ervaringen met coloscopie en colofort

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verania

ervaringen met coloscopie en colofort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:30

hai,

maandag moet ik beginnen met het drinken van colofort getsie, en als het niet lukt, omdat ik nogal last heb van misselijkheid en spugen, gaan ze het proberen met klysma .

dinsdag krijg ik de coloscopie waar ik ontzettend tegenop zie.
krijg volgens mij wel een roesje maar hoor van zat mensen dat ze het toch nog voelen.

wie heeft er ervaring in het bovengenoemde.

graag hoor ik hierover

Natrick

Re: ervaringen met coloscopie en colofort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:36

Ik heb het ook gehad, ik moest geloof ik wel wat anders drinken dan jou, maar het zal wel allemaal even ranzig zijn.

De coloscopie zelf viel me mee, ik ben van het roesje ook echt helemaal van de wereld geraakt, dus heb niks gemerkt (werd alleen tussendoor wakker van de pijn, maar ze hebben me toen meteen meer van dat roesje gegeven, dus heb daarna errrrug lang 'uitgeslapen'. Maar vaak hoor je ook dat mensen wel 'bij' zijn, maar dat verschilt denk ik per persoon. Bij mij spoten ze in en ze zeiden ga maar liggen en daarna was ik meteen weg..

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:38

oke dan,

en in welk ziekenhuis heb jij het laten doen,
ik moet naar reinier de graaf in voorburg.

zag jij er ook zo tegenop.
heb ook een maagonderzoek gehad en dat vond ik ook vreselijk pff
en nu dit,
hoop dat het snel woensdag is hihi

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:30

In het Diaconessenhuis Leiden. Ik zag er wel behoorlijk tegen op ja. Maar eigenlijk vond ik achteraf dat zo veel drinken echt het ergste. Kreeg het echt niet weg, heb het toen in een flesje gedaan (halve liter) en dan in een keer leegdrinken en dan zo steeds weer. Want om de paar minuten een slokje nemen ging echt niet (kokhalzen enzo)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:27

Ik heb met spoed ook een colonoscopiue gehad, daarom kon ik van tevoren niet laxeren en kreeg dus een klysma. Ik vond zowel het klysma als het onderzoek reuze meevallen. Ik heb geen roesje gekregen en dat was dus ook wel akelig en een beetje pijnlijk, maar het is me toch echt mee gevallen, ik vond het vooral genant en had daarna wel nog een dag flinke buikpijn en een heel opgeblazen buik.

Het klysma zelf valt echt heel erg mee, ze spuiten het in als een zetpil en dan ga je gewoon half uur met boekje p wc zitten (zo deed ik het tenminste).... lijkt me mindr erg dan cleanprep of colofort drinken 2 liter!

Oooh ja ik zag er enor tegenop, zat echt te bibberen, daarom viel het ook vast zo mee!

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:36

Loesss schreef:
Ik heb met spoed ook een colonoscopiue gehad, daarom kon ik van tevoren niet laxeren en kreeg dus een klysma. Ik vond zowel het klysma als het onderzoek reuze meevallen. Ik heb geen roesje gekregen en dat was dus ook wel akelig en een beetje pijnlijk, maar het is me toch echt mee gevallen, ik vond het vooral genant en had daarna wel nog een dag flinke buikpijn en een heel opgeblazen buik.

Het klysma zelf valt echt heel erg mee, ze spuiten het in als een zetpil en dan ga je gewoon half uur met boekje p wc zitten (zo deed ik het tenminste).... lijkt me mindr erg dan cleanprep of colofort drinken 2 liter!

Oooh ja ik zag er enor tegenop, zat echt te bibberen, daarom viel het ook vast zo mee!

cleanprep had ik indd! Moest trouwens 3 liter Ziek

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 23:03

Natrick schreef:
Loesss schreef:

cleanprep had ik indd! Moest trouwens 3 liter Ziek

pff ik moet 4 liter goor spul drinken,

moet morgen ipv 15 uur om 12 uur beginnnen omdat ik zoiezo al niet veel eten en of drinken kan verdragen, zo heb ik iets meer tijd, en als het echt niet lukt moet ik bellen en dan een klysma.

