Ervaringen met EMDR?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raizarobin
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: santpoort

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:17

Hai

Ik heb ook EMDR gehad.
In 2005 gingen ik en mijn vriendin op vakantie naar spanje met de bus. We zijn s nachts verongelukt. 2 mensen overleden, mensen met armen er af, gebroken nek verbrijzelde lichaams delen ect. De vrouw die voor me zat heet een dwarslaesie en de man daarvoor heeft het niet overleeft. Best heftig dus.
Maar ik heb toen meteen slachtofferhulp gehad en ik dacht voor de rest red ik het wel. Maar 2 jaar later had ik er nog steeds last van. Dus toch maar naar een psycholoog geweest( mede op aanraden van mijn huisarts en moeder). We hebben in een paar behandelingen toe gewerkt naar de EMDR.
Eerst werkte het dus helemaal niet. Ik moest het hele verhaal met mn ogen dicht n detail vertellen (hoe ik het heb meegemaakt) en dan ging ze op sommige momenten, dan moest ik mn ogen open doen, met 2 vingers voor mijn ogen van links naar rechts.
Ik had zelf het idee dat het niet zo ingrijpend was. Ze had me advies gegeven om 2 of 3 dagen vrij te nemen. Ik had alleen die dag vrij genomen. IK gezellig met mn moeder naar de stad zitten we ergens te eten barst ik in tranen uit. Was toch wel heftiger dan dat ik dacht. Heel moe voor de rest van de dag. Eigelnijk een beetje zoals ik me na het ongeluk voelde.
Ik zou nog een sessie krijgen maar de dag na mijn EMDR kregen we te horen dat mijn broer leukemie heeft en er liepen nu dus 2 dingen door elkaar. De 2 sessie heb ik nooit gedaan. Heb nog wel af en toe last van dingen. Durf bijv niet meer te vliegen. Maar ik weet niet of de EMDR mij daar van af zou kunnen helpen.

raizarobin
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: santpoort

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:19

bij mij heeft ze trouwens met 2 vingers voor mijn ogen gedaan en dan van links naar rechts. Je ene hersen helft is rationeel de andere helft emotioneel. Door die vinger bewegingen worden die 2 dingen door elkaar gegooid en dat schijnt te helpen.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:24

Dat is niet niks wat je hebt meegemaakt Ach gut

Ik kreeg een koptelefoon op waar dan piepjes uitkwamen en zodra die piepjes dan afgelopen waren vroeg ze wat ik ervaarde. Daarna werd het weer aangezet en kwamen die piepjes weer. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de vingers alleen vond ik het met de vingers intensiever (heb ik 2x gehad toen de CD-speler het had begeven),

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:23

Die piepjes zouden mij denk ik dan irriteren.
Door mijn jeugd wil ik niet dat mensen me aanraken die ik niet ken/vertrouw.
Heel veel sterkte ook voor jou raizarobin, het is niet niks!

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:53

In het begin vond ik die piepjes ook niet fijn maar het gaf me daarna wel rust, werd ik afgesloten van de buitenwereld zodat ik me volledig kon concentreren.
Carlo, heel begrijpelijk hoor maar mijn psychotherapeute heeft mij nog nooit aangeraakt tijdens de sessies Knipoog

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:55

Javelin schreef:
In het begin vond ik die piepjes ook niet fijn maar het gaf me daarna wel rust, werd ik afgesloten van de buitenwereld zodat ik me volledig kon concentreren.
Carlo, heel begrijpelijk hoor maar mijn psychotherapeute heeft mij nog nooit aangeraakt tijdens de sessies Knipoog


Carola Tong uitsteken Knipoog
Nee, ik heb gelezen dat aanraking op knie ook als onderdeel kan zijn ipv piepjes of zwaaiende handen.
Sorry dat ik het zo neer zet met zwaaiende handen, maar zo zie ik het.
Ik weet niet precies wat ik van deze therapie moet vinden.
Misschien omdat het weerstand bij me oproept.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:58

Ik heb de koptelefoon de vorige keer al opgehad om er aan te wennen, en ik kreeg geen piepjes te horen maar een soort van tikgeluid als van een klok.
Het was iig helemaal niet irritant en ik vond het eigenlijk wel prettig en ontspannend Lachen

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:01

Sorry Carola Vriendjes zijn?
Ik denk dat je het inderdaad zelf moet ervaren. Ik moet zeggen dat het bij mij heeft geholpen maar mocht je een gesprek aangaan dan weten zij gauw genoeg welke therapie voor jou geschikt is. Sterkte Ach gut

