Enkel verstuikt..En nu? Wat vermindert de pijn?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Enkel verstuikt..En nu? Wat vermindert de pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 11:40

2 weken geleden een paar keer heel onhandig gestruikeld, maar verder geen last gehad. Een week later begon het echt heel erg zeer te doen, ik ben er 2 dagen gewoon doorheen gelopen, gewoon paardgereden (wel met alleen paardrijschoenen aan, want chaps wringen iets of wat op de enkel, en dat doet zo gigantisch pijn)..Toen was het beu., want ik loop als een of andere manke muts rond Tong uitsteken...

Afgelopen vrijdag naar de dokter geweest, die heeft gevoeld en volgens hem zit alles nog op zijn plek, maar heb ik mijn enkel wel flink verstuikt, gewoon doen wat ik kan doen en dan moet het met een week of 2 over zijn..Inmiddels is het nu dinsdag, en heb ik het idee dat de pijn alleen maar erger word..Pijnstillers krijg ik niet van de dokter, omdat ik dan door die pijnstillers toch blijf doen wat ik wil doen en het eigenlijk nog niet beter word Bloos....

Wel rij ik nog steeds elke dag paard want ik heb een 5jarige staan die net weer 10x gereden is, na een jaar niks doen en nooit echt doorgereden te zijn en dus echt aan de gang moet blijven..Het rijden uit handen geven doe ik niet, want ik weet zo niemand die erop zou kunnen en die bij haar in de buurt kan komen, want ik ben de enigste die hij niet de wei uitmept haha op ons vader na, maar die rijd niet Lachen.

Nu is het wel zo dat ik eventueel elke dag gewoon zou kunnen longeren, maar dan moet ik ook te voet naar de bak van de rijvereninging, dus als ik daar kom doet het toch zeer, en heb ik 9 van de 10 keer zoiets van, ik stap er wel gewoon op...Nu is het zo dat ik dus na ongeveer 10min rijden, de pijn niet meer hou, en dus even stap met het voetje uit de beugel (gelukkig is mijn paard hééél braaf) en daarna weer probeer door te rijden...

Nu is mijn vraag, zou het helpen om die enkel in te tapen? Ik heb al zitten kijken naar verende beugels, dus van die speciale, maar die kosten zo gigantisch veel, en binnenkort is het toch sinterklaas, kerst en mijn verjaardag, dat ik ze liever dan vraag...

Nee, ik wil geen reacties dat ik rustig aan moet doen, dit kan ik toch niet, ik zoek alleen iets waardoor de pijn minder word(m.u.v. pijnstillers slikken) Clown ..

Tallie1979

Re: Enkel verstuikt..En nu? Wat vermindert de pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:41

Je kunt een soort kous halen bij de apotheek, maar daar gaat het niet van over en zal je je enkel alleen maar verder verzwakken.. Hoe meer je erom doet, hoe luier je spieren in je enkels worden..

Je gaat het niet leuk vinden, maar het enige wat helpt is rust nemen Tong uitsteken Dan zal het herstel veel sneller gaan.. Clown En misschien regelmatig masseren met tijgerbalsem/spierengel Haha!

Neem je geen rust, tja, wen dan maar aan de pijn die je hebt Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:43

Tapen helpt wel, maar ook dan ga je weer over je grens en dus heelt het nooit. Wat doe je de rest van de dag? Ook gewoon lopen enz? Als je de rest van de dag nou niks doet met die enkel en dan 's avonds ook oppast met wat je doet moet het iig sneller gaan dan nu, maar of het ook daadwerkelijk effect heeft Nagelbijten / Gniffelen

Tja je wilt het niet horen, maar het is wel de enige optie Clown
Je moet er toch een keer aan, uiteindelijk wordt het zo erg dat je niks meer kan en kan je misschien wel blijvend last houden, lijkt me niet dat je dat wil Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:48

Chronisch pijn aan je enkelbanden is ook geen pretje, maar wel het uiteindelijke resultaat als je je boeltje overbelast..

