Gebroken wervel, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wisja

Gebroken wervel, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:39

Eerst maar even een heel verhaal, over mijn ervaring en wat mij is overkomen.

Op 9 oktober(donderdags) was ik van mijn pony gevallen. Heel slim natuurlijk maar op het eerste gezicht niet echt wat aan de hand, alleen wat last van mijn rug. Toch is de ambulance er bij geweest, maar die vonden het niet nodig om me mee te nemen. Ik moest maar paracetemol slikken en als het erger werd terug naar de huisarts.

Ik heb dus braaf gedaan wat ze zeiden, gewoon paracetemol geslikt en me wat rustig gehouden. Op zaterdag veranderde de pijn en trok het steeds meer naar mijn ruggengraat. Ik dus terug naar de huisarts, door gestuurd voor foto's en dezelfde avond opgenomen. Het bleek dus dat mijn wervel (tw12?) gebroken is. Het is een stabiele breuk, vandaar dat ik nog wel kon lopen e.d. Ik kreeg maandags een gipscorset en bij de gipskamer zeiden ze dat die voor 3 maanden zou zijn. De dag erna mocht ik gelukkig weer naar huis.

Nu moest ik gister dus voor controle terug. Ik kreeg de dokter niet te zijn, maar zo iemand in opleiding. Na een beetje gepraat te hebben, waarin ik dus aangaf geen last te hebben zou ze de dokter halen om te kijken hoe het verder moest. Komt ze iets later terug, zonder de dokter. Ze had alles verteld aan de dokter en ik mocht weer verder zonder corset! Na 1 week. En 1 week of 12 weken is toch wel een verschil.
Ik moet fysiotherapie gaan volgen om me spieren sterker te maken en ik mag voor de rest alles in overleg met de fysiotherapeut.

Ik vind dit allemaal eigenlijk nogal raar. Aan de ene kant ben ik blij dat ik het corset niet meer hoef te dragen en dat ik er toch zo makkelijk van af kom. (ik draag het corset als ik van huis wegga nog wel, gewoon voor de zekerheid).

Daarom zoek ik mensen, die ook zoiets hebben gehad. Hoelang hebben jullie (of mensen die jullie kennen) met gips moeten lopen? Omdat ik toch wel bang ben dat ze me te snel zonder dat ding laten. Aangezien ze bij het begin zeiden dat als ik zonder zou gaan lopen en ik een verkeerde beweging maak, het door kan scheuren en dat je dan verlamd kan raken.

Dus nog meer mensen die zoiets gehad hebben?

tinkaforever

Re: Gebroken wervel, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:19

ik heb 3 jaar geleden ook door een val van een paard mijn ruggenwervel gebroken (L4) . Ik ben daar voor 3 dagen in het ziekenhuis opgenomen en heb 3 maanden een korset moeten dragen. Na deze 3 maanden heb ik nog 2 maanden fysio gekregen.
En dan te denken dat mijn breuk nog niet eens heel ernstig was, het leek meer op een barst in de wervel. Maar ben wel blij dat het toen dadelijk goed behandeld is geweest. Na de fysio had ik nog heel af en toe last van pijn in mijn rug, maar wel doenbaar.

Tot een dik jaar later na de val, ik kreeg opeens last van pijn in mijn voet en onderbeen. Een soort van contstant tintelend gevoel in mijn been. Ben toen door de huisarts doorverwezen om foto's en scan te laten maken van mijn rug.
Bleek dat ik een hernia had op L4-L5. Ben toen doorverwezen naar een orthopedisch chirurg. Hij heeft me geopereerd aan mijn hernia. Dus nu ben ik gelukkig weer pijnvrij.
Er is mij wel verteld dat mijn hernia een gevolg kan zijn van de eerdere breuk. Hoewel die in mijn geval goed behandeld is geweest. Dus ik zou toch maar heel rustig aan doen met je rug. Je hebt deze nog je hele leven nodig.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:53

ik volg de opleiding tot verpleegkundige, en heb 2 jaar jaar stage gelopen op traumatologie.
de afdeling waar mensen met dit soort letsels veel voorkomen..

je heb zo te lezen erg veel mazzel..
een stabiele breuk kan inderdaad genezen zonder cosert of iets dergelijks.

als je je cosert nog thuis hebt.. zal ik hem gaan gebruiken als je erg veel pijn hebt.. dus op geleide van klachten.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:10

Saskia008 schreef:
ik volg de opleiding tot verpleegkundige, en heb 2 jaar jaar stage gelopen op traumatologie.
de afdeling waar mensen met dit soort letsels veel voorkomen..

je heb zo te lezen erg veel mazzel..
een stabiele breuk kan inderdaad genezen zonder cosert of iets dergelijks.

als je je cosert nog thuis hebt.. zal ik hem gaan gebruiken als je erg veel pijn hebt.. dus op geleide van klachten.