Nu dat je het zegt Cayenne het leek meer op het tikken van een klok. Ik zat er op een gegeven moment wel tegenop om die koptelefoon weer op te moeten zetten, meer omdat je er soms even geen zin in hebt om er weer over te moeten beginnen maar de aanhouder wint (en heeft gewonnen).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:13

Bij het horen van dat getik moest ik meteen denken aan zo'n oude Friese staartklok Haha!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:21

Javelin schreef:
Sorry Carola Vriendjes zijn?
Ik denk dat je het inderdaad zelf moet ervaren. Ik moet zeggen dat het bij mij heeft geholpen maar mocht je een gesprek aangaan dan weten zij gauw genoeg welke therapie voor jou geschikt is. Sterkte Ach gut

Nu dat je het zegt Cayenne het leek meer op het tikken van een klok. Ik zat er op een gegeven moment wel tegenop om die koptelefoon weer op te moeten zetten, meer omdat je er soms even geen zin in hebt om er weer over te moeten beginnen maar de aanhouder wint (en heeft gewonnen).


Ik zat je te plagen Knipoog
Ik moet maandag weer naar mijn psychiater (sinds 8 weken, gelukkig) en ik zal het er met hem over hebben.
Ik moet zowieso eerst mijn gevoel toelaten, misschien dat dit kan helpen.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:26

Ik ga het volgende week woensdag met mijn psycholoog bespreken. Ze heeft het trouwens zelf voorgesteld in mijn behandelplan.

Ik word nu al onrustig van het idee. Omdat ik bang ben voor de gevoelen denk ik...

En aan de andere kant vraag ik me wel af of ik wel mijn gevoelens onder woorden kan brengen enz. Ik stop het nu eigenlijk nog steeds weg.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:29

Pollewoppy schreef:
Ik ga het volgende week woensdag met mijn psycholoog bespreken. Ze heeft het trouwens zelf voorgesteld in mijn behandelplan.

Ik word nu al onrustig van het idee. Omdat ik bang ben voor de gevoelen denk ik...

En aan de andere kant vraag ik me wel af of ik wel mijn gevoelens onder woorden kan brengen enz. Ik stop het nu eigenlijk nog steeds weg.


Dat heb ik ook en ik ben nu 7 jaar in therapie...
Er zijn zelfs dingen die ik me niet meer kan herinneren. Maar een paar echte herinneringen van mijn jeugd die ontzettend zwaar voor me zijn om eraan herinnert te worden.
Denk dat het een zelfbeschermingsmechanisme is.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:31

Ik stopte mijn gevoelens ook weg na het gebeuren. Ging altijd mee met mijn wil (op die manier stopte ik alles weg). Maar met je wil alleen kom je er niet. Door rollenspel te spelen kwamen mijn gevoelens meer naar voren en ik kan je zeggen dat mijn gevoel nu sterker is geworden dan de wil Knipoog

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:34

Hoe bedoel je dat precies? Dat je altijd meeging met je wil?
Bloos Begrijp het niet helemaal...

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:35

Ik vind het eigenlijk gewoon doodeng omdat ik bang ben voor hoe het zal gaan. Ik heb nu zoveel opgekropte boosheid in me. Wat als die tijdens de behandeling eruit komt?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:37

Dan zou ik denken; beter tijdens de therapie bij mensen die weten dat het kan komen en ermee om weten te gaan dan ergens anders waar je je niet veilig voelt of mensen geen idee hebben wat ze moeten doen of juist niet.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70737
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:38

Ik ken het helemaal om dingen op je wil te doen, daarom ben ik 7 jaar doorgelopen met werk en studie ipv tijd voor mezelf te nemen en dingen te gaan verwerken. Ik moet zeggen een ezel stoot zich niet voor de 2e keer, ik wel door 2x overspannen te worden.
Leer naar jezelf te luisteren, wat jij wilt als mens met jouw leven..

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:41

Ja hoe zal ik het zeggen.....
Ik kon niet accepteren wat er gebeurd was, en dan wilde ik het graag anders zien, wilde dingen doen die eigenlijk nog niet konden door het gebeuren, maar door steeds te denken ik wil dit, ik wil dat, dacht ik dat ik het gebeuren dan wel weg kon stoppen door er dan wat anders voor in de plaats te zetten. Uit het rollenspel kwam dan heel sterk naar voren dat ik dat eigenlijk niet wilde maar dat ik dat alleen maar deed om alles te vergeten. Daardoor kwam ik er achter dat ik meer naar mijn gevoel moest luisteren.
Misschien niet helemaal duidelijk maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het uit moet leggen Nagelbijten / Gniffelen

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:42

C_arola schreef:
Dan zou ik denken; beter tijdens de therapie bij mensen die weten dat het kan komen en ermee om weten te gaan dan ergens anders waar je je niet veilig voelt of mensen geen idee hebben wat ze moeten doen of juist niet.