Ik zie wel verhalen op verschillende forums maar ik blijf er toch ontzettend tegenop zien.

heb al buikpijn nu pff en dan hebben ze nog niets gedaan.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:51

ik moest ook 3 liter cleanprep, heb maar 1 liter binnengekregen...kon het echt niet binnehouden toen moest ik naar het ziekenhuis komen en kreeg ik daar een heeeeeeel sterk laxeermiddel, brandde ook even enorm in mijn keel, maar dan wa ik er wel met 1 bekertje vanaf...heb voor het onderzoek ook een roesje gehad, geen pijn gehad, tussendoor wel even onbewust 'wakker' (ik vroeg waar ze zaten met hun buisje in mijn darm en van die dingen Clown), erna ook geen last meer gehad viel me uiteindelijk super mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:56

Ik heb het zonder roesje gehad en vond het erg meevallen. Het hangt er wel vanaf hoe hoog ze in de darm gaan. Als ze hoger in de darm gaan is een roesje wel handiger. Ik moest na het onderzoek wel hele grote winden laten door de lucht die ze hadden ingespoten. Gewoon laten gaan, ben je meteen van de buikpijn af.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:53

Ik heb ook Cleanprep gehad.
Ik heb het uiteindelijk met veel minder water aangemengd. En dan na elk glas van die zooi een glas water. Scheelt je wel viezigheid drinken. En gaat er vooral om dat je genoeg vocht binnenkrijgt.
Bij het onderzoek wel een roesje gehad, maar was er volledig bij (geen echte pijn). En mocht dus vrijwel gelijk erna weer naar huis. Ben die dag en die erna nog wel wat naar van het roesje geweest..
Maar het onderzoek viel me alles mee.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:01

Oke nou over 2 uur ga ik beginnen met colofort.
Ben nu al misselijk hihi, nee gekheid, ben de laatste weken zoizo veel misselijk, dus of het gaat lukken????

ik zal jullie op de hoogte houden,

en ehm ik krijg gelukkig een roesje

en nog iets
wat bedoelen ze met heldere vloeistoffen,
is dat ook thee enzo (zonder suiker iig)
koffie mag niet toch?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:04

Ik weet niet of het zin heeft met iets anders aan te mengen.
Met thee zou wel mogen volgens mij.
Maar denk dat je dan nog beter heel veel in een glas water kan kiepen, dat snel achterover gieten. En dan snel wat beters drinken. En zelfs water is dan echt heerlijk.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:10

Dyonne schreef:
Ik weet niet of het zin heeft met iets anders aan te mengen.
Met thee zou wel mogen volgens mij.
Maar denk dat je dan nog beter heel veel in een glas water kan kiepen, dat snel achterover gieten. En dan snel wat beters drinken. En zelfs water is dan echt heerlijk.

Okey.
ja ik wil er ook na iets drinken om het weg te spoelen,
al zal ik daar op een gegeven moment ook geen behoefte meer aan hebben,
als je elke 10 minuten een glas leeg moet drinken.

Maar ja we zien wel
ben al aan het aftellen even water koud gezet nog 2 uurtjes en dan.....
blu Ziek

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:12

Ik heb niet precies elke 10 minuten gedaan hoor. Een stuk minder denk. Een glas zooi weg, dan glas water.
En zorgde dat ik die zooi in 2 of 3 glaasjes deed per zakje. Vooral niet teveel.
Heb ook niet alles opgemaakt.
Maar ze waren wel tevreden de volgende dag.

Succes straks.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:23

Dyonne schreef:
Ik heb niet precies elke 10 minuten gedaan hoor. Een stuk minder denk. Een glas zooi weg, dan glas water.
En zorgde dat ik die zooi in 2 of 3 glaasjes deed per zakje. Vooral niet teveel.
Heb ook niet alles opgemaakt.
Maar ze waren wel tevreden de volgende dag.