Ik heb hem inderdaad nog thuis, en doe dit nu ook. Ik heb eigenlijk nu pas 2 dagen zonder corset. Maar gister verging ik toch echt van de pijn. Dus vandaag toch maar heel de dag om.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:24

Bij een stabiele breuk kun je idd af zonder corset of gips. Om hier wervelbreuken te gaan vergelijken schiet je niet zoveel mee op, want elke breuk is anders Knipoog Ik zou er maar vanuit gaan dat ook een co-assistent een stabiele breuk goed herkent.
Ik zou niet zo heel veel je corset gaan dragen, omdat je hiermee ook de spieren verzwakt die je juist nodig hebt om de wervel op zn plek te houden en goed te laten genezen.
Dat ze in het begin aangaven dat je voorzichtig moet zijn omdat het anders kan doorscheuren en verlamd kan raken, is waarschijnlijk alleen maar omdat ze toen nog niet wisten met wat voor breuk ze te maken hebben. Bij een stabiele breuk heb je dit gevaar niet. Het komt zelfs vaak voor dat mensen niet eens doorhebben dat een wervel gebroken is.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:40

verootjoo schreef:
Bij een stabiele breuk kun je idd af zonder corset of gips. Om hier wervelbreuken te gaan vergelijken schiet je niet zoveel mee op, want elke breuk is anders Knipoog Ik zou er maar vanuit gaan dat ook een co-assistent een stabiele breuk goed herkent.
Ik zou niet zo heel veel je corset gaan dragen, omdat je hiermee ook de spieren verzwakt die je juist nodig hebt om de wervel op zn plek te houden en goed te laten genezen.
Dat ze in het begin aangaven dat je voorzichtig moet zijn omdat het anders kan doorscheuren en verlamd kan raken, is waarschijnlijk alleen maar omdat ze toen nog niet wisten met wat voor breuk ze te maken hebben. Bij een stabiele breuk heb je dit gevaar niet. Het komt zelfs vaak voor dat mensen niet eens doorhebben dat een wervel gebroken is.

Het was al vanaf het begin duidelijk om wat voor breuk het ging. En het gaat me er ook niet echt om om breuken te vergelijken, maar meer om eens te kijken wat andere mensen voor ervaring met dit soort dingen hebben. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoelang andere mensen met breuken in de wervels gelopen hebben.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:15

wisja schreef:
Eerst maar even een heel verhaal, over mijn ervaring en wat mij is overkomen.

Op 9 oktober(donderdags) was ik van mijn pony gevallen. Heel slim natuurlijk maar op het eerste gezicht niet echt wat aan de hand, alleen wat last van mijn rug. Toch is de ambulance er bij geweest, maar die vonden het niet nodig om me mee te nemen. Ik moest maar paracetemol slikken en als het erger werd terug naar de huisarts.

Ik heb dus braaf gedaan wat ze zeiden, gewoon paracetemol geslikt en me wat rustig gehouden. Op zaterdag veranderde de pijn en trok het steeds meer naar mijn ruggengraat. Ik dus terug naar de huisarts, door gestuurd voor foto's en dezelfde avond opgenomen. Het bleek dus dat mijn wervel (tw12?) gebroken is. Het is een stabiele breuk, vandaar dat ik nog wel kon lopen e.d. Ik kreeg maandags een gipscorset en bij de gipskamer zeiden ze dat die voor 3 maanden zou zijn. De dag erna mocht ik gelukkig weer naar huis.

Nu moest ik gister dus voor controle terug. Ik kreeg de dokter niet te zijn, maar zo iemand in opleiding. Na een beetje gepraat te hebben, waarin ik dus aangaf geen last te hebben zou ze de dokter halen om te kijken hoe het verder moest. Komt ze iets later terug, zonder de dokter. Ze had alles verteld aan de dokter en ik mocht weer verder zonder corset! Na 1 week. En 1 week of 12 weken is toch wel een verschil.
Ik moet fysiotherapie gaan volgen om me spieren sterker te maken en ik mag voor de rest alles in overleg met de fysiotherapeut.

Ik vind dit allemaal eigenlijk nogal raar. Aan de ene kant ben ik blij dat ik het corset niet meer hoef te dragen en dat ik er toch zo makkelijk van af kom. (ik draag het corset als ik van huis wegga nog wel, gewoon voor de zekerheid).

Daarom zoek ik mensen, die ook zoiets hebben gehad. Hoelang hebben jullie (of mensen die jullie kennen) met gips moeten lopen? Omdat ik toch wel bang ben dat ze me te snel zonder dat ding laten. Aangezien ze bij het begin zeiden dat als ik zonder zou gaan lopen en ik een verkeerde beweging maak, het door kan scheuren en dat je dan verlamd kan raken.

