeut werden al genoemd als optie, zelf zou ik eerder een homeopaat of psycholoog om hulp vragen.

Succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:40

De dokter zei dat ik alle symptomen heb van een sinus ontsteking. Dit is met de pillen die ik nu allemaal krijg goed aan het genezen en de "snot" dat vastzat komt nu via mijn keel omlaag (ieuw!) waardoor ik continue het vieze dikke brijtje moet doorslikken. Ik heb gevraagd of mijn neus plots zou gaan lopen als het "loskwam" maar dat is niet altijd zei de dokter dat is enkel bij sinusit onsteking mét verkoudheid, en die verkoudheid heb ik niet. Je kan namelijk je sinussen verstopt hebben zonder dat je verkoud bent, want keel ontsteking en neusloop had ik niet. Enkel een zwaar hoofd wat pijn deed en drukte.
Maar ik voel dat langzaamaan het gevoel goed gaat en gisteren ben ik meteen in slaap gevallen (waar ik weer enorm blij om was) en had ik ook bijna géén hartkloppingen (vandaar dat ik goed sliep denk ik)

ik ga geen angstremmers gebruiken (zoals hier vermeld staan) tenzij ik er niet meer door kan leven, maar ik krijg vooral angst gevoel s'avonds, dus mijn "dagellijks" leven raakt er niet zo van ondersteboven.

Ik bedank ieder voor zijn steun! en raad Lachen het heeft geholpen met erover te praten enzov

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:52

Als het dat gewoon is dat je jezelf gek zit te maken waardoor je raar gaat ademen en al die verschijnselen krijgt , heb je dikke kans dat je na een paar goede nachten slaap het ritme doorbroken hebt en niet meer bang bent , waardoor je niet gaat "spannen" waardoor je minder last hebt , en door de goede ervaring de volgende dag weer minder spanning hebt.....enz.

Dus dat het weer de andere kant op gaat dan hoe het ontstaan is Knipoog

De beste stap die je kunt nemen is niet hopen dat het niet meer komt , maar jezelf geruststellen : nou en wat kan mij het schelen als het komt , ik kan het aan en overleef het wel Ja

Als je het accepteert dan gaan de spanning en angst weg Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:35

Ik vind het best vreemd dat jouw huisarts je een beta blokker geeft terwijl hier eigenlijk duidelijk te lezen is dat jij jezelf angst aanpraat en daarom zo'n hoge hartslag krijgt. Ook vind ik je hoge hartslag meevallen, boven de honderd wordt hij eigenlijk pas te snel, en daar zit jij dan maar 4 slagen boven. Pilletjes verlagen je hartslag misschien, maar het lost niet het probleem op.

Je zou eens goed na moeten gaan waarvoor je precies bang bent. Om een ernstige ziekte te hebben? Ga dan voor jezelf na hoe reeel dat is. Als je in zo'n 'aanval' zit zou je ontspannings oefeningen kunnen doen. Begin met het zo hard mogelijk aanspannen van je tenen, en laat ze dan rustig weer ontstpannen. Dan ga je verder met je enkels, kuiten enz. totdat je elke spier in je lichaam hebt aangespant en weer ontspannen.
Wat ook kan helpen is door omhoog te kijken, je ademhaling te controleren (neus in, mond uit), schouders te ontspannen, het denken te vertragen, je stem te veranderen, jezelf aanwijzingen te geven (hardop) en je perspectief te veranderen. Stel jezelf gewoon voor de situatie van een afstand te bekijken.
Hoelang moet je die pillen blijven slikken? Heeft je vader trouwens een aangeboren hartafwijking of iets?

Succes ermee, ik kan mij voorstellen dat je er bang van wordt als je hart op hol slaat. Maar de kans dat het iets ernstigs is, is niet zo groot.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:32

hoi, inderdaad soms lijkt het idioot en toch op zulke momenten kan het zo eng zijn dat je tegen de muren oploopt. Tot ik voel dat ik geen angst meer heb dan kan ik stoppen met die pillen. Mijn vader heeft geen geboren afwijking, maar het zit wel in de familie, die hartproblemen wat het dan ook weer zo eng maakt als je hart plots overuren gaat maken. Normaal heb ik een goede conditie en als ik echt goed doorsport dan gaat mijn hart zo snel maar als je gewoon in je bed ligt en je hart gaat dan ook zo zitten kloppen is het eng ja. Is het echt niet zo hoog? ik vond van wel.
@pmarena: op dat idee ben ik stillaan ook over aan stappen, van kijk wel wat er van komt, het duurde even (2weken bijeen) en nu pas begin ik van dat angst gevoel langzaam af aan't komen, mede ook omdat ik me nu beter voel (door het genezen denk ik )

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:42

Misschien kun je dan toch nog even een check-up van je hart laten doen? Dan krijg je in ieder geval duidelijkheid. Omdat het toch in je familie zit..
100 is wel verhoogd, maar daarboven is het echt officieel te snel geloof ik. (Trachycardie). Ik heb een hartslag van 120 in rust, en er wordt door de cardioloog niets aan gedaan. Er was niets te vinden dus dan zou het wel in orde zijn..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:30

Paula schreef:
100 is wel verhoogd, maar daarboven is het echt officieel te snel geloof ik. (Trachycardie). Ik heb een hartslag van 120 in rust, en er wordt door de cardioloog niets aan gedaan. Er was niets te vinden dus dan zou het wel in orde zijn..

120? Wow dat is hoog zeg Bloos! Een hartslag wordt in de regel tachycard genoemd als deze boven de 100 is.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:27

Wat vervelend zeg! Helpen de betablokkers (of heb ik daar overheen gelezen?)? Betablokkers worden vaak voorgeschreven hoor in dit soort gevallen, dat is niks raars. En antidepressiva ook, die zijn meestal de eerste keus bij paniekaanvallen, geen benzodiazepines (zoals ik hierboven ergens las). Veel mensen hebben hier baat bij en ik zou me vooral niet bang laten maken door bijwerkingen, die kunnen optreden zoals bij elk medicament, maar over het algemeen valt dit bij het gebruik van SSRI's (groep van de meest gebruikte antidepressiva) erg mee. Ik vind het opvallend dat hierboven benzo's aan worden geraden als eerste keus ipv SSRI's, bij deze middelen kan lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid optreden (50% van de gebruikers is 'verslaafd') en deelname aan het verkeer kan gevaarlijk zijn. Bovendien worden deze middelen meestal maar voor korte perioden voorgeschreven (en worden ze niet meer vergoed vanaf 1 januari Knipoog . Het fijnst is natuurlijk als je helemaal geen medicatie nodig hebt, maar dit is helaas niet altijd haalbaar.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:00

Ik hoef nu zelfs gelukkig geen betablokker meer te nemen van mijn vader. Omdat ik me gisteren rustig voelde dacht ik " dan heb ik die ook niet nodig" en ik kon ook nog goed slapen! Lachen wat was ik gelukkig zeg

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:21

Ik herken veel in je verhaal.
Overdag kan ik het piekeren doorbreken en voel ik me best positief. Na een aantal nachten nachtbraken (als ik net in bed lig, voel ik mijn hart ook bonzen als een gek. Mijn hartslag is dan ook hoger da normaal), ga ik er steeds meer tegen opzien, waardoor je in een negatieve spiraal komt.

Ik heb slaappillen van de huisarts, maar die wil ik liever niet iedere nacht gebruiken.