Als je blijft rekken, rekken, rekken en nooit rust geeft, herstelt je boeltje op ten duur niet meer en blijf je pijn houden en door je enkel klappen.. Zie het als een elastiek wat je oprekt heel de dag.. Doe je dat dagen achter elkaar, is de rek er op ten duur uit..

En ik heb er ervaring mee hoor, ik ben hypermobiel en dus ook zo vaak door mijn enkel geklapt, dat het niet meer op al mijn vingers en tenen na is te tellen..

Wees dus niet zo eigenwijs en neem rust.. Nors opkijken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:51

Ik ben fysiotherapeut, en jij bent echt één van de "favoriete patient" types; "Ik wil me (liefst onmiddelijk) beter voelen maar ik wil er niets voor doen cq. laten".
Denk na, je zult onnodig lang problemen met je enkel hebben (en als je pech hebt permanente schade) als je je niet verstandiger gaat gedragen, gedoseerde rust is een noodzakelijk onderdeel van je genezingsproces, of je dat nu leuk vind of niet. En nee je paard gaat ook niet dood van een paar weekjes vakantie.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:00

Het probleem is dat het paard niet van mij is en ik hem dus eigenlijk het liefste aan het werk wil houden...De optie rust nemen is er eigenlijk ook niet, ik zit 4 dagen in de week op school, loop daar de hele dag van lokaal naar lokaal enz, vanwege de projecten die we hebben..Trap op, trap af, naar de bushalte lopen van school, 's morgens op de fiets naar school en 's avonds op de fiets terug. Naar stal toe naar mijn pony is elke x 400m lopen, naar mijn andere paard elke keer een kilometer. Dan rij ik nog 1 dag in de week voor mijn werk op de vrachtwagen, en les ik nog 10 uur in de week voor mijn aanhangerrijbewijs voor de vrachtwagen. Donderdagavond nog 2 uur rijles geven op de rijvereninging (kan ik niet afzeggen, omdat degene met wie ik het samendoe, geopereerd is aan een hernia en ik 6 weken lang elke week lesgeef voor haar) en vanaf binnenkort nog een aantal extra lessen in het weekend...

Het probleem is dus dat ik de hele dag aan de wandel ben, voor school, voor werk, voor vrachtwagenrijlessen en prive. Ik zou dus echt niet weten hoe ik mijn rust moet nemen en op krukken lopen, daar word het volgens mij ook niet veel beter van en denk niet dat mijn dokter het hier mee eens is..School kan ik dus niet laten zitten, de lessen die ik geef ook niet, de vrachtwagenrijlessen ook niet (aangezien ik 7 november af moet rijden)..

Maarja, zoals ik het nu dus lees, is het even de kiezen op elkaar als het MOET, en als ik de kans heb om rustig aan te doen, het ook rustig aan doen..Maarja, als het eenmaal zeer doet, heb ik toch al zoiets van 'ach, ik rij dat paard vandaag ook nog wel'...

Merk wel dat mijn enkel steeds voller met vocht gaat zitten, dus ben het nu alweer voor de 3e x aan het koelen vandaag, dat is het enige wat de dokter me adviseerde...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:06

Ja en dan heb jij niet het idee dat het ff klaar is?
Vraag aan je huisarts of je een set krukken kan lenen/huren, laat je enkel intapen bij de fysio en niet meer steunen op dat ding, thuis met de voet omhoog en koelen.
Met de krukken ontlast je al een hele hoop.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:09

Met krukken zou ik inderdaad al een heel eind op weg zijn, maarja, wanneer ga ik naar de dokter, dat word ook alweer een leuke...Tot en met vrijdag heb ik om half9 school, misschien dat ik 's morgens ergens een gaatje kan vinden..Het is nu al een week aan de gang en nu ik weer even gezeten heb gaat het wel weer...