gebeten door een paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

gebeten door een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:15

hoi ik ben zonet door mijn verzorg gebeten moet ik dan een tetanus of hondsdolheidprik halen wie weet Dromen Dromen

Xx

Inujojo

Re: gebeten door een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:16

Als je jonger bent dan 18 niet, dan zou als het goed is de tetanusprik die je als kind hebt gehad nog werkzaam moeten zijn, als je ouder bent dan 18, wel even halen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:17

als eerste snap ik niet dat je er twee slaap smileys bij hebt staan, maargoed.
als je geen bloedende wond hebt gehad dan hoef je geen tetanus prik te halen hoor. ben al zo vaak gebeten.
maar als je wel een stukje open hebt liggen kun je beter even contact opnemen met de huisartsenpost om advies te vragen

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:20

Hangt er vanaf wanneer je laatste prik geweest is. Knipoog

Ik had ook mijn vinger open liggen, en had even gebeld maar ik hoefde niet omdat ik toen 6 jaar terug was gebeten door een hond en toen al mijn prik had. Knipoog
(ze moeten me wel hebben he? Nagelbijten / Gniffelen)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:26

Denk het niet hoor. Ben ook wel eens gebeten, maar had een dikke laag kleren aan, had dus alleen een flinke bloeduitstorting. Vind het tegenwoordig zo overdreven om voor alles maar een tetanusinjectie te halen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:13

Als de wond bloed zou ik wel langs de huisarts gaan.

Ik zou voor de hondsdolheidsprik gaan als het 'paard' ook blaft en kwispelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:15

IndianLady schreef:
Denk het niet hoor. Ben ook wel eens gebeten, maar had een dikke laag kleren aan, had dus alleen een flinke bloeduitstorting. Vind het tegenwoordig zo overdreven om voor alles maar een tetanusinjectie te halen.

Dat is niet tegenwoordig.... dat is al zolang als ik me kan herinneren gebruikelijk, en ik besta al eventjes.
Gewoon DOEN dus wanneer het een open wond is.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:16

Ninx schreef:
IndianLady schreef:

Dat is niet tegenwoordig.... dat is al zolang als ik me kan herinneren gebruikelijk, en ik besta al eventjes.
Gewoon DOEN dus wanneer het een open wond is.

Bij een bloeduitstorting hoef je toch geen tetanusprik?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:18

furious schreef:

Nee.... vanzelfsprekend.
Bij een open wond wel. Dus om tegen iemand die wel een open wond heeft te zeggen dat het "tegenwoordig zo overdreven is om voor alles en tetanusinjectie te halen" is misschien geen heel goed idee.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:19

Ninx schreef:
furious schreef:

Nee.... vanzelfsprekend.
Bij een open wond wel. Dus om tegen iemand die wel een open wond heeft te zeggen dat het "tegenwoordig zo overdreven is om voor alles en tetanusinjectie te halen" is misschien geen heel goed idee.

Oke nee dan begreep ik jou post verkeerd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:23

als je verzorg pony blaft zou ik zeker een hondsdolheid prik gaan halen!! en voor de tetanus zou ik morgen ochtend meteen de huisarts even bellen om te vragen of je die nodig heb t. bij hem staat in zn com puter wanneer je m het laatst gehad hebt. (dat hoeft niet als het geen open wond is ....)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:24

Ninx schreef:
furious schreef:

Nee.... vanzelfsprekend.

Mn moeder en ik kijken altijd naar die eerste hulp programma's en sorry maar voor de meest domme dingen krijg je een tetanusinjectie. En voor sommige dinge zou ik persoonlijk al helemaal niet naar de hapost of SEH gaan.
Ik ben ook gebeten door mn hond, ja het bloedde, maar dan spoelt de wond ook schoon. Heb zo vaak wondjes terwijl ik bij de paarden ben (open wondjes straatvuil/mest/urine/modder/zand) maar ik ga niet voor elk wissewasje naar de ha rennen. Geneest vanzelf wel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:24

suuzepuus schreef:
als je verzorg pony blaft zou ik zeker een hondsdolheid prik gaan halen!! en voor de tetanus zou ik morgen ochtend meteen de huisarts even bellen om te vragen of je die nodig heb t. bij hem staat in zn com puter wanneer je m het laatst gehad hebt. (dat hoeft niet als het geen open wond is ....)

Als je pony blaft hoef je natuurlijk niets te doen.... als ie bijt wel Haha!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:26

dat is waar, blaffende pony's bi!jten niet

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:27

IndianLady schreef:
Mn moeder en ik kijken altijd naar die eerste hulp programma's en sorry maar voor de meest domme dingen krijg je een tetanusinjectie. En voor sommige dinge zou ik persoonlijk al helemaal niet naar de hapost of SEH gaan.
Ik ben ook gebeten door mn hond, ja het bloedde, maar dan spoelt de wond ook schoon. Heb zo vaak wondjes terwijl ik bij de paarden ben (open wondjes straatvuil/mest/urine/modder/zand) maar ik ga niet voor elk wissewasje naar de ha rennen. Geneest vanzelf wel

Dat zal een arts niet voor niets doen.
Dat kunnen wij overdreven vinden, maar wat wij vinden doet er niet zoveel toe... we hebben immers geen medicijnen gestudeerd.
Neem het zekere voor het onzekere. Wanneer je bent gebeten is het altijd raadzaam een prik te halen.
En in jouw geval... tja, zelf weten natuurlijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:28

IndianLady schreef:

ik houd juist netjes die injecties bij, eens per 5 jaar een prikje halen en ik hoef me geen zorgen te maken. beter voorkomen dan genezen! zeker in het geval van tetanus!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:30

Voordeel is: tetanusprik is 10 jaar geldig! Dus het is onzin dat je voor elk wissewasje een prik moet halen, 1 prik en je bent 10 jaar tetanus vrij Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:36

das nie waor, als je gebeten bent moet je 1 prik halen en als je (ik dacht 5) jaar beschermd wil zijn moet je een herhalingsprik halen. (of dat was in elk geval wel altijd zo)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:37

Hmm toen ik door de hond gebeten werd kreeg ik direct 2 prikken en was ik voor 10 jaar klaar Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:40

wij kregen als diergeneeskundestudent 1 prik in het eerste jaar om veilig te zijn. Moet na 10 jaar herhaald worden. Maar het is wel zo dat ze vaak herhalen als het al wat jaartjes geleden is.

suuzepuus

jaaaaaaaaa dus wel 2 prikken!!! vaak geven ze 1 prik en die is alleen dan maar goed ofzo. maar kan best dat het 10 jaar is hoor! ik zal t eens vragen aan mn huisarts, k hou het nl liever gewoon bij dan hoef ik er niet bij na te denken.

vuurneon

De wereldgezondheidsorganisatie adviseert regelmatige vaccinatie: eenmaal in de tien jaar Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:53

wat alleeen we jammer is is dat je niet gewoon een briefje thuis krijgt met de mededeling dat je prik bijna verlopen is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:57

Inderdaad! Ik krijg braaf elk jaar een bericht van de DA thuis dat mijn paard moet worden ingeent, maar ikzelf krijg alleen een brief voor de griepprik Clown
Wanneer mijn tetanusprik verlopen is, weet ik echt niet meer!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:00

Nog nooit van jullie immuunsysteem gehoord? Tsjonge echt waar, als ik jullie zo hoor heb ik bijna zin om naar de ha te gaan Rolleyes