Succes straks.

oke dan hmmm ideetje

en bedankt de succes kan ik wel gebruiken.

zie niet alleen op tegen straks maar morgen pff hoop dat morgen snel voorbij is.
kan er gewoon niet van slapen.

gr

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:51

met ijskoud water proef je de viezigheid wel een stuk minder Ja dus zo koud mogelijk

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:53

Zinn schreef:
met ijskoud water proef je de viezigheid wel een stuk minder Ja dus zo koud mogelijk

ja ik heb water koud gezet, en hoorde net dat lopend drinken beter is dan zittend.

en afwisselen qwa smaak

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:59

Helaas heb ik al te vaak dit soort onderzoeken gehad. Je mag het ook mengen met appelsap of limonade, dat helpt wel om het behangplaksel gehalte te verminderen. Succes ermee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:08

Behangplaksel?
Cleanprep was meer heel zout zeewater..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:09

Ik heb het laatst ook weer gehad. Er staat 4 liter drinken op het pak, met 2 1/2 tot 3 liter kom je er ook. Het gaat erom dat er echt alleen nog maar water uit je komt, kleurloos dus. Als jij dat na 2 liter al hebt, helemaal mooi ! Hoef je echt niet meer te drinken. Ik deed steeds 1 liter met 1 zakje, die mengen met sinaasappel limo (niet met citroensap!! Heb ik vorige keer gedaan, wat was dat erg!), koud zetten. En dan idd ieder kwartier ongeveer een beker vol pakken, een beker met normaal water er naast. En dan zoveel mogelijk in 1 x wegdrinken. En naspoelen met water. Op die manier heb ik het dit keer wel volbracht, maar leuk is het niet. En het onderzoek zelf: ik mocht dit keer onder sedatie omdat ik extreem gevoelige darmen heb en dat vond ik een hele verbetering. Verder is het heel afhankelijk van de persoon hoe pijnlijk het is. Mijn darmen waren heel erg ontstoken en zaten onder de zweren (met dank aan mijn ziekte), dus dan is zo'n onderzoek een stuk vervelender dan voor iemand die dat niet heeft. Heel veel sterkte in ieder geval!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:10

en colofort ?? nou nog 50 minuten en dan mag ik lekker gaan drinken

waarom maken ze er geen smaakje aan eigenlijk

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:11

verania schreef:
Oke nou over 2 uur ga ik beginnen met colofort.
Ben nu al misselijk hihi, nee gekheid, ben de laatste weken zoizo veel misselijk, dus of het gaat lukken????

ik zal jullie op de hoogte houden,

en ehm ik krijg gelukkig een roesje

en nog iets
wat bedoelen ze met heldere vloeistoffen,
is dat ook thee enzo (zonder suiker iig)
koffie mag niet toch?

Heb hier een info boekje over mijn operatie en ff letterlijk overgetypt.
Heldere vloeistof: een doorzichtige vloeistof ZONDER PRIK, die niet zoet is: appelsap water of thee zonder melk. Verder niets GEEN KOFFIE.

Ik heb trouwens ook een keer van die muk moeten drinken maar ik had er heeel veel limonade siroop doorheen gedaan, maakte het iets dragelijker maar had evengoed moeite niet te kokhalzen.

Heb ook roesje gehad voor het onderzoek maar dat werkte niet. Ze hebben 2x bijgespoten maar hielp niks. Pas toen ze klaar raakte ik volledig van de wereld. Ziek Heb zoooo lekker geslapen toen Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:12

hai nado

oke dus als mijn ontlasting water word zou ik mogen stoppen,
waarom zetten ze dat dan niet op de formulieren die je krijgt?

zou wel mooi zijn,
ik kan al niet veel eten, dus voel me al aardig leeg.

gr

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:15

omdat echt alles eruit moet, er werd bij mij nadrukkelijk gezecht dat alles op moest.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:16

Zonnebloem schreef:
omdat echt alles eruit moet, er werd bij mij nadrukkelijk gezecht dat alles op moest.

oke, dan ga ik (proberen) gewoon alles op te drinken.

heb wel enorme dorst nu hihi zou het helpen

gr