Dus nog meer mensen die zoiets gehad hebben?

Vind het erg raar dat de arts zelf er niet bij geweest is.
Zijn er opnieuw foto's gemaakt van je rug toen je terug ging voor controle?

Doe erg voorzichtig met je rug zou ik zeggen. Ga vooral niet over je grenzen heen en luister goed naar je lichaam!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 00:47

KylaLover schreef:
Vind het erg raar dat de arts zelf er niet bij geweest is.
Zijn er opnieuw foto's gemaakt van je rug toen je terug ging voor controle?

Doe erg voorzichtig met je rug zou ik zeggen. Ga vooral niet over je grenzen heen en luister goed naar je lichaam!

Er is helemaal niks gedaan. Dat is wat ik er zelf ook raar aan vind dat ik niet meer terug hoef te komen. Ze hebben alleen de eerste foto's en weten dus niet hoe het verder ontwikkeld.
Voorzichtig ben ik nu zeker, ik ben veel te blij dat ik er toch nog zo 'makkelijk' vanaf ben gekomen:)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:19

Klinkt toch best ernstig. Als ze eerst zeggen 12 weken en het is maar 1 week dan zou ik voor een second opinion gaan. Zoals al is gezegd: met je rug moet je nog de rest van je leven. Ik vind het niet vreemd dat ze geen foto's meer hebben gemaakt. Ik denk dat die 12 weken staan voor het helen van het bot. In 1 week zal dat niet gaan gebeuren. Dus op de foto's zal met alle waarschijnlijkheid nog steeds de breuk te zien zijn.
Ik denk dat er een kans is dat de breuk misschien kan gaan verschuiven waardoor je er meer last van krijgt, vooral als die weer verkeerd vastgroeit. Ik heb verder wat breuken betreft geen medische kennis, maar dat is wat in mij op kwam. Succes verder en beterschap!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 02:14

Stybba schreef:
Klinkt toch best ernstig. Als ze eerst zeggen 12 weken en het is maar 1 week dan zou ik voor een second opinion gaan. Zoals al is gezegd: met je rug moet je nog de rest van je leven. Ik vind het niet vreemd dat ze geen foto's meer hebben gemaakt. Ik denk dat die 12 weken staan voor het helen van het bot. In 1 week zal dat niet gaan gebeuren. Dus op de foto's zal met alle waarschijnlijkheid nog steeds de breuk te zien zijn.
Ik denk dat er een kans is dat de breuk misschien kan gaan verschuiven waardoor je er meer last van krijgt, vooral als die weer verkeerd vastgroeit. Ik heb verder wat breuken betreft geen medische kennis, maar dat is wat in mij op kwam. Succes verder en beterschap!

Ik moet aanstaande vrijdag naar de fysio, want die moet mij opdrachten geven om me spieren sterker te maken. Ik hoop dus van hem inderdaad iets van een second opinion te krijgen. Aangezien het mij niet super slim lijkt om te gaan staan buigen o.i.d.
Wel is het, dat mijn breuk niet zomaar kan gaan schuiven, omdat die stabiel is. Mijn wervel is dus niet compleet door midden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:39

Stybba schreef:

12 weken staan idd voor het compleet aangroeien van het bot Knipoog Het is alleen niet zo'n breuk als in een arm ofzo... Deze zal idd sneller verkeerd draaien, waardoor het scheef aangroeit. Zoals al gezegd is hij niet helemaal doormidden, maar ingescheurt. Dit is namelijk een stabiele breuk Knipoog
Bij een wervelbreuk (stabiele breuk!) is het niet verstandig het lang in het gips te zetten, omdat je dan zwakkere spieren creëert die je hard nodig hebt om je wervels goed in de rij te houden. De spieren rondom de wervelkolom (vooral de kleinere diepe) verzwakken heel snel, waardoor je sneller een instabiliteit van de wervelkolom ontwikkelt. En dan ben je nog verder van huis Ja
Idd gewoon naar de fysio gaan, zijn oefeningen uitvoeren, en dan komt het wel goed. Je zal idd ook advies krijgen over wat wel en niet te doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:31

een vriend van mij heeft zoiets ook gehad en die heeft er nu nog last van en het is alweer ruim 2 jaar geleden.
hij heeft 3 maanden met een corset gelopen en daarna weer gaan revalideren... en nu heeft ie er nog steeds last van en kan niet alles wat ie voor zijn ongeluk wel kon... hij had zijn wervel alleen wel helemaal gebroken, maar die was wel gewoon op zijn plek en was goed gebroken om het zo maar stom uit te leggen...

ik vind dat ze bij jou toch een behoorlijke stap vooruit hebben gemaakt en ik zou het persoonlijk niet vertrouwen Bloos