Mijn woede-aanvallen heb ik ook alleen thuis (Helaas voor mijn vriend).
Ik heb heel erg moeite om m'n gevoelens en emoties te uiten. Als de boosheid dan naar boven komt tijdens zo'n behandeling ga ik me ervoor schamen denk ik....

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:43

Cayenne schreef:
Ik heb de koptelefoon de vorige keer al opgehad om er aan te wennen, en ik kreeg geen piepjes te horen maar een soort van tikgeluid als van een klok.
Het was iig helemaal niet irritant en ik vond het eigenlijk wel prettig en ontspannend Lachen


Deze vorm van therapie heb ik ook gehad, heb een paar trauma's opgelopen waar ik toch mee bleef zitten. Bloos

Ik vond het erg zwaar, soms zoemde mijn kop na, bekaf en emotioneel, maar het heeft zeker geholpen, vlot, helder en effectief. Pling

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:45

@Javelin:
Ik snap het nu Lachen Dat heb ik dus ook altijd gedaan. En nog, ik zeg tegen mezelf dat ik het groter maak dan het is, dat ik dingen erbij bedacht heb, zodat het niet waar hoeft te zijn. Maar eigenlijk weet ik dat ik dat mezelf probeer aan te praten, om de gevoelens die naar boven komen maar weg te stoppen.

Alleen lijkt het nu alsof ik krampachtig probeer een deksel op een put te houden, wat eigenlijk niet meer wil.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:46

Ik vind het wel heel opvallend en positief hoeveel goede ervaringen mensen ermee hebben. Ik vind het wel fijn om van te voren te weten dat het behoorlijk zwaar kan zijn. Ik denk dat ik dat anders echt onderschat zou hebben.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:47

Pollewoppy schreef:
Ik vind het eigenlijk gewoon doodeng omdat ik bang ben voor hoe het zal gaan. Ik heb nu zoveel opgekropte boosheid in me. Wat als die tijdens de behandeling eruit komt?


Gooi het er juist uit tijdens therapie. Als je weet hoe vaak ik boos ben geworden, hoe ik gevloekt heb, hoe ik geslagen heb tegen een kussen die er lag. Heb rollenspel moeten doen met een beeld van de bewustte arts voor me die, in mijn ogen, geen goede keuze had gedaan. Moest dus doen dat hij op de andere stoel zat en wat ik dan zou doen. Als je weet hoe moeilijk dat is, maar het lucht echt op.
Psycologen etc. proberen juist jou zover te krijgen om alle woede, emoties etc. eruit te gooien. Ik ben wel eens boos geworden op mijn therapeute, zag een sinaasappel liggen waar ik het liefst mee had gegooid. En toen zij die woede in mijn ogen zag, werd het gelijk omgezet in een rollenspel Knipoog

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:49

Ik kan me gewoon nog niet voorstellen dat ik dat zou durven. Ik heb me nog nooit durven uiten, omdat ik daar hele negatieve ervaringen aan heb, doe ik dat dus (onbewust) niet. Ik merk wel dat ik gewoon in de gesprekken met mijn psycholoog soms al wat heftig op haar reageer. Het vertrouwen is er op zich wel...

Ik hoop dat het mij ook gaat lukken om me zo te uiten, omdat het er toch een keer uit moet.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 29-10-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:49

Ik kreeg trouwens wel de waarschuwing dat het erg heftig kan zijn dat sommige mensen er nogal ondersteboven van kunnen raken. Het ligt natuurlijk ook aan de traumatische ervaringen die je hebt meegemaakt, maar het kan voorkomen dat je liever na de behandeling een nachtje wordt opgenomen oid zodat er begeleiding in de buurt is wanneer je dit nodig hebt. Dat maken ze soms nog weleens mee.
Ze houden iig voor de meeste EMDR patienten vaak wel een bed vrij.

Ik denk niet dat ik hier behoefte aan heb want ik ga liever lekker naar huis, maar dat is nu natuurlijk nog moeilijk in te schatten. Ik moest het iig zeker niet te licht in schatten en er toch rekening mee houden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-10-08 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt